Pelepasan Cukai Soalan Lazim Untuk Kita Semua


***



Setiap tahun mesti pening nak fikirkan macam mana nak kurangkan atau melepaskan diri dari dikenakan cukai yang banyak. Kalau dapat full PCB (Ansuran/Potongan Cukai Bulan) memang best la. Tapi selalunya dapat kurang dari half, tu yang kena buat betul betul

Potongan Zakat setiap bulan adalah salah satu cara tips pengurangan cukai. Tapi niat pertama adalah membayar zakat harus betul dan ianya termaktub dalam rukun islam ke-4


“Ambillah zakat dari harta mereka, guna membersihkan dan menyucikan mereka, dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doamu itu menumbuhkan ketentraman jiwa bagi mereka. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (At-Taubah: 03) 

Definisi Zakat - Zakat adalah bahagian tertentu dari kekayaan yang Allah perintahkan untuk dikeluarkan dan diberikan kepada yang berhak (mustahiq). Disebut pula shadaqah seperti dalam firman Allah di surat At-Taubah ayat 60. Yang dimaksudkan shadaqah dalam ayat itu adalah zakat wajib, bukan shadaqah sunnah. Al-Mawardi berkata, “Shadaqah adalah zakat, dan zakat adalah shadaqah. Beda nama tapi satu makna.” 
***
Ini adalah soalan-soalan lazim yang selalu bermain difikiranku bila buat e-filling LHDN

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (Kaedah Kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan
Saya telah membayar kos perubatan ibu tetapi saya tidak menyimpan resit- resit tersebut. Bolehkan saya membuat tuntutan untuk kos perubatan ibu bapa di ruangan D2? 

Semua tuntutan memerlukan dokumen sokongan. Isikan tuntutan di ruangan perubatan ibu bapa (D2) dan terhad kepada maksimum RM5,000 berdasarkan kepada sokongan resit-resit. 
** Back to basic, semua resit kita simpan je

Saya telah menghantar ibubapa saya kepada perubatan tradisional, Bolehkah saya menuntut pelepasan perubatan tersebut?. 
Tidak boleh. 
** Kalau tok moh boleh keluarkan resit amacam?? siap boleh swap kredit kad.. tapi kena TokMoh terbabit wajiblah diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan tau...

Saya telah membayar kos perubatan ibu mertua. Bolehkan saya membuat tuntutan tersebut? 
Tidak. Kos perubatan ibu mertua tidak dibenarkan. 
** Wah kau, dah bagi betis nak peha.. Abis semua nak claim, kos perubatan mak mertua, mak angkat, bakal mak mertua, mak girlfriend. Memang tak la.


***
Pembelian buku/Majalah/jurnal/penerbitan (selain surat khabar/bahan terlarang a.ka. lucah) untuk diri sendiri, keluarga dan anak.
Adakah saya dan isteri layak menuntut pelepasan pembelian buku / majalah terhad kepada RM 1,000 setiap individu di ruangan D8 jika kami memilih taksiran berasingan?
Suami dan isteri layak menuntut pelepasan terhad kepada RM 1,000 setiap individu dengan sokongan resit-resit. 
** Bagi rajin membaca dan pergi beli buku di Big Bad Wolf memang sedap la claim, setiap tahun beli buku sejumlah RM1000

***
Pembelian komputer peribadi untuk individu (setiap 3 tahun)
Saya telah membeli komputer peribadi pada Ogos 2010 dengan harga RM 3,850. Adakah saya layak untuk menuntut pelepasan ini di ruangan D8A Borang BE 2010? 
Tuan layak menuntut pelepasan terhad kepada RM 3,000. Pelepasan ini dibenarkan sekali dalam setiap 3 tahun. Contoh: Sekiranya tuan telah menuntut pelepasan tersebut pada tahun 2009, tempoh berikut yang boleh dituntut ialah pada tahun 2012. 
Saya telah membeli komputer peribadi pada Januari 2010 dengan harga RM 2,650. Isteri saya pula telah membeli komputer riba pada September 2010 dengan harga RM 4,150. Adakah saya dan isteri layak tuntut pelepasan ini di ruangan D8A dalam Borang BE 2010 masing-masing jika kami memilih taksiran berasingan ? 
Tuan dan isteri layak menuntut pelepasan terhad kepada RM 3,000 seorang. Pelepasan yang dibenarkan kepada tuan adalah RM 2,650 dan isteri RM 3,000. Pelepasan ini dibenarkan sekali dalam setiap 3 tahun bagi setiap individu. 
Saya telah membeli komponen-komponen komputer secara berasingan, contoh CPU, monitor, papan kekunci, tetikus dan lain-lain. Bolehkah saya menuntut pelepasan pembelian komputer di ruangan D9 Borang BE 2010? 
Tuntutan pelepasan pembelian komputer ini hanya boleh dibenarkan jika pembelian secara berasingan ini bertujuan untuk pemasangan satu set lengkap dan pembelian komponen-komponen dibuat dalam tahun asas yang sama. Palmtop tidak dibenarkan. 
***
Saya telah membuat simpanan RM 2,500 dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) pada Oktober 2010. Tetapi pada November 2010 pengeluaran sebanyak RM 1,000 telah dibuat. Berapakah jumlah pelepasan yang dibenarkan kepada saya di ruangan D10 Borang BE 2010? 
Pelepasan yang dibenarkan kepada tuan adalah RM 1,500 iaitu (RM2,500 – RM1,000) . Pelepasan juga dibenarkan kepada ibu dan bapa kepada seorang anak yang sama. Pelepasan adalah terhad kepada RM 3,000 setahun seorang bagi setiap ibu atau bapa yang membuat tuntutan.
** Cepat-cepatlah register anak dalam SSPN ye..

***
Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikuti Akta Pembangunan Sukan 1997
Apakah yang dimaksudkan dengan Peralatan Sukan? 
Alat-alat yang mempunyai jangka hayat yang singkat seperti bola golf dan bulu tangkis tetapi tidak termasuk pakaian sukan,contoh: pakaian renang dan kasut sukan.
Bagi sukan Fitness – apa-apa peralatan sukan berkaitan dengan aktiviti sukan tersebut adalah layak mendapat potongan di bawah perenggan 46(1)(l) ACP 1967.Peralatan senaman seperti treadmill,exercise bike dan airwalker adalah dibenarkan.
Bagi sukan Recreational – Diving diklasifikasikan sebagai sukan rekreasi, maka peralatan sukan berkaitan aktiviti tersebut layak mendapat potongan kecuali attire dan kasut.
** Sebelum ni, aku ada post pasal pelepasan cukai Peralatan Sukan, dan ini lagi details

***
Insurans Pendidikan dan Perubatan
Adakah saya layak membuat tuntutan bagi bayaran premium yang dibayar atas nama anak. Jenis polisi adalah pendidikan dan perubatan?
Tuan layak mendapat pelepasan bagi bayaran premium insurans pendidikan atau manfaat perubatan untuk diri sendiri, suami atau isteri dan anak.
** Insurans Pendidikan untuk anak-anak.. untung kat kita juga

Untuk maklumat lanjut, sila layari http://www.hasil.gov.my/pdf/pdfam/FAQBEBM2010_280211_1.pdf
***
Ini saja yang dapat aku share untuk hari ini. Sebenarnya aku nak buat e-filling, try login tak der respond, try call hotline busy

Hurmm, selamat ber"E-filling" la ye kenkawan semua






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://saedramadhan.blogspot.com/2015/03/pelepasan-cukai-soalan-lazim-untuk-kita.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelepasan Cukai Pendapatan Rm2 500 Beli Kenderaan Elektrik

Pelepasan Cukai Pendapatan Rm2 500 Beli Kenderaan Elektrik

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh Foto hiasan NSTP ARKIB KUALA LUMPUR Kerajaan bercadang memberikan pengecualian sepenuhnya ke atas duti import duti eksais dan cukai jualan bagi kenderaan elektrik Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata peng...
Soalan Lazim Pelan Data Guru 1bestarinet

Soalan Lazim Pelan Data Guru 1bestarinet

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 78 hits
SOALAN LAZIM PELAN DATA GURU 1BESTARINET KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA1 APAKAH PELAN DATA GURU 1BESTARINET Pelan Data Guru 1BestariNet ialah pelan 4G LTE yang akan memberikan kuota 2GB rangkaian internet bulanan LTE dan kuota 2GB data jal...
Cara Buat Ayam Goreng Rempah Sempoi Cukup Semua Rasa Padu Sungguh

Cara Buat Ayam Goreng Rempah Sempoi Cukup Semua Rasa Padu Sungguh

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 176 hits
Bila sebut ayam goreng semangat anak anak kita hendak makan nasi Siap bertambah Selain hanya gunakan serbuk kunyit dan garam tambahkan sikit beberapa bahan ringkas ini Lagi sedap Jom cuba resipi ayam goreng sempoi perkongsian Pn ini Memang ...
Compile Semua Bab Dalam Dokumen Word

Compile Semua Bab Dalam Dokumen Word

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 70 hits
Salam Harini dah compile semua bab dalam satu file word Setakat ni dah ada dalam 160 mukasurat Step seterusnya buat semakan terakhir dan susun mengikut mengikut susunan saiz A5 Dan juga Cuba siapkan cover belakang Perlu tambahkan barcode IS...
Tak Semua Ada Tanda Sama Dr Say Kongsi Tanda Tanda Anak Autism

Tak Semua Ada Tanda Sama Dr Say Kongsi Tanda Tanda Anak Autism

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 217 hits
Sebelum ini doktor selebriti Dr Shazri Shaharuddin atau mesra dipanggil Dr Day pernah berkongsi tentang anak sulungnya yang disahkan mild autism Menerusi posting terbarunya dia berkongsi tanda tanda atau ciri anak autism supaya ibu bapa lai...
4 Alasan Logis Kenapa Cewek Dandannya Lama Demi Hasil Maksimal Semua Butuh Waktu

4 Alasan Logis Kenapa Cewek Dandannya Lama Demi Hasil Maksimal Semua Butuh Waktu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 167 hits
Penginnya juga instan cepet kilat tapi ya gimana dong emang banyak banget langkah pentingnya
Potongan Harga Sebanyak 50 Bagi Semua Jenis Saman Trafik

Potongan Harga Sebanyak 50 Bagi Semua Jenis Saman Trafik

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 153 hits
Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik Kontinjen Sabah akan mengadakan booth pembayaran saman di Sempena Hari Malaysia dgn potongan harga sebanyak 50 mengikut terma dan syaratnya meliputi semua jenis saman trafik seluruh malaysia Peluang ba...
7 Kelebihan Sunnah Berjanggut Menurut Sains Sebarkan Kepada Semua Lelaki

7 Kelebihan Sunnah Berjanggut Menurut Sains Sebarkan Kepada Semua Lelaki

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 182 hits
Misai janggut dan jambang adalah antara aksesori yang perlu ada pada setiap lelaki maskulin Selain menyerlahkan lagi penampilan wajah apakah lagi kebaikan yang boleh anda dapat Ikuti 7 Kelebihan Menyimpan Janggut di bawah ini 1 Mengurangkan...
Aku Tertipu Pengajaran Buat Semua

Aku Tertipu Pengajaran Buat Semua

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 81 hits
Assalamualaikum Well seperti yang korang semua baca kat atas aku telah ditipu oleh pihak beberapa orang salesman and salesgirl ni Sungguh menyakitkan hati bila diingat balik peristiwa ni yang berlaku pada pukul 12 tengah hari tadi Haishhh a...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon

Menjala Di Rumah Makan Di Kedai