Pencapaian Pembangkang Pn Merapu Dalam Setahun Lokman




Pasca Kerajaan Perpaduan merayakan pencapaian setahun memerintah pada minggu lalu, rakyat tertanya tanya apakah pula pencapaian pembangkang PN sepanjang tempoh yang sama.
Bagi Pengarah Komunikasi UMNO Malaysia, Datuk Lokman Noor Adam, sepanjang 2023 PN dilihat hanya mempunyai satu matlamat iaitu menjatuhkan kerajaan dan tidak menyumbang kepada sebarang praktik semak dan imbang mengawasi kerajaan sebagaimana tugas hakiki pembangkang.
Katanya sebagai pembangkang, PN seharusnya mempunyai kabinet bayangan untuk mengkritik kerajaan.
“Dalam tempoh mereka bergelar pembangkang dan enggan untuk bekerjasama dalam Kerajaan Perpaduan, sepatutnya mereka terima hakikat dan move on.
“Tetapi mereka tak boleh terima hakikat. Kalau mereka terima hakikat sudah pasti mereka akan fokus buat kabinet bayangan
“Misalnya setiap Ahli Parlimen akan mark menteri, katakan jaga komunikasi dia akan mark apa Fahmi buat. Kalau mereka ada kabinet bayangan jaga MITI, maka dia akan jaga Tengku Zafrul buat,” katanya dalam siaran langsung Facebook malam tadi.
Sebaliknya kata Lokman, PN hanya mengulang ulang teori dan tarikh untuk tumbangnya Kerajaan Perpaduan.
Apabila tidak berlaku perubahan pada tarikh yang dinyatakan maka mereka mencetuskan naratif baharu dan tarikh lain pula.
“Ini menjadi fokus mereka selepas Pilihan Raya Umum (PRU) lalu. Mereka yakin nak turunkan kerajaan melalui pilihanraya 6 negeri (PRN). Selepas PRN, mereka fokus pula berpolitik nak rampas kerusi dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Pulai dan Simpang Jeram untuk tukar kerajaan. Kemudian nak rampas DUN Pelangai untuk tukar Kerajaan Negeri Pahang.
“Di PRK Kemaman pun perkara yang sama berlaku. Mereka kata mahu angkat (calon Kemaman) Samsuri sebagai PM. Semua usaha ke arah untuk menukar kerajaan. Kalau ikut Hj Hadi, menjadi kerengga menebuk atap,” katanya.
Akhirnya, kata Lokman, Ahli Parlimen PN sendiri berasa bosan dengan hala tuju pembangkang yang tidak jelas lalu 5 orang di antaranya menyatakan sokongan kepada pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibtrahim.
Tegas Lokman, untuk menjadi pembangkang yang berkesan dan diyakini menuju PRU ke 16 kelak seharusnya PN menumpukan tugas sebagai pembangkang hakiki dan menghentikan naratif menukar kerajaan.
“(Hakikatnya) kerajaan kita semakin kuat semenjak mereka guna Syed Saddiq (Ahli Parlimen Muar) untuk tarik sokongan dari PMX, kemudian bala pula yang menimpa. Contohnya dulu kita ada 148 kerusi, mereka pujuk Syed Saddiq (keluar kerajaan) kita tinggal 147, lepas itu 5 Ahli Parlimen PN pula sokongan PMX.
“Hari ini Syed Abu Hussin Ahli Parlimen Bukit Gantang kata ada 8 orang pemimpin PN bila bila masa akan berikan sokongan kepada PMX.
“Makin hari makin (PN) lose ground. Sepatutnya mereka move on dan menjadi pembangkang yang berintegriti dan berwibawa,” katanya lagi.
The post Pencapaian pembangkang PN ‘merapu’ dalam setahun – Lokman first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36928?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pencapaian-pembangkang-pn-merapu-dalam-setahun-lokman

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kawal Asma Anak Dengan Lapan Tips Ni Tak Sampai Setahun Asma Anak Makin Reda

Kawal Asma Anak Dengan Lapan Tips Ni Tak Sampai Setahun Asma Anak Makin Reda

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 190 hits
Tidur tak nyenyak bermain tak selesa semuanya kerana gara gara asma yang menyerang anak kecil kita Malah ada diantara anak anak kita yang terpaksa bergantung kepada pemakaian inhaler bagi melancarkan pernafasan mereka Menurut perkongsian Dr...
Tak Habis Setahun Kerajaan Bayangan Dah Ubah Pm Bayangan

Tak Habis Setahun Kerajaan Bayangan Dah Ubah Pm Bayangan

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 130 hits
Baru 1tahun bayangan PM dah pinda muka macam mana nak stabil Negara kita Kerajaan bayangan gagal
Cara Merancang Untuk Berusaha Mendapatkan Jualan Rm 1 Juta Setahun Dalam Perniagaan Anda

Cara Merancang Untuk Berusaha Mendapatkan Jualan Rm 1 Juta Setahun Dalam Perniagaan Anda

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 215 hits
Bagi anda yang berniaga secara purata berapa jualan perniagaan anda setahun Jika anda masih belum berjaya mencapai RM1 Juta setahun artikel itu mungkin dapat membantu anda untuk berusaha mendapatkannya Insyaallah Soalan bagaimana nak dapatk...
Ketua Pembangkang Biasanya Dari Parti Yang Terbesar

Ketua Pembangkang Biasanya Dari Parti Yang Terbesar

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 241 hits
Ketua Pembangkang biasanya dari parti yang terbesar ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be W8SbrH8PVlw src in org https www youtube com embed W8SbrH8PVlw wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtu...
Tak Hadir Perbicaraan Stalker Rain Kim Taehee Dijatuhi Hukuman Penjara Setahun

Tak Hadir Perbicaraan Stalker Rain Kim Taehee Dijatuhi Hukuman Penjara Setahun

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 128 hits
Rain dan Kim Tae hee diganggu orang luar ARTIKEL BERKAITAN Sebelum ini pasangan selebriti bahagia Korea Rain dan Kim Tae hee ada membuat laporan polis bahawa mereka berdua diintip oleh seorang wanita Suspek wanita berusia likungan 40 an did...
Tiga Adun Pembangkang Sokong K Jaan Ph Bn Di Perak

Tiga Adun Pembangkang Sokong K Jaan Ph Bn Di Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 95 hits
Malaysiakini nbsp Naib Pengerusi PKR Perak Muhamad Arafat Varisai Mahamad mendakwa sekurang kurangnya tiga Adun pembangkang menyokong kerajaan negeri PH BN Bagaimanapun ketua pembangkang negeri Razman Zakaria menyifatkan dakwaan ini sebagai...
Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Bekal Sate

It Firm Name Ideas

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

Cara Mohon Lesen B Penuh Terbaru Jpj Umum Untuk Rakyat Malaysia

Diam Bukan Bermakna Kalah Atau Mengiyakan Fitnah Dewi Bakal Dedah Sesuatu Berserta Bukti

Hidup Di Perantauan

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Nikmati Keenakan Lovns Coffee Dengan Keunikan Signature Cup

Restoran Nor Alwani Arifah Bandar Putra Segamat

Sempat Presiden Pas Menulis Catatan Kenagan Al Hamdulillah

Don T Be Unreasonable Over Transit Centre Palestinians Says Saifuddin

What Is Driving The Ringgit Rally

Vaksin Arexvy Untuk Melindungi Warga Emas Dari Penyakit Rsv Telah Diluluskan