Pemimpin Umno Pekan Gagal Selesai Saman Pelucuthakkan 1mdb Buat Cubaan Kedua


Pengerusi Biro Pendidikan Umno Bahagian Pekan Ibrahim Awang Ismail gagal dalam cubaannya untuk menyelesaikan saman pelucuthakkan 1MDB terhadapnya dengan membayar separuh daripada jumlah RM100,000 yang dituntut SPRM.
Peguam responden Nurshafiqa Balqish Jaffri mengesahkan hal ini kepada Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali pagi ini.
Kata Nurshafiqa surat representasi itu telah dihantar pada 16 Julai tetapi telah ditolak dan satu surat representasi baru akan dihantar kepada pendakwaan.

Loading… Surat representasi baru itu memohon penyelesaian melibatkan jumlah keseluruhan RM100,000 yang dituntut SPRM untuk disita dalam saman pelucuthakkan 1MDB.
Dalam prosiding mahkamah terbuka hari ini, Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Allan Suman Pillai mengesahkan pihak peguam bela Ibrahim telah menghantar surat representasi kepada pihak pendakwaan.
“Saya difahamkan (terdahulu) responden telah menghantar surat representasi kepada kami.
“Seperti kes sebelum ini, saya memohon jasa baik mahkamah untuk menetapkan 23 Ogos, jadi kami boleh memberikan maklum balas akhir (keputusan) terhadap representasi itu,” kata Pillai yang kemudiannya disahkan Nurshafiqa.
Pillai memohon tarikh 23 Ogos ini bagi membolehkan pendakwaan untuk menentukan sama ada untuk membenarkan atau tidak cadangan penyelesaian penuh jumlah keseluruhan RM100,000 dalam representasi baru itu.
Mahkamah dimaklumkan Nurshafiqa bahawa representasi sekarang adalah (representasi) baru, kerana anak guamnya sebelum ini telah menghantar representasi pada 16 Julai tetapi ditolak.
Pillai menjelaskan kepada Nazlan bahawa representasi yang ditolak sebelum ini adalah untuk penyelesaian sebanyak RM50,000 daripada jumlah yang diminta untuk dilucuthakkan.
“Representasi pada masa depan (sekarang) adalah penyelesaian keseluruhan sebanyak 100 peratus (daripada jumlah RM100,000) dengan pihak berkuasa,” kata Pillai.
Apabila hakim Nazlan bertanya mengenai status permohonan Ibrahim untuk membatalkan permohonan, Nurshafiqa berkata arahan yang diterimanya adalah untuk meneruskan prosiding dengan menunggu hasil representasi.
Hakim kemudian menetapkan 23 Ogos depan bagi pendakwaan untuk memaklumkan kepada mahkamah mengenai keputusan representasi itu.
Hakim mengingatkan pihak terlibat bahawa jika representasi ditolak, maka pada hari itu perkara tersebut masih akan diteruskan.
Beliau berkata perkara itu akan diteruskan, sama ada permohonan responden untuk membatalkan tuntutan itu atau permohonan pihak pendakwaan untuk mewartakan notis memanggil pihak ketiga supaya hadir dan mengemukakan kemungkinan sebarang tuntutan yang mereka ada terhadap wang RM100,000 itu.
Apabila ditemui selepas prosiding, Pillai mengesahkan Ibrahim tidak menarik balik permohonan membatalkan saman SPRM itu, tetapi semua pihak kini perlu menunggu keputusan representasi pada 23 Ogos.
Pillai menjelaskan surat representasi baru masih lagi belum dihantar oleh Ibrahim tetapi akan dikeluarkan kemudian.
Ibrahim merupakan antara 41 individu dan kumpulan yang diusahakan SPRM untuk dirampas asetnya bernilai RM270 juta. – Malaysiakini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/08/pemimpin-umno-pekan-gagal-selesai-saman-pelucuthakkan-1mdb-buat-cubaan-kedua/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sabah Hilang Sokongan Pemimpin Hidapi Sindrom Penafian

Umno Sabah Hilang Sokongan Pemimpin Hidapi Sindrom Penafian

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 210 hits
UMNO Sabah hilang sokongan pemimpin hidapi sindrom penafian Oleh August 03 2019Tindakan pemimpin UMNO yang enggan mengakui bahawa parti itu semakin hilang sokongan di Sabah membuktikan mereka sedang terperangkap dalam sindrom penafian Seora...
Umno Pekan Beri Penjelasan Kronologi Isu Tembakan Didedahkan Najib

Umno Pekan Beri Penjelasan Kronologi Isu Tembakan Didedahkan Najib

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 247 hits
UMNO Bahagian Pekan memberikan penjelasan dan kronologi berhubung pendedahan ketuanya Datuk Seri Najib Tun Razak pada Wacana Penerangan UMNO pada 7 Ogos lalu bahawa beliau pernah menerima ancaman apabila pejabatnya di bangunan UMNO bahagian...
Sprm Tolak Tawaran Rm50 000 Umno Pekan Dalam Kes Lucut Hak Harta

Sprm Tolak Tawaran Rm50 000 Umno Pekan Dalam Kes Lucut Hak Harta

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 323 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah menolak tawaran oleh seorang ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Pekan untuk membayar RM50 000 untuk menyelesaikan kes di luar mahkamah berhubung kes tuntutan melucutkan hak harta Timbalan Pendakwa R...
Najib Pejabat Umno Pekan Pernah Ditembak Sebelum Pru14

Najib Pejabat Umno Pekan Pernah Ditembak Sebelum Pru14

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 241 hits
Dikemaskini Hari ini 12 01 pagiNajib Razak hari ini mendakwa Pejabat Umno Bahagian Pekan pernah ditembak oleh penembak tepat sebelum pilihan raya umum ke 14 Kata Najib yang juga merupakan ahli parlimen Pekan kejadian pada awal 2017 itu memb...
1mdb Forfeiture Applications Against Umno Hasan Gets Court Date

1mdb Forfeiture Applications Against Umno Hasan Gets Court Date

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 212 hits
The Kuala Lumpur High Court today set Aug 29 for case management of the government s forfeiture applications against former Kuala Pilah MP Hasan Malek and three entities to recover monies linked to 1MDB The three entities are Umno Wanita MC...
Mak Tolong Hafiz Transfer Rm2 300 Ke Akaun Ni Cubaan Scam Gagal Scammer Kena Game

Mak Tolong Hafiz Transfer Rm2 300 Ke Akaun Ni Cubaan Scam Gagal Scammer Kena Game

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 420 hits
The ReporterCubaan seorang individu memperdayakan wanita bagi mendapatkan wang berjumlah RM2 300 menemui kegagalan apabila wanita berkenaan mengetahui individu itu menyamar sebagai anaknya Menurut Nurul Sulehah yang berkongsi mengenai kejad...
1mdb Forfeiture Bids Against Johor Umno Sabah Ldp To Be Heard On Oct 4

1mdb Forfeiture Bids Against Johor Umno Sabah Ldp To Be Heard On Oct 4

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 280 hits
The High Court in Kuala Lumpur today set Oct 4 for hearing of the prosecution s application to forfeit 1Malaysia Development Berhad linked funds seized from the Johor Umno liaison committee and Sabah Liberal Democratic Party The government ...
Lagi Pemimpin Dikerjakan Oleh Rakyat Akibat Gagal Tunai Janji

Lagi Pemimpin Dikerjakan Oleh Rakyat Akibat Gagal Tunai Janji

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 243 hits
Sumber GoogleMasih ingat Javier Jiminez datuk bandar yang dipaksa berpakaian wanita dan diarak keliling kota Kali ini nasib yang sama menimpa rakan sejawatnya datuk bandar bagi negeri Chiapas Mexico apabila dia juga gagal menunaikan janji A...
Tempoyak Meletup Sampai Ke Siling Cubaan Keluarga Ini Hasilkan Tempoyak Gagal Dengan Cara Yang Melucukan

Tempoyak Meletup Sampai Ke Siling Cubaan Keluarga Ini Hasilkan Tempoyak Gagal Dengan Cara Yang Melucukan

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 195 hits
Musim durian kembali lagi dan menyebabkan seluruh rakyat Malaysia terutamanya penggemar durian menggila ketika membeli raja buah ini Selain daripada dimakan begitu sahaja durian juga enak dimakan sebagai tempoyak bubur dan juga digoreng Tet...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang