Pelaburan Emas Maybank


Pelaburan emas Maybank merupakan salah satu jenis pelaburan emas yang terkenal di Malaysia yang dikenali sebagai Maybank Gold Investment Account (MGIA). Dalam MGIA ni, anda melabur emas dengan membuka buku akaun pelaburan emas. Sebelum anda mula untuk melabur emas melalui MGIA ni, saya nasihatkan anda kaji betul-betul dulu. Saya tahu anda tiada masa yang banyak. Jadi saya dah buat kajian tentang pelaburan emas Maybank ni. Anda boleh melihat dalam jadual di Gambarajah 1.
Gambarajah 1: Ciri-ciri pelaburan emas Maybank Gold Investment Account (MGIA). Sila lihat baris berwarna kelabu di ‘Gold Purchase Options‘ dan ‘Gold Withdrawal Options‘ yang menunjukkan tiada emas fizikal yang sebenar melainkan hanyalah jualbeli emas kertas atau paper gold sahaja. Berdasarkan Gambarajah 1 di atas, terdapat dua jenis akaun yang ditawarkan:
Akaun Individu dengan minima pelaburan 1 gram emas. Manakala jual atau beli minima 1 gram emas. Akaun Bukan Individu (atau Akaun Bersama) dengan minima pelaburan emas 50 gram. Manakala jual atau beli minima 10 gram emas. Gambarajah 2: Harga emas untuk Maybank Gold Investment Account ditunjukkan dengan nilai spread hanya 4.12% sahaja! Harga emas Maybank untuk pelaburan MGIA dipaparkan di laman web Maybank2u.com.my bersama-sama dengan harga emas semasa Kijang Emas Maybank seperti yang ditunjukkan di Gambarajah 2 (diambil pada 25 September 2014). Di sana ada juga dipaparkan harga Kijang Emas dan unit ukuran berat yang digunakan ialah auns (ounce) untuk Kijang Emas manakala grams untuk emas MGIA. Bila dikira, nilai spread atau susutnilai harga emas Maybank adalah amat rendah iaitu sekitar 4.12% sahaja (kiraan dibuat pada 25hb. September 2014). Selepas enam tahun, saya layari semula laman web Maybank untuk mengira nilai spread pada 20 November 2020. Berdasarkan harga beli dan harga jual balik emas akaun MGIA di atas, nilai spread semakin rendah! Hanya 3.82% sahaja! Memang sangat menarik untuk melabur kerana lebih rendah nilai spread, maka lebih menguntungkan para pelabur emas kerana rata-rata nilai spread emas fizikal di Malaysia adalah sekitar 5.0% dan ke atas.
Namun, sebagai orang Islam bukan nilai spread yang rendah yang membuatkan kita membuat pelaburan emas… tetapi ciri-ciri pelaburan emas yang patuh syariah adalah yang menjadi keutamaan para pelabur Muslim.
Memang terdapat persoalan yang sering ditanya oleh para pelabur emas Muslim disebabkan ciri-ciri pelaburan emas Maybank yang ditawarkan. Rujuk semula pada Gambarajah 1 di atas. Bila di teliti, jelaslah kepada kita semua bahawa pelaburan emas Maybank tidak menawarkan sistem jual beli emas fizikal.
Sila lihat baris berwarna kelabu di ‘Gold Purchase Options‘ dan ‘Gold Withdrawal Options‘ yang menunjukkan tiada emas fizikal yang sebenar melainkan hanyalah jualbeli emas kertas atau paper gold sahaja!
Maknanya, anda beli emas tapi anda dapat kertas, iaitu, buku akaun pelaburan emas yang hanya mencatat angka-angka nilai emas yang anda labur. Tetapi, hakikatnya, Maybank tiada emas fizikal yang sebenar!
Jika anda masih ragu-ragu apakah ciri-ciri pelaburan emas yang anda sertai itu halal atau haram… saya telah menerangkannya di Pelaburan Emas Halal atau Haram? Anda boleh download maklumat pelaburan emas Maybank dan mengkaji sendiri dengan melayari Maybank Gold Investment Account di sini.
Oleh yang demikian, jika anda mencari pelaburan emas yang halal, saya sudah pasti akan menasihati anda agar menjauhi pelaburan emas Maybank disebabkan ciri-cirinya yang tak patuh syariah. Maksudnya, bila anda beli emas… anda semestinya mendapat emas dan bukan kertas!
Apakah kesannya apabila anda melabur emas kertas? Persoalan terjawab di Pelaburan Emas Kertas atau Emas Sebenar.
Jika anda ingin mencari pelaburan emas yang patuh syariah dan yang paling mudah, saya dapati akaun simpanan Gold Accumulation Program (GAP) di Public Gold yang paling mudah jika dibandingkan dengan akaun pelaburan emas Maybank malah jika dibandingkan dengan mana-mana akaun pelaburan emas yang terdapat di Malaysia.
Di akaun simpanan emas pelaburan GAP, anda boleh beli dan jual secara atas talian menggunakan apps sahaja. Anda boleh juga keluarkan emas fizikal atau pajak untuk dapatkan duit tunai segera dengan secara Ar-Rahnu emas di dalam akaun GAP tanpa perlu keluarkan emas tersebut!
Layari Gold Accumulation Program yang patuh syariah di sini.
Minima berat emas yang perlu ada untuk proses pajak Ar-Rahnu dalam akaun GAP ialah 5 gram. Nilai marhun akan berdasarkan nilai harian segram emas GAP. Manakala nilai pinjaman ialah 70% daripada nilai marhun. Kadar upah simpan hanya 1% untuk tempoh 6 bulan.
Layari Pelaburan Emas Ar-Rahnu di sini.
Sebenarnya ada banyak lagi yang saya nak tunjuk… tapi blog ini akan menjadi terlalu panjang dan mungkin anda berasa berat nak membaca sampai habis.
Saya dah tunjukkan kepada anda perbezaan antara produk pelaburan emas Maybank vs Public Gold. Sekarang terserah kepada anda untuk buat keputusan.
Jika anda nak mula membeli, menyimpan dan membuat pelaburan emas di Public Gold, anda boleh terus isi borang pendaftaran di bawah ini untuk buka akaun patuh syariah Gold Accumulation Program (GAP) untuk dapat nombor akaun PG dan password.:
Pendaftaran akaun simpanan emas GAP adalah percuma. Hanya isikan butiran peribadi anda dengan menggunakan borang di bawah dan anda akan menerima emel panduan berikutnya.
DAFTAR AKAUN SIMPANAN EMAS GAP (DEWASA)Please enable JavaScript in your browser to complete this form.NAMA PENUH *Isi nama penuh seperti dalam Kad Pengenalan
No. IC *Isi no. IC tanpa sengkang (Contoh: 71234567890)Mobile No. *Isi nombor tanpa sengkang
Email *EmailConfirm EmailIsi alamat e-melBidang Pekerjaan *Lain-lainAgensi PelanconganAngkasaBahan KimiaFirma Undang-undangHartanahInsuransJabatan KerajaanKejuruteraanKeselamatan / KetenteraanKesihatanMakanan & MinumanMedia & HiburanPakaianPembuatanPendidikanPengedar Logam Berharga & Batu PermataPembinaanPengangkutanPerakaunanPerbankan dan KewanganPerkhidmatan PenghantaranPerkhidmatan SenggaraanPertanianPeruncitanSyarikat Bekalan TenagaTelekomunikasiTeknologiSila pilih satu bidang pekerjaan berkaitan anda
Pilihan Cawangan *Alor Setar, KedahSungai Petani, KedahRelau, Pulau PinangBishop, Pulau PinangIpoh, PerakBandar Sunway, SelangorBangi, SelangorAmpang, WP Kuala LumpurSeremban, Negeri SembilanBatu Berendam, MelakaJohor Bahru, JohorKuantan, PahangKuala Terengganu, TerengganuKota Bharu, KelantanKota Kinabalu, SabahKuching, SarawakMiri, SarawakEmailDAFTAR SEKARANG Semoga bermanfaat. The post Pelaburan Emas Maybank first appeared on Pelaburan Emas Tips Mudah Melabur Emas.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.pelaburanemas.org/pelaburan-emas-maybank/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pelaburan-emas-maybank

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Kesilapan Pelaburan Emas Yang Perlu Dielakkan

7 Kesilapan Pelaburan Emas Yang Perlu Dielakkan

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 372 hits
Nak tahu kesilapan pelaburan emas yang perlu anda tahu dan semestinya elakkan dari berlaku Berikut saya senaraikan 7 tips kesilapan yang pelabur emas pernah lakukan agar anda tidak melakukannya dan mengulangi kesilapan tersebut Belajar dari...
Lebih Rm440 000 Lesap Angkara Pelaburan Jual Beli Emas Oleh Gold Trading Investment

Lebih Rm440 000 Lesap Angkara Pelaburan Jual Beli Emas Oleh Gold Trading Investment

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 410 hits
KUALA LUMPUR Polis menerima 15 laporan dan membuka tiga kertas siasatan terhadap satu sindiket penipuan pelaburan jual beli emas dikenali Gold Trading Investment yang mengakibatkan kerugian lebih RM440 000 Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah ...
Pdrm Siasat Kes Pelaburan Emas Babit Kerugian Lebih Rm440 000

Pdrm Siasat Kes Pelaburan Emas Babit Kerugian Lebih Rm440 000

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 247 hits
PDRM siasat kes pelaburan emas babit kerugian lebih RM440 000 Dikemas kini 3 jam yang lalu Diterbitkan pada 11 Dec 2020 11 29
Pelaburan Emas Cimb E Gold Investment Account

Pelaburan Emas Cimb E Gold Investment Account

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 495 hits
Pelaburan emas CIMB yang dikenali sebagai e Gold Investment Account merupakan salah satu kemudahan menyimpan emas secara elektronik tanpa emas fizikal yang terdapat di Malaysia Akaun pelaburan emas CIMB atau dikenali sebagai e Gold Investme...
Kedai Emas Hajah Halijah Menawarkan Pakej Penyimpanan Pelaburan Emas Dengan Potongan Harga Emas Semasa Murahnya

Kedai Emas Hajah Halijah Menawarkan Pakej Penyimpanan Pelaburan Emas Dengan Potongan Harga Emas Semasa Murahnya

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 700 hits
Fuhh zaman sekarang emas boleh beli dan tempah online je tau tup tup eh sampai dah kurier emas melalui penghantaran pos Di jamin selamat Juju terdengar ini ada offer pakej menabung Serendah RM100 sebulan dan paling maksimum RM1 000 sebulan ...
Peluang Pelaburan Emas Bagi Kontraktor Dalam Belanjawan 2021

Peluang Pelaburan Emas Bagi Kontraktor Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 225 hits
Peluang Pelaburan Emas Bagi Kontraktor Dalam Belanjawan 2021 Alhamdulillah intipati Belanjawan 2021 telah pun dikongsikan di pelbagai media sosial Setiap individu organisasi atau syarikat yang terlibat boleh ambil peluang manfaatkan bantuan...
Terpedaya Dengan Kata Kata Manis Boyafren Wanita Warga Emas Rugi Rm61 500

Terpedaya Dengan Kata Kata Manis Boyafren Wanita Warga Emas Rugi Rm61 500

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 242 hits
Seorang wanita warga emas mendakwa kerugian RM61 500 selepas terpedaya dengan kata kata manis lelaki yang hanya dikenalinya di laman sosial Facebook selama beberapa bulan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Mohd Wazir Mohd ...
Demi Bergaya Ibu Kenakan Emas Ke Tangan Bayinya 3 Bulan Kemudian Gelang Dibuka Langsung Menyesal

Demi Bergaya Ibu Kenakan Emas Ke Tangan Bayinya 3 Bulan Kemudian Gelang Dibuka Langsung Menyesal

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 223 hits
Seorang ibu berbagi cerita penyesalannya setelah memakainya gelang emas ke tangan bayi perempuan yang baru ia lahirkan Ibu asal Malaysia bernama Cik Puan Auni itu sudah 4 tahun menunggu kelahiran anak kedua Di tahun keempat apa yang dinanti...
Warga Emas Rugi Rm61 500 Diperdaya Kekasih Di Facebook

Warga Emas Rugi Rm61 500 Diperdaya Kekasih Di Facebook

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 271 hits
Seorang wanita warga emas mendakwa kerugian RM61 500 selepas terpedaya dengan kata kata manis lelaki yang hanya dikenalinya di laman sosial Facebook selama beberapa bulan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Mohd Wazir Mohd ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah