Penduduk Palestin Beramai Ramai Kibar Bendera Malaysia Di Gaza Tanda Sokongan Larang Atlet Israel


Selepas Malaysia tidak membenarkan atlet Israel memasuki negara ini, bendera Malaysia dilihat berkibar di Gaza sebagai tanda penghargaan oleh rakyat Palestin.
Peminat bola sepak Palestin meraikan pendirian Malaysia dalam solidariti dengan mengibarkan bendera Malaysia di Stadium Yarmouk, salah satu stadium tertua di Kota Gaza, semasa perlawanan bola sepak pada Sabtu.
Di sebelah bendera itu terdapatnya sepanduk dengan slogan menyokong Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan menteri lain kerana pendirian mereka terhadap Israel.

“Terima kasih Malaysia kerana berpendirian menentang normalisasi (hubungan) dengan apa yang dipanggil ‘Israel’,” tulis sepanduk itu.
Pada Ahad, peminat bola sepak terus meraikannya dengan memasang bendera Malaysia dan sepanduk yang sama di Stadium Palestin, tuan rumah pasukan bola sepak kebangsaan Palestin, yang dibom Israel pada 2006.
“Pemasangan (bendera dan sepanduk) di padang bola sepak merupakan tanda sokongan untuk Malaysia, untuk memperlihatkan bagaimana rakyat Palestin berbangga.
“Pendirian Malaysia diterima dengan baik oleh Palestin, terutama di Gaza,” kata Pengerusi Pertubuhan Kebudayaan Palestin Malaysia (PCOM), Muslim Imran kepada FMT.
Beliau berkata rakyat Palestin cepat bertindak balas di media sosial di bawah hashtag #supportMalaysia, dan solidariti dengan Malaysia tersebar luas di Facebook, Twitter dan Instagram.
Putrajaya sebelum ini mengumumkan ia akan melarang atlet Israel daripada bertanding dalam Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang akan berlangsung di Kuching, Sarawak, dari 29 Julai hingga 4 Ogos.

Menteri Luar Negeri, Datuk Saifuddin Abdullah kemudoan dilaporkan berkata Malaysia sangat meluat dengan kenyataan jurucakap Kementerian Luar Negeri Israel yang menuduh Malaysia tidak mempunyai semangat Olimpik dan melabel Dr Mahathir Mohamad anti-Yahudi.
Bercakap kepada Oxford Union Society di Britain pada Sabtu, Dr Mathathir mengulangi pendirian kerasnya terhadap Israel.
Jurucakap Kementerian Luar Negeri Israel, Emmanuel Nahshon mengecam larangan itu dan berkata keputusan itu diinspirasikan oleh sikap anti-Yahudi melampau Dr Mahathir.
Di Muar, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, Israel adalah hipokrit terbesar dalam kutukan terhadap Malaysia.
“Kenyataan Israel memaparkan sendiri sikap hipokrit mereka apabila menyatakan Malaysia mempolitikkan sukan, sedangkan mereka sendiri melakukan perbuatan sama apabila menyekat pasukan bola sepak Gaza untuk memasuki tebing barat ketika perlawanan akhir piala dunia Palestin, bukankan itu politik terhadap sukan?” katanya menerusi Instagram.

“Adakah Israel lupa bagaimana mereka sendiri meletakkan tekanan terhadap Persatuan Bola Jaring Amerika Syarikat NBA dengan memaksa untuk mengecualikan Palestin dari senarai perlawanan ketika 2018?” soalnya.
Sumber: FMT
VIDEO :

The post (VIDEO) Penduduk Palestin Beramai-ramai Kibar Bendera Malaysia Di Gaza Tanda Sokongan Larang Atlet Israel appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/video-penduduk-palestin-beramai-ramai-kibar-bendera-malaysia-di-gaza-tanda-sokongan-larang-atlet-israel/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bendera Malaysia Berkibar Megah Di Gaza Selepas Tun M Larang Atlet Israel Memasuki Negara

Bendera Malaysia Berkibar Megah Di Gaza Selepas Tun M Larang Atlet Israel Memasuki Negara

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 311 hits
Bendera Malaysia dan sepanduk berkibar di stadium di Kota Gaza sebagai tanda penghargaan selepas pendirian tegas Malaysia terhadap atlet Israel Foto oleh Muslim ImranRakyat Palestin menzahirkan penghargaan dengan mengibarkan bendera Malaysi...
Israel Mengganas 30 Penduduk Palestin Maut Di Sempadan Gaza Israel

Israel Mengganas 30 Penduduk Palestin Maut Di Sempadan Gaza Israel

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 313 hits
Penduduk Palestin Maut Sekurang kurangnya 30 penduduk Palestin cedera dalam satu tunjuk perasaan membantah pendudukan Yahudi di kawasan sempadan antara Semenanjung Gaza dan Israel PressTV memetik jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza Ashraf ...
Jalur Gemilang Megah Berkibar Di Gaza Tanda Penghargaan Larangan Kemasukan Atlet Israel

Jalur Gemilang Megah Berkibar Di Gaza Tanda Penghargaan Larangan Kemasukan Atlet Israel

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 503 hits
Jalur Gemilang Megah Berkibar Di Gaza Tanda Penghargaan Larangan Kemasukan Atlet Israel Selepas bertegas melarang kemasukan atlet perenang paralimpik Israel ke Malaysia bagi menyertai 2019 World Para Swimming Championship dan turut dikecam ...
Bendera Malaysia Dikibar Tanda Penghargaan Rakyat Palestin

Bendera Malaysia Dikibar Tanda Penghargaan Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 465 hits
Kerajaan Malaysia sebelum ini tegas mengatakan untuk tidak membenarkan atlet dari Israel untuk memasuki negara ini bagi menyertai 2019 World Para Swimming Championship yang akan diadakan di Kuching Sarawak Julai nanti Larangan ini diumumkan...
Tiada Kompromi Malaysia Tetap Halang Kemasukan Atlet Israel

Tiada Kompromi Malaysia Tetap Halang Kemasukan Atlet Israel

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 276 hits
Astro Awani Syed Saddiq mengingatkan IPC bahawa Amnesty International dan Human Rights Watch sendiri telah mendakwa bahawa rejim Netanyahu terlibat dalam jenayah perang Gambar fail KUALA LUMPUR Malaysia tetap dengan pendirian untuk tidak me...
Ini Respon Hamas Apabila Malaysia Bertegas Untuk Tidak Membenarkan Atlet Israel Memasuki Malaysia

Ini Respon Hamas Apabila Malaysia Bertegas Untuk Tidak Membenarkan Atlet Israel Memasuki Malaysia

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 782 hits
Kerajaan Malaysia mengumumkan minggu lalu untuk tidak memberikan visa peserta renang Israel untuk Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang dijadualkan berlangsung di Kuching pada Julai ini yang menyebabkan Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa ...
Bertegas Halang Atlet Israel Ipc Tarik Hak Penganjuran Malaysia

Bertegas Halang Atlet Israel Ipc Tarik Hak Penganjuran Malaysia

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 624 hits
LONDON Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa menarik balik hak Malaysia selaku penganjur Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang sepatutnya berlangsung di Kuching Sarawak pada 29 Julai hingga 4 Ogos depan Loading Keputusan tersebut diputuskan ...
Al Qassam Berjaya Rampas Rahsia Israel Sebilangan Penduduk Gaza Ditangkap

Al Qassam Berjaya Rampas Rahsia Israel Sebilangan Penduduk Gaza Ditangkap

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 394 hits
Sayap bersenjata Pergerakan Perjuangan Islam Palestin Brigade Al Qassam merampas rahsia besar Israel ketika operasi rejim itu yang gagal di Semenanjung Gaza pada November tahun lalu Jurucakap Al Qassam Abu Ubayda berkata kumpulan itu meramp...
Mahathir Mohamad Tak Ada Tempat Bagi Atlet Israel Di Malaysia

Mahathir Mohamad Tak Ada Tempat Bagi Atlet Israel Di Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 305 hits
Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad menegaskan bahwa pihaknya tak menerima atlet Israel di negaranya Mahathir juga menolak memberi visa bagi tim renang Israel yang akan berlomba dalam Kejuaraan Renang Paralimpic Dunia Kejuaraan ini di...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur