Pelukan Ibu Boleh Berikan Ketenangan Kurangkan Hormon Stress Keraplah Peluk Anak


Sejak dari kecil sehingga dewasa, dakapan ibu sentiasa memberi ketenangan. Ini sebenarnya telah terbukti dengan sains.
Pelukan ibu akan meningkatkan hormon oxytocin, iaitu hormon kasih sayang yang membuat anda atau anak kecil akan rasa tenang dan tenteram. Apabila hormon ini meningkat, ia akan mengurangkan hormon stress seperti cortisol.
Ibu anda tinggal jauh?

Kajian juga menunjukkan, mendengar suara ibu juga mampu memberi kesan yang sama seperti pelukan ibu.
Didik Anak Melalui Pelukan
Ramai di antara ibu bapa kini cenderung bersikap ambil mudah terhadap emosi dan keinginan anak berikutan sikap penting diri selain terlalu sibuk dengan tugas, kerja rumah serta rutin harian lain.
Lebih mengecewakan anak-anak apabila mereka dimarahi sebaik menyambut pulang ibu atau bapa di muka pintu berikutan kesilapan kecil. Lazimnya, kesilapan dibuat adalah disengajakan untuk menarik perhatian.
Boleh jadi, berlaku juga insiden di luar jangkaan anak berikutan teruja dengan kehadiran ibu bapa selepas seharian di sekolah atau berada dalam jagaan taska mahupun pengasuh.
Menurut Perunding Motivasi Keluarga, Zaid Mohamad, sudah sampai waktunya ibu bapa menilai kembali bentuk layanan yang diberikan terhadap anak supaya mereka tidak terus menjauh pada masa depan.
“Dalam masyarakat kita hari ini, ibu bapa cenderung membezakan perilaku dan sikap anak. Mereka mendidik anak sama rata, namun kemudian mempersoalkan; mengapa anak kedua tidak patuh sebagaimana anak sulung; mengapa anak ketiga tidak mendengar kata seperti kakak abang dan sebagainya.
“Sepatutnya, ibu bapa kena yakin dan menerima kenyataan bahawa setiap anak berbeza. Usah melenting jika anak kedua tidak mendengar kata sebagaimana yang sulung atau anak ketiga terlalu perlahan berbanding yang lain.
“Anak tidak perlukan reaksi ‘Hulk’ dari ibu bapa apabila mereka melakukan kesilapan, tetapi menginginkan pelukan kasih sayang terutama bagi anak yang degil, aktif dan suka meraih perhatian. Jika kita sebagai ibu bapa terlalu kerap marah, tidak mustahil mereka akan memberi reaksi sama. Kalau kita lebihkan pelukan, anak akan menjadi lebih mudah dibentuk dan mendengar nasihat,” katanya.
SYARAT PELUKAN
Kata Zaid, terdapat banyak rahsia yang sukar dijelaskan di sebalik pelukan kasih daripada ibu dan bapa. Pelukan ikhlas, penuh kasih dan perhatian lazimnya memberi impak lebih positif berbanding pelukan sekejap.

Berikut antara syarat yang perlu ibu bapa perhatikan ketika memeluk anak-anak:
1. Paras mata
Pelukan terbaik haruslah pada paras mata yang sama. Memandangkan fizikal ibu bapa yang tinggi, mereka perlu melutut atau duduk sehingga bertentangan mata. Dalam keadaan ini, bukan mata lagi yang menjadi ukuran sebaliknya adalah hati.
Apabila ibu atau bapa mendekati anak dalam paras penglihatan yang sama, secara tidak langsung hati mereka juga akan turut bersentuhan ketika berpelukan.
2. Beri masa
Ramai di antara kita tidak tahu bahawa satu pelukan perlu diberi masa antara lapan hingga 22 saat. Ia dianggap tempoh minimum apabila seseorang berpelukan. Lebih lama pelukan dieratkan, lebih bagus untuk minda dan psikologi anak-anak.
Lebih menarik jika perbuatan ini diubah menjadi suatu konsep ‘wajib buat’ dalam keluarga. ‘Konsep pelukan 10 saat’ umpamanya, ia harus dilakukan dalam tempoh yang ditetapkan.
Sebagai permulaan, lakukan sesama pasangan suami atau isteri. Mungkin terbit perasaan kekok bagi mereka yang lama mengetepikan kepentingan pelukan dalam perhubungan. Namun itu adalah biasa bagi setiap yang baru hendak bermula.
Memeluk anak selama 10 saat mungkin agak sukar, terutama bagi yang aktif bergerak ke sana sini. Cara mudah, ucapkan salam di telinga kanannya, diikuti kata-kata motivasi, pujian dan semangat di telinga kiri.
Jelas Zaid, selain memeluk anak, terdapat beberapa tip lagi yang boleh dicuba ibu bapa dalam memahami emosi dan keinginan sebenar anak-anak. Ketepikan perasaan penat, kurang sabar dan cepat marah.
Beri anak ruang dan peluang untuk dihargai. Iktiraf bakat dan kelebihan mereka berdasarkan siapa diri anak sebenarnya. Paling penting berhentilah daripada terus membandingkan mereka. Antara tip berkenaan ialah:
1. Panggil anak dengan nama positif
Jika sebelum ini kita melihat luaran anak-anak, ada baiknya jika meneliti minat dan kecenderungan mereka setiap kali berada di rumah, bermain atau keluar berjalan-jalan.
Umpamanya, kalau anak sulung dilihat suka berniaga, kita mungkin boleh memanggilnya dengan gelaran ‘CEO In The Making’, Usahawan Berjaya, Pakar Bisnes dan sebagainya.
Jika anak kedua suka melukis, menconteng dinding, mewarnakan tubuh, menggunting dan menconteng perabot, panggil saja sebagai ‘Future Superstar’ atau Seniman Agung.
Sekiranya anak ketiga seorang yang aktif dan lincah, beri panggilan ‘Cili Padi’. Semua ini bertujuan memberi semangat dan motivasi kepada anak-anak, selain menyatakan pengiktirafan kita terhadap bakat yang mereka ada.
2. Kenal pasti keistimewaan
Usah kecewa jika salah seorang anak dikategorikan sebagai individu yang lambat belajar. Itu adalah biasa kerana statistik menunjukkan, satu daripada empat kanak-kanak akan mempunyai masalah tertentu.
Mereka ini mungkin lebih sesuai dipanggil OKB atau orang kelainan belajar. Sebagai ibu bapa, kita harus menerima hakikat dengan tangan yang terbuka. Tambahan realiti sudah menjelaskan bahawa setiap manusia memiliki lima deria. Jadi, sudah pasti ada anak yang akan memiliki kecenderungan terhadap salah satu daripada lima deria berkenaan.
3. Setiap anak adalah genius
Menurut pakar psikologi Amerika, Prof Howard Gardner, kanak-kanak boleh dikategorikan mengikut teori lapan cabang genius. Beliau mengkaji ribuan kanak-kanak dan mendapati setiap anak memiliki kebijaksanaan dalam lapan cabang berbeza.
Jadi, dekatilah anak dan kenal pasti mana satu dalam lapan cabang kebijaksanaan yang disenaraikan menepati minat anak. Buang tanggapan anak genius hanyalah mereka yang bijak matematik dan cemerlang dalam pelajaran.
Ada tujuh lagi cabang genius yang mungkin sepadan dengan kecenderungan anak. Mereka mungkin bijak dalam hal membabitkan alam semula jadi, berbakat menjadi cef, hebat berkomunikasi, bijak visual, pandai muzik, petah bercakap, aktif sukan dan sebagainya.
4. Jadilah hero anak
Jika kita sudah dapat mengenal pasti kelebihan anak-anak, jadilah hero buat mereka. Rangsang bakat anak dengan menghantar mereka mengikuti kelas atau menyertai aktiviti disukai.
Usah cuba menentang kerana tindakan itu hanya membunuh bakat anak. Usahakan supaya bakat yang anak ada menjadi kekuatan buat mereka pada masa depan.
Sumber: Public Health Malaysia, Hmetro
 
The post Pelukan Ibu Boleh Berikan Ketenangan & Kurangkan Hormon Stress. Keraplah Peluk Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pelukan-ibu-boleh-berikan-ketenangan-kurangkan-hormon-stress-keraplah-peluk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ios 13 3 Boleh Dimuat Turun Menambah Fungsi Kawalan Akaun Anak Anak Oleh Ibu Bapa

Ios 13 3 Boleh Dimuat Turun Menambah Fungsi Kawalan Akaun Anak Anak Oleh Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 354 hits
https ift tt 2PE78lo Pagi ini iOS 13 3 akhirnya boleh dimuat turun pada peranti yang layak Di dalam kemas kini sebesar 659 5 MB ini pelbagai ciri baru diperkenalkan bersama dengan tampalan pepijat yang telah dilaporkan oleh pengguna Ciri ba...
Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

Keliru Nak Sediakan Puri Anak Mama Jangan Cemas Resipi Ibu Ni Boleh Jadi Panduan

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 327 hits
Pengalaman pertama menyuapkan anak makan pada usia enam bulan sememangnya satu detik terindah bagi semua ibu Namun bila anak menjangkau usia lima bulan lebih dan enam bulan ibu mula rasa cemas dan berdebar debar mencari menu terbaik untuk a...
Tak Ada Garam Gula Tapi Masih Boleh Sediakan Menu Sedap Pada Anak 23 Resipi Terangkat Ibu Ni Memang Awesome

Tak Ada Garam Gula Tapi Masih Boleh Sediakan Menu Sedap Pada Anak 23 Resipi Terangkat Ibu Ni Memang Awesome

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 447 hits
Sama seperti kita anak yang masih kecil pun inginkan makanan yang enak seperti yang disediakan buat kita Pun begitu tanggungjawab mengawal kandungan gula dan garam buat anak kecil kita di bawah usia dua tahun jangan dilupakan Biarpun tanpa ...
Seorang Ibu Tergamak Berikan Makanan Sebulan Sekali Kepada Anak Biarkan Mereka Makan Kertas Dinding

Seorang Ibu Tergamak Berikan Makanan Sebulan Sekali Kepada Anak Biarkan Mereka Makan Kertas Dinding

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 279 hits
Hari ini apa kata Ohmedia kongsi sedikit kisah yang berlaku di dunia luar negara Ini berkaitan dengan dua orang adik beradik dari Ukraine berumur 5 dan 1 tahun yang akhirnya berjaya diselamatkan polis selepas dipercayai ditinggalkan kebulur...
Aplikasi Theasianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak Yang Riang Sihat Dan Berkeyakinan

Aplikasi Theasianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak Yang Riang Sihat Dan Berkeyakinan

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 330 hits
Aplikasi theAsianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak yang Riang Sihat dan Berkeyakinan Seiring dengan peredaran masa pada masa kini semua maklumat kini semuanya dihujung jari saja Apa maklumat yang kita nak cuma taip je kemudian searc...
Risau Suhu Anak Tinggi Tengah Malam Doktor Kongsi Cara Cepat Kurangkan Panas

Risau Suhu Anak Tinggi Tengah Malam Doktor Kongsi Cara Cepat Kurangkan Panas

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 428 hits
Demam biasanya dikaitkan dengan masalah jangkitan kuman yang boleh membahayakan kesihatan anak Bagaimanapun demam yang disebabkan jangkitan kuman serius adalah kecil Namun demam yang biasa dialami anak anak adalah dari jangkitan virus Sebag...
Memang Rezeki Ibu Suami Anggap Isteri Macam Anak Sendiri Sifir Hidup Bahagia

Memang Rezeki Ibu Suami Anggap Isteri Macam Anak Sendiri Sifir Hidup Bahagia

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 480 hits
Bernikah dengan seorang lelaki bukan dengan dia sahaja kita bertaut kasih Harus belajar menerima keluarganya juga Terutamanya ibu mertua Sentiasalah hormati ibunya seperti mana kita menjaga perasaan emak sendiri Artikel Menarik Ada masanya ...
Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 507 hits
Pembedahan pertama oleh doktor di Russia berjaya membuang sebahagian tanda lahir besar pada muka seorang bayi berusia lapan bulan dari Amerika Syarikat yang dikatakan menyerupai topeng Batman Ibu bayi tersebut telah membawanya ke Russia bag...
Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 321 hits
Hujung tahun ni memang banyak orang akan habiskan cuti tahunan dan pergi ke destinasi pilihan untuk habiskan masa Bersama keluarga tersayang Ada yang dah rancang lama dan ada juga yang suka buat plan last minute Mana pun destinasi tujuan ya...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau