Pelan Damai Tidak Aman


 
Bersatu terutama Presidennya Muhyiddin Yassin sebenarnya terhutang jawatan naib presiden kepada Ahmad Faizal Azumu atau lebih dikenali sebagai Peja dalam pemilihan parti tu bulan depan. Malah, lebih daripada sekadar memastikan Peja terpilih mengisi antara tiga jawatan naib presiden yang dipertandingkan, beliau selayaknya mendapat undi tertinggi.
Bukan mudah untuk seorang yang menjadi antara pengasas parti Bersatu bersetuju untuk diturunkan pangkat tetapi Peja – bekas menteri dan bekas menteri besar — akur kepada apa yang dipanggil pelan damai atau pelan kompromi demi mendahulukan parti daripada kedudukan peribadi.
Beliau juga dilaporkan mengiktiraf sumbangan Hamzah Zainudin sebagai setiausaha agung Perikatan Nasional (PN) dan ketua pembangkang di Parlimen sebagai pemimpin yang lebih layak mengisi jawatan nombor dua  dalam parti.
Selepas melakukan pengorbanan seperti itu, satu-satunya cara untuk Bersatu membalas kesetiaannya ialah meletakkan beliau yang paling kanan antara tiga naib presiden bagi penggal berikut ini. Tapi persoalannya apakah itu yang akan berlaku?
Pada Konvensyen Bersatu 13 Julai lalu, Muhyiddin mengumumkan Hamzah dicadangkan memegang jawatan timbalan presiden manakala Azmin Ali menggantikan Hamzah selaku setiausaha agung menerusi ‘pelan kompromi’ bagi mengelakkan pertembungan jawatan tertinggi – sebelumnya ada spekulasi akan berlaku perebutan antara Peja, Hamzah dan Azmin bagi jawatan nombor dua itu.
Mengikut rundingan, Peja akan berundur setapak untuk bertanding naib presiden bersama dua penyandang, Ahli Parlimen Beluran Ronald Kiandee dan Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin dalam mengelakkan pertandingan bagi lima jawatan utama seperti mandat diberikan Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) kepada Muhyiddin untuk diikhtiarkannya.
Itu bagaimanapun hanya perancangan atas kertas bagi menggambarkan semuanya berjalan dengan harmoni tapi realiti mungkin sebaliknya. Susulan pengumuman itu, ada ahli MPT dan ketua bahagian Bersatu dilaporkan tidak senang dengan cadangan untuk mengelak pertembungan jawatan tertinggi.
Antara mereka, ada yang mendakwa pelan damai itu hanya bertujuan untuk selamatkan ‘anak emas’ dengan mengandaikan Peja dan Radzi akan dapat manfaat besar kerana tidak perlu bersusah-payah memenangi jawatan naib presiden.
Menyanggah pandangan sedemikian, Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal mendakwa tiada ‘pemberontakan’ terhadap pelan kompromi itu — hampir 10 ketua Bersatu negeri didakwanya menyokong rancangan tersebut.

Sekalipun ada tak setuju, namun apabila majoriti setuju dan keputusan sudah dibuat, maka mereka kena ikut atas semangat mempertahankan kesatuan parti, katanya kepada FMT 24 Julai lalu.
Pengumuman Jawatankuasa Pemilihan Bersatu pada 4 Okt menunjukkan pelan damai itu hampir mencapai matlamat sepenuhnya apabila Muhyiddin dan Hamzah disahkan menang tanpa bertanding bagi jawatan nombor satu dan dua.
Bagaimanapun, selain Peja, Kiandee dan Radzi, tiga calon lain — Ketua Penerangan Bersatu Razali Idris, Timbalan Ketua Bersatu Selangor Rafiq Abdullah dan Ketua Bersatu Batu Kawan Aziss Zainal Abiddin – turut serta dalam perebutan tiga kerusi naib presiden.
Menepis tanggapan dirinya melanggar arahan parti dan pelan kompromi yang diatur, Rafiq berkata tujuannya hanya ingin menyuburkan proses demokrasi dalam parti di samping menganggap pelan damai Muhyiddin cuma satu cadangan dan bukan berbentuk arahan – satu pandangan yang selari dengan Kiandee selepas pengumuman pelan itu Julai lalu.
Ada juga sesetengah yang mengandaikan Rafiq tampil sebagai proksi Azmin yang jadi ketuanya di Selangor – pemilihan bulan depan didakwa akan menjadi perang proksi antara Hamzah dan Azmin untuk mengembangkan pengaruh mereka dalam parti.
Sebelum ini, Ketua Bersatu Pahang Saifuddin Abdullah turut diuar-uarkan akan ikut serta bertanding naib presiden tapi namanya tiada dalam pencalonan, khabarnya kerana akur dengan hasrat Muhyiddin.
Terbaru, pendedahan Wan Fayhsal semalam mendakwa bahawa Muhyiddin amat sedih dan kecewa dengan pemimpin yang melanggar pelan komprominya membayangkan penentangan terbuka terhadap presiden Bersatu itu.
Tidak sekadar itu, Naib Ketua Wanita Mas Ermieyati Samsudin mendedahkan dua jawatan tertinggi parti sebenarnya dibuka untuk direbut pada pemilihan, malah telah ada pencabar menawarkan diri bagi menggantikan Muhyiddin.

Presiden menang tanpa bertanding tetapi awalnya ada orang nak cabar tapi tak lepas kelayakan (ikut perlembagaan), begitu juga jawatan timbalan menang tanpa bertanding, katanya.
Berlatarbelakangkan kekalahan calon Bersatu dalam PRK Nenggiri dan Mahkota, tentunya perkembangan ini bukan diingini oleh Muhyiddin yang berharap barisan kepimpinan partinya selepas pemilihan awal bulan depan dapat meningkatkan sokongan menuju ke PRU16.
Tapi sebelum itu, Muhyiddin perlu membantu Peja – sebelumnya menafikan wujud tekanan dan arahan dari dalam untuknya menyerahkan jawatan timbalan presiden melainkan untuk memantapkan parti –agar pengorbanannya dibalas dengan jawatan naib presiden paling kanan atau apa saja pelan damai atau kompromi akan diingati sebagai pelan yang huru-hara. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/10/pelan-damai-tidak-aman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aman Aziz Cinta Bandar Tasik Selatan Chord

Aman Aziz Cinta Bandar Tasik Selatan Chord

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 68 hits
Em Em Bm Bm F F Bm Bm E E Bm Em Tiada apa yang dapat kurasakan F Bm Selain dari cintaku padamu Bm Em Tiada lafaz sendu yang terindah F Bm Yang dapat ku gambarkan padamu Bm Bm Em Bersama janji kita dipadukan F Bm Seindah rindu yang dirasakan...
Syipc Memperkenalkan Mekanisme Baru Untuk Memastikan Cadangan Aman 100 Meningkatkan Kepercayaan Pengguna

Syipc Memperkenalkan Mekanisme Baru Untuk Memastikan Cadangan Aman 100 Meningkatkan Kepercayaan Pengguna

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 70 hits
BloggerBorneo com Bursa SYIPC baru baru ini mengumumkan penerapan teknologi pohon Merkle dan memperkenalkan mekanisme baru untuk memastikan cadangan aman 100 guna meningkatkan kepercayaan pengguna serta memperkuat transparansi dan keamanan ...
Pelan Tindakan Ai Kena Siap Enam Bulan

Pelan Tindakan Ai Kena Siap Enam Bulan

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 69 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu Pelan Tindakan Teknologi Kecerdasan Buatan perlu disiap segera iaitu kkurang 12 bulan Perdana Menteri berkata tiada sebab untuk semua pihak menunggu sehingga 12 bulan untuk pelan tindakan itu siap ...
Redone Mobile Kolaborasi Dengan Vivo Malaysia Perkenal Pelan Pascabayar 5g Baharu

Redone Mobile Kolaborasi Dengan Vivo Malaysia Perkenal Pelan Pascabayar 5g Baharu

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 51 hits
redONE Mobile mengumumkan pelancaran pelan pascabayar bundle baharunya pelan 5G Postpaid devicePRO yang hadir dalam 2 pilihan iaitu 8216 SuperJimat 8217 dan 8216 PowerGadget 8217 8216 SuperJimat 8217 direka untuk pengguna yang mencari pelan
The Malays Like To Hoist Heavy Rocks On Their Heads For No Good Reasons

Aina Abdul Bintang Paling Popular 2024 Ini Keputusan Penuh Pemenang Abpbh36

Bertahun Bayar Tapi Hutang Tak Berganjak Lelaki Ini Kongsi 3 Cara Pendekkan Hutang Rumah 12 Tahun Setel

T Ganu Kreatif P Pg Lebih Keatif M Sia X Kreatif Melayu Berang

Festival Of Drum And Percussion Malaysia Bakal Berlangsung 7 Disember 2024

Akibat Mengalah

Kalau Tanam Pokok Kunyit Guna Tip Ini Supaya Daunnya Subur Lebar Boleh Buat Kipas

Senarai Pemenang Abpbh 36


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok


Tidak Ada Keperluan Pindaan Ruu 342 Ppim Kenyataan Media Ppim 12 10 2024

Konsert 5 Rukun 2

10 Syarikat Penerbangan Tersibuk Di Asean Setakat September 2024

Drama Hatimu Aisyah

Wai Buntas Bini Tuai Chord

For Revenge Semula Chord