Pemuda Umno Soal Pm Kalau Tiada Blackrock Adakah Mahb Bankrap


malaysiakini.com
Shamz Johan
Diterbitkan: Jun 21, 2024 7:00 PM
Pemuda Umno Malaysia menyoal kenyataan Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengenai ekonomi Malaysia akan terjejas jika kerajaan memutuskan hubungan ke atas semua syarikat berkaitan Israel yang beroperasi di luar negara

Ketua Pemudanya Akmal Saleh membangkitkan isu kontroversi Global Infrastructure Partners (GIP) konsortium yang mengumumkan tawaran bagi mengambil alih Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).

"Kita ada banyak lagi syarikat di luar sana yang ada kepakaran, yang boleh MAHB minta bantuan.

"Saya tak rasa bahawa kalau tiada Blackrock ini, MAHB akan hilang, akan bankrap," katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Exco Pemuda Umno Malaysia di Menara PWTC, Kuala Lumpur, hari ini.
Menurut Akmal lagi, langkah kerajaan PH ketika era perdana menteri Mahathir Mohamad yang membatalkan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dan memansuhkan cukai GST juga memberi kesan kepada ekonomi negara.

Terdahulu, Anwar mengingatkan semua pihak khususnya pembangkang supaya tidak menjadikan isu penyertaan syarikat BlackRock dalam penstrukturan semula kepentingan MAHB sebagai ‘wayang politik’.

Beliau berkata mana-mana pihak berhak untuk tidak bersetuju dengan kerajaan, namun pada masa sama tidak boleh menafikan usaha kerajaan di dalam menyuarakan isu di Gaza.

“Jangan guna isu ini (BlackRock), kerana isu ini (serangan di Gaza) seharusnya menyatukan kita... siapa yang izinkan syarikat Israel beroperasi di sini dulu?” katanya.
Anwar bersama pemimpin Hamas Ismail Haniyeh.Perdana menteri berkata kerajaan mengambil pendirian tegas untuk membatalkan kerjasama dengan semua syarikat yang membuka operasinya di Israel.

“Syarikat yang ada operasi di Amerika, Jerman, China, tapi ada kaitan dengan Israel, tiada upaya kita dalam keadaan sekarang membatalkannya kerana akan menjejaskan ekonomi negara.

“Jadi sementara saya akan keras memperjuangkan dan membela nasib rakyat Palestin khususnya di Gaza berdepan dengan siapa sahaja, tapi saya tidak mahu melemahkan kekuatan ekonomi negara.

“Kalau syarikat itu dari Israel, saya tetap tegas,” kata Anwar.
Global Infrastructure Partners (GIP) pada awal hari ini dilaporkan menegaskan BlackRock Inc tidak pernah sama sekali terlibat dalam sebarang transaksi berhubung penstrukturan semula kepentingan dalam Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) melalui Gateway Development Alliance (GDA).

Ketua Bahagian Pengangkutan di GIP dan Pengarah GDA Phil Iley berkata seperti yang diumumkan pada Januari lepas, GIP akan diambil alih oleh BlackRock dengan transaksi tersebut dijangka akan dimuktamadkan pada suku ketiga 2024.

Dia berkata BlackRock mengiktiraf kepakaran GIP dalam pelaburan berkaitan infrastruktur.

“Selepas transaksi ini dimuktamadkan, pihak pengurusan sedia ada GIP akan mengekalkan kawalan penuh dan tanggungjawab bagi hala tuju strategik dan operasi GIP serta syarikat-syarikat di bawah pelaburan kami,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Bernama.
GIP pelabur infrastruktur terkemuka yang menguruskan aset bernilai AS$112 bilion (RM527.5 bilion) bagi pihak pelaburnya, yang terdiri daripada kira-kira 500 institusi pelaburan di seluruh dunia.

GIP sebelum ini dikaitkan dengan syarikat pelaburan multinasional Blackrock yang memiliki pegangan dalam lima syarikat pembekal senjata kepada Israel.

Pada 15 Mei lalu, Khazanah mengumumkan ia kini menerajui sebuah konsortium, Gateway Development Alliance (GDA), bagi tawaran sukarela prasyarat untuk membeli semua saham MAHB yang belum dimilikinya, dengan harga tawaran RM1 seunit.

Pemegang saham konsortium itu turut merangkumi usaha sama antara Abu Dhabi Investment Authority (Adia) dan GIP - menerusi GIP Aurea Pte Ltd.

Susulan itu, beberapa pihak menyuarakan bantahan serta kebimbangan ke atas cadangan penjualan 30 peratus saham MAHB kepada GIP yang juga subsidiari syarikat Blackrock.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/06/pemuda-umno-soal-pm-kalau-tiada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ambil Alih Mahb Pendirian Umno Sama Dengan Pm

Ambil Alih Mahb Pendirian Umno Sama Dengan Pm

papar berkaitan - pada 25/6/2024 - jumlah : 38 hits
freemalaysiatoday com24 Jun 2024 07 32 PMPresiden Zahid Hamidi berkata komen timbalannya berhubung isu saham MAHB adalah pandangan peribadi Presiden Zahid Hamidi berkata pendirian Umno berhubung rancangan ambil alih MAHB sama dengan Perdana...
Blackrock Umno Dua Kepala

Blackrock Umno Dua Kepala

papar berkaitan - pada 25/6/2024 - jumlah : 109 hits
KALAU JUAL MALAYSIA LAGI BANYAK DAPAT DUIT Malaysia Airport Holdings Berhad ZAHID KATA IKUT PUSATERTINYA BOLEH JUAL TOK MAT KATA TAK BOLEH KALAU ZAHID KATA BOLEH MAKA UMNO TENTU LA KATA BOLEH ISRAIL BANYAK DUIT DIA BUAT BISNESSELURUH DUNIA ...
Jangan Buat Lawak Pemuda Umno Johor Beri Amaran Pada Adun Dap

Jangan Buat Lawak Pemuda Umno Johor Beri Amaran Pada Adun Dap

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 69 hits
Alyaa AlhadjriPemuda Umno Johor memberi amaran kepada Adun Stualang Andrew Chen berhubung program kewarganegaraan anjurannya yang menimbulkan kecaman di media sosial Ketua Pemuda Umno Johor Noor Azleen Ambrose menggesa program itu dibatalka...
Langkah Selamat Ialah Kerajaan Kena Batalkan Jual Saham Mahb Kepada Blackrock Sebelum Sidang Parlimen Bermula

Langkah Selamat Ialah Kerajaan Kena Batalkan Jual Saham Mahb Kepada Blackrock Sebelum Sidang Parlimen Bermula

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 87 hits
Seorang Ahli Parlimen blok pembangkang telah memfailkan dua usul untuk membahaskan pendirian kerajaan serta kepentingan rakyat Malaysia terhadap isu berkaitan Palestin Salah satu daripada usul tersebut ialah mendesak kerajaan menarik balik ...
Mahb Takeover Umno Ministers Voiced Objections In Cabinet Says Tok Mat

Mahb Takeover Umno Ministers Voiced Objections In Cabinet Says Tok Mat

papar berkaitan - pada 24/6/2024 - jumlah : 45 hits
Umno ministers have voiced their objections to the planned Malaysia Airport Holdings Berhad takeover due to the Blackrock connection said Foreign Minister Mohamad Hasan However he indicated that whether or not the deal moves forward will no...
Isu Saham Mahb Tak Sama Dengan Kilang Berkaitan Blackrock Di Kedah Kelantan

Isu Saham Mahb Tak Sama Dengan Kilang Berkaitan Blackrock Di Kedah Kelantan

papar berkaitan - pada 25/6/2024 - jumlah : 112 hits
malaysiakini comAhli Parlimen Machang Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal kewujudan kilang berkaitan Blackrock di Kedah dan Kelantan tidak boleh disamakan dengan perancangan pengambilalihan Malaysia Airport Holdings Berhad Menurutnya pelabura...
Kisah Mahb Dikuasai Blackrock Ini Kisahnya Cuba Fahaminya

Kisah Mahb Dikuasai Blackrock Ini Kisahnya Cuba Fahaminya

papar berkaitan - pada 24/6/2024 - jumlah : 63 hits
Gini la nak mudah cerita Perbincangan untuk jual saham MAHB adalah dengan Dah bincang tahun lepas lagi Tiba tiba hujung tahun 2023 Kita nak buat macamana Jadi tak wujud cerita jual kepada BlackRock pun Jual kepada GIP Jadi segala urusan per...
Ini Jawapan Yang Munasabah Berkenaan Boikot Penswastaan Mahb Dan Blackrock

Ini Jawapan Yang Munasabah Berkenaan Boikot Penswastaan Mahb Dan Blackrock

papar berkaitan - pada 20/6/2024 - jumlah : 83 hits
Tian ChuaSebelum meneliti isu isu berkaitan boikot dan Malaysia Airports Holdings Berhad saya ingin menjawab beberapa perkara yang dibangkitkan oleh P Gunasegaram dalam artikelnya Haruskah kawan kawan Israel jadi musuh kita yang diterbitkan...
Batal Atau Jumpa Di Mahkamah Pemuda Umno Johor

Batal Atau Jumpa Di Mahkamah Pemuda Umno Johor

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 75 hits
JOHOR BAHRU Pemuda UMNO Johor mendesak supaya Program Permohonan Kewarganegaraan yang ingin dianjurkan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri Stulang dibatalkan atau diheret ke mahkamah Ketuanya Noor Azleen Ambros menegaskan program tersebut b...
Jenama Qsr Menyumbang Lebih Rm150 000 Manfaat Kepada Lebih 2 500 Umat Islam Merentas Dua Negara

Makluman Jawatan Kosong Cidb Jun 2024 Untuk Permohonan

Kemenpora Dan Bkkbn Edukasi Program Keluarga Muda Berdaya Ini Pesan Untuk Calon Pengantin

Kisah Seram Pengawal Keselamatan Diganggu Lembaga

Jun 27 2024

Stop Sale Of Bruno Mars Concert Tickets The Sun 27 06 2024

10 Nama Sahabat Nabi Yang Dijamin Syurga Siapakah Mereka

Skim Pencen A B Cara Tukar Kaedah Pembayaran Pencen



8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia


Ciptakan Rumah Nyaman Dengan Vertical Garden Mewah Dan Estetik

Beg Galas Untuk Isteri Adik Angkat

Pengat Pisang

Bastiongpt The Future Of Hipaa Compliant Chatbots In Medicine

Kereta Elektrik Terbakar Selepas Berlanggar

Tanggapan Pada Yahudi Zionis Rejim Tel Aviv Dan Israel