Pemuda Pkr Tolak Hujah Maszlee Tetap Mahu Anwar Sebagai Pm


PETALING JAYA: Selepas Maszlee Malik melabel jawatan perdana menteri ke-9 bukan hak mutlak Anwar Ibrahim jika gabungan pembangkang kembali menerajui Putrajaya, Pemuda PKR tampil menepis hujah tersebut.
Setiausaha sayap PKR itu, Ahmad Syukri Che Ab Razab berkata, Maszlee juga perlu sedar bahawa jawatan perdana menteri bukan hak muktlak Dr Mahathir Mohamad.
“Saya bersetuju bahawa jawatan perdana menteri bukan hak mutlak sesiapa. Tetapi apakah Maszlee tidak sedar bahawa beliau seolah-olah sedang memutlakkan jawatan perdana menteri itu hanya kepada Tun Mahathir?,” katanya kepada FMT ketika dihubungi hari ini.
Syukri berkata, cadangan meletakkan Anwar sebagai calon perdana menteri dibuat dengan mengambil kira sokongan Pakatan Harapan (PH), iaitu gabungan PKR, Amanah dan DAP dengan komposisi 91 ahli Parlimen yang sebulat suara menamakan presiden PKR itu.
“Soalnya sekarang, pihak manakah pula yang menamakan Tun Mahathir sebagai calon perdana menteri?
“Adalah lebih mudah sekiranya Maszlee sama-sama membantu untuk merasionalkan Mahathir agar memberi sokongan padu kepada Anwar, bukan lagi merayu supaya Anwar Ibrahim mengalah buat kesekian kalinya,” katanya.
Beliau berkata, Maszlee sepatutnya bersetuju dengan suara majoriti untuk memilih perdana menteri, bukannya mempertahankan untuk mengekalkan Mahathir sebagai calon kerana tiada majoriti bersetuju.
“Saya bersetuju dengan Maszlee yang menyifatkan Mahathir sebagai ‘galah sejengkal’ yang diperlukan oleh PH untuk mengambil semula tampuk pemerintahan negara.
“Namun agak aneh apabila Maszlee mencadangkan supaya galah sejengkal itu diangkat mengetuai kerajaan. Anwar Ibrahim yang memiliki sokongan 37 ahli Parlimen PKR dan sokongan DAP dan Amanah dipaksa mengalah,” katanya merujuk kepada kenyataan bekas pemimpin PPBM itu di Facebook hari ini.
Dalam tulisan bertajuk “Galah sejengkal Tun Dr Mahathir”, Maszlee berkata, rundingan PH untuk mengambil semula kerajaan daripada Perikatan Nasional (PN) haruslah tidak dibuat dengan keyakinan bahawa jawatan perdana menteri merupakan hak mutlak Anwar.
Ahli Parlimen Simpang Renggam itu berkata, tanpa Mahathir, peluang untuk PH mengambil semula kerajaan adalah sangat tipis, bahkan mustahil.
“Hakikatnya jelas, tanpa Mahathir, peluang untuk mengambil semula kerajaan sangatlah tipis, bahkan mustahil.
“Kalau PH hanya berharap kepada kemampuan Anwar, maka sampai bila-bila pun PH tidak akan mampu melepasi angka keramat 112,” katanya.
Syukri berkata, mengapakah Maszlee tidak memujuk “galah sejengkal” dan penyokongnya untuk sama-sama berdiri teguh mengangkat Anwar sebagai perdana menteri?
“Jika alasan untuk memaksa Anwar mengalah ialah negara dalam bahaya dan memerlukan perubahan segera, maka mengapa alasan itu seolah-olah hanya tertuju kepada Anwar.
“Bukankah atas alasan yang sama, Mahathir dan kumpulannya juga perlu berlapang dada dan sepakat mengangkat Anwar,”katanya.
Tanpa berselindung beliau turut mendakwa bahawa pentadbiran PH selama 22 bulan yang diketuai Mahathir sebelum ini telah gagal kerana banyak janji yang tidak ditunaikan.
FMT
The post Pemuda PKR tolak hujah Maszlee, tetap mahu Anwar sebagai PM appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/12/pemuda-pkr-tolak-hujah-maszlee-tetap-mahu-anwar-sebagai-pm/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pemuda-pkr-tolak-hujah-maszlee-tetap-mahu-anwar-sebagai-pm

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

Rasmi Pkr Tolak Mahathir Sebagai Calon Pm

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 314 hits
Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan mereka sebentar tadi selepas mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat dan anggota parl...
Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

Pkr Sebulat Suara Tolak Tun Mahathir Sebagai Calon Perdana Menteri Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 371 hits
PKR tetap mahu Anwar menjadi calon PM Rasmi PKR tolak Mahathir sebagai calon PM Pemimpin pemimpin pusat dan anggota parlimen PKR menolak Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekali lagi Perkara itu disuarakan dalam kenyataan me...
Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

Pkr Tetap Mahu Anwar Jadi Pm Tolak Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 296 hits
PKR tetap mahu Anwar jadi PM tolak Dr Mahathir Dikemas kini 34 minit yang lalu Diterbitkan pada 19 Jun 2020 2 30PM
Pemuda Amanah Tolak Dakwaan Khianati Anwar

Pemuda Amanah Tolak Dakwaan Khianati Anwar

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 255 hits
KENYATAAN MEDIA Meneliti beberapa tulisan pimpinan kanan Parti Keadilan Rakyat mutakhir ini Pemuda AMANAH Nasional ingin menegaskan bahawa kami menyokong dan memberi kepercayaan sepenuhnya kepada pucuk pimpinan Parti Amanah Negara bersama s...
Pemuda Pkr Tidak Sokong Dr M Sebagai Calon Perdana Menteri

Pemuda Pkr Tidak Sokong Dr M Sebagai Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 387 hits
June 18 2020 8 25 PMKetua Pemuda PKR Akmal Nasrullah Mohd Nasir berkata badan itu hilang kepercayaan terhadap kemimpinan Dr Mahathir Mohamad JOHOR BAHRU Pemuda PKR hari ini berkata ia tidak akan menyokong Dr Mahathir Mohamad sebagai calon p...
Wanita Pkr Teruskan Perjuangan Bersama Anwar

Wanita Pkr Teruskan Perjuangan Bersama Anwar

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 467 hits
Monaliza Mokhtar Saya ingin menjawab penulisan yang mengatakan kononnya wanita PKR akan karam tanpa Zuraida Hasniza Talha Dr Daroyah adalah tidak benar Mereka syak sendiri dan masih ego dengan sikapnya yang suka melawan presiden parti Janga...
Another Of Azmin Cartel Starts To Ship Out Of Pkr Selangor Rep Set To Defect But The One Anwar Needs To Sack Is The Mb

Another Of Azmin Cartel Starts To Ship Out Of Pkr Selangor Rep Set To Defect But The One Anwar Needs To Sack Is The Mb

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 278 hits
PETALING JAYA Another PKR leader is expected to leave the party today A source told FMT the Selangor assemblyman s decision to quit the party was due to her disappointment with the leadership of PKR president Anwar Ibrahim who has sidelined...
Anwar Punca Parti Kucar Kacir Sebab Utama Adun Pkr Sementa Keluar Parti

Anwar Punca Parti Kucar Kacir Sebab Utama Adun Pkr Sementa Keluar Parti

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 498 hits
Timbalan Ketua Wanita PKR Pusat Dr Daroyah Alwi mengumumkan keluar daripada parti itu berkuat kuasa hari ini Dr Daroyah yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sementa itu turut meletakkan ja...
Pkr Reps Hit Back At Maszlee Say Dr M Has No Sole Right To Be Next Pm Either

Pkr Reps Hit Back At Maszlee Say Dr M Has No Sole Right To Be Next Pm Either

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 263 hits
Several PKR leaders have hit back at Simpang Renggam MP Maszlee Malik s claim that PKR president Anwar Ibrahim does not have the sole right to become next prime minister in event of a Pakatan Harapan coup to take over the federal government...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita