Penanam Sayur Bebas Covid Sayurnya Disambar Koronavirus



TIDAK banyak didengar penanam sayur di Camaron Highlands diserang wabak COVID-19 mungkin kehidupan mereka terpisah jauh dari sosial orang-orang yang sibuk di tengah masyarakat.

Tetapi setelah Perintah Kawalan Peergerakan (PKP) dikuatkan kuasakan sebulan dari 18 Mac hingga 14 April, maka kehidupan para penanam sayur Camaron Highlands amat terjejas bak orang-orang yang diserang wabak COVID-19.

Penanam sayur itu tiada yang mati kerana mereka tidak dihinggapi virus COVID-19, kehidupam mereka boleh mati kerana hasil tanaman mereka tidak boleh diangkut ke pasaran. Semua orang diperintah duduk di rumah, tidak boleh keluar memasarkan sayuran.

Bisnes mereka besar berjuta-juta, bahkan berbilon setahun. Pasar borong tutup, lori tidak boleh membawa keluar sayuran dan sayuran itu tidaklah boleh tahan lama. Ia mesti habis dipasar dalam dua tiga hari. Jika tidak pembeli nescaya busuk semuanya. Yang dipokok pula mesti dituai mengikut jadual. Jika tidak dituai ia tidak segar lagi.

Sayur yang tidak dijual itu hendak buat apa? Boleh disedekahkan tetapi ia mesti ada sistem mengagihkan kalau hendak diberi percuma. Jika tiada sistem ia akan busuk juga.

Bagi mengelak ia terbuang patut kerajaan memikirkan, menggunaan lori tentera, mengedaran sayur-sayur itu kepada orang ramai. Dalam keadaan orang tidak boleh keluar rumah, lori-lori tentera boleh memberi sayur percuma kepada orang ramai.

Penanam dan peniaga sayur mungkin tidak dapat apa-apa dalam masa sebulan berkurung, tetapi mereka selamanya ada orang yang ada pekerjaan dan sepatutnya mereka simpan wang dari hasil sayuran.

Pada masa susah ini kita dapat bercakap tentang pengasilan bunga. Orang tidak hidup dengan bunga, tetapi sayur boleh disedekahkan dan peniaga dan penanam sayur susahlah sedikit dalam masa sebulan ini.

Akan tetapi penanam sayur itu ada pelangan di seluruh negara. Mereka ada pelanggan di Singapura dan lain bandar-bandar besar. Mereka cuma tidak boleh pasarkan tanaman masing-masing masa wabak COVID-19 melanda dan masa perintah berkurung.

Tempoh tidak boleh berniaga sekitar sebulan saja. Lepas sebulan mereka boleh tanam semua sayur dan mereka boleh pulihkan semua pasaran dan pelanggan mereka.

Mereka mungkin tidak masuk duit dalam masa sebulan setengah. Tetapi mereka ada pelanggan tetap. Apakah dalam masa sebulan ini mereka tidak ada wang simpanan langsung?

Abdul Rahman bin Auf tidak dibenarkan membawa kekayaannya semasa meninggakan Mekah berhijah ke Madinah. Beliau tinggalkan semua harta di Mekah. Di Madinah poketnya kosong. Beliau minta kaum Ansar menunjukan pasar di Madinah. Tanpa modal sesen, dalam waktu yang singkat beliau jadi saudagar besar.

Peniaga dan penanam sayur sudah ada pelanggan di meraa-rata di seluruh negara. Percayalah bila COVID-19 pupus dan perintah berkurung di tarik balik, saudagar-saudagar sayur Camaron Highlands nescaya akan menjadi saudagar semula dan mereka akan meneruskan kehidupan seperti biasa.

Jangan kata, Cina penanam sayur itu akan terus hilang mata pencarian setelah COVID-19 lupus dan tiada berkurung lagi di rumah.

Penanam sayur itu rugi besar selama sebulan ini. Tetapi kerajaan sudah pun melancar pelan prihatin bagi membantu sekalian yang terjejas. Apakah mereka tidak beroleh apa-apa imbuhan kerana hilang pendapatan? Jika kerajaan tidak beri imbuhan pun, mereka sebagai peniaga, mereka tidak mati mata pencarian.

Abdul Rahman Auf menolak manusia saudara Ansarnya. Tanpa modal sesen, beliau jadi saudagar berjaya semula.

SUBKY LATIF

MR :  Tiada Sikap kemanuasian, jiwa rosak dengan 'virus' tamak 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt



............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/04/penanam-sayur-bebas-covid-sayurnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Pendakwah Bebas Pu Riz Sah Positif Covid 19

Terkini Pendakwah Bebas Pu Riz Sah Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 223 hits
Pendakwah bebas yang juga pelakon PU Riz disahkan positif wabak Covid 19 selepas mengalami demam panas sejak tiga hari lalu Terkini Pendakwah Bebas PU Riz Sah Positif Covid 19
Selepas 18 Hari Berjuang Melawan Virus Sameera Anak Sepupu Neelofa Akhirnya Bebas Covid 19

Selepas 18 Hari Berjuang Melawan Virus Sameera Anak Sepupu Neelofa Akhirnya Bebas Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 329 hits
Sememangnya kes jangkitan Covid 19 dikalangan kanak kanak dikatakan jarang dijumpai namun hari ini sudah ramai kanak kanak yang telah terkesan dengan virus yang merbahaya ini Malah di luar negara ada yang sudah terkorban kerana Covid 19 Seb...
Alasan Bahar Bin Smith Tolak Tawaran Bebas Di Tengah Pandemi Covid 19

Alasan Bahar Bin Smith Tolak Tawaran Bebas Di Tengah Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 117 hits
Total masa hukuman pria yang terkenal memiliki rambut panjang berwarna kuning tersebut selama tiga tahun
Covid 19 274 Pelajar Tahfiz Bebas Wabak Dihantar Pulang

Covid 19 274 Pelajar Tahfiz Bebas Wabak Dihantar Pulang

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 228 hits
Para pelajar menaiki bas yang disediakan kerajaan negeri untuk pulang ke rumah KUALA TERENGGANU 5 April Seramai 274 pelajar Madrasatul Quran Kubang Bujuk di sini yang disahkan bebas COVID 19 dihantar pulang ke rumah masing masing selepas di...
Yakin Bebas Dari Covid 19 Pasar Di Wuhan Kembali Jual Kelawar Katak Dan Anjing

Yakin Bebas Dari Covid 19 Pasar Di Wuhan Kembali Jual Kelawar Katak Dan Anjing

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 390 hits
Di saat satu dunia tengah berperang melawan wabak Covid 19 apabila kes positif semakin meningkat setiap hari negara asal tercetusnya wabak ini iaitu China mengambil sikap tidak rasional Ini kerana China dilaporkan sudah tidak sabar untuk me...
Nama Novanto Masuk Catatan Koruptor Yang Berpeluang Bebas Demi Pencegahan Covid 19 Di Lapas

Nama Novanto Masuk Catatan Koruptor Yang Berpeluang Bebas Demi Pencegahan Covid 19 Di Lapas

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 128 hits
Terpidana kasus korupsi pengadaan KTP elektronik Setya Novanto berpeluang bebas dari Lapas Sukamiskin jika wacana Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Yasonna Laoly merevisi Peraturan Pemerintah Nomor 99 Tahun 2012 terwujud Tujuan pembebasan...
Syukur Alhamdulillah Allah Lindung Mereka 274 Pelajar Tahfiz Disahkan Bebas Wabak Covid 19

Syukur Alhamdulillah Allah Lindung Mereka 274 Pelajar Tahfiz Disahkan Bebas Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 268 hits
SERAMAI 274 daripada 330 pelajar Madrasatul Quran Kubang Bujuk Manir di Kuala Terengganu disahkan bebas Covid 19 dan dibenarkan pulang semalam Pelajar terbabit menjalani proses kuarantin selama dua minggu selepas madrasah itu ditutup diperc...
Imbas Covid 19 Ini 6 Koruptor Yang Berpotensi Bakal Bebas

Imbas Covid 19 Ini 6 Koruptor Yang Berpotensi Bakal Bebas

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 140 hits
Menkumham berencana membebaskan para tersangka kasus korupsi Menanggapi rencana Menkumham ini Indonesia Corruption Watch menyodorkan 22 nama tersangka kasus korupsi yang berpotensi bisa bebas Dari sekian daftar nama tersebut berikut ini 6 k...
Cegah Covid 19 Ini 12 Jus Buah Dan Sayur Untuk Tingkatkan Imunitas Tubuh

Cegah Covid 19 Ini 12 Jus Buah Dan Sayur Untuk Tingkatkan Imunitas Tubuh

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 142 hits
Contoh makanan sehat yang kaya akan nutrisi baik untuk meningkatkan imun tubuh adalah sayuran dan buah buahan Selain dapat dikonsumsi secara langsung buah dan sayur juga bisa diolah dengan cara yang paling sederhana yakni dengan menjadikann...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami