Peguam Dedahkan Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Dalam Derita Persoalannya Sampai Bila


Demi anak, banyak ibu bertahan dalam derita. Tanyalah mana-mana isteri sekalipun, siapa saja yang sanggup nak kahwin tapi menderita dalam perkahwinan. Semua orang tak nak.
Seperti yang dikongsikan oleh Peguam Syarie, Fahmi Ramli, ramai wanita yang boleh dikategorikan sebagai dialah ibu dan dia jugalah bapa kepada anak-anaknya. Bukan kerana dia ibu tunggal, tapi keadaan dia yang membuatkan seolah-olah dia ibu tunggal.
Ibu itulah yang uruskan hal ehwal anak-anak sendirian, ibu itu jugalah yang bekerja siang malam untuk cari nafkah kepada anak-anak.

Ada sebilangan kecil yang mungkin dia terpaksa lakukan begitu sebab suami lumpuh, sakit, kematian suami dan hal-hal yang tak dapat dielakkan.
Tapi, lebih teruk bila dia jadi ‘Ibu Tunggal’ menanggung segala perbelanjaan diri dan anak-anak, WALAUPUN wanita itu sebenarnya ada suami. Ada beberapa contoh mengapa ibu yang tanggung segala perbelanjaan anak walaupun ada suami yang sihat:
1. Suami banyak hutang peribadi
Kadang-kadang banyak suami yang terpaksa abaikan tanggungjawab menyediakan nafkah wajib kepada anak isteri disebabkan banyak buat Personal Loan, Overlap loan, kereta mahal lebih daripada kemampuan, hutang kad kredit dan macam-macam hutang lain lagi.
Perkara ini berlaku disebabkan lelaki itu sebelum kahwin tidak ada perancangan kewangan yang betul bagaimana nak survive dalam kehidupan selepas kahwin. Dan ada juga disebabkan, hutang yang tinggi ini disebabkan nafsu sendiri seperti nak pakai kereta mahal, hingga bayaran bulanan lebih daripada RM1000, sedangkan gaji baru dalam RM2500.

2. Suami banyak membazir
Pembaziran ini sangat kerap berlaku. Kadang-kadang, benda yang tak patut beli pun dibeli juga. Contohnya, bayaran bulanan Astro/Netflix. Itu satu kehendak sahaja. Kalau tak ada pun, masih boleh hidup. Satu lagi, yang paling ketara adalah, pembelian rokok atau vape. Walaupun ada banyak pandangan ulama’ sudah sebut Haram, tapi, masih lagi ada pembaziran untuk perbelanjaan rokok setiap bulan.
Pembaziran itu berlaku bila, benda yang tak diperlukan, kita tetap nak beli. Ia masih berkaitan tentang nafsu.
3. Suami tak bekerja/malas
Ini satu perkara yang paling membuatkan wanita takut nak berkahwin. Bila dapat suami yang malas nak kerja, atau bila dah tak cukup pendapatan tapi tak mahu usaha lebih untuk cukupkan keperluan anak isteri.
Kadang-kadang masih ada lagi suami yang tahu kahwin saja, tapi segala perbelanjaan isteri dan anak-anak, mak dan ayahnya yang tanggung. Ishhh, malu sangatlah kalau nak kahwin, tapi tak mampu berdikari. Lebih baik tak payah kahwin kalau macam tu. Biasa sangat jadi anak manja kalau macam ni.

4. Suami ada banyak isteri
Sepatutnya, orang yang poligami kena ada banyak duit. Sebab setiap bulan mesti banyak perbelanjaan untuk dirinya, isteri-isterinya dan anak-anaknya. Ye lah, lebih besar periuk, lebih banyak keraknya.
Cuma, ada sebilangan suami, yang tak ada kemampuan kewangan pun, tapi nak kahwin lebih juga. Tak boleh cara baik, dia nikah pula dekat Siam. Tak boleh pergi Siam, nikah pula cara sindiket. Lepas tu, anak isteri sedia ada terabailah dari sudut nafkah. Ye la kan, ada isteri baru.
5. Bekas suami jahil
Bila sudah berpisah, biasanya anak-anak diletakkan dibawah jagaan ibu. Jadi, ada sesetengah lelaki yang tak faham, walaupun diterangkan berkali-kali. Hak jagaan tetap dibawah ibu, bapa pula wajib bagi Nafkah.

Ada yang faham, mudah. Tapi bila ada yang tak faham, dia akan mengelak dan buat tak tahu saja bab perbelanjaan wajib anak. Lelaki ini selalu akan cakap, “dah mak dia yang jaga, mak dia la yang tanggung.” Kemudian bila bawak tuntutan ke Mahkamah, mulalah nak marah-marah dan cari seribu satu jalan elak bayar nafkah.
Kenapa ramai wanita tak mahu cerai sebab anak?
Biasanya jawapan yang akan saya dapat adalah bimbang anak itu dibesarkan tanpa bapa.
?????? Saya pun bingung sebenarnya… Adakah bapa kepada anak tersebut akan mati kalau mereka berpisah?
Mungkin pada saya, ramai orang tak nak pisah kerana anak ada sebabnya tersendiri. Cumanya, semua ini bergantung kepada wanita tersebut. Sekiranya, dia sanggup beri peluang untuk suaminya berubah, maka berikhtiarlah sesuatu.

Namun, jika sekiranya anda sudah tidak sanggup lagi menanggung derita, Islam tidak pernah mengHARAMkan atau meMAKHRUHkan berpisah. Bahkan, perceraian itu sendiri adalah Harus jika perkahwinan tersebut mendatangkan kemudaratan kepada diri sendiri.
Kalau tidak, Islam itu akan dilihat sebagai agama yang tidak adil kerana memaksa wanita itu hidup dalam penderitaan dek kerana perbuatan suaminya yang abaikan tanggungjawab.
Semoga dengan pengorbanan anda sebagai isteri dan ibu, dapat suatu ganjaran yang besar dan dipermudahkan Allah atas apa jua urusan anda.
Pilihan ditangan anda. Anda yang tentukan kehidupan anda dan anak-anak anda wahai wanita yang kuat dan hebat.
Kredit: Peguam Syarie, Fahmi Ramli
Ada gambar anak minum susu yang cute-cute? Jom share dengan Pa&Ma dan anda mungkin berpeluang memenangi hamper barangan bernilai RM100. Muat naik gambar anak anda di SINI

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Peguam Dedahkan Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Dalam Derita. Persoalannya Sampai Bila? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/peguam-dedahkan-demi-anak-ramai-ibu-bertahan-dalam-derita-persoalannya-sampai-bila/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fikirkan Anak Anak Ibu Sanggup Bertahan Tiada Lagi Kesakitan Arwah Moga Syurga Buatmu

Fikirkan Anak Anak Ibu Sanggup Bertahan Tiada Lagi Kesakitan Arwah Moga Syurga Buatmu

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 375 hits
Setiap pasangan yang berkahwin mengharapkan perkahwinan itu biarlah sampai ke akhir hayat namun tak semua harapan itu menjadi nyata Ada yang tetap bertahan tetapi akhirnya tak dapat juga diselamatkan Harapkan kebahagiaan namun jadi mangsa s...
Video Frontliner Buat Video Call Bantu Anak Tatap Wajah Ibu Buat Kali Terakhir Undang Sebak Ramai

Video Frontliner Buat Video Call Bantu Anak Tatap Wajah Ibu Buat Kali Terakhir Undang Sebak Ramai

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 293 hits
Pemergian insan tersayang terutamanya ibu dan bapa pasti memberi kesan kepada sesiapa sahaja Namun perasaan itu pasti lebih meruntun apabila kita sebagai waris tidak dapat menguruskan urusan pemergian mereka apatah lagi untuk berada dekat d...
Dendam Dituduh Mencuri Anak Di Deli Serdang Bacok Ibu Angkat Hingga Sekarat

Dendam Dituduh Mencuri Anak Di Deli Serdang Bacok Ibu Angkat Hingga Sekarat

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 219 hits
Kapolsek Pagar Merbau Iptu I R Sitompul mengatakan pelaku ditangkap saat berupaya melarikan diri usai membacok ibu angkatnya Kasus penganiayaan itu dilakukan pelaku lantaran dendam lama terhadap ibu angkatnya
Good Boy Anak Ibu Dah Pandai Baca Abc Anak Arwah Abam Makin Aktif Bijak

Good Boy Anak Ibu Dah Pandai Baca Abc Anak Arwah Abam Makin Aktif Bijak

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 316 hits
Seronok melihat perkembangan anak arwah Abam Bochey Syed Uthman Hamzah Al Juffrey yang kini sedang melalui fasa untuk bercakap dan mula belajar banyak perkara Jika dahulu ibunya NorHidayah Mohd Ali berkongsi gelagat Hamzah yang mula mencont...
Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

Bukan Anak Tiri Ibu Kota Jakarta

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 149 hits
Geliat pembangunan di Sabira memberi gambaran Pulau ini bukan anak tiri ibu Kota Jakarta Keberadaannya menjadi perhatian
Bantu Video Call Di Icu Frontliner Turut Sebak Lihat Momen Akhir Anak Amp Ibu Nazak

Bantu Video Call Di Icu Frontliner Turut Sebak Lihat Momen Akhir Anak Amp Ibu Nazak

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 179 hits
Sejak pandemik COVID 19 melanda negara kita pelbagai SOP telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan bertujuan untuk membendung penularan wabak menjadi lebih teruk Antara SOP yang perlu dipatuh ialah waris kepada pesakit yang positif COVID 19 ti...
5 Kata Ajaib Pengganti Jangan Nangis Yang Bisa Ibu Lontarkan Ke Anak Bijak Banget

5 Kata Ajaib Pengganti Jangan Nangis Yang Bisa Ibu Lontarkan Ke Anak Bijak Banget

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 314 hits
Menangis sama halnya dengan mengekspresikan emosi perlu pendekatan khusus untuk menghadapinya Moms
Kuman Di Botol Susu Antara Punca Anak Muntah Cirit Birit Step Ni Ibu Kena Tahu

Kuman Di Botol Susu Antara Punca Anak Muntah Cirit Birit Step Ni Ibu Kena Tahu

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 238 hits
Ibu bapa yang ada anak kecil bab kebersihan harus sentiasa dititikberatkan Nampak macam biasa kadang perkara ini boleh menyebabkan anak mudah jatuh sakit Begitu juga dalam bab kebersihan botol susu ada yang buat acuh tak acuh Penjagaan yang...
Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

Ibu Bapa Tak Boleh Cium Mulut Anak Walaupun Mereka Masih Kecil Ikuti Perkongsian Doktor Ini

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 461 hits
Mencium anak merupakan tanda kasih sayang kita sebagai ibu bapa Namun menjadi trend pada zaman ini ibu bapa yang beragama Islam mencium anak anak di bahagian mulut untuk menunjukkan rasa kasih sayang Namun tahukah anda bahawa sayang macam m...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih