Pelancongan Gunung Berapi Dan Risiko Kematian


Pada 9 Disember 2019, dunia dikejutkan dengan letusan Gunung Berapi di White Island, New Zealand, dengan tiada tanda-tanda hidupan terselamat berikutan letusan tersebut. 13 orang disyaki mati, lima orang dipastikan telah mati dan lapan orang masih hilang di pulau itu.

White Island

Antara mangsa yang terkena letusan itu adalah pelancong dari New Zealand, Australia, Jerman, China, Malaysia, Amerika dan United Kingdom. Pihak polis menyatakan bahawa terdapat sejumlah 47 orang pelancong termasuk seorang warga Malaysia berada di pulau tersebut semasa letusan itu berlaku.

White Island, yang juga dikenali sebagai Whakaari, merupakan gunung berapi yang paling aktif di negara itu namun demikian, pulau yang dimiliki secara peribadi itu merupakan tempat pelancongan yang paling kerap dikunjungi.

Risiko Melancong di Kawasan Gunung Berapi

Fenomena pelancongan gunung berapi telah menyaksikan ribuan pelancong cuba untuk mendekati tapak letusan gunung berapi untuk mendapat pengalaman secara langsung bagi menyaksikan, mendengar dan merasakan haba bagi pemandangan semulajadi itu.

Kajian dari Royal Geographical Society (Persatuan Geografi Diraja) telah memberi amaran akan risiko pelancongan Gunung Berapi tersebut, bahawa para pelancong tidak memahami betapa seriusnya risiko tersebut.

Ahli Geografi University Cambridge, Dr. Donovan memberi amaran bahawa pelancong-pelancong itu bakal mewujudkan masalah yang berbahaya di samping proses menyelamatkan mereka yang sukar.

Terdapat banyak kemalangan dan kecederaan yang boleh terjadi dan risiko kesihatan apabila berada di jarak yang dekat dengan gunung berapi yang aktif termasuklah hentaman batu, terkena lahar gunung berapi yang panas dan apabila berada dekat dengan letusan api, maka ia boleh membahayakan paru-paru akibat dari gas beracun yang dihasilkan.

Selain itu, gunung-gunung berapi ini tidak boleh dijangka, letusan yang biasa boleh berlaku pada suatu ketika diikuti dengan letusan kuat tidak lama selepas itu.

Lava merupakan bahan luahan gunung berapi yang terlampau panas. Aliran ini boleh menjangkau lebih 1000 darjah Celcius, kepanasan yang boleh meleburkan kuprum.

Suhu dan sifat kimianya membentuk kepekatan lahar, yang mengawal kelajuan aliran tersebu, namun begitu, ada juga aliran lava yang begitu laju menjangkau 24 kilometer sejam, lebih laju dari kepantasan yang mampu dicapai oleh mangsa ketika melarikan diri dari letusan itu.

Gunung berapi juga membebaskan gas-gas beracun, seperti karbon dioksida, karbon monoksida, sulfur dioksida dan hidrogen klorida. Sebahagian gas ini, seperti sulfur dioksida, adalah bersifat terlampau menghakis dan boleh mengakibatkan kegatalan dan ketidakselesaan pada kulit, mata dan sistem pernafasan.

Ada juga kejadian yang mana gas-gas ini mengakibatkan kematian sepertimana yang berlaku pada kejadian Gunung Berapi di Afrika pada tahun 1986, mengakibatkan ramai orang dan ternakan mati akibat sesak nafas.

Dan juga risiko tersebut boleh memberi kesan kepada pasukan penyelamat dan Unit Tindakan Kecemasan.

Para pelancong yang memilih untuk pergi melebihi kawasan yang ditetapkan semasa letusan berlaku memaksa pasukan penyelamat merisikokan kesihatan dan keselamatan mereka untuk kerja-kerja penyelamatan dan pertambahan bilangan pelancong mengakibatkan pelan keselamatan menjadi semakin lambat.

Panduan Keselamatan

White Island Tour

Tidak seperti gempa bumi, gunung berapi selalunya menunjukkan tanda-tanda awal seperti gegaran dan kepulan gas yang keluar dari kawah.

Dan bagi kebanyakan kawasan gunung berapi yang berada di kawasan petempatan, saintis akan membuat tinjauan secara kerap bagi setiap perubahan yang berlaku bagi membolehkan mereka memahami bila letusan itu bakal berlaku.

Oleh itu, jika merancang untuk melancong, pastikan kita mendapatkan maklumat dari agensi kawalan tempatan bagi mengetahui zon yang sesuai untuk dilawati, laluan-laluan evakuasi dan risiko-risiko berada di situ.

Selain itu, sediakan kit kecemasan termasuk bekalan seperti makanan, minuman, perlindungan pernafasan dan perlindungan mata.

Walaupun bercadang untuk melawat sehari sahaja, pastikan pemakaian kasut yang sesuai, bekalan kit kecemasan dan air yang banyak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
10 Gunung Berapi Paling Aktif Di Dunia10 Fakta 'Menakutkan' Gunung Berapi Dan Gempa Bumi!
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/12/pelancongan-gunung-berapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Letusan Gunung Berapi Whakaari Seorang Rakyat Malaysia Terkorban Di New Zealand

Letusan Gunung Berapi Whakaari Seorang Rakyat Malaysia Terkorban Di New Zealand

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 478 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Seorang rakyat Malaysia maut dalam insiden letusan gunung berapi Whakaari di White Island di New Zealand yang berlaku pada hari Isnin 9 Disember 2019 Ia disahkan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Zeala...
Angka Korban Letupan Gunung Berapi New Zealand Meningkat 6 Orang

Angka Korban Letupan Gunung Berapi New Zealand Meningkat 6 Orang

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 250 hits
Angka korban letupan gunung berapi New Zealand meningkat 6 orang Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 11 Dec 2019 11
Gempa Bumi Berskala 5 3 Magnitud Landa New Zealand Sehari Selepas Kejadian Letusan Gunung Berapi

Gempa Bumi Berskala 5 3 Magnitud Landa New Zealand Sehari Selepas Kejadian Letusan Gunung Berapi

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 288 hits
NEW ZEALAND Gempa bumi dengan kekuatan 5 3 skala Richter yang berpusat di Gisborne dilaporkan telah menggegarkan kawasan bandar itu kira kira sehari selepas berlakunya satu lagi bencana letusan gunung berapi yang mengorbankan seramai lima n...
Usaha Cari Mangsa Letusan Gunung Berapi New Zealand Sukar

Usaha Cari Mangsa Letusan Gunung Berapi New Zealand Sukar

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 243 hits
Usaha cari mangsa letusan gunung berapi New Zealand sukar Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan pada 11 Dec 2019 12 26P
Video Gunung Berapi Di Selandia Baru Meletus Lima Turis Tewas Dan Lainnya Hilang

Video Gunung Berapi Di Selandia Baru Meletus Lima Turis Tewas Dan Lainnya Hilang

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 418 hits
Polisi mengatakan lima orang tewas dan 23 orang yang diselamatkan dari White Island beberapa dari mereka diduga sebagai wisatawan dari kapal pesiar Ovation of the Sea Gunung berapi itu meletus sekitar pukul 14 11 waktu setempat
Rakyat Malaysia Antara 24 Hilang Dalam Letusan Gunung Berapi

Rakyat Malaysia Antara 24 Hilang Dalam Letusan Gunung Berapi

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 311 hits
Gunung Berapi Putih antara paling aktif di New ZealandWELLINGTON Pelancong dari pelbagai negara termasuk Malaysia Australia Amerika Syarikat United Kingdom dan China antara mangsa yang hilang susulan ledakan Gunung Berapi Putih di White Isl...
Diet Mediterranean Kurangkan Risiko Berlakunya Masalah Pendengaran

Diet Mediterranean Kurangkan Risiko Berlakunya Masalah Pendengaran

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 234 hits
Siapa kata pemakanan tidak memberi pengaruh besar Apa pun yang kita masukkan ke dalam mulut kita kesemuanya memberikan perubahan kepada tubuh sama ada sedikit ataupun banyak Apatah lagi jika apa yang anda makan itu jelas sekali bermanfaat h...
Peluang Business Partime Fulltime Yang Menguntungkan Dan Mudah Dan Penting Kurang Risiko

Peluang Business Partime Fulltime Yang Menguntungkan Dan Mudah Dan Penting Kurang Risiko

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 267 hits
Masih mencari cari peluang business partime fulltime yang menguntungkan dan mudah dan PENTING KURANG RISIKO Ainul nak share business yang Ainul buat dari 2012 2 tahun buat part time je Walaupun busy kerja engineer dulu tapi boleh manage mas...
Jangan Main Air Banjir Ada Risiko Terkena Jangkitan Kencing Tikus Kkm

Jangan Main Air Banjir Ada Risiko Terkena Jangkitan Kencing Tikus Kkm

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 341 hits
Ketika ini keadaan banjir khususnya di Pantai Timur masih lagi berlarutan Menurut laporan berita jumlah mangsa di Kelantan dan Terengganu lebih 15 000 orang Dalam pada itu menerusi Bernama TV Kementerian Kesihatan Malaysia mengingatkan kese...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang