Pelantikan Ahli Parlimen Daripada Pas





Sejarah buat PAS

MyMetro
Suraya Roslan dan
Muhaamad Hafis Nawawi danYusmizal Dolah Aling
[email protected]


TAKIYUDDIN (atas, kiri), Tuan Ibrahim (atas, kanan), Mohd Khairuddin dan Siti Zailah. FOTO arkib NSTP
PELANTIKAN Ahli Parlimen daripada PAS menganggotai Kabinet adalah sejarah baharu buat Malaysia apabila tiga daripada mereka dilantik sebagai Menteri manakala lima lagi Timbalan Menteri.

Mendahului senarai adalah Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan yang dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang); Menteri Alam Sekitar, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.

Selain itu, lima lagi yang dilantik sebagai Timbalan Menteri adalah Ahmad Marzuk Shaary (Menteri di Jabatan Perdana Menteri - Hal Ehwal Agama), Datuk Che Abdullah Mat Nawi (Kementerian Pertanian dan Industri Makanan), Awang Hashim (Kementerian Sumber Manusia), Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff (Kementerian Wanita dan Keluarga) dan Ahmad Amzad Hashim (Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi).

Takiyuddin berkata, sebagai parti yang sudah lama bertapak dalam negara, peluang dan amanah yang diberikan kepada Ahli Parlimen PAS akan digalas sebaiknya untuk berkhidmat untuk rakyat.

“Saya mempunyai keyakinan semua yang dilantik mampu menggalas tugas demi kepentingan rakyat,” katanya kepada Harian Metro.

Ditanya perasaannya sebaik dilantik sebagai Menteri, Takiyuddin berkata, dia mempunyai sedikit pengalaman sebagai peguam dan kelebihan itu akan digunakan sebaiknya untuk menggalas portfolio yang diberi.

“Saya pun baru saja tahu mengenai berita ini (pelantikan menteri), namun memang undang-undang termasuk dalam bidang dan kepakaran saya.

“Selain itu, saya juga sudah menjadi Ahli Parlimen selama dua penggal dan akan menggunakan semua pengalaman untuk bertugas demi rakyat,” katanya.

Bagi Ahli Parlimen Rantau Panjang, Datuk Siti Zailah Yusof yang dilantik Timbalan Menteri Wanita dan Keluarga menyifatkan pelantikannya ke portfolio itu adalah satu penghargaan kepada PAS kerana beliau adalah wakil tunggal mewakili muslimat parti.

“Saya bersyukur, kerana kita dapat terus berjuang untuk agama kita. Insya-Allah, hal ehwal wanita dan keluarga ini akan diberi fokus supaya pelbagai isu berkaitan dapat kita tangani.

“Kita juga harap dapat memberikan yang terbaik kepada rakyat dan terima kasih kepada kepercayaan Perdana Menteri. Insya-Allah, saya akan bantu sebaik mungkin,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kubang Kerian, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dilantik sebagai Menteri Alam Sekitar akan memberi komitmen bagi mencapai hasrat Perdana Menteri supaya menteri Kabinet yang dilantik dalam masa terbatas ini dapat memberi fokus pada portfolio yang diberikan.

Katanya, beliau sendiri akan memfokuskan isu besar berkaitan dengan pencemaran alam sekitar di mana kementerian yang diwujudkan secara khusus ini untuk menyelesaikan isu alam sekitar.

“Terima kasih kepada Perdana Menteri atas kepercayaan diberikan kepada saya di mana hasrat beliau ingin memberi perhatian pada kebersihan,” katanya.

“Kita harap semua pegawai dapat memberi kerjasama yang baik dalam kementerian ini,” katanya ketika dihubungi.

Dalam pada itu, Ahmad Marzuk yang dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) berkata, fokus utamanya adalah membantu menteri menggalas tugas mendaulatkan agama Islam.

Katanya, dia beruntung digandingkan dengan seorang tokoh agamawan disegani serta menjadi pakar rujuk umat Islam di negara ini.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 9 Mac 2020 @ 7:00 PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/03/sejarah-buat-pas-mymetro-suraya-roslan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Bersama Lima Lagi Ahli Parlimen Ppbm Tidak Bersama Sama Menyokong Pelantikan Tan Sri Muhyiddin Tun M

Saya Bersama Lima Lagi Ahli Parlimen Ppbm Tidak Bersama Sama Menyokong Pelantikan Tan Sri Muhyiddin Tun M

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 414 hits
Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan melantik Tan Sri Mahiaddin Md Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan Menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Negara Datuk Peng...
Pelantikan Kabinet Tidak Adil Untuk Umno Tidak Setimpal Dengan Jumlah Ahli Parlimen Umno Mohamad Hasan

Pelantikan Kabinet Tidak Adil Untuk Umno Tidak Setimpal Dengan Jumlah Ahli Parlimen Umno Mohamad Hasan

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 320 hits
Rumah sudah siap pahat masih berbunyi itulah peribahasa yang sesuai digambarkan pada Perikatan Nasional di mana ada beberapa pemimpin dari UMNO mula menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap pembentukan Kabinet baharu dilantik oleh Perdana Me...
Kabinet Muhyiddin Redhalah Penyokong Dan Ahli Pas

Kabinet Muhyiddin Redhalah Penyokong Dan Ahli Pas

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 220 hits
Ketiadaan wakil PAS dilantik ke menteri kanan dalam Kabinet kerajaan diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin mula di perkatakan pembual politik tanah air Tidak ketahuan sedalam dan sejauh mana kekecewaan dirasai terutama penyokong kuat parti Isla...
Agihan Jawatan Kerajaan Baru Mengikut Ahli Parlimen Setiap Negeri

Agihan Jawatan Kerajaan Baru Mengikut Ahli Parlimen Setiap Negeri

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 681 hits
AGIHAN JAWATAN KERAJAAN BARU MENGIKUT AHLI PARLIMEN SETIAP NEGERISARAWAK 20 AHLI PARLIMEN11 DILANTIK1 DILANTIK SEBAGAI MENTERI KANAN P 194 Petra Jaya Fadillah Bin Yusof Menteri Kanan Menteri Kerja Raya3 DILANTIK SEBAGAI MENTERI P 193 Santub...
Sedia Terima Semula Ahli Amanah Pas

Sedia Terima Semula Ahli Amanah Pas

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 174 hits
Hashim menyifatkan kepimpinan PH ketika ini tidak mempunyai sebarang pendirian yang tetap dan sering mengubah keputusan yang diputuskan kepimpinan mereka sendiri Pas sedia terima ahli Amanah yang insaf Mursyidul AmALOR SETAR Parti Islam SeM...
Kenyataan Media Setiausaha Agung Dap Dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 9 Mac 2020

Kenyataan Media Setiausaha Agung Dap Dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 9 Mac 2020

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 614 hits
Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hassan patut menyiasat Perdana Menteri baharu Tan Sri Muhyiddin Yassin juga di atas tuduhan penyalahgunaan kuasa jika beliau berhasrat untuk menyiasat saya di atas tuduhan kononnya saya bertanggungjawab terhad...
Ahli Perniagaan Pas Dilantik Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi

Ahli Perniagaan Pas Dilantik Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 270 hits
BernamaMac 10 2020 00 45 MYTPelantikan Mohd Khairuddin 47 yang bakal menerajui Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya FacebookKUALA TER...
Ahli Parlimen Senior Umno Yang Tidak Mendapat Jawatan Akan Gugat Kabinet Muhyiddin

Ahli Parlimen Senior Umno Yang Tidak Mendapat Jawatan Akan Gugat Kabinet Muhyiddin

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 307 hits
Sebagaimana kita sedia maklum UMNO merupakan blok terbesar dalam PN dengan jumlah Ahli Parlimennya seramai 39 orang Bagaimanapun dalam sususan kabinet yang diumumkan semalam hanya 16 Ahli Parlimen UMNO yang dilantik sama ada sebagai menteri...
300 Ahli Ph Kampung Semarang Keluar Parti Sertai Pas

300 Ahli Ph Kampung Semarang Keluar Parti Sertai Pas

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 203 hits
KUCHING Feb 29 Seramai 300 ahli Pakatan Harapan dari Kampung Semarang Beting Maro bertindak keluar parti dan menyertai Pas Sarawak Ketua Penerangan Pas Sarawak Zharudin Narudin berkata mereka adalah ahli ahli dari Parti Keadilan Rakyat dan ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin