Pembedahan Buang Hempedu Di Putra Specialist Batu Pahat


Assalamualaikum

Pembedahan Buang Hempedu di Putra Specialist Batu Pahat | Saya mengetahui yang saya ada batu hempedu selepas saya mengambil suntikan booster akhir tahun lepas. Kiranya, sakit yang yang alami selepas mengambil booster tu satu asbab je. Kalau tak saya memang tak tahu kewujudan batu karang di hempedu saya.
Ekoran sakit sangat bahagian abdomen sampai saya nak bangun pun tak boleh, saya ambil inisiatif untuk buat scan bahagian abdomen. Memang ada batu di hempedu saya, sebesar 1.64cm. 
Selepas itu saya ke KK kawasan saya untuk mendapatkan rawatan lanjut dan doktor keluarkan surat untuk ke pakar pembedahan HSI. Temujanji pertama saya di HSI adalah pada 13.4.2022. Dan di sinilah bermula check-up saya.
20.7.2022 - Temujanji untuk ambil darah bahagian hati dan berjumpa doktor. Alhamdulillah keputusan darah di hati saya baik-baik saja. Jadi, doktor beri temujanji berikutnya iaitu buat x-ray.
18.8.2022 - Temujanji buat x-ray. Tapi rupanya buat ultrasound juga. Kali ke-2 buat ultrasound, batu hempedu saya sudah membesar hingga 2cm.
5.9.2022 - Temujanji berjumpa doktor pakar pembedahan. Doktor suggest untuk buat pembedahan untuk elakkan ia terus membesar dan boleh mengakibatkan radang. Doktor masukkan saya ke slot subsidi kerajaan dan pembedahan akan dijalankan di Pura Specialist Batu Pahat. Terus terang saya katakan saya tak sempat berfikir panjang masa ni walaupon saya tahu saya memang akan tetap menjalani pembedahan jug satu hari nanti. Saya agak termangu juga memikir nak ke tidak sebab terlalu dekat jarak masa. Bulan 10 dah full. Kalau di HSI que mmg lama la. Akhirnya saya setuju je.
20.9.2022 - Temujanji kali ini saya perlu menjalani beberapa ujian. Seminggu sebelum membuat pembedahab saya perlu buat check-up untuk memastikan saya betul-betul takde penyakit lain. Ambil darah, ambil tekanan darah, ecg, x-ray. Alhamdulillah saya bebas dari penyakit kencing manis, darah tinggi dan bacaan jantung saya pun baik.

Setelah selesai ujian kesihatan, saya diberi surat dan beberapa helai dokumen untuk saya bawa ke Putra Speciaist Batu Pahat




25.9.2022 - Kami 5 beranak gerak ke Batu Pahat. On the way ke Batu Pahat, singgah dulu di Kari Kambing 40 Hari, tapau kambing. Yela makan sebelum tak boleh makan nanti. Lebih kurang 1.45pm kami sampai di hotel ROOM.V. Saya sudah booked 3D2N di sini selepas confirm akan membuat pembedahan di sini. Agak dekat tapi jalan di sini banyak sehala jadinya kena buka Waze juga kalau tak sesat. Malam tu dah kena puasa dari jam 12 malam tapi saya dah puasa dari sebelum jam 10 malam sebab nak tidur awal.
26.9.2022 - Lepas subuh terus bersiap. Masa ni memang tak dapat digambarkan lagi betapa berdebarnya saya. Macam-macam juga fikir. 7.30 pagi kami sekeluarga gerak ke Puta Specialist. Masuk je, terus register di kaunter. Sekejap je, kemudian saya diminta buat swab test. 15 minit tggu, result -ve, boleh masuk dalam semula untuk buat ujian kesihatan. Sama mcam saya buat di HSI seminggu sebelum hadir.

Selesai menjalani ujian kesihatan, saya di tolak dengan kerusi roda ke bilik wad saya. Kemudian, nurse datang bawa surat untuk saya tandatangan. Masa ni tenangkan diri, happy-happy dengan anak-anak.


9.30 pagi, nurse datang ke bilik saya dan minta saya tukar baju pembedahan.


10.00 pagi saya ditolak ke bilik pembedahan. Macam-macam juga mereka tanya sebelum pembedahan dijalankan. Procedure biasa. Doktor sempat puji degupan jantung saya sangat cantik, kerja apa? Cantik la sejak ada assistant. Kemudian terus dah tak sedar. 
Sedar-sedar ada orang panggil nama. Saya hanya mampu buka mata dan angguk kepala. Pastu jawab ok-ok. Saya ditolak keluar dan dengar suara anak-anak memanggil saya, "itu ibu.." dan saya ditolak ke wad. Terasa juga pedih-pedih dan kesan bius membuatkan saya mamai. Saya perasan air dimasukkan ke badan, kemudian tidur.

Petang baru sedar. Nurse beri sedikit air mineral untuk saya basahkan tekak. Tak boleh minum banyak-banyak takut saya muntah. Bila dah ok, petang-petang dah boleh makan. Saya memang lapar tapi saya mampu suap 2 sudu je, dah terasa full. Sebelah malam saya boleh tidur, takde rasa sakit sangat, Cuma gangguan dari katil sebelah yang menangis kesakitan.
27.9.2022 - Doktor sahkan saya boleh discharge. Doktor sertakan summary discharge report dan hospitalization leave. 7 hari je termasuk sabtu dan ahad. Tiada bil kerana tiada bayaran, FOC. Semua ditanggung oleh HSI. Alhamdulillah rezeki saya dapat merasa layanan hospital swasta.


Ini dia batu-batu dalam hempedu saya selepas menjalani pembedahan Laparoscopy. Pembedahan saya berjaya dan tidak perlu prcedure lain. Sekarang, saya dah takde hempedu. Dah tak boleh makan sesuka hati lepas ni.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jnjikita.blogspot.com/2022/10/pembedahan-buang-hempedu-di-putra.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terpaksa Jalani Pembedahan Buang Cyst Almy Nadia Disahkan Hamil Luar Rahim

Terpaksa Jalani Pembedahan Buang Cyst Almy Nadia Disahkan Hamil Luar Rahim

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 153 hits
Baru baru ini perkongsian pelakon berbakat besar Datuk Fizz Fairuz mengenai perkembangan isterinya iaitu Datin Almy Nadia menarik perhatian ramai apabila jelas kelihatan mereka berada di sebuah hospital Memetik portal mStar Fizz memaklumkan...
Makan Mana Makan Malam Di Ramly Kopitiam Batu Pahat

Makan Mana Makan Malam Di Ramly Kopitiam Batu Pahat

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 189 hits
MAKAN MANA MAKAN MALAM DI RAMLY KOPITIAM BATU PAHAT Assalamualaikum dan selamat pagi Apa khabar Moga baik baik semuanya Moga sihat sihat semuanya Cik Rose nak kongsikan satu tempat makan di Batu Pahat Ramly Kopitiam Orang Batu Pahat mesti t...
King Revokes Emergency Proclamations For Gerik Batu Sapi And Bugaya

King Revokes Emergency Proclamations For Gerik Batu Sapi And Bugaya

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 163 hits
The Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah has revoked the emergency proclamations in the Gerik Batu Sapi and Bugaya constituencies paving the way for polls to be held there in line with the 15th general election The emerge...
Batu Beef Animosity Drags On Between Tian Chua Prabakaran

Batu Beef Animosity Drags On Between Tian Chua Prabakaran

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 111 hits
What advice asks as predecessor slams him for not heeding advice being ungrateful What started out as a mentor prot g sort of relationship between former Batu MP Chua Tian Chang or more commonly known as Tian Chua and his successor P Prabak...
Wan Junaidi Report On Pulau Batu Puteh Presented To Cabinet

Wan Junaidi Report On Pulau Batu Puteh Presented To Cabinet

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 123 hits
The final report of the special task force reviewing laws relating to the sovereignty of Pulau Batu Puteh Middle Rocks and South Ledge has been presented to the cabinet Minister in the Prime Minister s Department Wan Junaidi Tuanku Jaafar s...
Betrand Putra Onsu Aku Dan Mantanmu

Betrand Putra Onsu Aku Dan Mantanmu

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 143 hits
Betrand Putra Onsu Aku Dan Mantanmu jujur aku lelah setiap mendengar kau slalu cerita tentang dirinya kau banding bandingkan aku dengan mantan mu itu menjadi penyebab kita slalu bertengkar terus simpan cerita masa lalumu tak usah kau cerita...
Tak Berani Belek Naik Bulu Roma Tengah Syok Memancing Jumpa Batu Amp Sampul Berisi Gambar Seperti Disihir

Tak Berani Belek Naik Bulu Roma Tengah Syok Memancing Jumpa Batu Amp Sampul Berisi Gambar Seperti Disihir

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 132 hits
Apa korang akan buat kalau waktu tengah buat aktiviti atau hobi kegemaran tiba tiba terjumpa sesuatu yang seram dan menaikkan bulu roma Baru baru ini seorang lelaki terkejut selepas dia terjumpa satu sampul surat bersama batu bata ketika se...
Tut Pokok Jambu Batu Berbiji

Tut Pokok Jambu Batu Berbiji

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 213 hits
Hari ini sebanyak 5 tut telah dibuat kepada pokok jambu batu berbiji di batas timbun tropika Jom Tanam Sayur Menggunakan tut bunjut iaitu tanah yang diisi kedalam plastik dan diikat seperti sup bunjut Tut bunjut ini dibeli secara online den...
Empat Penyelidik Umk Mendakwa Jumpa Batu Kristal Di Hutan Simpan Jerantut

Empat Penyelidik Umk Mendakwa Jumpa Batu Kristal Di Hutan Simpan Jerantut

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 117 hits
JERANTUT Batu kristal kuarza tanpa warna bersaiz empat hingga empat perpuluhan lima sentimeter dengan berat 150 gram ditemui di Hutan Simpan Jerantut Ulu Cheka Bahan galian berkenaan ditemui empat penyelidik daripada Fakulti Sains Bumi Univ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris