Pegawai Tadbir Dan Diplomatik Ptd 2019


Ini adalah informasi ringkas berkatian jawatan pegawai tadbir dan diplomatik ptd 2019 untuk dari pelbagai cabang sumber yang sahih.
Kerjaya Sebagai PTD 2019 Malaysia PTD (SPA) Saban tahun permohonan sebagai “Pegawai Tadbir Dan Diplomatik” akan diadakan menerusi laman sesawang rasmi SPA (GOV) dimana setiap pengambilan perlu melalui fasa ujian, temuduga yang ditentukan sehingga mencapai tahap lantikkan ke jawatan tersebut.
PTD merupakan antara jawatan yang menjadi “favourite” pemohonan lepasan universiti dalam sektor kerajaan.
Apa maksud PTD ? Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) atau in english “Administrative and Diplomatic Office” merupakan pegawai seperti pegawai daerah, pegawai kedutaan, duta di pelbagai peringkat Kementerian dan Jabatan, Syarikat Milik Kerajaan (GLC), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), dan Badan² Antarabangsa yang berkelulusan ijazah.[1]
Tugas Pegawai Tadbir Diplomatik Tugas sebagai seorang yang berjawatan PTD adalah Merancang, menggubal dan melaksanakan dasar-dasar awam mengenai pengurusan sumber tenaga manusia dan organisasi, sumber kewangan, ekonomi, pentadbiran dan pembangunan wilayah/daerah/tempatan/tanah, perancangan dan pentadbiran sosial, hubungan antarabangsa dan hal ehwal luar negeri (termasuk perkhidmatan luar negeri) keselamatan/ketahanan negara serta pengurusan teknologi maklumat[2]
Tangga Gaji Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD)[3] IJAZAH SARJANA MUDAGRED M41 – RM2,422.00*IJAZAH SARJANAGRED M41 – RM2,733.14IJAZAH DOKTOR FALSAFAH (PHD)GRED M41 – RM3,044.48GAJI MAKSIMUMRM9,631.00KADAR KENAIKAN TAHUNANRM225.00 Apa Syarat Untuk Mohon?[4] Antara syarat bagi yang ingin memohon untuk jawatan ini adalah :
Warganegara Malaysia.Berumur tidak kurang dari 18 tahun dari iklan jawatan yang dikeluarkan.Ijazah sarjana muda kepujian atau Ijazah Sarjana atau Ijazah Doktor Falsafah (PhD) yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. Lulus peperiksaan memasuki perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik yang ditetapkanHadir dan lulus dengan jayanya Diploma Pasca Siswazah Pengurusan Awam anjuran Institut tadbiran Awam Negara. Syarat Bahasa Melayu :
Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian (sekurang-kurangnya Gred C) dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia/ Sijil Vokasional Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan Proses Pengambilan PTD Proses Aliran PTD PTD mempunya fasa-fasa pengambilannya sebelum lantikan ke jawatan yang dipohon antaranya adalah seperti carta alir yang kami tunjukkan diatas.
Peperiksaan Online PTD Dahulu peperiksaan PTD adalah dalam format bertulis, namun sejak 2014 ujian untuk pengambilan pekerjaan sektor kerajaan melalui SPA semuanya melalui online.
Untuk Peperiksaan Pegawai Tadbir & Diplomatik Ini ada 2 seksyen ujian bakal anda hadapi iaitu
Seksyen A – Pengetahuan AMSeksyen B – Daya Penyelesaian Masalah Kedua-dua seksyen ujian ini adalah bagi menguji tahap pemikiran anda, ianya tidaklah terlalu susah bagi level anda sebagai pemegang ijazah jika anda prepare lebih awal dengan soalan-soalan yang bakal di tanya, Boleh rujuk Contoh Soalan Ujian PTD.
Ujian Psikometrik / Ujian PAC (PTD ASSESSMENT CENTRE) Step seterusnya jika anda melepasi “peperiksaan online ptd” adalah anda akan akan membuat Ujian PAC PTD, ujian pac adalah untuk pihak JPA mengenali calon yang betul-betul layak untuk pihak SPA membuat tapisan. ianya merupakan satu ujian wajib sebelum anda ke fasa “Temuduga” . Sebelum hadir ujian PAC ini, calon akan dikehendaki menjawab soalan Psikometrik (Personaliti diri)
3 Kreteria yang perlu anda tahu dalam ujian ini adalah :
Kualiti Personal – dalam erti kata lain tentang bagaimana tingkah laku diri anda, kualiti penampilan diri, keyakinan yang anda ada dalam sesuatu kerja, bagaimana gerak kerja anda dalam kumpulan, dan potensi kepimpinan yang anda ada.
Pengetahuan – Bagaimana kematangan idea dalam kerja
Kemahiran – Berkomunikasi dengan baik dalam apa jua keadaan, boleh berucap awam dan berkebolehan dalam debat persis di parlimen.
*Tambahan bagi calon PTD yang sampai fasa ini, anda akan menjalani ujian kecergasan fizikal iaitu 1 minit bangun tubi dan ujian “bleep test” 20 meter lari ulang alik.
Temuduga PTD Fasa terakhir sebelum anda diserap sebagai penjawat jawatan ptd adalah temuduga, ada beberapa soalan femes yang selalu ditanya antara seperti paparan dibawah ini. namun ini hanyalah sekadar contoh, sentiasa siap sedia dgn pengetahuan isu sesama Malaysia.
Rujukan ˄ Apa Itu PTD? (Wikipedia)˄ Tugas PTD (SPA.GOV.MY)˄ Tangga Gaji (SPA.GOV.MY)˄ Syarat Permohonan (SPA.GOV.MY) The post Pegawai Tadbir dan Diplomatik PTD 2019 (Informasi & Cara Mohon) appeared first on Viramon.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.viramon.com/news/ptd

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Libur Lebaran 2019 Ylki Ingatkan Pengelola Lokasi Wisata Akan Kenyamanan Konsumen

Libur Lebaran 2019 Ylki Ingatkan Pengelola Lokasi Wisata Akan Kenyamanan Konsumen

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 253 hits
Beberapa hari setelah merayakan Lebaran 2019 biasanya masyarakat akan berbondong bondong menyerbu tempat destinasi wisata Tentu ini menjadi hal yang positif setidaknya untuk menggairahkan ekonomi lokal dan mempromosikan destinasi wisata kep...
Helikopter Jadi Pilihan Angkutan Mudik 2019

Helikopter Jadi Pilihan Angkutan Mudik 2019

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 167 hits
Helikopter sudah menjadi pilihan bagi sebagian masyarakat Indonesia untuk mudik 2019 dengan alasan agar cepat dan nyaman sampai tujuan Meski demikian pilihan angkutan udara tersebut masih terbatas pada wilayah Jakarta Bandung
Pengusaha Kue Kering Raih Untung Jutaan Rupiah Saat Lebaran 2019

Pengusaha Kue Kering Raih Untung Jutaan Rupiah Saat Lebaran 2019

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 268 hits
Kue kering menjadi makanan khas yang wajib disajikan saat merayakan Idulfitri Momentum tersebut pun menjadi pintu berkah bagi pengusaha kue kering yang dapat mengumpulkan keuntungan hingga ratusan juta Rupiah saat Lebaran 2019
Jelang Lebaran 2019 Harga Daging Sapi Melonjak Sampai Rp 140 000 Per Kg

Jelang Lebaran 2019 Harga Daging Sapi Melonjak Sampai Rp 140 000 Per Kg

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 308 hits
Harga sejumlah bahan pokok jelang Lebaran 2019 terpantau stabil Meski demikian masih ada kenaikan harga pada beberapa bahan pokok yang sangat diperlukan saat perayaan Idul Fitri di antaranya daging sapi dan bawang Hari ini daging sapi dijua...
Lebaran 2019 Kementerian Pupr Siagakan 32 Mobil Toilet Sepanjang Jalur Mudik

Lebaran 2019 Kementerian Pupr Siagakan 32 Mobil Toilet Sepanjang Jalur Mudik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 309 hits
Ketersediaan toilet di titik titik peristirahatan atau rest area sepanjang jalan tol merupakan salah satu sarana yang krusial bagi pengendara yang ingin mudik Lebaran 2019 Maka dari itu Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat menduk...
Dekati Idulfitri 2019 Harga Cabai Merah Di Solo Naik Dua Kali Lipat

Dekati Idulfitri 2019 Harga Cabai Merah Di Solo Naik Dua Kali Lipat

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 291 hits
Dua hari menjelang hari Raya Idulfitri 2019 harga sejumlah komoditas di pasar tradisional Kota Solo mengalami kenaikan Kenaikan paling signifikan terjadi pada komoditas cabai merah besar Di Pasar Gede harga komoditas tersebut naik drastis d...
2019 Tahun Ujian Allah Saja Yang Tahu Miss You Johan Nawawi Ucap Nora Ariffin

2019 Tahun Ujian Allah Saja Yang Tahu Miss You Johan Nawawi Ucap Nora Ariffin

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 492 hits
Please follow and like us 0 Penyanyi Nora Ariffin ada menitipkan dedikasiknya bersempena dengan sambutan Aidilfitri yang bakal diraikan beberapa hari lagi Ujar penyanyi lagu Hanya Satu itu menerusi Instgaram tahun ini merupakan tahun ujian ...
Apple Menerajui Pasaran Peranti Boleh Pakai Pada Suku Pertama 2019

Apple Menerajui Pasaran Peranti Boleh Pakai Pada Suku Pertama 2019

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 385 hits
IDC telah mengeluarkan statistik terkini bagi segmen peranti boleh pakai bagi suku pertama 2019 Ia memperlihatkan Apple masih mendahului di tangga teratas dengan pegangan pasaran sebanyak 25 8 Apple telah menjual sebanyak 12 8 juta unit pro...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega