Pejuang Menggesa Kerajaan Untuk Meluluskan Kemudahan Moratorium Menyeluruh


 My comments at the end.
 


KENYATAAN MEDIA BERSAMA SETIAUSAHA AGUNG & KETUA BIRO EKONOMI PUSAT
PEJUANG MENGGESA KERAJAAN UNTUK MELULUSKAN KEMUDAHAN MORATORIUM MENYELURUH 
DAN MORATORIUM SEWA DENGAN SEGERA.


1. Moratorium menyeluruh mesti diluluskan dengan segera dan dilanjutkan sehingga 
imuniti berkelompok dicapai sebelum lebih banyak perniagaan terpaksa ditutup, lebih 
ramai rakyat dibangkrapkan dan dalam situasi terdesak, ramai yang membunuh diri.


2. Ramai rakyat dan perniagaan dinafikan Moratorium bersasar kerana mereka perlu 
memohon dengan menyediakan berbagai maklumat, dokumen dan bukti.


3. Kami memandang serius kenyataan Presiden Persatuan Peruncit Bumiputera, Datuk 
Ameer Ali Mydin melaporkan Majoriti peniaga-peniaga sektor peruncitan di negara ini 
terutama peniaga Melayu sudah ‘hampir mati’ selepas kerajaan melaksanakan 
pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0


4. Kami mengambil maklum dan menyokong penuh permintaan Gabungan 140 NGO-NGO, 
Dewan-Dewan Perniagaan supaya Moratorium ini ditawarkan secara automatic untuk 
semua fasiliti bank (individu dan syarikat termasuk kad kredit, overdraf, pinjaman kereta,  pinjaman rumah dan lain-lain), fasiliti Kredit dan ‘Leasing’ atau pajakan. 


5. Kami amat risau situasi kritikal peniaga-peniaga mikro, industri kecil dan sederhana yang ‘sudah nak mati’ dan berpendapat bantuan ‘Moratorium menyeluruh’ ialah bantuan yang sangat diperlukan padasaat ini.


6. Kami amat faham tekanan emosi yang dialami oleh seorang wanita yang kehilangan pekerjaan, dihalau keluar dari rumah yang disewa dan cuba untuk membunuh diri dan percaya ramai yang berada di dalam situasi seperti wanita tersebut. Kami bimbang cubaan membunuh diri akan lebih berleluasa. 
7. Dalam 5 bulan pertama tahun ini, 53 kes bunuh diri dilaporkan di Pulau Pinang manakala jumlah kes bunuh diri di seluruh Malaysia meningkat lebih 20% dan punca utama merupakan beban hutang.
8. Kami juga menerima banyak laporan melalui sesi lapangan kami bersama rakyat bagaimana susahnya usahawan dan peniaga untuk memohon moratorium dari Bank. Butir-butir, maklumat dan dokumen yang diminta oleh Bank menyukarkan keadaan.  Pemohon sudah parah dan di himpit lagi dengan berbagai permintaan oleh Bank.
9. Rakyat yang sedang susah tidak patut dibebankan lagi dengan proses-proses untuk  memohon moratorium pinjaman. Moratorium pinjaman boleh ditawarkan oleh institusi Bank tanpa bajet tambahan dari kerajaan.
10. Malah semua Bank merekodkan pertumbuhan keuntungan semasa pandemik dan ini membuktikan prestasi Bank tidak terjejas berbanding situasi kebanyakan individu dan perniagaan yang sudah hampir muflis.
11. Selain dari bantuan moratorium pinjaman, kami juga menggesa kerajaan untuk menyalurkan bantuan Moratorium Sewa seperti yang diluluskan di United Kingdom sehingga bulan Mac 2022, memberi pengurangan bayaran utiliti dan pilihan untuk rakyat mengeluarkan wang simpanan KWSP. 
12. Kerajaan juga telah membelanjakan wang simpanan negara KWAP di atas rasional keperluan. Dalam keadaan terdesak, rakyat juga patut diberi pilihan.
13. Perbelanjaan tertinggi untuk setiap isirumah ialah perbelanjaan untuk membayar pinjaman (Samada pinjaman kereta, kad kredit atau pinjaman rumah) dan pembayaran sewa. Kedua-dua perbelanjaan ini menelan lebih setengah dari pendapatan isi rumah.
14. Bayangkan beban perbelanjaan isirumah tanpa pekerjaan tetap atau apabila perniagaan tidak beroperasi.
15. Moratorium menyeluruh untuk semua pinjaman dan Moratorium sewa dapat membantu rakyat bernafas lega dalam melalui krisis terbesar dunia. 


DATO’ WIRA HJ AMIRUDDIN HAMZAH ARMIN BANIAZ PAHAMIN
Setiausaha Agung (Penaja) Parti PEJUANG Tanahair 
Ahli Parlimen Kubang Pasu Parti PEJUANG Tanahair
Mantan Timbalan Menteri Kewangan


Armin Baniaz Pahamin Ketua Biro Ekonomi Pusat (Penaja)


My comments :
Memang pun dalam keadaan pandemik Covid dan krisis ekonomi yang paling teruk yang seluruh dunia sedang mengalaminya, pihak bank, terutama sekali bank-bank GLC yang dibiayai duit rakyat sendiri berlagak lebih kedekut daripada Shylock ia itu watak Ah Long Yahudi dalam drama Shakespeare. 
Mengikut laporan bank sendiri kebanyakan bank berjaya mendapat untung berbilion Ringgit (jumlahnya) untuk tiga bulan pertama 2021 sahaja (1st quarter 2021). 
Syarikat GLC lain pula sedang mengira bayaran bonus dan kenaikan gaji bagi pekerja, CEO dan para ahli Lembaga Pengarah pada waktu rakyat sedang bercekik darah.  Bukan saja GLC adalah syarikat kepunyaan rakyat negara ini tetapi mereka masih kaut untung besar daripada kedudukan monopoly dan oligopoli mereka.
(Sebagai contoh) kita tidak perlu mengulangi bahawa industri perbankan adalah amat terhad bilangan banknya di mana lesen bank di kawal ketat  dan diberi keutamaan kepada bank GLC.  GLC adalah syarikat yang dibiayai duit rakyat yang sekarang sedang nazak dalam kesempitan ekonomi.
GLC lain pula yang pegang monopoli dalam bekalan tenaga, telefon, minyak dan gas, lebuhraya tol, impot kereta, bahan makanan dsbnya tetap meraih keuntungan besar padahal segala kewujudan dan keperluan syarikat GLC itu dibiayai dengan wang rakyat. 
Ini adalah waktu yang paling genting bagi rakyat kita, di mana rakyat marhaen dalam keadaan hampir pupus duit, makanan, peluang kerja dan tempat tinggal. 
Aneh sekali pada masa rakyat marhaen terpaksa korbankan hampir segalanya, pihak Bank dan syarikat GLC monopoli pula masih boleh berseronok mengira duit dan keuntungan berbilion-bilion mereka.
Keadaan begini memang tidak betul dan tidak baik bagi negara kita.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/pejuang-menggesa-kerajaan-untuk.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Kno

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zuraida Patut Nasihat Kerajaan Beri Moratorium Faizah

Zuraida Patut Nasihat Kerajaan Beri Moratorium Faizah

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 308 hits
Tindakan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan membenarkan syarikat Pemberi Pinjam Wang berdaftar beroperasi ketika lockdown terus dikritik Terbaharu Naib Ketua Wanita KEADILAN Malaysia Datin Faizah Ariffin membidas menteri KPKT Datuk...
5693 125 Ngo Desak Kerajaan Beri Moratorium Enam Bulan Kepada Rakyat Malaysia Gazette 11 06 2021

5693 125 Ngo Desak Kerajaan Beri Moratorium Enam Bulan Kepada Rakyat Malaysia Gazette 11 06 2021

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Perikatan Nasional didesak untuk memberikan moratorium automatik selama enam bulan kepada semua rakyat di negara ini Desakan itu diberikan 125 buah badan bukan kerajaan memandangkan kepada kesukaran meneruskan perniaga...
Semua Dah Nak Terlingkup Hattan Rayu Kerajaan Beri Moratorium Automatik

Semua Dah Nak Terlingkup Hattan Rayu Kerajaan Beri Moratorium Automatik

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 220 hits
Penyanyi legenda Datuk Hattan merayu supaya pihak kerajaan mempertimbangkan pemberian moratorium secara automatik terutama kepada rakyat yang terjejas akibat wabak Covid 19
Kerajaan Akan Umumkan Bantuan Moratorium Dan I Sinar

Kerajaan Akan Umumkan Bantuan Moratorium Dan I Sinar

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 225 hits
Kuala Lumpur Kementerian Kewangan akan mengumumkan bantuan sewajarnya meliputi pemberian moratorium dan pengeluaran i Sinar dalam masa terdekat
5694 Mgnews 125 Ngo Desak Kerajaan Beri Moratorium Enam Bulan Kepada Rakyat Malaysia Gazette Tv 11 06 2021

5694 Mgnews 125 Ngo Desak Kerajaan Beri Moratorium Enam Bulan Kepada Rakyat Malaysia Gazette Tv 11 06 2021

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 386 hits
Kerajaan Perikatan Nasional didesak untuk memberikan moratorium selama enam bulan kepada semua rakyat Desakan itu diberikan 125 buah badan bukan kerajaan memandangkan kepada tekanan ekonomi yang kian menghimpit rakyat negara ini Artikel ole...
Kerajaan Jamin Kelulusan Moratorium Automatik Kepada Yang Layak

Kerajaan Jamin Kelulusan Moratorium Automatik Kepada Yang Layak

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 162 hits
21 June 2021 Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz PUTRAJAYA Kementerian Kewangan memberi jaminan kelulusan moratorium secara automatik akan diberikan kepada peminjam yang layak Kelulusan itu akan diberikan kepada golongan B40 M40 dan ...
5696 Ngo Dewan Perniagaan Wakili 5 Juta Ahli Desak Moratorium Menyeluruh Berita Harian 12 06 2021

5696 Ngo Dewan Perniagaan Wakili 5 Juta Ahli Desak Moratorium Menyeluruh Berita Harian 12 06 2021

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 315 hits
Artikel oleh Berita HarianNGO DEWAN PERNIAGAAN WAKILI 5 JUTA AHLI DESAK MORATORIUM MENYELURUH
Armada Gesa Moratorium Automatik Jangan Harap La Dah Berbuih Orang Minta Tetapi Kerajaan Ini Tidak Membantu Rakyat

Armada Gesa Moratorium Automatik Jangan Harap La Dah Berbuih Orang Minta Tetapi Kerajaan Ini Tidak Membantu Rakyat

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 184 hits
By KUALA LUMPUR Armada Bersatu Malaysia menggesa kerajaan memberi moratorium pinjaman automatik tanpa faedah dalam penambaikan pakej bantuan yang akan dilakukan kelak Penolong Bendahari Armada Nasional Syafiq Mohd Zin berkata pihaknya mengu...
Pemimpin Umno Makan Gaji Naik Kereta Rasmi Kerajaan Tapi Mimpi Lain Lain Kata Syed Hamid

Pemimpin Umno Makan Gaji Naik Kereta Rasmi Kerajaan Tapi Mimpi Lain Lain Kata Syed Hamid

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 355 hits
Syed Hamid Albar menyifatkan kerajaan PN unik dan politik Malaysia sekarang kena buat tesis PETALING JAYA Pemimpin Bersatu Syed Hamid Albar berkata Perikatan Nasional tidak dapat menubuhkan Majlis Presiden kerana Umno dan Barisan Nasional t...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb