Pendarahan Dari Faraj Ketika Mengandung Boleh Jadi Tanda Sesuatu Yang Serius Pada Ibu Atau Janin Walau Pun Secalit


Pendarahan dari faraj ketika mengandung boleh jadi petanda sesuatu yang serius pada ibu atau janin. Berhati-hatilah ibu-ibu semua, walau pun secalit. Jangan ambil mudah dan hanya berteka-teki sendiri.
Pendarahan atau bleeding masa hamil perlu dirujuk ke hospital dengan segera. Ia bukan perkara yang boleh dipandang ringan, tidak kira sebanyak mana pun kuantitinya. Dr Rusyainie Ramli berkongsi info mengenai perkara ini.

PENDARAHAN DARI FARAJ KETIKA MENGANDUNG? Apa juga pendarahan yang keluar dari faraj semasa mengandung wajib pergi jumpa doktor.
Kalau dah jumpa doktor, tapi tak berapa nak faham dengan penerangan dia, tanyalah sampai puas hati. Balik ke rumah mesti dengan pengetahuan yang penuh pasal apa berlaku pada kalian. Dan tak payah lah nak tanya serata alam pasal masalah kalian.
Kalau masih macam ada benda kurang dengan apa yang doktor cakap tu, pergi cari doktor lain. Dan lain doktor sampai dapat jawapan yang meyakinkan.
Tolonglah. Saya merayu jangan jadikan media sosial sebagai tempat rujukan. Ramai sangat makcik, kakak, nenek dan adik bawang yang hujungnya bagi ajaran sesat kang.
Pendarahan melalui faraj pada usia kandungan kurang dari 12 minggu berlaku dalam anggaran ¼ daripada wanita yang hamil. Maka ia dianggap perkara yang biasa namun masih tak boleh dipandang ringan.
 
PUNCA PENDARAHAN PADA TRIMESTER PERTAMA
Pendarahan dari faraj pada semester pertama kehamilan berpunca dari:
#1. PENEMPELAN EMBRIO
Pendarahan disebabkan penempelan embrio di dinding rahim – biasanya sangat sedikit, tapi berlaku di antara hari 6 – 12 selepas persenyawaan berlaku. Kerana ia berlaku sekitar kitaran haid patut bermula, ramai menganggap ianya haid, sedangkan sebenarnya dia mengandung.
#2. KEGUGURAN
Keguguran – ½ dari wanita yang mengalami pendarahan melalui faraj pada semester pertama kehamilan, benar-benar keguguran. Yang selebihnya, kandungan masih berterusan dan ia boleh dikenalpasti melalui ultrasonografi. 1/5 wanita hamil boleh mengalami keguguran dan biasanya ia dikaitkan dengan kandungan itu tidak normal tetapi ia tidak bermakna wanita itu tidak boleh mendapatkan fetus yang sihat pada kandungan seterusnya.

#3. KANDUNGAN LUAR RAHIM
1 dalam 60 wanita hamil boleh mengalami keadaan begini. Embrio sepatutnya menempel di dalam rahim. Malangnya, ia terjadi di luar rahim, biasanya di dalam tiub Fallopio. Tiub Fallopio tidak dapat menampung fetus yang semakin membesar disebabkan tidak cukup nutrisi, tiub Fallopio pecah dan seterusnya berlaku pendarahan dalam ruang abdomen. Ini adalah KES KECEMASAN dan ia mesti ditangani segera di hospital. Simptom biasanya bermula dengan sakit di bawah abdomen, pendarahan melalui faraj dan sekiranya lambat mendapatkan rawatan, ia boleh mengancam nyawa.
#4. KANDUNGAN MOLAR
Kandungan molar juga dikenali sebagai kandungan anggur. Dalam bahasa perubatan dipanggil Molar Pregnancy atau Gestational Trophoblastic Disease. Ia boleh dikesan melalui ultrasonografi.
#5. KEADAAN PANGKAL RAHIM
Disebabkan pangkal rahim menjadi lebih lembut dan lebih sensitif ketika mengandung, ia lebih mudah mengalami sedikit pendarahan ketika hubungan intim.
#6. JANGKITAN
Jangkitan pada faraj, pangkal rahim dan rahim juga boleh menyebabkan pendarahan melalui faraj.
PUNCA PENDARAHAN PADA TRIMESTER PERTAMA & KEDUA
Pendarahan melalui faraj pada trimester kedua dan ketiga adalah tidak normal dan mesti mendapatkan rawatan segera di hospital. Ia biasanya berkaitan dengan masalah pada uri.
#1. PLACENTA PRAEVIA
Placenta praevia – apabila uri melekat secara separa atau pun sepenuhnya menutup bukaan pangkal rahim. Ia merupakan 1/5 daripada pendarahan melalui faraj pada semester ketiga. Risiko nak mengalami masalah ni meningkat apabila wanita pernah menjalani pembedahan Caesarean, mengandung lebih dari 1 janin dan sebelum ni pernah ada keadaan yang sama.
#2. PLACENTA PRAEVIA
Placenta abruptio – terjadi apabila uri lekang dari dinding rahim secara pramatang dan menyebabkan darah berkumpul dengan banyak di antara dinding rahim dan uri. Wanita lebih mudah mengalami uri lekang sekiranya mengalami darah tinggi yang tidak terkawal, merokok dan kemalangan atau trauma pada abdomen. Sekiranya dia pernah mengalami placental abruption sebelum ini, risikonya lebih tinggi untuk ianya berulang.
#3. PLACENTA PRAEVIA
Rahim pecah – menyebabkan bayi berada dalam ruang abdomen, sepenuhnya atau sebahagian. Sebab risiko nilah, wanita yang pernah bersalin melalui Caesarean dinasihatkan untuk menjarakkan kehamilan dan penggunaan ubat untuk membantu kontraksi digunakan dengan sangat berhati-hati. Wanita yang mengandung lebih dari 4 kali dan rapat-rapat juga berisiko untuk mengalami rahim pecah.
#4. BERSALIN PRAMATANG
Bersalin pramatang – pendarahan yang datang sekali dengan lendir dari faraj, dalam bahasa perubatan dipanggil show, yang disertai dengan tanda-tanda untuk bersalin.

Pendarahan melalui faraj boleh terjadi dengan setakat hanya sedikit atau menjadi banyak sehingga mengancam nyawa wanita dan bayi dalam kandungan. Pendarahan biasanya disertai dengan sakit di bahagian abdomen yang boleh menjadi terlalu teruk. Sekiranya pendarahan tu banyak, wanita itu boleh mengalami simptom seperti jantung berdenyut laju, susah bernafas, pening kepala dan rasa seperti mahu pengsan.
PERLU TAHU JUMLAH DARAH HILANG & SIMPAN TISU/JANIN YANG TERKELUAR Penting untuk wanita yang yang mengalami pendarahan melalui faraj ketika hamil untuk mengetahui jumlah sebenar darah yang mereka hilang. Bagaimana?
Dengan menggunakan tuala wanita. Bukan tampon. Kira berapa banyak tuala wanita yang dah digunakan.
Kalau ada ketulan tisu atau janin yang keluar dari faraj, bungkus baik-baik dalam kain dan bawa ke hospital.

PERLU CEPAT KE HOSPITAL JIKA BERLAKU PENDARAHAN Kalau berlakunya keadaan begini, apa yang mesti kena buat?
Pergi hospital!
Tak adanya nak tunggu-tunggu. Ini termasuk dalam kategori kes kecemasan terutamanya kalau pendarahan berlaku selepas kandungan mencecah 28 minggu.
Kalau pendarahan tu banyak dan sakit abdomen yang tak dapat ditahan lagi, dan tak ada siapa nak bawa ke hospital, telefon saja 999.
Sumber: Rusyainie Ramli
Artikel berkaitan: Jangan Main-Main Denggi Masa Hamil! Boleh Akibatkan Bayi Lahir Tak Cukup Bulan Atau Janin Mati Dalam Kandungan
The post Pendarahan Dari Faraj Ketika Mengandung Boleh Jadi Tanda Sesuatu Yang Serius Pada Ibu Atau Janin, Walau Pun Secalit! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/pendarahan-dari-faraj-ketika-mengandung-boleh-jadi-tanda-sesuatu-yang-serius-pada-ibu-atau-janin-walau-pun-secalit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Uri Tertinggal Atau Tersisa Punca Rahim Tidak Kecut Pendarahan Jangkitan Kuman Boleh Berlaku

Uri Tertinggal Atau Tersisa Punca Rahim Tidak Kecut Pendarahan Jangkitan Kuman Boleh Berlaku

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 487 hits
Uri tertinggal atau tersisa di dalam rahim selepas bersalin boleh menyebabkan rahim ibu tidak boleh kembali kepada saiz asal Malah ia boleh menjadi toksin dan menyebabkan pendarahan dan risiko jangkitan kuman Uri adalah merupakan selaput da...
Jangan Main Main Denggi Masa Hamil Boleh Akibatkan Bayi Lahir Tak Cukup Bulan Atau Janin Mati Dalam Kandungan

Jangan Main Main Denggi Masa Hamil Boleh Akibatkan Bayi Lahir Tak Cukup Bulan Atau Janin Mati Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 488 hits
Denggi adalah wabak berbahaya apatah lagi jika menghinggapi wanita hamil Rawatan dan pemantauan perlu diberikan segera kerana kegagalannya boleh mengakibatkan pelbagai masalah seperti kelahiran bayi tidak cukup bulan atau kematian janin dal...
Peritnya Buasir Masa Hamil Akibatkan Pendarahan Bengkak Pada Faraj 11 Tips Ini Boleh Membantu

Peritnya Buasir Masa Hamil Akibatkan Pendarahan Bengkak Pada Faraj 11 Tips Ini Boleh Membantu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 339 hits
Kehamilan boleh menjadi suatu yang membebankan bagi sebahagian wanita kerana pelbagai perubahan yang dirasai pada tubuh Buasir adalah antara masalah yang menyukarkan mengakibatkan bengkakan dan kesakitan di bahagian faraj APAKAH ITU BUASIR ...
Jangan Main Main Hb Rendah Masa Hamil Selain Boleh Jejaskan Janin Jantung Ibu Berisiko Rosak

Jangan Main Main Hb Rendah Masa Hamil Selain Boleh Jejaskan Janin Jantung Ibu Berisiko Rosak

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 582 hits
Anemia atau lebih dikenali sebagai masalah HB rendah banyak dihadapi oleh ibu ibu hamil Walau pun ia masalah yang biasa perkara ini tidak semestinya diambil mudah Dalam jangka masa panjang jantung ibu boleh jadi lemah dan rosak Pemeriksaan ...
Padah Urut Tolak Rahim Ibu Hamil Kembar 30 Minggu Alami Pendarahan Dalaman Janin Berisiko Gugur

Padah Urut Tolak Rahim Ibu Hamil Kembar 30 Minggu Alami Pendarahan Dalaman Janin Berisiko Gugur

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 1456 hits
Pengalaman merawat pesakit yang di urut ketika hamil sehingga berlaku pendarahan yang diceritakan jururawat ini boleh dijadikan pengajaran Mungkin ramai yang mengambil keputusan untuk berurut apabila ada rasa sakit tetatpi berwaspadalah jik...
Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 289 hits
Soalan Apa hukum menahan kentut ketika solat Jawapan UAI Semasa solat ada beberapa perkara yang mungkin kita hendak buat Contohnya hendak kencing berak tidur makan minum dan ji m4k bagi sesiapa yang ketika itu hendak menunaikan solat tetapi...
Buta Boleh Melihat Ketika Bernyanyi

Buta Boleh Melihat Ketika Bernyanyi

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 318 hits
Seorang nenek berasal dari eropah Moira Gleed mempunyai keadaan kesihatan yang cukup unik Kedua mata nenek 66 tahun ini selalu terpejam sehingga dia tak dapat melihat kecuali sedang menyanyi Gleed menderita keadaan yang disebut focal Dyston...
Isu Gunting Dalam Lipatan Tak Boleh Cakap Ada Atau Tak

Isu Gunting Dalam Lipatan Tak Boleh Cakap Ada Atau Tak

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 462 hits
TEMERLOH ADUN Lanchang Mohd Sharkar Shamsuddin mengakui tidak tahu mengenai gerakan untuk menumbangkan kerajaan BN di Pahang seperti didakwa Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi semalam Anggota majlis tertinggi UMNO berkata beliau sendiri terke...
Jangan Biar Anak Gigit Atau Masuk Wayar Dalam Mulut Risiko Bibir Melecur Boleh Bawa Maut

Jangan Biar Anak Gigit Atau Masuk Wayar Dalam Mulut Risiko Bibir Melecur Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 514 hits
Hati hati mak ayah bila mengecas handphone sebab anak anak ni diorang bukan tahu pasal bahaya Bagi mereka semua benda boleh di gigit Itu yang wayar soket pun dia nak kunyah Sila ambil iktibar Pada 28 september 2017 satu kejadian buruk telah...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven