Pelajar Perlu Kembali Ke Kampus Kerana Tertekan Belajar Dalam Talian



 Baru-baru ini, Menteri Pengajian Tinggi memetik kajian yang mengatakan bahawa kelas dalam talian tidak memberi tekanan kepada kebanyakan pelajar universiti. Ini menunjukkan bahawa pensyarah dan ibu bapa dapat menarik nafas lega kerana kelas dalam talian tidak memberi kesan besar kepada kesihatan mental kebanyakan pelajar.

Walau bagaimanapun, tinjauan yang dilakukan terhadap pelajar IPTA, termasuk pelajar pascasiswazah, pada akhir semester lalu, mendapati mereka merasa tertekan.

Lebih buruk lagi, ada di antara mereka yang menangis ketika menyatakan perasaan mereka terhadap kelas dalam talian, dan sebilangan dari mereka juga memutuskan untuk berhenti atau menangguhkan pengajian mereka kerana mereka tidak dapat menerapkan norma pembelajaran yang baru.

Persekitaran di rumah, yang tidak sesuai dan kondusif untuk kelas dalam talian, menjadikan mereka mengalami tekanan. Sebilangan besar pelajar mengatakan bahawa gangguan daripada ahli keluarga, termasuk ibu bapa yang tidak memahami kesukaran mereka, menyebabkan mereka kehilangan tumpuan dalam kelas.

Mereka juga mengatakan bahawa mereka tidak dapat memusatkan perhatian pada kelas mereka dengan had waktu dan gangguan di rumah.

Tidak ada interaksi tatap muka dengan pensyarah mereka yang membuat mereka bingung dengan apa yang diajar oleh pensyarah mereka di kelas. Interaksi antara pelajar dan pensyarah merosot apabila melibatkan lebih daripada 100 pelajar dalam satu kelas. Mereka berasa tidak selamat dan kurang yakin untuk turut serta.

Mereka juga berjuang untuk memahami beberapa mata pelajaran yang melibatkan matematik, seperti kewangan, ekonomi, statistik, dan lain-lain. Subjek ini, bagi mereka, tidak sesuai untuk diajar dalam talian. Sebaliknya, kehadiran mereka di kampus tanpa kelas dalam talian dapat membuat mereka lebih memahami kerana mereka dapat berunding dengan pensyarah mereka secara langsung sejurus selepas kelas mereka.

Sebilangan pelajar yang terpaksa bekerja untuk menolong keluarga mereka sangat tertekan. Mereka merasa sukar untuk menyusun kelas dengan bekerja. Mereka terpaksa berjaga sehingga awal pagi untuk menyelesaikan tugasan mereka, yang akhirnya menyebabkan mereka tidak cukup tidur dan mengalami keletihan.

Ini kerana mereka dibanjiri dengan banyak kerja pada siang hari. Selain itu, mereka mendapat lebih banyak tugasan daripada pensyarah mereka semasa kelas dalam talian berbanding kelas bersemuka.
Selain itu, akses internet yang buruk juga menimbulkan cabaran besar bagi mereka untuk mengikuti kelas dalam talian, terutama pelajar di luar bandar. Mereka harus pergi ke rumah jiran atau saudara mereka untuk mengakses internet. Di tengah-tengah menghadiri kelas dalam talian mereka, mereka kadang-kadang terputus sambungan internet dan keluar tanpa sengaja. Akhirnya, mereka tidak mendapat pengetahuan dari kelas mereka.

Pelajar pascasiswazah juga berada di dalam situasi yang sama, berjuang untuk menghadapi 'ribut' yang sama. Lebih banyak tanggungjawab terletak di bahu mereka, dan itu menjadi penghalang untuk melakukan tindakan mengimbangkan antara keluarga dan belajar. Mereka tidak mempunyai pilihan selain menghabiskan banyak waktu bersama keluarga sehingga mereka tidak dapat menjalankan penyelidikan mereka.

Kadang-kadang, mereka tersekat, dan dengan demikian mereka maju dengan kecepatan siput. Oleh itu, mereka sangat memerlukan pertemuan tatap muka dengan pensyarah mereka untuk berbincang agar pembelajaran mereka berjalan lancar.

Ringkasnya, kebanyakan pelajar tertekan oleh kelas dalam talian. Oleh itu, ini memerlukan perhatian serius dari semua orang termasuk ibu bapa, pensyarah dan pihak berkuasa. Sekiranya masalah ini berlanjutan tanpa tindakan pencegahan, masalah yang lebih serius akan muncul di kemudian hari.

Walaupun begitu, kini para pelajar dapat tersenyum setelah menteri pendidikan tinggi mengizinkan mereka berada di kampus secara berperingkat pada semester depan. Diharapkan tekanan kelas dalam talian mereka dapat dikurangkan dengan kehadiran rakan mereka untuk saling memberi sokongan.

Sekian. Terima kasih.

www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/10/pelajar-perlu-kembali-ke-kampus-kerana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cikgu Dipuji Guna Duit Sendiri Pasang Tinted Pada Tingkap Kelas Sempena Pelajar Kembali Ke Sekolah

Cikgu Dipuji Guna Duit Sendiri Pasang Tinted Pada Tingkap Kelas Sempena Pelajar Kembali Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 250 hits
Selepas 6 bulan ditutup sekolah akhirnya dibuka semula kepada pelajar pada minggu lepas dengan SOP yang ket4t Antara SOP yang perlu dipatuhi oleh pihak sekolah dan guru adalah setiap kelas tidak dibenarkan menggunakan langsir yang dibimbang...
Ptm Baru Dua Hari Padang Kembali Berlakukan Belajar Daring

Ptm Baru Dua Hari Padang Kembali Berlakukan Belajar Daring

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 293 hits
Pembelajaran tatap muka di Kota Padang yang telah dimulai sejak Senin terpaksa dihentikan Setelah dua hari pelaksanaan kebijakan itu harus kembali diubah menyusul Instruksi Menteri Dalam Negeri yang menetapkan kota itu berstatus Pemberlakua...
Berantas Peredaran Rokok Dan Miras Ilegal Bea Cukai Kembali Edukasi Masyarakat

Berantas Peredaran Rokok Dan Miras Ilegal Bea Cukai Kembali Edukasi Masyarakat

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 165 hits
Edukasi yang diberikan kepada masyarakat ini merupakan kerja sama Bea Cukai dan Pemerintah Daerah sebagai salah satu manfaat Dana Bagi Hasil Cukai Hasil Tembakau
Sertai Agensi Baru Kim Junghyun Bakal Kembali Berlakon

Sertai Agensi Baru Kim Junghyun Bakal Kembali Berlakon

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 247 hits
Pasti ramai yang masih teringat dengan kontroversi melibatkan Kim Jung hyun kan Disebabkan oleh itu dia kini memilih untuk berehat seketika bagi mendapatkan rawatan yang sesuai ARTIKEL BERKAITAN Selepas berpisah dengan agensi lamanya iaitu ...
Rentas Daerah Di Sabah Akan Kembali Kepada Sistem Zon

Rentas Daerah Di Sabah Akan Kembali Kepada Sistem Zon

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 268 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun Sabah akan kembali ke sistem perjalanan pengezonan setelah mencapai vaksinasi dewasa 70 KOTA KINABALU Kerajaan Negeri Sabah akan mula membenarkan aktiviti rentas daerah selepa...
Pemerintah Kembali Tegaskan Vaksin Booster Hanya Untuk Nakes

Pemerintah Kembali Tegaskan Vaksin Booster Hanya Untuk Nakes

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 193 hits
Pemerintah menegaskan vaksin booster hanya diberikan untuk nakes untuk melindungi mereka dalam menjalankan tugasnya di tengah pandemi COVID 19
Sektor Pelancongan Di Taman Negara Kuala Tahan Ulu Tembeling Kini Mula Kembali Aktif

Sektor Pelancongan Di Taman Negara Kuala Tahan Ulu Tembeling Kini Mula Kembali Aktif

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 301 hits
JERANTUT Sektor pelancongan di Kuala Tahan serta Ulu Tembeling di sini yang terhenti sejak sekian lama kembali aktif apabila Pahang memasuki fasa tiga Pelan Pemulihan Negara bermula semalam Ketua Kampung Kuala Tahan Abdul Jalil Abdul Rahman...
Adam Sandler Dan Jennifer Aniston Sah Kembali Untuk Murder Mystery 2

Adam Sandler Dan Jennifer Aniston Sah Kembali Untuk Murder Mystery 2

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 242 hits
Netflix membuat pengumuman melalui event khas TUDUM menyatakan bahawa Murder Mystery 2 bakal menampilkan pelakon Adam Sandler dan Jennifer Aniston Filem yang sebelum ini diarahkan oleh Kyle Newacheck menyaksikan Nick dan Audrey yang tidak s...
Hut Ke 66 Polantas Korlantas Polri Kembali Ingatkan Lalu Lintas Urat Nadi Kehidupan

Hut Ke 66 Polantas Korlantas Polri Kembali Ingatkan Lalu Lintas Urat Nadi Kehidupan

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 227 hits
Karena ketika berlalu lintas kita bisa menjadi korban menjadi pelaku yang merusak menghambat bahkan mematikan produktivitas kita maupun orang lain ungkap dia
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat