Pemimpin Umno Ada Kes Mahkamah Perlu Berundur


Oleh Fahmy A Rosli 
[email protected]
- Januari 16, 2021 @ 6:25pm


KUALA LUMPUR: Pemimpin UMNO yang terkait dengan kes mahkamah perlu segera berundur daripada memimpin parti orang Melayu itu kerana persepsi buruk terhadap individu terbabit turut menjejaskan imej parti sehingga menimbulkan tanggapan buruk dalam kalangan rakyat.

Veteran UMNO, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, berkata beliau bimbang sekiranya pemimpin berkenaan masih berdegil dan tidak sedar diri, beban 'kluster mahkamah' yang dipikul akan menyebabkan nama baik parti turut merudum sama bersama mereka.

Bekas Menteri Besar Perlis itu berkata jika persepsi membelenggu UMNO gagal ditangani maka ia berisiko mengakibatkan 'pisang berbuah dua kali' apabila UMNO dan Barisan Nasional (BN) kecundang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) kerana faktor persepsi.

"Saya bimbang mengenai kewujudan persepsi. Sebab pada pilihan raya dulu, UMNO dan BN kalah sebab persepsi. Sebabnya, apabila persepsi berlanjutan maka orang kampung contohnya akan lihat kes mahkamah membabitkan pemimpin UMNO satu perkara yang memang teruk.

"Walaupun selagi tak dihukum salah, memanglah tak bersalah, ...tetapi kalau orang kampung biasa sebagai pengundi, kalau kes mahkamah memang mereka anggap tak elok," katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Mengulas lanjut, Md Isa menggesa supaya UMNO menyesuaikan pendekatan parti itu dengan senario semasa dan tidak lagi totok berpolitik 24 jam.

Beliau berkata pendekatan baharu diperlukan bagi membina dan seterusnya menyebarkan persepsi baharu mengenai UMNO atas dasar serta demi kepentingan rakyat.

"Pemimpin kita jangan cakap banyak (pasal politik). Paling elok, masing-masing kena berpakat dan cari jalan macam mana nak kuatkan UMNO.

"Saya nampak (sekarang) adalah usaha nak memperkuatkan pemimpin sahaja bukan parti. Kena buat satu persepsi baharu seperti Dasar Ekonomi Baharu yang pemimpin UMNO dulu-dulu perkenalkan," katanya.

Pengerusi Veteran UMNO Malaysia, Datuk Othman Desa, pula berkata demi memperbaiki dan memperkasakan imej UMNO, ahli perlu membezakan sokongan demi parti atau pemimpin kerana ia adalah dua perkara yang berbeza.

Beliau menggambarkan situasi dalam UMNO sekarang dalam bentuk analogi iaitu yang mana lebih penting antara sebuah syarikat dengan pengarah urusan.

"Pengarah urusan boleh datang dan pergi, manakala syarikat perlu berdaya maju sebab banyak kerja dan ramai kakitangan. Maka syarikat ataupun UMNO lebih penting dari pemimpin.

"Maksud di sini, UMNO boleh pergi dan datang tetapi UMNO juga perlu dijaga serta diberi keutamaan, diperkasa mahupun ditambah baik. Ini rakyat nak tengok dan UMNO perlu ada pembaharuan dalam suasana politik berbeza dan berubah. Orang nak tengok apa perubahan dalam UMNO sama ada kehebatan mahupun kekuatan dalam UMNO berbanding parti lain.

"Oleh sebab itu syarikat atau UMNO perlu dijaga. Menjelang PRU kelak, cuba rehat sekejap dari segi 'politiking' yang tak henti-henti bukan sahaja UMNO tetapi termasuk parti pembangkang kerana rakyat tak suka," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/01/pemimpin-umno-ada-kes-mahkamah-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengikut Pas Minta Muhyiddin Gugurkan Semua Kes Mahkamah Pemimpin Umno

Pengikut Pas Minta Muhyiddin Gugurkan Semua Kes Mahkamah Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 251 hits
January 11 2021 Bahaya pemikiran seperti ini Hanya kerana ingin mengekalkan kuasa Melayu Islam kesalahan rasuah pemimpin UMNO perlu di gugurkan Menurut anggapan penulis komen ini pensabitan rasuah kepada pemimpin UMNO banyak merenggangkan h...
Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

Kes Mahkamah Zalim Antara Punca Umno Tak Puas Hati Dengan Pn Dedah Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 241 hits
by on 1 06 2021 03 51 00 PmSalah satu sebab utama Umno tidak puas hati dengan kerajaan Perikatan Nasional adalah kerana langkah PN untuk meneruskan kes mahkamah terhadap parti tersebut dan para pemimpinnya dedah Setiausaha Agung Umno Ahmad ...
Perbicaraan Kes Tuntutan Hak Jagaan Mereka Berdua Hadir Ke Mahkamah Datuk Seri Vida Mohon Dipermudahkan

Perbicaraan Kes Tuntutan Hak Jagaan Mereka Berdua Hadir Ke Mahkamah Datuk Seri Vida Mohon Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 360 hits
loading Usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida memaklumkan telah hadir ke Mahkamah Kota Bahru bersabit perbicaraan kes tuntutan hak penjagaan anaknya hari ini
Sebaik Parlimen Dibubar Beberapa Pemimpin Umno Dijangka Lompat Sertai Bersatu

Sebaik Parlimen Dibubar Beberapa Pemimpin Umno Dijangka Lompat Sertai Bersatu

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 169 hits
Apakah Muhyiddin Yassin tidak berasa bimbang dengan penolakan UMNO secara besar besaran untuk bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU akan datang sebagaimana dizahirkan dalam mesyuarat perwakilan bahagian bahagian parti itu sekarang ini Barang...
Selesaikan Kes Mahkamah Najib Rosmah

Selesaikan Kes Mahkamah Najib Rosmah

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 229 hits
HARI ini Muhyiddin Yassin mengisytiharkan DARURAT sehingga 1 Ogos Hanya satu harapan kita Dalam TUJUH bulan ini semua kes kes melibatkan Najib Razak Zahid Hamidi Rosmah Mansor Ahmad Maslan Azeez Rahim diSELESAIKAN Kita nak tengok Najib dan ...
Desakan Zahid Hamidi Berundur Adalah Tindak Balas Kartel Muhyiddin Untuk Bersatu Lebih Mudah Menelan Umno

Desakan Zahid Hamidi Berundur Adalah Tindak Balas Kartel Muhyiddin Untuk Bersatu Lebih Mudah Menelan Umno

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 229 hits
Desakan secara tiba tiba yang muncul agar Zahid Hamidi berundur daripada jawatannya dengan jelas menunjukkan Muhyiddin Yassin dan kartel di sekelilingnya sudah mula bertindak balas terhadap Presiden UMNO itu Ia tidak lain adalah disebabkan ...
Kj Gesa Ahmad Tak Ulas Kes Mahkamah Macam Wakili Parti

Kj Gesa Ahmad Tak Ulas Kes Mahkamah Macam Wakili Parti

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 213 hits
Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin menggesa Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan untuk tidak membuat kenyataan menggambarkan Umno kecewa dengan kerajaan Perikatan Nasional kerana beberapa kes mahkamah Khairy berkata kenyata...
Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 286 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Sebarang keputusan mengenai Ahli Parlimen UMNO diarah melepaskan jawatan dalam kerajaan dan agensi berkaitan kerajaan sebelum bulan depan akan dimuktamadkan Majlis Kerja Tertinggi parti itu terlebih dahulu kata Set...
Umno Tunggu Masa Terkubur Angkara Ditunggang Pemimpin Tersepit

Umno Tunggu Masa Terkubur Angkara Ditunggang Pemimpin Tersepit

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 147 hits
Golongan Islamis perlu bersatu corak semula hala tuju negara Amir ISMAismaweb netOleh Athirah Huda ZalheBANGI 23 Jamadilawal 1442H Khamis Kemelut di dalam UMNO ketika ini memungkinkan parti yang kononnya memperjuangkan bangsa Melayu itu ter...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil