Pelajar Cemerlang Spm 2017 Dipenjara Gara Gara Ketum


MARANG – Mencapai keputusan 7A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sepatutnya telah melayakkan diri untuk merasai keseronokan di pusat pengajian tinggi.
Tetapi keadaan itu tidak berlaku ke atas Ahmad, 17, (bukan nama sebenar) apabila terpaksa merengkok di dalam penjara gara-gara ketagih air ketum, setelah tersilap memilih kawan selepas peperiksaan SPM pada 2017.
Dia yang ditemui di Penjara Marang baru-baru ini mengakui menyesal atas perbuatannya sedangkan sepanjang belajar di sebuah sekolah menengah di Kota Bahru, Kelantan, beliau adalah pelajar contoh dan cemerlang.
Ahmad dijatuhi hukuman penjara selama setahun setelah mengaku bersalah memiliki sekilogram daun ketum pada 2018 dan perlu menjalani hukuman itu sehingga Ogos ini.
“Saya akui kesilapan ini berlaku akibat diri sendiri. Saya sunyi tiada kawan karib dan banyak kali berasa keseorangan hinggalah bertemu dengan lima rakan sekampung yang sudi berbual dan mereka mula menunjukkan keprihatinan.
“Dalam tempoh mereka rapat dengan saya itu, beberapa kali dapat tengok mereka menelan pil kuda dan air ketum, tetapi masih mampu mengelak. Namun perasaan ingin tahu itu lebih menebal hingga akhirnya saya ketagih hingga sanggup menghabiskan duit untuk membelinya,” katanya yang berkesempatan belajar di Sekolah Integriti yang disediakan pihak penjara.

Perubahan yang menimpa dirinya itu bukan sahaja mengecewakan ibunya tetapi juga dalam kalangan guru yang terkejut dengan perubahan mendadak malah apabila menerima keputusan SPM, beliau menganggap kemasukan ke universiti adalah penghalang kepadanya untuk mendapatkan air ketum.
“Kawan-kawan katakan saya akan alami kesukaran jika belajar lagi kerana di sana tiada air ketum. Ketika fikiran tengah berkecamuk saya sanggup abaikan permohonan ke mana-mana pusat pengajian tinggi dan fokus bekerja di kilang papan untuk dapatkan duit,” katanya yang merupakan anak kedua daripada empat beradik.
Ahmad mengakui terkilan dengan perbuatannya dan ia sentiasa bermain di fikiran hingga timbul rasa cemburu apabila mendapat khabar rakan sebaya telah mula sambung belajar sedangkan dia terpaksa mengharungi kehidupan sukar di sebalik tirai besi.
Ketika di penjara, beliau mengubati kesunyian dan kekesalan itu dengan bergiat aktif dalam bidang teater anjuran sekolah tersebut, malah guru di situ menyifatkan Ahmad seorang yang pintar serta berbudi bahasa.
Berkongsi pengalaman pertama kali berpuasa di penjara, Ahmad berkata ia amat menyedihkan walaupun menyedari keluarganya bukanlah kaya dan mampu menyediakan makanan yang mewah sebelum ini, tetapi sekurang-kurangnya dapat menatap wajah ibu.
“Ini baru puasa, tidak tahulah bagaimana keadaan hari raya nanti tetapi saya masih tetap bersyukur kerana ibu masih sudi jumpa saya di penjara dan sempat mohon maaf baru-baru ini,” katanya yang bersyukur berikutan masih ramai banduan seusianya yang tidak mendapat perhatian keluarga dan tidak pernah dilawati.
Tekad untuk berubah serta menjauhi mereka yang liar menjadi fokus utama Ahmad apabila melangkah keluar penjara itu nanti dan perkara pertama yang ingin dilakukan ialah memeluk ibunya bagi memohon ampun.
Ahmad yang bertubuh kecil itu sudah mulai sedar bahawa tindakannya telah menghancurkan harapan ibunya berusia 41 tahun apatah lagi dia pernah berjanji untuk mengubah nasib keluarga.
Menurutnya, bapanya yang berusia 42 tahun kini berada dalam tahanan penjara di Machang, Kelantan manakala kakaknya, 21, di penjara Pengkalan Chepa, Kelantan, kerana kedua-duanya terlibat dengan dadah.

“Saya ada fikir…sepatutnya saya yang kena ubah keluarga, mak selalu pesan supaya tunjuk yang terbaik. Selepas ayah dan mak bercerai ketika saya berusia 12 tahun, selalu dengar orang maki hamun keluarga saya.
“Masa tu saya tekad nak buktikan saya berjaya…entah macam mana saya lalai dan kalah dengan nafsu untuk daun ketum ni…masa awal kena tahan dulu pun saya bagaikan tersentap dan tidak percaya. Cuba juga buka gari tetapi tidak berjaya kerana terlalu ketat dan sakit,” katanya dengan suara sebak dan hiba.
Ahmad memperoleh keputusan 7A, 1B, 1C dan 1D dalam SPM 2017 dan menurut kaunselor di Penjara Marang Nor Fakhrini Abdul Razab, 33, pihaknya akan berusaha memohon politeknik atau mana-mana pusat pengajian yang sesuai untuk Ahmad.
“Beliau seorang yang bijak, sentiasa bertanya dan mudah menerima arahan. Lihatlah kelakuan dia…sangat sopan. Saya sedih apabila memikirkan bagaimana dia boleh terjebak. Ramai pelajar saya temui di sini tetapi saya dapati Ahmad punya masa depan yang baik jika dia bersedia berubah dan keluar daripada masalah lama.
“Semoga pengalaman di sini mampu memberi pengalaman berharga buatnya dan Ahmad akan menjadi insan berguna kepada masyarakat,” katanya yang telah berkhidmat di penjara tersebut sejak 2014. – Bernama


Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/06/pelajar-cemerlang-spm-2017-dipenjara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Kalah Dengan Nafsu Daun Ketum Pelajar Spm 7a Merengkok Dalam Penjara Kerana Ketagih Air Ketum

Saya Kalah Dengan Nafsu Daun Ketum Pelajar Spm 7a Merengkok Dalam Penjara Kerana Ketagih Air Ketum

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 410 hits
Saya kalah dengan nafsu daun ketum Pelajar SPM 7A merengkok dalam penjara kerana ketagih air ketumMencapai keputusan tujuh A dalam Sijil Pelajaran Malaysia sepatutnya telah melayakkan diri untuk merasai keseronokan di pusat pengajian tinggi...
Pelajar Cemerlang Spm Digalak Mohon Ipg Maszlee

Pelajar Cemerlang Spm Digalak Mohon Ipg Maszlee

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 310 hits
5 000 tempat di IPTA bagi kursus sains berbeza tak dapat sambutan PUTRAJAYA Kementerian Pendidikan menggalakkan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia yang cemerlang untuk memohon Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan di Institut Pendi...
Liwat Lima Pelajar Tahfiz Warden Dipenjara 133 Tahun 42 Sebatan

Liwat Lima Pelajar Tahfiz Warden Dipenjara 133 Tahun 42 Sebatan

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 439 hits
Gara gara melayan nafsu syaitan meliwat pelajar tahfiz seorang warden asrama dijatuhi hukuman penjara 133 tahun dan 42 sebatan di Mahkamah Sesyen Kangar semalam Tertuduh dijatuhi hukuman tersebut selepas mengaku bersalah atas 26 pertuduhan ...
Warden Dipenjara 133 Tahun Liwat Lima Pelajar Tahfiz Di Perlis

Warden Dipenjara 133 Tahun Liwat Lima Pelajar Tahfiz Di Perlis

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 318 hits
KANGAR Seorang warden sebuah maahad tahfiz di Simpang Empat di sini dijatuhi hukuman penjara selama 133 tahun selepas mengaku bersalah atas 26 pertuduhan liwat dan jenayah seksual terhadap lima pelajar tahfiz bulan lalu Tertuduh Nawawi Anua...
Maszlee Harap Pelajar Cemerlang Juga Pilih Bidang Pendidikan

Maszlee Harap Pelajar Cemerlang Juga Pilih Bidang Pendidikan

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 209 hits
Di saat isu kemasukan ke kolej matrikulasi yang diperkatakan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berharap semakin ramai pelajar cemerlang yang memilih untuk menyambung pelajaran di institut perguruan Beliau berkata setakat ini sebanyak 5 20...
Skim Takaful Pelajar Sekolah Malaysia Diteruskan Bagi Tahun 2017

Skim Takaful Pelajar Sekolah Malaysia Diteruskan Bagi Tahun 2017

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 556 hits
KPM meneruskan pelaksanaan Skim Takaful Pelajar Sekolah Malaysia bagi murid Prasekolah Sekolah Rendah Sekolah Menengah dan Tingkatan Enam Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tahun 2017 Nombor Sijil TPSM yang berkuatkuasa bermula 1 1 2017 s...
Gara Gara Atta Halilintar Raffi Ahmad Pingsan Dan Nyaris Ke Rumah Sakit

Gara Gara Atta Halilintar Raffi Ahmad Pingsan Dan Nyaris Ke Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 235 hits
Atta Halilintar sukses melakukan prank kepada Raffi Ahmad Namun prank yang dilakukan Atta ini berdampak buruk kepada kesehatan Raffi Ahmad Raffi jatuh pingsan dan dilarikan ke rumah sakit
Siap Nak Ambik Bau Mulut Gara Gara Tenaga Over Kak Km Perjelas Bila Ada Speku Dia Tak Puasa

Siap Nak Ambik Bau Mulut Gara Gara Tenaga Over Kak Km Perjelas Bila Ada Speku Dia Tak Puasa

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 273 hits
Please follow and like us 0 Usahawan sensasi Liana Rosli ada memuat naik video di Instagramnya baru baru ini Menurut Liana atau mesra disapa Kak KM dia menempelak seorang individu yang menganggap Kak KM tidak berpuasa Bagaimanapun berang d
Gara Gara Mahalnya Biaya Mudik Anggota Tni Ad Rela 6 Tahun Tak Pulang Kampung Uangnya Lebih Baik Untuk Keluarga

Gara Gara Mahalnya Biaya Mudik Anggota Tni Ad Rela 6 Tahun Tak Pulang Kampung Uangnya Lebih Baik Untuk Keluarga

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 365 hits
Di balik ketegaran dan ketangguhan para anggota TNI AD rupanya terdapat secuil kisah dari kehidupan mereka yang mengingatkan kita bahwa mereka adalah manusia biasa Jelang penghujung bulan ramadhan seperti ini biasanya para anggota TNI AD ya...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu