Pelabuhan Miri Kerajaan Buang Duit Rm400j Bina Pelabuhan Di Sungai







Kerajaan Sarawak melalui parti SUPP yang memenangi DUN DUN sekitar Miri merestui pembinaan projek 'gajah putih' apabila Pelabuhan Miri tidak boleh menerima kapal kapal besar kerana terletak di perairan cetek.





Menurut Naib Presiden KEADILAN, Dr Micheal Teo, projek yang menghabiskan wang rakyat begitu banyak itu diluluskan oleh Gabungan Parti Sarawak secara semberono dan tidak melakukan kajian teliti sebelum membenarkan pembinaan.





"Pelabuhan Miri menjadi projek gajah putih kerana dulu kerajaan pusat beri duit kepada kerajaan Sarawak buat pelabuhan (tetapi tanpa kajian rapi).





"Pelabuhan Kuching, Bintulu atau Sibu memang boleh digunakan (kapal besar) tetapi SUPP mahu buat satu pelabuhan (di Miri). Miri port, malang tak boleh pakai dan buang duit RM400 juta.





"Kalau kita tengok pelabuhan itu terletak di sungai, bukan laut dalam. Bertempat 2 kilometer di (muara) Sungai Baram.





"Kuala Sungai Baram kedalaman air 10 kaki atau 3 meter. Kalau low tide baru 4 - 5 kaki saja. Kuala macam itu kapal besar dari Pelabuhan Kelang, Singapura mana boleh masuk?" tanya Dr Teo dalam sidang media secara atas talian, pagi tadi.



Lokasi Pelabuhan Miri di muara sungai





Menurut Ahli Parlimen Miri itu lagi, pelabuhan tersebut ditertawakan oleh negara luar dan kapten kapten kapal takut untuk membawa kapal mereka berlabuh dikhuatiri akan tersangkut pada dasar sungai.





Oleh itu, katanya, barang barang yang dijual di Miri jauh lebih mahal kerana terpaksa diangkut dari beberapa pelabuhan lain yang beratus kilometer jauhnya.





"Sebab itu barang di Miri dari Semenanjung terpaksa ke Bintulu, Sibu atau Kuching. Barang di Miri (perlu di) hantar ke Bintulu dahulu, naik lori 3 jam. Kos bertambah. Jadi barang di Miri lebih mahal.





"Kalau kereta seperti Proton, mahu beli dari Pelabuhan Kelang, hantar ke Kuching dulu, dari sana tarik (towing) sampai Miri perlu bayar RM300.





"Ini (pelabuhan) projek buang duit. 25 tahun pelabuhan itu wujud saya tidak pernah tengok kapal datang dari mana mana," katanya sinis.





Sehubungan itu, Dr Teo merayu agar pengundi pada pilihan raya kali ini bertukar kepada Pakatan Harapan (PH) untuk memastikan wakil rakyat yang lebih baik pemikirannya dilantik.





Katanya, andai PH menang dan membentuk Kerajaan Negeri maka projek gajah putih tidak akan berlaku lagi dan dana akan dihemat daripada pembaziran.





"Kalau KEADILAN dapat bentuk kerajaan, bila buat pelabuhan kita akan kaji setelitinya, dan tidak akan buat projek cincai dan buang duit.





"Oleh itu dalam pilihan raya ini rakyat perlu tukar. Jangan lagi kekalkan SUPP di DUN. Mereka banyak buat projek yang menghabiskan dana. Tukar kepada calon PH dan KEADILAN yang lebih pandai," katanya lagi.











Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/pelabuhan-miri-kerajaan-buang-duit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Duit Dari Rumah Tanpa Modal 2021

Cara Buat Duit Dari Rumah Tanpa Modal 2021

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 216 hits
Duit memang salah satu keperluan yang sangat penting Ramai orang berusaha untuk lakukan banyak kerja demi untuk mendapatkan duit Bukan senang untuk cari duit kalau tidak berusaha jadi usaha itu sangatlah penting Banyak sebenarnya cara untuk...
Kisah Nak Menang Di Sarawak Dan Sabah Kena Bawa Duit Banyak Banyak Kah

Kisah Nak Menang Di Sarawak Dan Sabah Kena Bawa Duit Banyak Banyak Kah

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 157 hits
AHMAD SHAHRIL PRN SARAWAK jangan lah kita letak harapan tinggi untuk menang dan jangan lah ada yang menyalahkan pihak lain atas kekalahan dan aku juga setuju dengan tulisan saudara mengenai PRN ni tentang petugas petugas dari semenanjung ya...
Berapa Rate Tukar Duit Ringgit Malaysia Kepada Turkish Lira

Berapa Rate Tukar Duit Ringgit Malaysia Kepada Turkish Lira

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 255 hits
Sejak sempadan mula dibuka khabarnya antara lokasi paling popular yang dilawati oleh orang Malaysia ialah ke negara Turki Memang sebelum ini negara Turki ini antara lokasi paling popular dikalangan orang Malaysia Tambah lagi nilai matawang ...
Konon Nak Beri Anak Duit Suami Mengamuk Pecahkan Cermin Kereta Isteri Dan Bahayakan Anak Anak

Konon Nak Beri Anak Duit Suami Mengamuk Pecahkan Cermin Kereta Isteri Dan Bahayakan Anak Anak

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 293 hits
Tersebar sebuah video menunjukkan seorang lelaki memecahkan cermin kereta seorang wanita yang ada dalam kereta bersama anak anaknya Lelaki itu dipercayai suami kepada wanita terbabit dan difahamkan dalam proses penceraian Menerusi perkongsi...
Nah Cara Betul Untuk Buang Dagu Berlapis Serta Tampil Berwajah Tirus

Nah Cara Betul Untuk Buang Dagu Berlapis Serta Tampil Berwajah Tirus

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 319 hits
Aku percaya tidak ada seorang pun kaum wanita yang tidak teringin memiliki dagu runcing serta berwajah tirus Ianya adalah dambaan setiap wanita bagi memiliki figura begitu Bahkan berwajah tirus serta berdagu runcing juga menjadi trending di...
Ooo Depa Mogok Pasai Caj Buang Sampah Nak Naik Sampai 700

Ooo Depa Mogok Pasai Caj Buang Sampah Nak Naik Sampai 700

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 150 hits
GEORGETOWN Lebih 50 syarikat pembersihan swasta di negeri ini mengancam melancarkan mogok sekiranya kerajaan negeri enggan berunding berhubung peningkatan caj pembuangan sampah di Pulau Burung Seberang Perai Selatan yang akan dinaikkan hamp...
Mengarut Gaji Rm50 000 Nak Naik Rm200 Pun Bergaduh Sampai Nak Kena Buang Kerja Iqbal Bidas Datuk Seri Vida

Mengarut Gaji Rm50 000 Nak Naik Rm200 Pun Bergaduh Sampai Nak Kena Buang Kerja Iqbal Bidas Datuk Seri Vida

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 276 hits
Oleh Kecoh kononya Datuk Seri Vida dikatakan bakal mendirikan rumah tangga bersama Ahmad Iqbal Zulkefli sebelum ini KISAH dua insan ni macam tidak ada kesusahan Selepas kononnya cinta tidak menjadi mereka pula kini seakan akan saling berper...
Buang Saja Mou Ke Dalam Jamban

Buang Saja Mou Ke Dalam Jamban

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 204 hits
Court suspends arrest warrant against Rosmah orders her to be in court on Monday Rosmah Mansor has been ordered to be present in the Court of Appeal on Monday to follow her appeal proceeding to disqualify Gopal Sri Ram as senior deputy publ...
Medac Jangan Buang Masa Bantu Usahawan Segera Noh

Medac Jangan Buang Masa Bantu Usahawan Segera Noh

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 160 hits
MEDAC jangan buang masa bantu usahawan segera Noh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi akan memastikan bantuan kepada golongan usahawan yang terjejas disalurkan secepat mungkin Saya mahu semua warga MEDAC dan agensi memastikan pros...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran