Pelajar Kolej Kena Kompaun Rm1500 Kes Menteri Apa Cerita



Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia mempersoalkan tindakan pegawai Kementerian Kesihatan (KKM) mengenakan kompaun ke atas enam pelajar Kolej Matrikulasi Perak sebanyak RM1500 seorang.
Menurut kenyataan Ketua AMK Malaysia, Akmal Nasir dan Setiausaha AMK, Syukri Razab, kompaun seperti itu hanya akan meneruskan amalan 2 darjat dalam penguatkuasaan undang-undang di negara ini.
Hal itu juga, kata mereka, tidak akan memberi tauladan baik atau mendidik masyarakat mematuhi Prosidur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan.
“AMK menzahirkan rasa kecewa terhadap tindakan kerajaan yang meneruskan amalan 2 darjat dalam pelaksanaan SOP bagi mengekang penularan wabak Covid 19 dalam kalangan masyarakat.
“Tindakan kompaun kepada pelajar ini tidak berlandaskan budi bicara dan sama sekali tidak mencerminkan kaedah penyelesaian yang rasional terutama sekali apabila pelajar-pelajar ini masih di bawah tanggungan keluarga dan ada di kalangan mereka dari keluarga berpendapatan B40.
“Situasi ini amat berbeza jika dibandingkan dengan layanan terhadap golongan “kayangan” atau VVIP yang melanggar SOP, sering kedengaran bahawa kertas siasatan akan dibuka, manakala bagi rakyat biasa akan dikenakan kompaun terlebih dahulu dan kemudian jika ada perkara lain yang berbangkit barulah siasatan lanjut diadakan,” kata mereka dalam satu kenyataan hari ini.
Sehubungan itu, Akmal dan Syukri juga mempersoalkan foto-foto yang tular ketika kunjungan Perdana Menteri (PM) Muhyiddin Yassin ke sebuah masjid di Gombak baru-baru ini yang mempunyai kes hampir sama dengan pelajar matrikulasi tersebut.
Namun katanya, tiada pula tindakan diambil kepada PM dan menteri kanan yang mengiringinya.
“Sewaktu kehadiran PM bersama-sama Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri di salah sebuah masjid di Gombak, gambar PM yang tidak memakai pelitup muka serta penjarakan sosial yang tidak terkawal ketika sesi moreh seolah-olah tidak menjadi kesalahan dan tiada siasatan dijalankan. Hal ini telah menjadi pertikaian netizen. Bukan itu sahaja, beberapa kes pelanggaran SOP oleh menteri yang pernah disuarakan sebelum ini juga masih belum kedengaran sebarang perkembangan.
“Oleh itu, AMK Malaysia mendesak agar Menteri Kesihatan Datuk Seri Adham Baba menggunakan kuasa Menteri untuk membatalkan kompaun yang dikenakan kepada pelajar dengan serta merta sebagaimana kesalahan demi kesalahan melibatkan Menteri-Menteri langsung tidak dihiraukan,” kata mereka.
Baru-baru ini tular di media massa enam pelajar Kolej Matrikulasi Perak dikompaun RM1,500 oleh Kementerian Kesihatandi bawah Peraturan 17, Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2020 hanya kerana mereka terkhilaf tidak memakai pelitup muka di dalam kawasan premis kolej.
Tindakan pihak KKM mengenakan kompaun juga dipertikai kerana kehadiran mereka bertujuan menyiasat aduan berhubung kes keracunan makanan dan tiada kaitan dengan Covid 19.
Manakala pelajar kolej matrikulasi itu juga berada di bawah pengawasan baik sepanjang lebih 4 bulan berada di sana dan punyai kontak luar yang amat minimum.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32008

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rayuan Diterima Kompaun Rm1 500 Pelajar Kolej Matrikulasi Dikurangkan

Rayuan Diterima Kompaun Rm1 500 Pelajar Kolej Matrikulasi Dikurangkan

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 205 hits
Baru baru ini heboh tentang pelajar Kolej Matrikulasi Perak dikompaun sebanyak RM1 500 oleh pihak berkuasa sewaktu berada di kafe gara gara tidak memakai mask Hari ini media melaporkan Jabatan Kesihatan Perak telah mengurangkan kompaun dike...
Nak Kenakan Kompaun Mesti Ikut Garis Panduan Menteri Takiyuddin

Nak Kenakan Kompaun Mesti Ikut Garis Panduan Menteri Takiyuddin

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 222 hits
Nak kenakan kompaun mesti ikut garis panduan Menteri TakiyuddinLangkah mengenakan kompaun di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 mestilah dilaksanakan mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan kata Mente...
Kkm Siasat Dakwaan Pelajar Didenda Rm1 500 Di Kafeteria Kolej

Kkm Siasat Dakwaan Pelajar Didenda Rm1 500 Di Kafeteria Kolej

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 272 hits
PETALING JAYA Kementerian Kesihatan sedang menyiasat dakwaan kes beberapa pelajar di sebuah kolej matrikulasi di Perak yang didenda RM1 500 kerana melanggar prosedur operasi standard Covid 19 Kejadian dipercayai berlaku di Kolej Matrikulasi...
37 Pelajar Kolej Vokasional Di Melaka Positif Covid 19

37 Pelajar Kolej Vokasional Di Melaka Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 450 hits
Operasi sanitasi akan dilaksanakan dengan kerjasama bomba menurut Exco Kesihatan dan Antidadah Negeri Rahmad Mariman PETALING JAYA Seramai 37 pelajar Kolej Vokasional Datuk Seri Mohd Zain di Melaka disahkan positif Covid 19 hasil saringan t...
Kolej Vokasional Tutup Serta Merta 37 Pelajar Positif

Kolej Vokasional Tutup Serta Merta 37 Pelajar Positif

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 238 hits
Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA RAHMAD Mariman MELAKA Kolej Vokasional Datuk Seri Mohd Zain Alor Gajah dekat sini ditutup serta merta selama dua minggu bermula hari ini selepas 37 pelajarnya disahkan positif Covid 19 Pengerusi Jawatankuasa Ke...
Kompaun Rm1 500 Langgar Sop Exco Perak Yakin Pelajar Matrikulasi Itu Mampu Bayar Saman Selepas Pengurangan

Kompaun Rm1 500 Langgar Sop Exco Perak Yakin Pelajar Matrikulasi Itu Mampu Bayar Saman Selepas Pengurangan

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 193 hits
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Sains Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak iaitu Mohd Akmal Kamarudin berkata tiada unsur penganiayaan di sebalik kompaun yang dikeluarkan terhadap enam orang pelajar Kolej Matrikulasi Perak kerana tidak m...
Menantu Hadi Pertahan Tindakan Kompaun 6 Pelajar Matrikulasi Rm1 500

Menantu Hadi Pertahan Tindakan Kompaun 6 Pelajar Matrikulasi Rm1 500

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 271 hits
April 20 2021 Tindakan penguatkuasa Kementerian Kesihatan Malaysia mengeluarkan kompaun RM1 500 kepada enam pelajar Kolej Matrikulasi Perak bukan untuk menganiayai mereka Ini kerana mereka masih boleh merayu untuk mengurangkan kadar kompaun...
Profesor Pelajar Siasat Kes Jenayah Di Universiti Polis Kbs Dedah Barisan Pelakon Police Lesson

Profesor Pelajar Siasat Kes Jenayah Di Universiti Polis Kbs Dedah Barisan Pelakon Police Lesson

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 258 hits
Akhirnya drama terbaru KBS iaitu Police Lesson telah pun mengesahkan barisan pelakon utamanya Ianya membawa kisah mengenai detektif yang memberkas penjenayah dengan sedaya upayanya dan bekas penggodam yang menggunakan kebijaksaan untuk meny...
Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 242 hits
April 23 2021 Pakatan Harapan Johor menggesa agar Kementerian Pendidikan tidak terus membisu dan segera mengambil langkah proaktif bagi membendung penularan kes Covid 19 di sekolah Pengerusi Pakatan Harapan Johor Aminolhuda Hassan berkata t...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap