Pembangkang Hanya Menunggang Isu Mereka Tidakpeduli Kesan Yang Menunggu


 
Letih aku isu KWSP ni. Bukan tak faham sentimen rakyat. Cuma aku letih dengan pembangkang yang tak sudah menghasut. Bagi pembangkang, mereka hanya menunggang isu. Mereka bukan peduli kesan yang menunggu.

KWSP ni tabungan untuk kegunaan kita di hari tua. Beza KWSP dengan menabung sendiri ialah, kita dapat dividen setiap tahun bila menyimpan dengan KWSP. Mana datang dividen? Dari pelaburan yang KWSP buat gunakan tabungan kita.

KWSP tak simpan tabungan kita dalam bentuk tunai kecuali sedikit untuk diberikan kepada pencarum yang layak. Wang kita digunakan untuk buat projek, beli bangunan dan sebagainya.

Bila pencarum minta keluarkan duit mereka dalam KWSP, maka KWSP terpaksa cairkan aset. Terpaksa jual pegangan dalam konsesi, jual bangunan, jual saham dan sebagainya. Ini semua akan kurangkan keuntungan KWSP.

Kesannya kepada pencarum, dividen akan menjadi berkurangan kerana untung KWSP sudah berkurang. Bila dividen berkurang, aku rasa pencarum pun akan bising juga nanti. Jadi nak macamana?

Sebab itu DS Anwar cadangkan buat pinjaman bank dengan jadikan simpanan KWSP sebagai cagaran. Aku masih ingat antara alasan pencarum mahukan duit KWSP ini sebab tak layak buat pinjaman. Jadi DS Anwar nak permudahkan.

Pun marah juga! Tapi aku fahamlah. Sebab orang tak mahu tambah komitmen bulanan. Kita semua pun tahu sifat bank yang selalunya kurang berperi kemanusiaan.

Tapi idea meminjam dari bank itu bukanlah salah seratus peratus. Bagi aku, ia masih boleh dipakai cuma, kerajaan kena cari jalan supaya rakyat tidak terbeban dengan komitmen bulanan yang tinggi.

Sebab itu sebelum ini aku pernah tulis, KWSP beri pinjaman kepada pencarum dan guna sebahagian daripada caruman bulanan untuk bayar ansuran pinjaman tersebut.

Tapi bagi mengelakkan KWSP dari mencairkan aset, ada bagusnya kalau KWSP deal dengan bank, guna simpanan sebagai cagaran dan bayaran ditolak dari caruman bulanan pekerja.

Contohnya seorang yang bergaji RM1,500 sebulan. Caruman bulanannya adalah RM135 (sendiri) + RM195 (majikan) = RM330. Katakan pinjamannya RM10,000 untuk tempoh 10 tahun. Maka ansuran bulanannya adalah RM84 sebulan.

Jumlah RM84 ini ditolak dari RM330 tadi. Jadi hanya RM246 yang akan masuk ke dalam akaun KWSP pencarum. Pencarum akan dapat duit tunai tanpa perlu tambah komitmen bulanan manakala KWSP pula tak perlu cairkan aset.

Pendapat aku, kaedah ini win win untuk semua pihak, KWSP, kerajaan dan rakyat. Tabungan KWSP rakyat pun tak luak bahkan bertambah saban bulan hanya dalam kadar lebih perlahan.

Sekadar cadangan aku. Apa pun, aku harap rakyat faham, keputusan untuk tak benarkan pengeluaran duit KWSP ini memang tak popular. Tapi ia langkah perlu demi kebaikan semua, negara bahkan juga pencarum.

Cuma, jangan dengar cakap pembangkang. Mereka cuma menghasut untuk dapatkan laba politik. Masa mereka berkuasa, tiada apa pun mereka buat untuk bantu rakyat. Buat Jana Wibawa pun untuk tolong kontraktor, bukan marhaen. Sambil mereka dapat komisen.

Mereka beri kita belanja duit simpanan hari tua. Itu bukan tolong tapi itu hanya menyusahkan hidup kita. Bila pencen nanti, kita susah tak cukup duit. Mereka? Masih boleh bercuti di luar negara. Guane boh?

Raja Gelap

.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/pembangkang-hanya-menunggang-isu-mereka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Kerajaan Tak Perlu Koyak Dan Saman Mereka Hanya Perlu Nafi Dan Beri Penjelasan

Pemimpin Kerajaan Tak Perlu Koyak Dan Saman Mereka Hanya Perlu Nafi Dan Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 107 hits
Sebagai kerajaan mereka mempunyai kemudahan untuk akses data dan fakta Beri butiran dan penjelasan lengkap kerana ini memberi keyakinan kepada rakyat dan secara jangkapanjang kerajaan dilihat Telus benar Saman Tidak membawa kebaikan jangkap...
Parti Di Sabah Ditubuhkan Hanya Untuk Menguatkan Platform Mereka

Parti Di Sabah Ditubuhkan Hanya Untuk Menguatkan Platform Mereka

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 93 hits
Kawan saya di Sabah bertanya Bolehlah saya sertai Parti GRS 2 Saya kata tidak payah dan kamudian tanya lagi kenapa 3 Sejarah politik Sabah Hanya Berjaya PBS dan Warisan sahaja parti politik yang di tubuhkan melawan Parti yang memerintah 4 P...
Pengimport Dari India Saman Presiden Mca Kerana Cakap Isu Telur

Pengimport Dari India Saman Presiden Mca Kerana Cakap Isu Telur

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 88 hits
Ahli Parlimen kerajaan PH BN Ayer Hitam Datuk Seri Dr Wee Ka Siong disaman pengimport telur dari India 195SharesAhli Parlimen Ayer Hitam Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mendedahkan beliau menerima surat saman daripada pengimport telur dari India...
Ppim Gesa Kerajaan Bekerjasama Dengan Ngo Tangani Isu Kebankrapan Dagangnews 28 02 2023

Ppim Gesa Kerajaan Bekerjasama Dengan Ngo Tangani Isu Kebankrapan Dagangnews 28 02 2023

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 97 hits
KUALA LUMPUR 28 Feb Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan bekerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan yang banyak membantu rakyat berdepan isu kebankrapan bagi mendapat maklumat dan data yang tepat Ketua Aktivis PPIM Datuk Na...
Sabah Sedia Beri Input Tangani Isu Tuntutan Kumpulan Sulu Kata Kitingan

Sabah Sedia Beri Input Tangani Isu Tuntutan Kumpulan Sulu Kata Kitingan

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 78 hits
KERAJAAN Sabah bersedia memberikan sebarang input sebagai solidariti dan menyokong usaha kerajaan Persekutuan bagi menangani isu tuntutan kumpulan Sulu kata Timbalan Ketua Menteri I Jeffrey Kitingan Beliau berkata kerajaan negeri akan melan...
Isu Filem Mentega Terbang Provokasi Terhadap Islam Ambil Tindakan Tegas Ppim The Merdeka Times 02 03 2023

Isu Filem Mentega Terbang Provokasi Terhadap Islam Ambil Tindakan Tegas Ppim The Merdeka Times 02 03 2023

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 109 hits
Filem terbabit tular di media sosial baru baru ini jelas mencabar dan membangkitkan kemarahan umat Islam khususnya di negara ini Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim JohanJAKIM perlu bertindak dan bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan lain un...
Isu Insolvensi Masih Belum Selesai Kenyataan Media Ppim 28 08 2023

Isu Insolvensi Masih Belum Selesai Kenyataan Media Ppim 28 08 2023

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 114 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia berterima kasih kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim atas pengumuman membebaskan kes bankrapsi berjumlah RM50 000 ke bawah Usaha berterusan Menteri Hal Ehwal Undang Undang Datuk Seri Azalina Othm...
Fasha Sandha Dedahkan Isu Kesihatan Mental Selepas Bersalin Dalam Siri Psiko Thriller Serpihan Sayang Di Iqiyi

Fasha Sandha Dedahkan Isu Kesihatan Mental Selepas Bersalin Dalam Siri Psiko Thriller Serpihan Sayang Di Iqiyi

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 114 hits
Peminat Fasha Sandha yang menikmati lakonannya sebagai penggoda penuh dendam iaitu Datin Safieya menerusi karya Original tempatan iQIYI Rampas Cintaku kini boleh mengikuti drama psiko thriller yang amat dinanti nantikan Serpihan Sayang di p...
Semalam Mereka Boleh Caci Keji Tanpa Rasa Bersalah Dan Hari Ini Mereka Boleh Menagih Ehsan Simpati

Semalam Mereka Boleh Caci Keji Tanpa Rasa Bersalah Dan Hari Ini Mereka Boleh Menagih Ehsan Simpati

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 195 hits
TIDAK WUJUD ISTILAH HABLU MINAN NAS DI DALAM POLITIK ISLAM YANG DIJADIKAN KELDAI TUNGGANGAN OLEH PAS Cara PAS berpolitik sangat jahat dan keji sbb nya PAS mempergunakan agama mempergunakan Islam utk kepentingan politik mereka Mereka telah d...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis