Penduduk Kampung Masih Trauma Dengan Kemunculan Harimau


Dungun : Kehadiran dua ekor harimau yang berkeliaran di sekitar kawasan Kampung Besul Lama, Bukit Besi di sini pagi semalam, menimbulkan kegelisahan dalam kalangan penduduk terutama tentang keselamatan diri dan keluarga terutama anak-anak kecil dan orang tua.
Walaupun Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Terengganu memberi jaminan haiwan itu telah kembali ke habitatnya di hutan berdekatan petang semalam selain operasi penangkapan juga sedang giat dijalankan, namun ia gagal meredakan kegelisahan penduduk sekitar.
Seorang penduduk kampung Zulkarnain Ismail, 31, berkata beliau amat risau dengan keselamatan isterinya, Suzana Mustafa, 26, yang terpaksa berulang alik hampir setiap hari sejauh lima kilometer dari rumah ke tempat kerjanya di Universiti Teknologi Mara (UiTM ) Bukit Besi.
Zulkarnain yang bekerja sebagai buruh di lombong bijih Bukit Besi berkata untuk sampai ke tempat kerja Suzana perlu mengambil risiko melalui laluan tepi hutan yang menjadi habitat haiwan liar berkenaan kerana ia adalah satu-satunya jalan ke sana.
“Isteri saya yang sedang mengandung enam bulan masih trauma dengan insiden dikejar harimau ketika dalam perjalanan ke tempat kerja kira-kira 2 petang semalam.
“Ketika kejadian kami menunggang motosikal masing-masing, dengan isteri di hadapan dan saya mengekori dari belakang. 
“Bagaimanapun, secara tiba-tiba keluar seekor harimau yang besar dari semak lalu meluru ke arah isteri tetapi berjaya diselamatkan oleh bunyi hon dari sebuah kereta yang menyebabkan harimau itu melarikan diri,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Besul, di sini, hari ini.
Susulan kejadian itu Zulkarnain berkata isterinya yang bekerja sebagai tukang sapu itu telah memohon cuti selama beberapa hari bagi menghilangkan trauma dan menunggu keadaan reda semula.
Sementara itu, seorang lagi penduduk Wook Mohd Noor, 63, yang merupakan orang pertama melihat harimau itu berkata buat masa ini dia tidak berani keluar rumah kerana masih teringat-ingat rupa harimau berkenaan.
Wanita itu berkata ini adalah kali pertama dia berhadapan dengan harimau walaupun sering juga mendengar ngauman haiwan berkenaan pada waktu malam memandangkan rumahnya terletak berhampiran hutan.
“Kira-kira jam 7.15 pagi semalam makcik terdengar bunyi bising ayam berketak dari luar rumah dan mulanya sangkakan anjing yang mahu makan ternakan. Tetapi apabila buka pintu terasa seperti nak luruh jantung melihat seekor harimau sebesar anak lembu sedang berdiri tegak hanya kira-kira lima meter jauhnya serta memandang tepat ke wajah makcik,” katanya.
Bagaimanapun, Wook berkata harimau tersebut tidak bertindak agresif terhadap dirinya dan ternakannya sebaliknya hanya berlegar-legar di sekitar rumahnya melebihi satu jam.
Sementara itu Pengarah Perhilitan Terengganu Dr Abd Malek Mohd Yusof berkata operasi mengesan dan menangkap harimau tersebut dimulakan pada 9.30 pagi tadi dengan kekuatan 22 anggota iaitu pegawai dan renjer.
Beliau berkata dua perangkap menggunakan umpan ayam telah dipasang dalam radius dua kilometer dalam hutan dengan pemantauan 24 jam, manakala satu lagi perangkap akan dipasang petang ini di kawasan yang sama.
Selain itu empat pasukan yang terdiri daripada renjer Perhilitan dan pegawai veterinar yang lengkap dengan peralatan menembak dan ubat pelali telah masuk ke hutan bagi menjalankan aktiviti mengesan dan menangkap haiwan berkenaan.
“Kami akan jalankan operasi pemantauan 24 jam dan operasi akan diteruskan sehingga harimau itu berjaya ditangkap. Tetapi dalam pemantauan kami setakat ini, hanya seekor sahaja harimau yang berkeliaran di kawasan kampung dianggarkan berusia dua tahun dan seberat 60 kilogram,” katanya.
Sebelum ini Dr Abd Malek berkata dua ekor harimau itu yang dipercayai seekor betina dan anak jantannya berkemungkinan haiwan peliharaan berdasarkan sifatnya yang jinak.
Sumber : Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/19/penduduk-kampung-masih-trauma-dengan-kemunculan-harimau/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Wanita Trauma M Sia Di Bawah Ph Masih Dijajah Along

Guru Wanita Trauma M Sia Di Bawah Ph Masih Dijajah Along

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 357 hits
Guru wanita trauma diganggu diugut alongKUANTAN Seorang guru wanita di sebuah sekolah di sini kini hidup dalam ketakutan selepas diganggu samseng upahan ceti haram atau along walaupun selepas mangsa selesai melunaskan pinjamannya Malah gamb...
Gempar Harimau Muncul Di Kampung Pakcik Siap Berguling Guling Di Hadapannya

Gempar Harimau Muncul Di Kampung Pakcik Siap Berguling Guling Di Hadapannya

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 625 hits
The ReporterViral di media sosial klip video yang menunjukkan seekor harimau muncul di kawasan kediaman penduduk Kampung Besol Bukit Besi Dungun Terengganu hari ini Menurut penduduk mereka terserempak dengan haiwan itu di jalan raya sekitar...
Masih Ada 5 Harimau Di Hutan Sosopan Warga Diimbau Tidak Picu Konflik

Masih Ada 5 Harimau Di Hutan Sosopan Warga Diimbau Tidak Picu Konflik

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 119 hits
Jumlah 6 ekor harimau itu didasarkan pada survei yang dilakukan BBKSDA Sumut di sana beberapa bulan terakhir Harimau diberi nama Palas yang terlibat konflik dengan warga dan akhirnya ditangkap termasuk di antara keenamnya Si belang ini bahk...
Sesat Kehadiran Harimau Gemparkan Penduduk Kg

Sesat Kehadiran Harimau Gemparkan Penduduk Kg

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 220 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Penduduk Sebuah Kampung Di Pahang Amal Zikir Sesat Diketuai Tok Ki

Penduduk Sebuah Kampung Di Pahang Amal Zikir Sesat Diketuai Tok Ki

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 525 hits
Dua tiga hari ni media sosial kecoh dengan penularan video ajaran sesat yang memaparkan sekumpulan penduduk kampung Seberang Bantal Ulu Tembeling Jerantut berzikir sambil berdiri dan menggerakkan anggota tubuh Video tersebut dipercayai dira...
Harimau Ditemui Merayau Di Kampung Dungun Disahkan Mati Kerana Virus Canine Distemper

Harimau Ditemui Merayau Di Kampung Dungun Disahkan Mati Kerana Virus Canine Distemper

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 544 hits
Seekor harimau yang ditangkap Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara selepas videonya merayau di Kampung Besul Lama Bekut Besi Dungun viral di media sosial dilaporkan telah mati Dalam yang dikeluarkan oleh Perhilitan hari ini ha...
Harimau Sesat Berjaya Ditangkap Seekor Lagi Dipercayai Masih Di Dalam Hutan

Harimau Sesat Berjaya Ditangkap Seekor Lagi Dipercayai Masih Di Dalam Hutan

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 250 hits
Semalam tular di media sosial mengenai dua rakaman yang memaparkan kemunculan harimau yang berkeliaran di Dungun Terengganu Walaupun tiada kecederaan yang dilaporkan kemunculan harimau tersebut juga dianggap sesuatu yang serius kerana boleh...
Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

Selepas Berpisah Ini Pendapat Mawar Tentang Fizo Ketika Masih Bergelar Suami

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 369 hits
DESAS DESUS keretakan rumah tangga pelakon Fizo Omar dan isterinya Mawar akhirnya terjawab apabila pasangan itu sah bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat hari ini Selepas berpisah ini pendapat Mawar Tentang Fizo ketika ...
Menko Luhut Kita Tak Tunda Aturan Mobil Listrik Masih Ada Yang Belum Pas Saja

Menko Luhut Kita Tak Tunda Aturan Mobil Listrik Masih Ada Yang Belum Pas Saja

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 158 hits
Luhut menegaskan pemerintah tidak menunda nunda keluarnya aturan tersebut Pemerintah katanya menginginkan agar aturan yang dibuat dan disahkan benar benar berkualitas
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap