Penceroboh Kecil Mudah Saja Didakwa Kartel Musang King Terus Senyap


BANGI – Belum selesai isu pencerobohan ‘kartel’ kebun durian Musang King di Pahang, timbul pula kegiatan sama membabitkan warga asing di hutan simpan di negeri berkenaan.

Kali ini seorang warga Pakistan ditahan dan mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Raub kerana menceroboh Hutan Simpan Ulu Jelai, Lipis.

Tertuduh, Rawan Bakht dikenakan denda RM8,000 selepas mengaku bersalah memasuki kawasan hutan Kompartmen 600 Hutan Simpan Ulu Jelai pada 15 Mac lalu.

Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya berkata, persoalan sama akan ditimbulkan setiap kali kes pencerobohan tanah berlaku, namun sehingga kini tiada jawapan.

“Antaranya, mengapa pencerobohan terus berlaku di hutan-hutan daerah yang sama, seolah-olah mereka langsung tidak takut dengan undang-undang?

“Apakah masalahnya ada pada penguatkuasaan? Atau apakah ada elemen-elemen rasuah dalam kalangan penguatkuasa hutan dan tanah?,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Bahkan, katanya, sehingga kini juga status siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai dakwaan salah guna kuasa dalam jabatan hutan dan berkaitannya tidak diketahui.

“Mengapakah pencerobohan-pencerobohan di fasa awal, di mana belum lagi ada penarahan besar-besaran pasti oleh warga asing?

“Apakah tiada orang tempatan yang terlibat di sebalik pencerobohan-pencerobohan di hutan yang agak ‘ceruk’ sebegini? Bagaimana warga asing begitu arif dengan geografi tempatan di ‘ceruk’ ini?,” soalnya.

Beliau turut mempersoalkan apakah warga asing yang terbabit di dalam kegiatan itu hanyalah ‘kambing hitam’ untuk menutup sesuatu lebih besar di sebalik isu berkenaan.

“Atau apakah kita akan hanya temui orang tempatan hanya apabila tanah yang diceroboh sudah menjadi ladang-ladang besar dan mereka sudah menjadi tauke besar sehingga mereka tidak perlu berselindung lagi?

“Rakyat masih belum lupa akan siri pencerobohan tanah dan hutan di negeri Pahang yang sangat menyedihkan, lebih-lebih lagi kes ‘kartel’ kebun Musang King yang akhirnya berjaya disenyapkan melalui proses rayuan di mahkamah yang ‘ditangguh’ sehingga suatu tempoh yang tidak diketahui,” katanya.

Mengulas dari sudut perspektif berbeza, Haji Aminuddin tertanya-tanya mengapa penceroboh kecil seperti itu dengan mudah sahaja didakwa dan didenda di mahkamah berbanding ‘kartel’ Musang King yang sudah lebih 40 tahun sehingga menyebabkan kerugian kepada pendapatan negeri.

“Mengapa ada ‘double standard’ begini pula? Sudahlah tidak didenda dan dijatuhkan hukuman, mereka ini disanjung lagi oleh ahli-ahli politik sebagai ‘hero’ yang kononnya petani dan peniaga berjaya.

“Sedihnya pada masa yang sama, pemimpin politik hanya sibuk menjatuh sesama sendiri walau sudah ada kuasa. Manakala apabila tibanya perhimpunan agung mereka nyanyi lagi ‘Anak Kecil Main Api’ sambil menangis-nangis,” katanya. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/03/penceroboh-kecil-mudah-saja-didakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agar Agar Tembikai Susu Mudah 4 Bahan Saja Dah Tersedia Untuk Anak Sedapnya

Agar Agar Tembikai Susu Mudah 4 Bahan Saja Dah Tersedia Untuk Anak Sedapnya

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 351 hits
Pening dengan bahan agar agar yang banyak apa kata kita sediakan agar agar tembikai susu ni yang cukup mudah disediakan untuk anak Resipi empat bahan dengan bahan utamanya susu krimer manis ini mama wajib cuba Jom ikuti resipi yang dikongsi...
Bayi Besar Susah Nak Bersalin Bayi Kecil Mudah Bersalin Benar Ke

Bayi Besar Susah Nak Bersalin Bayi Kecil Mudah Bersalin Benar Ke

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 203 hits
Ada sesetengah orang kata bahawa saiz perut yang kecil adalah petunjuk kepada proses bersalin yang mudah Bagaimana pula dengan perut bersaiz besar Adakah ia mitos Bermula dari saat perut mula kelihatan pasti anda perasan ada mata mata yang ...
Cara Mudah Selesaikan Masalah Serangga Perosak Tanaman Guna Baking Powder Saja

Cara Mudah Selesaikan Masalah Serangga Perosak Tanaman Guna Baking Powder Saja

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 312 hits
Bila bercucuk tanam di kawasan rumah mesti tidak terlepas daripada masalah serangga perosak Kalau dah kena dan dibiarkan memang habis tanaman Sebab itu ramai sanggup buat bermacam macam cara untuk menyelamatkan tanaman dari jangkitan kulat ...
Owhhh Mudah Saja Macam Parasite Gantung Dan Hinggap Merata Pada Yang Berkuasa Selagi Mahu Pada Kuasa Lakukan Apa Sahaja

Owhhh Mudah Saja Macam Parasite Gantung Dan Hinggap Merata Pada Yang Berkuasa Selagi Mahu Pada Kuasa Lakukan Apa Sahaja

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 220 hits
KATA PAK LONG ZAIN MELALUI TWEET DIA INI MAKNA NYA Faham dulu makna pelacur bai ikut kamus pelacur bila seseorang menjuai mengdai maruah demi mendapatkan habuan so jika kita perati perangai pas laa btui dak pa yang Kuli cakap tuu ha ha guna...
2 Pelajar Hina Guru Didakwa Di Mahkamah Terus Mengaku Bersalah

2 Pelajar Hina Guru Didakwa Di Mahkamah Terus Mengaku Bersalah

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 278 hits
2 pelajar hina guru didakwa di mahkamah terus mengaku bersalahDua pelajar yang menghina guru melalui contengan pada baju sekolah mereka sambil menunggang motosikal didakwa di Mahkamah Majistret pada Khamis 11 Mac 2021 atas pertuduhan menghi...
Kartel Pdrm Perlu Didedahkan Ini Soal Keselamatan Maruah Negara

Kartel Pdrm Perlu Didedahkan Ini Soal Keselamatan Maruah Negara

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 333 hits
BANGI Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam menggesa Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk segera menyiasat isu kartel di dalam Polis Diraja Malaysia Ini susulan pendedahan Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador baru baru ini ber...
Kartel Majlis Su Ph Gesa Menteri Kdn Siasat Bertindak

Kartel Majlis Su Ph Gesa Menteri Kdn Siasat Bertindak

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 127 hits
Pada 24 Mac 2021oleh PENTADBIROleh B SuffianMajlis Setiausaha Pakatan Harapan menggesa Menteri Dalam Negeri segera menyiasat dan mengambil tindakan terhadap dakwaan kewujudan kartel dalam pasukan Polis Diraja Malaysia Dalam satu kenyataan m...
Kerajaan Pn Wajib Siasat Tuduhan Kartel Dalam Pdrm

Kerajaan Pn Wajib Siasat Tuduhan Kartel Dalam Pdrm

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 157 hits
Dakwaan wujud kartel dalam pasukan Polis Diraja Malaysia oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Hamid Bador yang cuba mengganggu gugat kedudukan beliau adalah sesuatu yang sangat serius Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim berkata Kerajaa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City