Pemimpin Umno Yang Menyokong Anwar Wajar Dipecat



TUN ABDUL HAMID
“Mengikut kenyataan DS Ismail Sabri yang dibuat di Sabah, MT dan ahli-ahli Parlimen UMNO telah membuat keputusan:
1. Jika hendak menyokong sesuatu gabungan, ia mestilah dibuat secara en bloc, bukan secara individu;
2. Sesiapa yang memberi sokongan secara individu akan dipecat dari parti;
3. Sokongan tidak akan diberi jika dalam gabungan itu ada DS Anwar atau DAP.
Saya percaya apa yang dikatakan oleh DS Ismail itu.
Adalah jelas, jika kumpulan 19 itu terlibat, mereka telah melanggar keputusan-keputusan itu. MT patut keluarkan surat tunjuk sebab kepada mereka. Jika mereka tidak dapat memberi jawapan yang memuaskan, mereka patut dipecat. UMNO perlu membersihkan diri daripada ahli-ahli, walau Presiden dan bekas Presiden, yang tidak setia kepada parti.”
KOMPLOT SEPTEMBER 2020: APA KESANNYA?
Entah mengapa, apabila saya terbaca dakwaan DS Anwar Ibrahim bahawa beliau telah mendapat majoriti bilangan ahli Parlimen yang menyokongnya untuk menubuhkan kerajaan baru dan menunggu untuk menghadap DYMM SPB Yang di-Pertuan Agong (YDPA) di masa terdekat, saya tidak fikir peralihan kuasa akan berlaku.
Jika dakwaannya benar pun, saya harap, malah percaya, YDPA akan membubarkan Parlimen dan PRU15 akan diadakan.
Apabila terbaca pula berita YDPA masuk IJN dan tidak akan menerima sesiapa menghadap, saya fikir tentu akan ada ahli-ahli Parlimen, terutama sekali yang dikatakan daripada UMNO itu, yang akan undur balik.
Ini kerana pada masa ini UMNO nampak semakin kuat. Gandingannya dengan PAS, jika berterusan, disokong oleh tsunami patah balik orang Melayu, akan membolehkan UMNO dan PAS menambah bilangan ahli-ahli Parlimennya. Oleh itu, mengapa mereka hendak meninggalkan PN pada masa ini?
Sebaliknya, mungkin ahli-ahli Parlimen itu disogok, dijanjikan jawatan Menteri dan lain-lain, atau mereka merasakan kerajaan PN tidak selamat kerana mampunyai majoriti yang sangat nipis dan boleh tumbang bila-bila masa dan menamatkan tempoh mereka menjadi ahli Parlimen. Dengan menyokong kerajaan baru, mereka mengharapkan kerajaan baru itu akan lebih kuat dan kekal hingga ke akhir penggal yang bererti mereka dapat menjadi ahli Parlimen sekurang-kurangnya selama dua tahun lagi.
Kemudian keluar pula kenyataan DS Zahid Hamidi, selaku Presiden UMNO. Beliau mengatakan ramai ahli-ahli Parlimen UMNO yang menyokong DS Anwar, beliau menghormati tindakan mereka dan beliau tidak boleh menghalang mereka.
Membaca kenyataan itu, saya terus terfikir bahawa DS Zahid terlibat dalam komplot itu. Mengapa beliau begitu rela dengan apa yang berlaku itu? Ingat semula kata-katanya apabila DS Najib didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi. (Rujuk rencana saya bertajuk “Adakah UMNO keluar PN kerana marah Najib didapati bersalah?” (04.08.2020)). Kenyataan itu seolah-olah hendak demoralize ahli-ahli Parlimen UMNO lain supaya turut serta.
Kemudian keluar pula senarai 19 orang ahli Parlimen UMNO yang dikatakan menyokong DS Anwar. Kita boleh bahagikan mereka kepada tiga kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada DS Najib, DS Zahid dan pemimpin-pemimpin UMNO lain yang sedang menghadapi pertuduhan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan pecah amanah. Kumpulan kedua terdiri daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang pernah menjadi Menteri dan Menteri Besar.
Kumpulan ketiga adalah ahli-ahli Parlimen biasa.
Reaksi spontan saya adalah seperti tidak percaya bahawa mereka sanggup memecahbelahkan UMNO, meninggalkan PN, menyertai DS Anwar dan bekerjasama dengan DAP.
Mari kita lihat alasan-alasan yang mungkin menyebabkan mereka berbuat demikian. Bagi kumpulan pertama, mungkin mereka telah dijanji atau mengharapkan pertuduhan terhadap mereka akan ditarik balik. Jika itulah yang dipersetujui antara mereka dengan DS Anwar atau yang mereka harapkan, ia sangat-sangatlah mendukacitakan.
Ia menunjukkan bekas Presiden PKR yang juga bekas Timbalan Pedana Menteri dan bakal Perdana Menteri; bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri; Presiden UMNO dan bekas Timbalan Perdana Menteri; bekas Menteri dan ahli-ahli Parlimen, masih tidak faham sempadan bidang kuasa Eksekutif dan kebebasan Peguam Negara.
Mereka seolah-olah berfikir kerajaan boleh mengarahkan Peguam Negara menarik balik pertuduhan atau semua Peguam Negara adalah seperti TS Tommy Thomas yang menarik balik pertuduhan terhadap Lim Guan Eng, Ahli Parlimen, Ahli DUN dan penyokong-penyokong PH.
DS Najib yang telah disabitkan dan dihukum pula mungkin mengharapkan DS Anwar akan memohon pengampunan bagi pihaknya seperti yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir mengenai DS Anwar apabila PH berkuasa. Saya telah menghujahkan bahawa ia adalah penyalahgunaan kuasa oleh kerajaan dan Lembaga Pengampunan. (Lihat rencana-rencana saya bertajuk “Pengampunan Dato’ Seri Anwar atas dasar apa?” (12.05.2018); “Kuasa pengampunan”(03.05.2018); “Pengampunan Dato’ Seri Anwar dan Keadilan kepada Saiful”(14.05.2018); “Kuasa di atas keadilan” (31.08.2018); “Pengampunan dan pembatalan kehilangan kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen” (11.10.2018) dan “Peletakan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan selepasnya” (09.01.2019)).
Mengenai kumpulan kedua, kemungkinan mengapa mereka menyokong penubuhan kerajaan baru itu ialah kerana mereka tidak mendapat jawatan dalam kerajaan TS Muhyiddin. Maka mungkin mereka mengharapkan sesuatu daripada kerajaan DS Anwar.
Mengenai kumpulan ketiga, mereka mungkin merasa lebih selamat mengikuti Presiden parti dan bekas Presiden parti dan mengharapkan kerajaan baru akan dapat bertahan hingga ke akhir penggal dan mereka juga akan dapat menjadi ahli Parlimen hingga ke akhir penggal.
Kita perhatikan, jika benar pun kumpulan 19 orang ini menarik balik sokongan mereka terhadap TS Muhyiddin dan menyokong DS Anwar sebagai Perdana Menteri, mereka tidak melompat parti.
READ MORE HERE
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/10/01/pemimpin-umno-yang-menyokong-anwar-wajar-dipecat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kaitan Pemimpin Umno Dalam Langkah Anwar Kejutkan Dap

Kaitan Pemimpin Umno Dalam Langkah Anwar Kejutkan Dap

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 279 hits
Diterbitkan Hari ini 12 00 amPengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen untuk membentuk kerajaan baru bukan sahaja mengejutkan lawannya tapi juga sekutunya Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng...
Gimik Anwar Pemimpin Umno Jawab Dakwaan Dapat Sokongan Kukuh

Gimik Anwar Pemimpin Umno Jawab Dakwaan Dapat Sokongan Kukuh

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 293 hits
PETALING JAYA Pemimpin Umno meragui pengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa beliau dapat sokongan cukup untuk membentuk kerajaan menepisnya sebagai gimik Timbalan Presiden Mohamad Hasan berkata Anwar mungkin cuba mengulangi perm...
Zahid Umno Will Not Stop Its Mps From Supporting Anwar For Pm

Zahid Umno Will Not Stop Its Mps From Supporting Anwar For Pm

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 444 hits
Umno will not stop its MPs from backing PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim as prime minister says Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi The Umno president said he was informed that some Umno and Barisan Nasional MPs had expressed their support ...
Ahmad Zahid Umno Bn Tak Dapat Halang Ahli Parlimen Sokong Anwar

Ahmad Zahid Umno Bn Tak Dapat Halang Ahli Parlimen Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 271 hits
AHMAD ZAHID UMNO BN TAK DAPAT HALANG AHLI PARLIMEN SOKONG ANWAR KUALA LUMPUR UMNO dan Barisan Nasional tidak dapat menghalang mana mana Ahli Parlimen yang mahu menyokong Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahma...
Terkini Umno Sokong Anwar

Terkini Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 528 hits
SHAH ALAM 1 OKT UMNO akan menentukan hala tuju parti tersebut menerusi perbincangan dalam Biro Politik UMNO dan akan dibawa kepada Majlis Tertinggi parti Perkara tersebut dimaklumkan sendiri oleh Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi...
Anwar S Premature Ejaculation Did He Play Into Umno S Hands

Anwar S Premature Ejaculation Did He Play Into Umno S Hands

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 181 hits
The question is is Anwar using Umno to become PM or is Umno using Anwar instead to trigger GE15 The next 24 hours will tell If this proves to be just another 16 September hoax Anwar s credibility would be utterly destroyed and there is no w...
Mp Yang Menyokong Anwar Termasuk Orang Azmin Ali

Mp Yang Menyokong Anwar Termasuk Orang Azmin Ali

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 340 hits
Anwar ada sokongan yang cukup kata orang kanan Najib SITI NUR ZAWANI MISCON Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo mengakui menerima maklumat bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya sudah mempunyai sokongan daripada ...
Kekuatan Akar Umbi Sahaja Tak Akan Selamatkan Umno Dari Ppbm Kata Pemimpin

Kekuatan Akar Umbi Sahaja Tak Akan Selamatkan Umno Dari Ppbm Kata Pemimpin

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 209 hits
October 6 2020 Ahli Umno mengadu parti itu kurang berperanan di Sabah PETALING JAYA Keputusan pilihan raya negeri Sabah bulan lalu menunjukkan perlunya Umno membuat perubahan dalaman atau hadapi berisiko dilenyapkan PPBM menurut seorang pem...
Zahid Betul Bila Kata Ada Mp Umno Sokong Anwar Kata Nur Jazlan

Zahid Betul Bila Kata Ada Mp Umno Sokong Anwar Kata Nur Jazlan

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 300 hits
Tindakan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi adalah betul apabila menyatakan Umno tidak boleh menghalang mana mana ahli Parlimennya daripada menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Timbalan Pengerusi Umno Johor Datuk Nur Jazlan...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11