Pendirian Pas Tidak Berubah Tetap Tolak Kerjasama Dap Pkr Kata Sanusi


 
Sanusi Md Nor berkata, tidak timbul isu PAS belum bersedia berdepan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) disebabkan tiada ‘khemah besar’. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: PAS konsisten menolak kerjasama politik bersama DAP dan PKR berbanding Umno yang didakwa bersikap ‘talam dua muka’ apabila menjalin ‘hubungan sulit’ dengan PKR seperti didedahkan bekas setiausaha agung Barisan Nasional (BN), Annuar Musa.
Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Md Nor berkata, disebabkan itu PAS menolak pembentukan ‘khemah besar’ yang didakwa akan turut disertai oleh Pakatan Harapan (PH).
Menurutnya, keputusan itu muktamad dan dinyatakan oleh Presiden PAS Hadi Awang sebelum ini.
“Itu pendirian PAS, maka tidak timbul lah isu kononnya PAS belum bersedia berdepan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) disebabkan tiada ‘khemah besar’.
“Sebelum Umno atau mana-mana pihak dapat hidu mengenai cadangan ‘khemah besar’ itu, Abdul Hadi dan Jawatankuasa Harian PAS Pusat telah mengambil pendirian menolak sebarang kerjasama politik dengan DAP dan PKR,” katanya menurut laporan Sinar Harian.
Sanusi yang juga menteri besar Kedah berkata, pendedahan Annuar pada tahun lalu mengenai akuan bersumpah (SD) membabitkan sokongan pengerusi BN dan beberapa kepimpinan Umno terhadap Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri membuktikan sikap sebenar parti itu.
“Berbeza dengan Umno kononnya menolak kerjasama dengan DAP dan Anwar seperti dinyatakan pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) tetapi presiden sendiri (Ahmad Zahid Hamidi) adakan ‘hubungan secara sulit’ dengan Anwar.
“Ia didedahkan melalui perbualan telefon dan surat SD kepada Yang di-Pertuan Agong yang menyatakan Umno sokong Anwar sebagai perdana menteri.
“Hal itu didedahkan sendiri oleh Anwar, hasil pertemuan sulit beberapa tokoh dalam Umno dengan beliau antaranya pada 13 Oktober tahun lalu,” ujarnya lagi.
Sehubungan itu, Sanusi tegaskan adalah lebih baik untuk Umno melihat apa yang dilakukan oleh mereka berbanding menuding jari menyalahkan pihak lain.
“Umno Perak juga mengadakan kerjasama dengan DAP di Perak, ini bukan rahsia lagi,” katanya.
Kerjasama itu antara lain yang dipersetujui untuk berikan peruntukan sama rata kepada ADUN kerajaan, iaitu BN, PAS dan Bersatu selain DAP dan PH.
“Drama pembentukan kerajaan Perak selepas Ahmad Faizal Azumu ditumbangkan bukan rahsia. Jangan fikir rakyat tak tahu,” katanya lagi.
Sanusi berkata demikian ketika mengulas kenyataan Umno Kedah yang mendakwa PAS belum bersedia berdepan pilihan raya menyebabkan parti itu menolak untuk diadakan PRU15 lebih awal.
Penolakan PAS itu dikaitkan dengan kemungkinan parti itu belum mendapat tempat dalam formula ‘khemah besar’ melibatkan PH yang turut disertai DAP dan Amanah.
Pada Sabtu, Sanusi dilaporkan berkata, Malaysia akan hancur sekiranya rakyat memilih ‘satu atau dua pemimpin gila kuasa’ yang hanya mahu menyelamatkan diri mereka untuk mentadbir negara.
Ia susulan kenyataan yang dibuat Ahmad Zahid bahawa PAS tidak berminat mengadakan PRU15 lebih awal kerana bimbang kehilangan 18 kerusi dimiliki parti itu ketika ini. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/pendirian-pas-tidak-berubah-tetap-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Jangan Berangan Bentuk Khemah Besar Dengan Dap Kata Guan Eng

Pas Jangan Berangan Bentuk Khemah Besar Dengan Dap Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 295 hits
freemalaysiatoday com June 12 2022 9 00 AMLim Guan Eng berkata DAP sendiri tidak setuju membentuk khemah besar dengan golongan pengkhianat tebuk atap PETALING JAYA Pengerusi DAP Lim Guan Eng menegaskan khemah besar hanya untuk parti pembang...
Tun Tolak Anwar Dap Tolak Kerjasama Dengan Pejuang

Tun Tolak Anwar Dap Tolak Kerjasama Dengan Pejuang

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 101 hits
Tun tolak Anwar DAP tolak kerjasama dengan PejuangPosted By on June 05 2022Sikap Pengerusi Perjuang Tun Mahathir Mohamad yang menyalahkan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya penyebab beliau tidak lagi menjadi Perdana...
Tiada Ruang Kerjasama Ph Pejuang Jika Mahathir Tolak Anwar Tegas Dap

Tiada Ruang Kerjasama Ph Pejuang Jika Mahathir Tolak Anwar Tegas Dap

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 97 hits
Lim Guan Eng berkata PH sememangnya berhasrat membuka pintu rundingan dengan Pejuang menjelang PRU15 namun mungkin terpaksa melupakannya ekoran pendirian Dr Mahathir Mohamad PETALING JAYA DAP menegaskan bahawa tiada ruang kerjasama antara P...
Pas Gesa Muhyiddin Terus Terang Hala Tuju Kerjasama Politik Dalam Pru15

Pas Gesa Muhyiddin Terus Terang Hala Tuju Kerjasama Politik Dalam Pru15

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 141 hits
ismaweb net Tak mahu diseret ke khemah besar jika ada DAP PKRBANGI 7 Zulkaedah 1443H Selasa Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin disarankan bersikap jujur dan berterus terang kepada PAS berkaitan hala tuju kerjas...
Mn Akan Wujud Di Mana Umno Perlukan Pas Kata Penganalisis

Mn Akan Wujud Di Mana Umno Perlukan Pas Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 182 hits
freemalaysiatoday com June 5 2022 8 30 AMKetua Umno Selangor Noh Omar menghadiri majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri PAS Selangor bulan kepas Menurutnya kedua dua parti itu akan bekerjasama di Selangor pada PRU15 PETALING JAYA Umno dan PAS...
Muhyiddin Terima Pandangan Pas Tolak Khemah Besar

Muhyiddin Terima Pandangan Pas Tolak Khemah Besar

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 145 hits
wartarakyat com myBy June 10 2022PENGERUSI Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima PAS yang menolak gagasan khemah besar untuk menentang Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Perkara itu dinyatakan oleh Presiden PAS Tan...
Muka Baharu Terajui Pkr Kehendak Ahli Inginkan Pembaharuan Kata Aminuddin

Muka Baharu Terajui Pkr Kehendak Ahli Inginkan Pembaharuan Kata Aminuddin

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 138 hits
Ketua PKR Negeri Sembilan Aminuddin Harun berkata ahli PKR sekarang telah mencapai 1 1 juta orang dan sebahagian besarnya anak muda dan mereka mempunyai hak untuk menentukan masa depan pembaharuan dan ingin roh yang baharu REMBAU Sebahagian...
Pas Tak Tepati Janji Mn Sudah Sampai Surah Akhir Kata Tok Mat

Pas Tak Tepati Janji Mn Sudah Sampai Surah Akhir Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 95 hits
Mohamad Hasan berkata jika PAS mahu kembali bersama Umno dalam Muafakat Nasional mereka perlu berbuat demikian tanpa Perikatan Nasional PETALING JAYA Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata tindakan PAS tidak menepati janji dan konsist...
Dap Rep Asks Why Pas Allowed Bon Odori In Kelantan Back In 2018

Dap Rep Asks Why Pas Allowed Bon Odori In Kelantan Back In 2018

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 305 hits
DAP s Banting state assemblyperson Lau Weng San questioned the inconsistency of PAS which allowed the Bon Odori dance in Kelantan four years ago but is now advising Muslims not to attend the Bon Odori festival in Shah Alam next month Lau sa...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul