Peka Cadangan Supaya Majikan Potong 20 Caruman Perkeso Ibarat Cukur Kepala Pekerja Asing Di Negara Ini



KUALA LUMPUR -  Cadangan supaya majikan diwajibkan menolak 20% daripada gaji asas pekerja mereka bagi Perkeso untuk mengelakkan mereka daripada melarikan diri adalah terlalu tinggi.

Menurut Presiden Pertubuhan Kebajikan Kemanusiaan Antarabangsa (Peka), Datuk Paduka Zuhairi Ab Kadir (foto) berkata angka yang dicadangkan oleh Menteri Sumber Manusia M. Kulasegaran adalah "terlalu menekan" dan ibarat 'cukur kepala' pekerja asing yang berpendapatan rendah.

Beliau (Zuhairi) menyifatkan cadangan potongan sehingga 20% "tabungan terpaksa" sebagai menindas pekerja asing bukan "melindungi".

"Selain itu, Perkeso perlu menjelaskan lebih terperici pada majikan yang menggajikan pekerja asing bagaimana wang mereka akan diurus serta apa perlindungan yang diberi pada pekerja dan majikan. Ini (caruman) adakah termasuk mempunyai faedah pada pekerja apabila tamat kontrak kerja nanti" soalnya.

"Terdapat juga keperluan untuk mengkaji semula undang-undang kerana ini merupakan perkembangan penting kepada struktur," tambahnya.

"Pemotongan 20% adalah banyak wang. Pekerja memperoleh kira-kira RM1,000, dan memotong terlalu banyak gaji mereka akan menghalang niat mereka daripada datang ke Malaysia.

"Perkeso perlu menjual cadangan kepada pihak berkepentingan dan meyakinkan pekerja asing bahawa ia akan memberi manfaat kepada mereka dan melindungi majikan mereka," katanya ketika ditemui pemberita.

"Gaji yang dikurangkan perlu disimpan dalam akaun yang memberi faedah supaya pemegang akaun akan dibayar beberapa kepentingan oleh Perkeso pada saat akhir bekerja baru ia difikirkan sesuai.

"Perkeso perlu berhati-hati dengan cara mereka menguruskan dana pekerja asing,". Ini kerana pekerja asing mungkin tidak gembira dengan cadangan itu memandangkan pemotongan itu terlalu tinggi.

"20% adalah jumlah wang yang besar bagi mereka. Jika gaji mereka adalah RM1,000 dan Perkeso memotong 20%, iaitu RM200, pasti sukar bagi mereka untuk mengurus perbelanjaan di negara ini dan mengirimkan wang pada keluarga di kampung. "Keluarga mereka di rumah boleh tinggal selama sebulan dengan jumlah wang RM200 (potongan) itu," katanya.

Walaupun mekanisme itu pasti ada kebaikan, Zuhairi berkata, beberapa pekerja masih berisiko lari dari pekerjaan mereka dan pergi bekerja di tempat yang tidak mengganggu wang mereka dari dipotong oleh Perkeso jika mereka benar-benar tidak berpuas hati.

"Dan jika mereka tidak berpuas hati, tidak ada gunanya majikan memelihara mereka," katanya. #PDOhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/12/peka-cadangan-supaya-majikan-potong-20_17.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peka Agensi Pekerja Asing Untung Besar Tipu Pekerja Asing

Peka Agensi Pekerja Asing Untung Besar Tipu Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 310 hits
SEREMBAN Pertubuhan Kebajikan Kemanusiaan Antarabangsa mendedahkan banyak pekerja asing yang berada di negara ini menjadi pendatang asing tanpa izin disebabkan ditipu oleh sesetengah egensi yang dilantik kononnya mahu mendapatkan permit ker...
Dpd Ri Jembatani Investor Asing Dengan Kepala Daerah

Dpd Ri Jembatani Investor Asing Dengan Kepala Daerah

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 169 hits
DPD RI menjembatani one on one meeting antara gubernur dan duta besar sahabat dalam pengembangan investasi di daerah Ke depan diharapkan bisa menambah investor dari negara negara lain untuk menanamkan modal di Tanah Air
Pekerja Protes Tiada Waktu Solat Di Negara Demokrasi Hak Asasi Manusia

Pekerja Protes Tiada Waktu Solat Di Negara Demokrasi Hak Asasi Manusia

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 292 hits
Pekerja gudang Amazon di Minnesota menuntut syarikat berkenaan supaya memberi waktu bagi mereka menunaikan solat SAINT PAUL AMERIKA SYARIKAT Kira kira 300 pekerja beragama Islam berhimpun di luar gudang Amazon di Shakopee Minnesota pada Jum...
Ptptn Majikan Tiada Hak Untuk Potong Gaji Tanpa Kebenaran

Ptptn Majikan Tiada Hak Untuk Potong Gaji Tanpa Kebenaran

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 780 hits
GEORGE TOWN Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran berkata majikan tiada hak untuk memotong gaji pekerja dalam konteks pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional tanpa kebenaran pekerja terbabit Katanya pada masa i...
5 Contoh Kebijakan Kepala Daerah Yang Toleran Abis Bukti Kalau Negara Ini Masih Punya Harapan

5 Contoh Kebijakan Kepala Daerah Yang Toleran Abis Bukti Kalau Negara Ini Masih Punya Harapan

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 184 hits
Seperti Bupati Purwakarta yang menyediakan ruang ibadah untuk semua agama di sekolah sekolah di kabupatennya ini
Soal Negara Punah Kubu Jokowi Singgung Sejarah Hidup Prabowo

Soal Negara Punah Kubu Jokowi Singgung Sejarah Hidup Prabowo

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 208 hits
Capres nomor urut 02 Prabowo Subianto menyebut elite politik telah membawa Indonesia ke arah yang salah Dia mengatakan kalau sampai Prabowo Sandi kalah di Pilpres 2019 maka Indonesia bisa punah
2019 Pemerintah Targetkan Negara Terima Rp 500 Miliar Dari Cukai Plastik

2019 Pemerintah Targetkan Negara Terima Rp 500 Miliar Dari Cukai Plastik

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 229 hits
Sekretaris Kementerian Koordinator bidang Perekonomian Susiwijono Moegiarso menargetkan penerimaan cukai plastik dalam Anggaran Penerimaan dan Belanja Negara 2019 sebesar Rp 500 miliar Angka ini sama seperti target penerimaan cukai plastik ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Jom Melabur Dalam Amanah Hartanah Bumiputera

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Bnm Says Will Keep Malaysian Financial Markets In Order

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Iran S Assault On Israel Mixes Appreciation Among Gaza Palestinians

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Elica Paujin Oh Huminodun Chord

Kemuliaan Surah Al Fatihah Sebagai Ummul Quran Dan Bersifat Ruqyah