Pencapaian Kerajaan Melayu Isle Kredit Rating Bbb Yang Terburuk Semenjak 18 Tahun Lepas




 MOHD MUKHLIS MOHD SYARIF



Ramai yang tak perasan Fitch telah keluarkan satu rating credit yang baharu untuk Malaysia dari A- kepada BBB+.

Kenapa rating kredit itu penting untuk sesebuah negara?

Secara ringkas rating kredit akan memberi pelabur penilaian untuk melabur dalam sesebuah negara, pelabur dapat membuat keputusan yang lebih baik mengenai bon mana yang akan dilaburkan. Ia juga menujukkan kemampuan dan kesediaan entiti kerajaan, untuk memenuhi tanggungjawab kewangannya dengan lengkap dan dalam jangka masa yang ditetapkan. Kalau rating kredit itu teruk, pelabur mungkin teragak2 untuk melabur di sesuatu negara dan untuk negara yang banyak bergantung pada pelaburan asing, ini akan menyukarkan pelan pemulihan ekonomi.

Bila rating kredit dah jatuh pada BBB+ nampaknya rating kredit kita sama level dengan Botwsana, Thailand dan Philippines. You give peanut, You get monkey. Nak sangat Perdana Menteri clueless tapi pandai baca doa macam sertuan SSST, dapat la kita hadiah kerdit rating BBB+.

Ini juga membuktikan yang hendak jadi Perdana Menteri bukan sahaja perlu bijak dalam politik dan merancang ekonomi dalam negara, tapi kehilangan kepercayaan pelabur antarabangsa juga perlu di atasi. Selagi tak ada undi percaya pada Perdana Menteri dan tak bertukar leadership, jangan mimpi pelabur akan datang melabur di negara kita.

Anwar sendiri kata dia demokratik; tapi kalau hendak suruh dia berundur, kena ada penganti yang sama

hebat

atau lebih

hebat

lagi; dan bukan pengganti yang dah di beri kepercayaan tetapi gagal. ( sama tak macam saya sebut?)

Secara ringkas ini apa yang Fitch sebut; mana-mana umat melayu Isle kena cakna bab ini sebab kalau kemelesetan ekonomi, semua akan kena dan ianya bukan salah DAP. Fitch juga kata Kerajaan PN kena KURANGKAN PERBELANJAAN MENGURUS DAN TINGKATKAN PENDAPATAN Negara.

Sebab itu ramai yang kata belanjawan 2021 adalah membusung; tengok MITI buat sidang APEC maya 66 juta, Menteri Sawit renovate OPIS 24 juta; toksah dok cerita pasal rahmatlah.

----------------------------------------

Ini ringkasan dari komen Alan seorang economis ( let me know if you want the credit for the writing as someone forward this to me in FB)

Rating ️penurunan kredit mengejutkan kerana ini hanya kira-kira lapan bulan setelah kita menyemak semula prospek rating kredit Malaysia dari stabil ke negatif pada 9 April 2020.

Kami percaya penurunan BBB + disebabkan oleh kemerosotan mendadak dalam kewangan awam, serta kesan dan jangka masa pemulihan COVID-19 pada ekonomi.

Fitch memperingatkan kelemahan dalam beberapa metrik kredit utama Malaysia, seperti pelaburan yang lemah dan penerimaan sektor pelancongan yang rendah kerana wabak Covid.

Fitch juga memetik ketidakpastian politik yang berlanjutan berikutan perubahan pemerintahan Mac lalu ( Langkah Shereton yang di sertu oleh

Drmaza

).

Kali terakhir Malaysia dinilai BBB + oleh Fitch adalah pada 7 Ogos 2002.

Walaupun Fitch juga mengingatkan kewangan luaran Malaysia akibat lebihan akaun semasa semasa penyempitan imbangan pembayaran (BOP), agensi ini menjangkakan akaun semasa akan kekal lebihan (3.4% daripada KDNK pada tahun 2021 berbanding 4.2% dari KDNK pada tahun 2020).

Fitch menjangkakan pertumbuhan KDNK menyusut 6.1% pada tahun 2020, tetapi melonjak semula pada 6.7% pada tahun 2021 disebabkan oleh kesan asas, dan defisit anggaran projek sebanyak 5.4% daripada KDNK pada tahun 2021, dari anggaran -6.0% daripada KDNK pada tahun 2020, dan defisit purata 4.5% daripada KDNK dari 2021 hingga 2023.

️Berdasarkan ramalan oleh Fitch ini, kami menjangkakan tidak akan ada penurunan lagi oleh Fitch dalam masa terdekat, kerana prospek kredit negara berubah menjadi stabil.

Standard ️ Kedua-dua Perkhidmatan Penarafan Standard & Poor (S&P) dan Perkhidmatan Pelabur Moody (Moody's) mengekalkan penarafan tukaran mata wang asing jangka panjang negara masing-masing pada A- dan A3.

️Untuk mencegah penurunan taraf kredit negara yang lebih tinggi oleh agensi penarafan antarabangsa, kami yakin Kerajaan perlu mengkaji semula strategi baru dan menunjukkan komitmen tegas dalam MENGURANGKAN DEFESIT BELANJAWAN, setelah pandemik Covid-19, seperti mengurangkan perbelanjaan mengurus Kerajaan serta meningkatkan pendapatan kerajaan.

Ringkasnya, kami mengekalkan pertumbuhan KDNK sebenar tahun 2021 pada 6.0% (-5% pada tahun 2020), dan mengunjurkan Ringgit kekal stabil pada RM4.10 / USD pada akhir 2020 dan RM4.20 / USD sebanyak akhir 2021.

----------------------------------------



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/pencapaian-kerajaan-melayu-isle-kredit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Melayu Isle Tanpa Dap

Kerajaan Melayu Isle Tanpa Dap

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 160 hits
Pemberi rasuah mengaku salah beri rasuah Peliknya penerima rasuah boleh bebas Macam itu punya kerajaan pun pak pak lebai sokong Kerajaan melayu islam tanpa Dap
Tahniah Kerajaan Melayu Isle

Tahniah Kerajaan Melayu Isle

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 163 hits
Shahbudin Husin Ku Nan dibebaskan daripada pertuduhan rasuah kerana pihak pendakwaan tidak mahu meneruskan perbicaraan Alhamdulillah dan tahniah kepada kerajaan Melayu Isle pimpinan Muhyiddin Pendakwaan tidak teruskan kes ke atas Ku Nan Bel...
Jenayah Curi Kredit Prabayar Pengguna Melalui Kandungan Sms Kerugian Hampir Rm100 Juta Sejak 10 Tahun Lepas

Jenayah Curi Kredit Prabayar Pengguna Melalui Kandungan Sms Kerugian Hampir Rm100 Juta Sejak 10 Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 224 hits
Pernahkah anda menerima SMS berbentuk langganan kandungan terus ke telefon anda dan seterusnya anda dikenakan caj sebanyak antara 50 sen sehingga RM5 untuk setiap SMS berkenaan Perkara ini adalah salah satu jenayah terancang dan kini ia dil...
Laaaa Juai Apa Plak Kerajaan Melayu Isle Mana Boleh Juai Juai

Laaaa Juai Apa Plak Kerajaan Melayu Isle Mana Boleh Juai Juai

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 157 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFBila saya sentuh kita move on untuk PRU15 saya ada kata yang jeneral walaun sekarang semuanya sudah tercyduk ini salah sorang daripadanya yang jadi bibliophilia untuk pewala satu Malaysia segala tulisan dia di jadika...
Fitch Downgrades Malaysia S Credit Rating To Bbb

Fitch Downgrades Malaysia S Credit Rating To Bbb

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 225 hits
Rating agency Fitch Ratings has downgraded Malaysia s long term foreign currency issuer default rating from A to BBB potentially making it more expensive for the country to borrow However it improved its outlook on Malaysia from negative to...
Lrt Komtar Bayan Lepas Kerajaan Negeri Tak Putus Asa

Lrt Komtar Bayan Lepas Kerajaan Negeri Tak Putus Asa

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 215 hits
GEORGETOWN Kerajaan negeri tidak akan berputus asa dan akan meneruskan pelaksanaan projek transit aliran ringan Komtar Bayan Lepas di sini seperti dirancang Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata ini kerana kerajaan negeri mempunyai beberapa p...
Muat Turun Bbm Lembaran Kerja Set Modul Sebatu Bacaan Pemahaman Bahasa Melayu Tahun 1 Bahasa Melayu Pemulihan Khas

Muat Turun Bbm Lembaran Kerja Set Modul Sebatu Bacaan Pemahaman Bahasa Melayu Tahun 1 Bahasa Melayu Pemulihan Khas

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 2220 hits
Salam semua Berikut adalah senarai bahan pembelajaran lembaran kerja yang boleh dimuat turun mengikut siri siri video pembelajaran yang terdapat di Channel Youtube Cikgu Haseni LINK CHANNEL Siri Dapur Ibu mengandungi 10 set siri bacaan dan ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad