Pekeliling Wang Zakat Selangor Diberikan Pada Bukan Islam Kini Tersebar Dilaman Sosial




baru-baru ini tular surat perkeliling daripada Lembaga Zakat Selangor berkaitan pengagihan zakat kepada orang bukan melayu dan bukan islam



surat perkeliling tersebut telah menjadi viral dan menimbulkan pelbagai kecaman hebat netizen kerana tangan-tangan rakyat yang mengundi PH hingga berlaku perkara yang tak sepatutnya

Radzi Abd Razak Padan muka sape yg undi PH ari tue… semakin menarik

Jakk Srt Abih la..kapir ambik duit zakat buat bisnes bela babi jual arak..untung paling mudah..lepas tu bayar balik dekat pusat zakat..naya naya

Zal Zat Zakat utk semua….untunglah apek dan aya klu mahu sila beratur ..agaknya ?

Miho Kohinata org islam byar zakat utk benda2 haram risau juga puak2 non muslim buat..

Abimbola Hahn Fabrizio Gila betul dorg ni.. aku dari awal lagi tak percaya dgn parti hancing ni yg mmg terang2 kapir dominasi. Tahniah pgundi bodoh!

Azhar Azman bila dh pecah, maka mereka akan uturn..kalau x sebar, mereka akan terus salah guna kuasa. nampak bertapa teruknya kerajaan, semua hak orng islam melayu dia nk usik

Mohd Salehuddin Saya bagi amaran… Kalau betul Lembaga Zakat Selangor menggunakan zakat utk diberi pada agama lain.. Saya akan buat keputusan

1) Zakat saya akan diberi kepada negeri lain
2) saya sendiri akan mengeluarkan zakat kepada asnaf secara terus.
3) saya akan hentikan semua pemotongan zakat bulanan saya kepada LZS serta merta

sedar dikecam surat perkeliling tersebut akhirnya Lembaga zakat selangor menerusi fanpage mereka telah membuat kenyataan seperti berikut



kita tunggu kenyataan rasmi berkaitan perkara tersebut
BOLEHKAH ZAKAT UNTUK ORANG KAFIR ?
بسم الله الرحمن الرحيم

Ada apa dengan istilah Muallafat Qulubuhum???
Zakat kepada Non Muslim…

Sedikit perkongsian daripada alfaqer berkenaan kekeliruan masyarakat kini dengan hukum berkaitan dengan zakat adakah dibolehkan zakat diagihkan kepada non muslim ataupun sebaliknya dan apakah dimaksudkan dengan istilah Muallafat Qulubuhum dalam syara’?…

Ini adalah edisi Tahlil Mahal Niza’ dek rentetan fatwa yang dikeluarkan oleh jabatan mufti sebuah negeri pasir berdengung pada 7/1/2011 kemudian dikemaskini pada 10/3/2017, berikut kekeliruan terhadap resolusi fatwa tersebut ;

1. Ketiadaan penjelasan dengan jelas berkenaan istilah ‘Muallafat Qulubuhum’ dari sudut perspektif para fuqaha’ dan syarat-syarat dikategorikan individu tertentu sebagai ‘Muallafat Qulubuhum’ berikut dakwaanya :

Adapun jika kita melihat pendapat yang lain, sebahagian para fuqaha menyatakan mereka boleh menerima zakat atas peruntukan ‘al-muallafah qulubuhum’ iaitu yang dijinakkan jantung hati mereka kepada Islam. Ini seperti yang dinaskan oleh al-Quran dalam Surah al-Taubah ayat 60…

Kami menjawab :

i. Asyafie’yyah

وعرف الشافعية المؤلفة قلوبهم بمن يشمل المسلم حديث العهد بالاسلام ، والكافر الذي يرجى اسلامه ، أو يخاف شره ، لكنهم يقولون : يعطى للكافر منهم من غير الزكاة…

Sebagaimana dinukilkan dalam Al-majmu bagi Al-imam Nawawi (m/s 6/189), Ar-raudhah (m/s 2/314) dan Ghoyah Al-qos’wiy bagi Imam Al-baidhowi (1/391): ‘Al-muallafat Qulubuhum’ ini adalah merangkumi kaum muslimin pada zaman baginda Rasulullah dan golongan kafir yang diharapkan memeluk islam ataupun golongan kafir yang dikhuatiri kejahatanya, maka mereka (ashab syafe’iyyah) berpendapat diberikan kepada golongan kafir tersebut habuan BUKANlah dalam bentuk ZAKAT.

ii. Hanafiyyah

يقول الكاساني الحنفي : ( وأما المؤلفة قلوبهم فقد قيل : أنهم كانوا قوماً من رؤساء ، وصناديد العرب مثل أبي سفيان ، ولهم شوكة وقوة وأتباع كثيرة ، بعضهم أسلم حقيقة ، وبعضهم أسلم ظاهراً لا حقيقة وكان من المنافقين ، وبعضهم كان من المسالمين ، فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعطيهم من الصدقات تطييباً لقلوب المسلمين عنهم وتقريراً لهم على الاسلام…)

Sebagaimana dinukilkan oleh Imam Al-kasani dalam Bada’ie Sana’ie (m/s 2/904): Adapun dimaksudkan dengan Al-muallafat Qulubuhum adalah pemimpin qabilah yang tidak memeluk islam pada zaman Rasulullah seperti Abu Sufyan yang mempunyai pengaruh, kekuatan dan ideologi yang sangat kuat rata-rata dalam kalangan pemimpin tersebut adanya yang muslim secara hakiki, muslim secara tidak hakiki (munafiq) dan kafir, maka diberikan kepada mereka habuan dalam bentuk SEDEQAH sebagai menjinakan hati dan tanggapan mereka terhadap islam melihatkan pada maslahat pada ketika itu…

iii. Almalikiyyah

ويقول الخرشي : ( المؤلفة قلوبهم كفار يعطون ليتآلفوا على الاسلام) ، هذا هو الصحيح عند المالكية ، ولذلك ذكر القول الثاني بما يشعر الضعف حيث قال : ( وقيل : المؤلفة مسلم حديث عهد بالاسلام يعطى ليتمكن اسلامه )

Sebagaimana dinukilkan oleh Al-kurasyi dalam Syarahnya (m/s 2/217) juga disebutkan dalam Hasyiyah Ad_dusuqi (m/s (1/495) dan dalam Bulghatul Saalik bagi Imam As-sowi (m/s 1/490): -definisi yang sama dengan para imam mazhab yang lain bahkan dikatakan inilah pendapat yang rojih yang mewakili mazhab maliki- sambungan daripada naratif nas nukilan di atas kita akan mendapati bahwa sanya mazhab maliki juga menegaskan habuan yang diberikan oleh Rasulullah adalah berbentuk SEDEQAH, GHONIMAH, FAI’IE dan BUKANlah ZAKAT…

iv. Hanabilah

وعمم الحنابلة المؤلفة للمسلم والكافر ، وقالوا : يعطون منها مطلقاً ، وذكروا أربعة أصناف سواء كانوا مسلمين ، أم كفرة…



Sebagaimana dinukilkan dalam Al-uddah Bil Syarhil Umdah (m/s 142), Al-kafi Fil Fiqhil Imam Ahmad Bin Hanbal bagi Ibnu Qudamah Al-maqdisi (m/s 1/333) dan Al-ahkamul As-sultoniyyah bagi Abi Ya’ala (m/s 132): secara umumnya para fuqaha’ hanabilah berargumentasikan TIDAK SEPENDAPAT dengan JUMHUR imam-imam mazhab dalam permasalahan ini seperti tidak menentukan bentuk pemberian tersebut kepada golongan kafir namun bersepakat pada definisi istilah dan pembahagian golongan tersebut…

Bagaimanakah seorang agamawan yang berkredibilitikan seorang mufti mentarjihkan pendapat yang tidak mewakili jumhur ulama’ dalam permasalahan ini bahkan bersikap ketidakadilan dalam menukilkan pandangan Imam-imam mazhab?, Dimanakah kejujuran dan etika Adabul Mufti’ Wal Mustafti’ Wal Ifta’ yang sepatutnya ada pada beliau?…

2. Mufti yang alergik dengan Mazhab Syafie berikut dakwaanya:

Pendapat al-Imam al-Syafi’i r.h tersebut telah menjadi pegangan dalam Mazhab al-Syafi’i. Maka, kita dapati tokoh-tokoh dalam mazhab al-Syafi’i akan menegaskan hal yang sama. Ini seperti al-Imam al-Syirazi dalam al-Muhazzab, al-Imam an-Nawawi dalam al-Majmu’ dan lain-lain. Berdasarkan asas ‘kekufuran’ itu menghalang bukan muslim menerima peruntukan zakat, maka –dalam Mazhab al-Syafi’i mereka tidak boleh menerimanya samada atas tiket kefakiran ataupun muallaf.

Kami menjawab:

Mengapakah perlu melaram sehingga memasuki daerah Fiqhiyyah Hanabilah sedangkan pembahagian permasalahan ini dalam Mazhab Syafie cukup teliti dan sudah melengkapi untuk diamalkan di melaysia pada amnya, wahai mufti yaang bijaksana sudah baca habiskah pandangan Syafieyyah sehinggakan perlu melaram bagai???:

قال الشيرازي والنووي : ( قال أصحابنا : المؤلفة ضربان مسلمون وكفار ، والكفار صنفان ، من يرجى إسلامه ، ومن يخاف شره ، فهؤلاء كان النبي صلى الله عليه وسلم يعطيهم ـ كما ذكرنا ـ من الغنائم ، لا مانع من الزكاة ، لأن الزكاة لا حق فيها للكافر ، وإنما يعطون من سهم المصالح ، وذكر النووي أن الأصح عندهم لايعطون بعد النبي صلى الله عليه وسلم ، وبعضهم قال : لا يعطون إلاّ أن ينزل بالمسلمين حاجة .

وأما المؤلفة المسلمون فأصناف : صنف لهم شرف في قومهم يطلب بتأليفهم اسلام نظرائهم ، وصنف أسلموا ، ونيتهم في الاسلام ضعيفة فيتآلفون لتقوى نيتهم ، ويثبتوا وكان النبي صلى الله عليه وسلم يعطي هذين .

وهل يعطون بعده ؟ فيه قولان مشهوران : أحدهما لا يعطون ، لأن الله تعالى أعز الاسلام فأغنى عن التآلف بالمال ، والثاني : يعطون ، لأن المعنى الذي به أعطوا قد يوجد بعد النبي صلى الله عليه وسلم .

ومن أين يعطون ؟ فيه قولان : أحدهما من الصدقات للآية ، والثاني : من خمس الخمس ، لأن ذلك مصلحة فكان من سهم المصالح .

وصنف ثالث أي من ـ قوم يليهم قوم من الكفار ـ ان اعطوا قاتلوهم ، ويراد باعطائهم تألفهم على جهادهم ، وصنف رابع قوم يليهم قوم عليهم زكوات ويمنعونها ، فإن أعطي هؤلاء قاتولهم ،وقهروهم على أخذها منهم وحملوها إلى الإمام ، وأن لم يعطوا لم يأخذوا منهم الزكوات واحتاج الامام إلى مؤنة ثقلية لتجهيز من يأخذها .

وهذا الصنفان يعطيان بلا خلاف لكن من أين يعطون ؟ فيه الأقوال الأربعة ، أحدهما : يعطون من سهم المصالح ، والثاني : من سهم المؤلفة من الصدقات ، والثالث : من سهم الغزاة ، والرابع : وهو المنصوص أنهم يعطون من سهم الغزاة ومن سهم المؤلفة ، لأنهم جمعوا معى الفريقين )

Sebagaimana dinukilkan dalam Almuhazzab (m/s 6/197) dan Raudhah (m/s 2/314) cukup-cukup jelas tentang pembahagian secara terperinci dan adil saksama Syafieyyah tidak sebagaimana didakwa-dakwi oleh mufti tersebut yang mendakwa kononya akibat ‘tiket kekufuran’ golongan ini mengikut pendapat mazhab syafie akibat tidak mendapat zakat seolah-oleh mereka tidak mendapat apa-apa habuan jika beramal dengan mazhab syafie sedangkan Imam Nawawi dan As-syarozi menegaskan bahwa sanya golongan kafir tersebut mengikut pembahagian mereka mendapat habuan masing-masing dalam bentuk SEDEQAH dan lain-lainya BUKANlah ZAKAT…

Tidak rugilah beramal dengan mazhab syafie sebab pendapat ini juga disokong oleh Ibnu Qudamah Al-maqdisi dalam kitabnya yang lain Al-kaafi Fil Fiqhil Imam Ahmad Bin Hanbal (m/s 1/332), bahkan Zaidiyyah dalam Manarul Ilal Mukhtar (m/s 1/312), Al-ibadhiyyah dalam Syarh Kitabul Nail (m/s 3/232) dan Zahiriyyah dalam Al-muhalla bagi Ibnu Hazm (m/s 6/204)…

Justeru pendapat yang rajih dalam mazhab hanbali berkenaan kelayakan golongan kafir ini menerima zakat sudah ditegaskan oleh Ibnu Qudamah sendiri dalam Mughni ( m/s 4/106):

لا نَعْلَمُ بَيْنَ أَهْلِ الْعِلْمِ خِلافًا فِي أَنَّ زَكَاةَ الأَمْوَالِ لا تُعْطَى لِكَافِرٍ . قَالَ ابْنُ الْمُنْذِرِ : أَجْمَعَ كُلُّ مَنْ نَحْفَظُ عَنْهُ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ الذِّمِّيَّ لا يُعْطَى مِنْ زَكَاةِ الأَمْوَالِ شَيْئًا

Kami (Hanabilah) tidak mengetahui kekhilafan antara ahli ilm berkenaan kelayakan golongan kafir zimmi menerima zakat atas tiket ‘Muallafat Qulubuhum’ sebaliknya Ibnu Mundzir menukilkan daripada ijma’ para ulama bahwa sanya golongan kafir zimmi TIDAK layak diBERIkan ZAKAT harta seumpamanya…

Resolusinya walaupun golongan kafir yang dikategorikan termasuk dalam ‘Muallafat Qulubuhum’ ini tidak layak mendapat zakat mengikut pendapat sebilangan fuqaha’ seperti mazhab syafie namun masih mendapat habuan disebalik pembahagian permasalahan tersebut dengan pakej lumayan yang lain seperti berbentuk SEDEQAH dan lain-lainya…

Pesan ayahanda Syeikhna Fadhilat Syeikh Dr Muhammad Ahmad Ma’abad Al-hanbali Al-azhari Hafizahulloh nak alim Fiqih Hanbali nim bukan mujarrod naql semata-mata pendapat Ibnu Qudamah masalan tetapi berhajat kepada muqoronah dhau’ aqwalihi wa kutubihi/perbandingan pendapat-pendapat beliau rahimahulloh dalam kitab-kitab yang laen…

Wallahua’lam
IbnuQassem@Salafytobat93
10/3/2017 (11 JMDA 1438)

Sumber : ceritaheboh © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2018/12/pekeliling-wang-zakat-selangor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan Maidam 2019 Semakan Zakat Majlis Agama Islam Terengganu

Bantuan Maidam 2019 Semakan Zakat Majlis Agama Islam Terengganu

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 2407 hits
Bantuan Maidam 2019 Semakan Zakat Majlis Agama Islam Terengganu Sebenarnya kita sangat beruntung jadi anak Malaysia Daripada pelajar sekolah rendah sehingga ke menengah kerajaan bantu Termasuklah juga bantuan awal persekolahan Sehinggakan s...
Kini Sah Yang Bunuh Transgender Itu Bukan Orang Islam Tapi

Kini Sah Yang Bunuh Transgender Itu Bukan Orang Islam Tapi

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 277 hits
Baru baru ini tular satu gambar tangkaplayar yang menyalahkan orang Islam berikutan pembunuhan transgender di sebuah hotel berdekatan di Klang Rupa rupanya gambar tangkaplayar itu sampai ke pengetahuan penceramah terkenal negara Ustaz Firda...
Pensyarah Sedih Bukan Islam Kutuk Hotel Patuh Syariah Terengganu Di Media Sosial

Pensyarah Sedih Bukan Islam Kutuk Hotel Patuh Syariah Terengganu Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 373 hits
PENSYARAH Kanan Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah Universiti Sains Islam Malaysia Dr Ahmad Sanusi sedih melihat kutukan dan perlian bukan Islam di media sosial terhadap hotel patuh syariah yang diumumkan oleh kerajaan Negeri Terengganu Men...
Realme Telah Memasarkan Lebih 4 Juta Telefon Pintar Sehingga Kini

Realme Telah Memasarkan Lebih 4 Juta Telefon Pintar Sehingga Kini

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 263 hits
Realme merupakan salah satu sub jenama daripada Oppo yang telah dilancarkan sejak sekitar bulan Mei 2018 lepas Kini kurang setahun pihak Realme berkongsi angka statistik semasa mengatakan mereka kini mempunyai 4 juta pengguna Hal ini sekali...
Remaja Yang Menjual Ginjal Demi Iphone Kini Memerlukan Dialisis Sepanjang Hayat

Remaja Yang Menjual Ginjal Demi Iphone Kini Memerlukan Dialisis Sepanjang Hayat

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 216 hits
Tujuh tahun yang lalu gembar berita seorang remaja China menjual sebuah ginjal milik beliau demi memiliki sebuah iPhone 4 dan iPad Xiao Wang yang pada ketika itu berusia 17 tahun menjual ginjal tersebut pada harga RMB 220 000 Selepas tujuh ...
Adguard Kini Mempunyai Dns Khusus Untuk Perlindungan Privasi

Adguard Kini Mempunyai Dns Khusus Untuk Perlindungan Privasi

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 232 hits
DNS adalah singkatan dari Domain Name System Fikirkannya sebagai buku alamat Internet pelayar web dan aplikasi anda menggunakannya untuk menterjemahkan nama domain yang tidak masuk akal kepada alamat IP yang dapat difahami Terdapat berbagai...
Tahniah Artis Popular Elfira Loy Kini Sah Bergelar Isteri Kepada Khairol Faris Anuar

Tahniah Artis Popular Elfira Loy Kini Sah Bergelar Isteri Kepada Khairol Faris Anuar

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 716 hits
Perkahwinan pasangan Elfira Loy dan Khairol Faris Anuar antara yang paling ditunggu tunggu selepas mereka mengikat tali pertunangan pada September lalu Malah pasangan itu juga kini rancak merencanakan hari bahagia yang dijangka bakal berlan...
Dulu Billionaire Kini Sudah Miskin Kisah Pengasas Bank Al Rajhi Rileks Media

Dulu Billionaire Kini Sudah Miskin Kisah Pengasas Bank Al Rajhi Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 762 hits
Silalah baca kisah seorang jutawan dan pengasas Bank Al Rajhi di Arab Saudi bernama Sulaiman Abdul Aziz Al Rajhi yang tiba tiba jadi miskin kerana kehendaknya sendiri Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang ra...
Ph Amal Politik Melampau Kini Telan Muntah Sendiri

Ph Amal Politik Melampau Kini Telan Muntah Sendiri

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pemuda PAS Malaysia Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi menyifatkan gugatan dari dalam Kerajaan PH untuk membuang hak agama dan umat serta mengganggu institusi Islam adalah politik pelampau Menurutnya berbanding di Myanmar I...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau