Pendekatan Bersasar Langkah Wajar Tangani Isu Moratorium


Oleh Aishah Mohmad Afandi
KUALA LUMPUR, 13 JULAI: Kadar pengangguran yang tinggi turut mengundang masalah peningkatan pinjaman tidak berbayar (NPL), terutamanya ketika tempoh-tempoh berlakunya krisis.
NPL merujuk keadaan apabila individu atau peminjam berkenaan secara berterusan dalam tempoh 3-6 bulan terbukti gagal melunaskan sebarang bayaran prinsipal atau faedah berjadual yang ditetapkan.
Dalam keadaan semasa misalnya, bukan setakat NPL menjadi tumpuan malah risiko kerugian peruntukan pinjaman juga ketara serta berkemungkinan meningkatkan nisbah rosot nilai pinjaman kasar.
Situasi sedemikian sudah pasti memberi kesukaran kepada pihak bank kerana ia boleh menyebabkan agensi penarafan bertindak menyemak turun penarafan sektor perbankan secara global.
Sejajar hasrat mengurangkan NPL akibat faktor kehilangan kerja serta pengurangan gaji atau upah susulan impak pandemik Covid-19, kerajaan bertindak mengumumkan langkah moratorium selama enam bulan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) dengan matlamat memacu mudah tunai atau kewangan orang ramai.
Menurut Kementerian Kewangan, moratorium bayaran balik pinjaman oleh institusi kewangan yang bermula sejak 1 April, 2020 dianggarkan berjumlah kira-kira RM51.4 bilion setakat 6 Julai, 2020.
Pada awal bulan ini, Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Adnan Zaylani Mohamad Zahid berkata bank pusat itu tidak berhasrat melanjutkan langkah berkenaan kerana memberi kesan yang sebaliknya mahu dielak oleh pihak bank.
Mungkin ada yang terfikir, apa salahnya jika pihak bank melanjutkan moratorium berkenaan demi membantu pelanggannya? Jika ya, apakah ia dalam bentuk moratorium secara menyeluruh atau secara bersasar?
Perlu diingat, sektor perbankan yang stabil adalah teras atau amat penting bagi usaha pemulihan negara dan kita sedaya upaya mengelak keadaan yang pernah dialami Amerika Syarikat (AS) ketika krisis pada 2007 sehingga 2010.
Sebarang pemulihan yang perlahan bagi sektor kewangan dalam tempoh pasca mana-mana krisis kewangan, berkemungkinan besar akan mencetuskan satu lagi krisis kredit sepertimana yang telah berlaku di AS berikutan penularan COVID-19.
Pendekatan Mengikut Setiap Kes : Langkah Global
Oleh kerana pelaksanaan moratorium secara menyeluruh akan memberi tekanan tambahan terhadap sistem kewangan dari segi menjejaskan aliran tunai, bank-bank di peringkat global telah mengambil pendekatan berdasarkan atau mengikut setiap kes terbabit bagi menanganinya dengan mengambil kira impak ekonomi terhadap peminjam.
Berikut adalah pendekatan dilaksanakan beberapa negara:
Singapura: Sebagai langkah awal bagi mengelak berlakunya kegagalan pembayaran itu, bank pusat Singapura menawarkan bantuan pinjaman untuk individu dan syarikat. Individu boleh mengemukakan permohonan kepada bank-bank bagi menangguhkan pembayaran prinsipal dan kadar faedah pinjaman perumahan sehingga 31 Dis, 2020. Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) boleh menangguhkan pembayaran pinjaman prinsipal bagi pinjaman bertempoh, juga sehingga akhir tahun ini.
Thailand : Bank-bank di Thailand telah mengumumkan pakej bantuan hutang pada awal Mac lepas yang menawarkan tempoh pembayaran balik pinjaman sehingga setahun lamanya.
United Kingdom : Beberapa bank di Britain telah menawarkan penangguhan bayaran gadai janji dan pinjaman dalam usaha mengelak potensi berlakunya kegagalan peminjam berbuat demikian akibat krisis COVID-19. Ia turut menawarkan untuk menaikkan had kad kredit pelanggan terbabit bagi tempoh tertentu serta mengecualikan fi ke atas wang pendahuluan tunai kad kredit.
Itali: Pada awal Mac lepas, kerajaan Itali telah mengumumkan langkah untuk menggantung semua pembayaran gadai janji ketika negara itu melaksanakan perintah berkurung bagi membendung COVID-19. Kumpulan pelobi perbankan Itali, ABI berkata peminjam turut menawarkan kemudahan penangguhan bayaran hutang kepada firma kecil dan keluarga.
Amerika Syarikat : Dua firma gadai janji terkemuka Fannie Mae dan Freddie Mac telah memberi kelonggaran kepada pelanggan masing-masing dalam bentuk menurunkan atau menangguhkan pembayaran pinjaman perumahan sehingga 12 bulan.
Kesan Berpanjangan Sektor Perbankan
Pada April, Gabenor BNM Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata walaupun bank berada dalam situasi tekanan yang tidak pernah dialami sebelum ini, sektor itu dijangka mampu bertahan kerana bank-bank ini mempunyai kedudukan modal yang kukuh dan melepasi syarat peraturan.
Menurut Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2019, penampan modal bank-bank pada Februari 2020 ialah RM121 bilion, manakala penanggung insurans sebanyak RM23.6 bilion pada akhir 2019.
Penampan ini melebihi jumlah minimum peraturan dan lebih dua kali ganda semasa krisis Kewangan Global pada 2008. Ini telah membolehkan bank, institusi kewangan dan penanggung insurans melaksanakan langkah-langkah seperti enam bulan moratorium di samping bantuan untuk isi rumah dan perniagaan.
Bagaimanapun, selepas hampir enam bulan dan dengan pelaksanaan moratorium berkenaan, penampan modal boleh menjadi lemah sekira bank terus mengeluarkannya.
Ketua Ahli Ekonomi AmBank Anthony Dass berkata kemudahan moratorium enam bulan itu memberikan banyak masa untuk peminjam menyusun semula kewangan mereka, sementara fasa berikutnya sepatutnya lebih menjurus kepada moratorium secara bersasar.
“Tiadanya aliran tunai kepada bank untuk jangka masa yang lebih lama akan menyebabkan jurang tunai yang berpanjangan. Ini akan menjejaskan mudah tunai kewangan bank. Ia juga akan meninggalkan impak ke atas pendapatan langsung dan margin faedah bersihnya,” kata beliau kepada Bernama.
Meskipun beberapa bank telah mengumumkan mereka tidak akan melanjutkan moratorium melebihi enam bulan, ada juga yang telah mengumumkan mereka akan menyediakan moratorium berdasarkan sasaran.
Golongan yang disasarkan melibatkan mereka yang kehilangan pekerjaan kerana pandemik atau mengalami penurunan gaji dalam proses itu, yang menyebabkan mereka berhadapan dengan kekangan kewangan untuk melunaskan pinjaman.
Bagaimanapun, untuk mereka yang masih bekerja dan menerima gaji seperti biasa, moratorium bagi mereka berakhir pada 30 Sept, 2020, dan pembayaran disambung semula pada Oktober.
Menurut statistik, jumlah pinjaman yang dibayar semula kepada sistem perbankan telah menunjukkan penurunan sejak moratorium diperkenalkan.
Pada Januari 2020, jumlahnya ialah RM109.8 bilion sementara pada Mei 2020, ia mencatatkan RM78.3 bilion.
Sementara itu, jumlah pinjaman yang dibayar oleh sektor isi rumah menunjukkan 50 peratus pengurangan daripada RM31.1 bilion kepada RM16.3 bilion pada Mei 2020.
Situasi sukar: Menilai Semula Kewangan Anda
Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam, Dr Afzanizam Mohd Rashid berkata mereka yang menghadapi masalah kewangan kerana kehilangan pekerjaan atau pengurangan sumber pendapatan seharusnya tampil dan bersikap jujur dengan bank mengenai masalah yang mereka hadapi.
“Kita mempunyai Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) yang ditubuhkan di bawah payung Bank Pusat. Ia boleh menjadi pengantara kepada peminjam yang berkelayakan,” kata beliau.
Beliau menambah peminjam juga boleh membiayai dan menyusun semula pinjaman mereka kerana kadar faedah yang rendah membolehkan peminjam membayar bank pada kadar faedah yang rendah juga.
Setakat tahun ini, Kadar Dasar Semalaman (OPR) telah diturunkan sebanyak 125 mata asas atau bersamaan 1.25 peratus.
Penyusunan semula hutang boleh dilakukan apabila peminjam berhadapan kesukaran kewangan sehingga menghalang pembayaran semula pinjaman pada waktu yang telah ditetapkan.
Sementara itu, pembiayaan semula hutang digunakan pada asas yang lebih meluas berbanding penyusunan semula, yang mana peminjam memanfaatkan pinjaman yang baharu diperoleh menerusi terma yang lebih baik untuk melunaskan pinjaman sebelumnya.
“Yang pastinya, bank juga akan memahami bahawa ini adalah masa yang sukar untuk semua dan bersikap jujur mengenai kedudukan kewangan anda akan memberi manfaat kepada anda untuk tempoh jangka masa panjang. Berdiam diri hanya akan menambah tekanan tambahan di masa akan datang,” kata beliau.
Tinjauan Mencabar Untuk Semua
Walaupun pengangguran dijangka meningkat kepada enam peratus tahun ini, lebih tinggi daripada kadar yang dialami semasa krisis kewangan 1887 dan 2008, kekangan kewangan akan menjadi masalah kepada banyak pihak kerana ekonomi kemungkinan berhadapan dengan kemelesetan.
Ini telah mendorong bank pusat merendahkan OPR ke paras 1.75 peratus, paras terendah sejak 2004.
Meskipun beberapa penganalisis percaya masih ada ruang untuk satu lagi penurunan iaitu sehingga 1.50 peratus, ada pihak percaya kadar asas itu akan kekal sehingga akhir tahun ini kerana ekonomi telah mula pulih selepas berakhirnya Covid-19.
Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) pada Rabu lepas memutuskan kadar tertinggi dan terendah OPR masing-masing dikurangkan kepada 2.00 peratus dan 1.50 peratus.
MPC akan mengadakan mesyuarat seterusnya pada 10 Sept dan 3 Nov tahun ini.
Pandemik Covid-19 telah memberikan kesan yang ketara ke atas ekonomi global. Keadaan ekonomi global terus lemah dengan pertumbuhan global diunjurkan negatif pada tahun ini, kata bank pusat.
BNM telah mengunjurkan pertumbuhan ekonomi pada -2 peratus hingga 0.5 peratus, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) -3.8 peratus dan Bank Dunia -3.1 peratus.
Menurut BNM, pengurangan OPR dapat memberikan rangsangan dasar tambahan untuk mempercepat kadar pemulihan ekonomi.
Bagi perniagaan, cabaran tetap ada terutamanya untuk sektor perkhidmatan dan pelancongan yang mana kedua-dua sektor ini tidak dapat beroperasi dengan kapasiti penuh kerana sempadan antara negara masih lagi ditutup sehingga diberitahu kelak.
Pada 2018, sektor perkhidmatan menyumbang kira-kira 52.96 peratus kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) sementara pelancongan merupakan penyumbang terbesar kepada KDNK, selepas pembuatan dan komoditi.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/07/pendekatan-bersasar-langkah-wajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Pendekatan Minilateralism Tangani Isu Laut China Selatan Penganalisis

Guna Pendekatan Minilateralism Tangani Isu Laut China Selatan Penganalisis

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 14 JULAI Negara anggota Asean perlu segera mencari pendekatan alternatif dalam menangani peningkatan ketegangan di Laut China Selatan berhubung tuntutan wilayah bertindih kerana ia berpotensi menjejaskan keamanan dan kestabilan...
Moratorium Hutang Bank Wajar Dilanjutkan Automatik

Moratorium Hutang Bank Wajar Dilanjutkan Automatik

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 183 hits
Untuk B40 Dan Mereka Yang Hilang Pendapatan Cadangan Presiden UMNO untuk melanjutkan moratorium hutang bank adalah cadangan yang tepat dan berasas Pengangguran adalah benar Pengurangan pendapatan adalah benar Kemungkinan hutang tak mampu di...
Tidak Tangani Isu Covid 19 Jokowi Ugut Rombak Jawatan Menteri Atau Bubar Agensi Kerajaan

Tidak Tangani Isu Covid 19 Jokowi Ugut Rombak Jawatan Menteri Atau Bubar Agensi Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 189 hits
Rakaman video memaparkan Presiden Indonesia Joko Widodo atau Jokowi memarahi menteri dan pegawai agensi kerajaan yang dilihat tidak serius dalam menangani wabak Covid 19 di negara itu menjadi perhatian ramai di media sosial Menerusi video y...
Isu Al Jazeera Dalang Mungkin Orang Malaysia

Isu Al Jazeera Dalang Mungkin Orang Malaysia

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 222 hits
Sebelum ini ada NGO aktivis hak asasi bising konon PATI ditindas BANGI Laporan berita antarabangsa Al Jazeera mengenai pendatang asing yang tular menimbulkan persoalan siapakah yang menjadi mastermind menyalurkan maklumat dan mengatur segal...
Senyap Isu Sajat

Senyap Isu Sajat

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 334 hits
Rina HamzahGigih pas dulu melalak kata Mujahid tidak membenteras kegiatan memondan sajat sekarang sajat lagi berani separuh telanjang di medsos Dimana menteri agama pn Nak tunggu sampai negara Ni diturun Bala macam kaum lut dan rakyat Pompe...
Isu Panas Siapa Dalang Di Sebalik Dokumentari Al Jazeera Zahida Zarik

Isu Panas Siapa Dalang Di Sebalik Dokumentari Al Jazeera Zahida Zarik

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 387 hits
Zahida Zarik KhanTindakan salah lapor oleh Al Jazeera jelas sekali menunjukkan media ini mempunyai niat jahat terhadap Malaysia bagi memberi gambaran buruk Malaysia menzalimi warga asing Lantaran itu ketegasan kerajaan sangat diperlukan pad...
Kerajaan Jepun Meluluskan Undang Undang Untuk Mengekang Isu Cetak Rompak

Kerajaan Jepun Meluluskan Undang Undang Untuk Mengekang Isu Cetak Rompak

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 172 hits
Kerajaan Jepun baru baru ini telah meluluskan undang undang baru yang akan menghukum mereka yang memuat turun siri komik manga majalah dan buku buku ilmiah tanpa izin dan secara cetak rompak Undang undang ini pernah diperkenalkan beberapa t...
Isu Air Kelantan Pelawok Sepanjang Zaman

Isu Air Kelantan Pelawok Sepanjang Zaman

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 247 hits
Via WhatsApp Dahulunya Exco Kerajaan PAS Kelantan Datuk Mejar Anizam Abd Rahman selalu membohongi rakyat Kelantan Dahulunya lirik dan melodinya tetap sama rakyat Kelantan sudah hafal kononnya Kerajaan Pusat Barisan Nasional tidak berlaku ad...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis