Pelaksanaan Pkp Penuh Perlu Pakej Bantuan Untuk Rakyat


 
Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara penuh jika perlu dilaksanakan sekali lagi perlu disertakan pakej bantuan untuk rakyat dan peniaga kecil, sama seperti dua PKP yang dilaksanakan sebelum ini.


Pakej bantuan atau rangsangan ekonomi berkenaan tidak semestinya meningkatkan hutang kerajaan, sebaliknya boleh diberikan dengan kerjasama bank dan organisasi berkaitan, selain dilakukan secara bersasar.


Pengurus Pembangunan Perniagaan, Putra Business School (PBS), Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, berkata tidak dapat dinafikan PKP penuh akan membawa kesan negatif kepada ekonomi, namun ia kemungkinan harus dilakukan bagi membendung penularan kes dan memastikan sistem kesihatan negara tidak lumpuh.

Anggota polis memeriksa kenderaan di sekatan jalan raya Jalan Gelang Patah-Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor. - Foto NSTP/Nur Aisyah Mazalan


"Justeru, antara perkara yang boleh dilakukan adalah pihak bank memberi bantuan moratorium bersasar kepada peminjam individu dan peniaga yang mengalami kesukaran membayar komitmen bulanan.


"Bank masih mampu memberi moratorium kerana bank masih mencatatkan keuntungan.



"Selain itu, pemilik bangunan juga harus memberikan moratorium sewa dan pihak berkuasa tempatan (PBT) memberi moratorium atas cukai taksiran," katanya kepada BH, hari ini.


Sejak kebelakangan ini, beberapa pihak mencadangkan supaya kerajaan melaksanakan PKP penuh dengan turut membabitkan penutupan sektor ekonomi antaranya di Selangor, susulan kes COVID-19 yang semakin meningkat dan tidak menunjukkan tanda penurunan.


Hari ini, Malaysia sekali lagi mencatatkan kes harian tertinggi sejak COVID-19 dilaporkan di negara ini pada Februari tahun lalu, iaitu 6,806 kes, mengatasi 6,075 kes yang dilaporkan semalam.


Sejak negara dilanda COVID-19 dan PKP dilaksanakan sebelum ini, kerajaan sudah memperkenalkan enam pakej bantuan untuk membantu rakyat dan peniaga yang terjejas berikutan penutupan sektor ekonomi serta pengecilan operasi perniagaan, yang menyebabkan sebahagian rakyat hilang pekerjaan dan sumber pendapatan.


Pakej berkenaan adalah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN), Prihatin PKS, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA), Pakej Kerangka Inisiatif Tambahan Khas: Kita Prihatin, Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) dan Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA).


Selain itu, Ahmed Razman berkata, kerajaan juga boleh memberi bantuan dalam bentuk baucar atau kredit kepada individu dan peniaga untuk membeli barangan serta perkhidmatan asas.


"Organisasi yang menerima baucar atau kredit ini kemudian boleh mendapatkan rebat apabila mereka memfailkan tuntutan cukai daripada kerajaan.


"Dengan cara ini, kerajaan tidak perlu menambah hutang untuk melaksanakan pakej rangsangan fiskal yang terkini," katanya.


Sementara itu, Ketua Unit Penyelidikan Risiko Ekonomi dan Politik, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Irwan Shah Zainal Abidin, berkata jika PKP penuh perlu dilaksanakan, ia hanyalah jalan terakhir yang boleh diambil bagi membendung penularan kes COVID-19 yang semakin kritikal dan perlu dilakukan secara bersasar.


"Jika beberapa kawasan akan dikenakan PKP yang lebih ketat, bantuan daripada kerajaan juga perlu disediakan untuk mengurangkan beban mereka, terutama golongan rentan dan mereka yang bekerja dalam sektor tidak rasmi, yang tidak mempunyai pendapatan tetap serta stabil.


"Begitu juga bagi mereka yang berada dalam perindustrian kecil dan sederhana (PKS) serta industri yang masih lagi terjejas teruk seperti pelancongan, penerbangan, dan hospitaliti," katanya.


Irwan Shah berpandangan, PKP penuh seperti yang dilaksanakan pada Mac lalu tidak memberikan penyelesaian yang menyeluruh dalam konteks memastikan keluk jangkitan dapat terus dilandaikan.


"Selepas kes jangkitan dapat diturunkan dengan kos ekonomi yang sangat tinggi, ia kemudian meningkat semula. Apa yang pasti, apabila model PKP yang pertama dilaksanakan semula, sektor ekonomi akan terjejas teruk dan ramai rakyat akan hilang pekerjaan serta sumber pendapatan, selain usaha pemulihan ekonomi akan terjejas.


"Pada ketika ini pun, ramai lagi rakyat dan peniaga yang masih lagi belum pulih sepenuhnya akibat pelaksanaan dua PKP sebelum ini," katanya.


Pada masa sama, beliau turut meminta rakyat mengubah sikap dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) secara lebih serius, selain usaha kerajaan dalam meningkatkan lagi kapasiti ujian saringan, pengesanan kontak dan proses pengasingan.



"Ini bagi saya lebih baik daripada kerap kali membuka dan menutup pergerakan rakyat dengan pelaksanaan PKP serta pelbagai versi PKP berkenaan," katanya.


PKP penuh perlu disertakan pakej bantuan - Pakar ekonomi
Pautan : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/05/818833/pkp-penuh-perlu-disertakan-pakej-bantuan-pakar-ekonomi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/05/pelaksanaan-pkp-penuh-perlu-pakej.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selain Pkp Penuh Yang Disertai Bantuan Menyeluruh Ia Adalah Kegagalan Dan Lebih Wajar Mahiaddin Letak Jawatan

Selain Pkp Penuh Yang Disertai Bantuan Menyeluruh Ia Adalah Kegagalan Dan Lebih Wajar Mahiaddin Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 208 hits
Petang ini Majlis Keselamatan Negara atau MKN yang dipengerusikan Mahiaddin Md Yasin akan mengadakan mesyuarat untuk membuat keputusan sama ada mahu melaksanakan PKP penuh sekali lagi atau pun tidak Jika PKP penuh dilaksanakan ini bermakna ...
Selangor Tolak Pkp Penuh Dakwa Kadar Rt Masih Rendah

Selangor Tolak Pkp Penuh Dakwa Kadar Rt Masih Rendah

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 288 hits
SHAH ALAM Selangor menolak cadangan perintah kawalan pergerakan secara menyeluruh di negeri itu dan mendakwa ia berada pada tahap terbaik dalam pengurusan Covid 19 Pengerusi Selangor Task Force Covid 19 Dr Dzulkefly Ahmad ketika mempertikai...
Rakyat Lebih Rela Pkp Menyeluruh 14 Hingga 21 Hari Pemuda Umno

Rakyat Lebih Rela Pkp Menyeluruh 14 Hingga 21 Hari Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 247 hits
By 22 May 2021Keadaan jalan utama di ibu kota kelihatan lengang pada hari kedua perayaan Aidilfitri berikutan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 semasa tinjauan lensa Malaysia Gazette di Kuala Lumpur Foto AFFAN FAUZI 14 MEI 2021 K...
Bantuan Pkp 3 0

Bantuan Pkp 3 0

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 630 hits
Korang perasan tak banyak orang yang terkesan dari kejadian pkp ni Antara orang yang terkesan adalah yang telah dibuang kerja kerana bidang pekerjaan mereka langsung tidak boleh beroperasi sebagai contoh juruterbang dimana kadar penerbangan...
Setelah 4 Bulan Terbukti Pkp Dan Darurat Yang Sia2 Siapa Dalam Mkn Perlu Bertanggungjawab Atas Sengsara Rakyat

Setelah 4 Bulan Terbukti Pkp Dan Darurat Yang Sia2 Siapa Dalam Mkn Perlu Bertanggungjawab Atas Sengsara Rakyat

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 162 hits
Kerajaan tunggu 4 bulan untuk telur separuh masak menjadi penuh masak Sepanjang 4 bulan sejak Darurat PKP 2 0 bermula Najib suruh buat PKP betul betul jgn separuh masak dan banyak kelonggaran Tidak perlu Darurat sebab ianya tidak akan menye...
Waspada Laman Sesawang Mirip Laman Rasmi Bantuan Prihatin Rakyat

Waspada Laman Sesawang Mirip Laman Rasmi Bantuan Prihatin Rakyat

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 225 hits
Menurut kenyataan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia LHDNM menafikan kandungan WhatsApp yang sedang tular tersebut Penerima BPR disarankan merujuk kepada sumber sumber rasmi dan tidak memberikan maklumat kepada mana ma
Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 554 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sidang khas Majlis keselamatan Negara mengenai pengurusan covid 19 membuat keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh negara Menurut Perdana Menteri
Mef Majikan Swasta Lega K Jaan Ketatkan Sop Bukan Pkp Penuh

Mef Majikan Swasta Lega K Jaan Ketatkan Sop Bukan Pkp Penuh

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 262 hits
Persekutuan Majikan majikan Malaysia bersetuju dengan keputusan kerajaan melaksanakan penguatkuasaan prosedur operasi standard yang lebih ketat dalam sektor ekonomi dan sosial di kawasan yang terjejas teruk oleh COVID 19 dan bukannya mengum...
Pkp Penuh Dipertimbangkan Di Selangor Adham

Pkp Penuh Dipertimbangkan Di Selangor Adham

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 197 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba dan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin bercakap pada sidang media perkembangan Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan sedang mempertimbangkan un...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live