Pegawai Kerajaan Malas




Video seorang lelaki mengamuk ketika berurusan di sebuah premis kerajaan tular di laman sosial, hari ini. Dalam video berdurasi 43 saat berkenaan, lelaki itu dengan nada suara tinggi menjelaskan dia berada di premis itu sejak 10 pagi. Bagaimanapun selepas empat jam menunggu nombor giliran dipanggil, dia diarahkan kembali semula ke premis kerana kekurangan kakitangan dan waktu rehat.

Perkara biasa dalam sektor kerajaan dimana kau buat 10 kaunter tapi dalam sejarah hidup aku belum pernah melihat kesemua kaunter tu penuh walau pun diawal pagi. Bukan waktu rehat yerr..


Tapi aku akui berbanding dahulu dengan sekarang perkhidmatan pekerja kerajaan adalah lagi baik. Cuma ada segelintir mereka yang masih lagi di ulik mimpi nak merayau- rayau di kantin atau shopping terlebih masa.


Alasan yang diberikan oleh penjawat awam tersebut mengatakan tidak cukup kakitangan adalah amat memalukan. 


Baru 2 hari lepas Tun Mahathir kata lambakan pekerja awam disektor kerajaan. Maka apa hal pula tak cukup kakitangan.


Kalau tak salah aku, lebihan kakitangan kerajaan ialah dalam 70K orang dan Tun Mahathir tidak akan membuang mereka kerana takut timbul masalah sosial nanti disebabkan terlalu ramai yang tidak bekerja. Tun Mahathir pun kasihan pada penjawat awam.


Tapi apabila seorang rakyat terpaksa tunggu 4 jam dan ulang alik 8 kali ini cukup melampau. Kami sebagai rakyat bila ke pejabat kerajaan kadang kala fedup juga dengan benda-benda  macam ni tapi terpaksa diam terutama bila pergi pejabat pembaharuan lesen, mohon tapak atau jabatan kebajikan dimana kita memerlukan bantuan penjawat awam ni. 


Kawasan atau jabatan ni ler macam hawau. Dia orang pandang kau kecik jer dan kaunter seperti biasa tak pernah penuh. Macam kes mamat ni yang nak buat urusan lori dia tu. Tapi lama-kelamaan mesti angin bila kau layan mamat tu macam taik. Kebanyakan pihak akan senyap jer sebab kalau melenting sudah pasti lesen kau tak dapat. Kasihan aku kat mamat  ni. Itulah sikap sesetengah penjawat awam yang berlagak dan tak tahu kepayahan pihak lain.


Tapi kalau kau ke pejabat tanah nak bayar cukai, Majlis pembandaran atau JPJ baharui lesen semuanya OK. Aku tak pernah alami apa-apa masalah dengan jabatan sedemikian kerana  kita tak harapkan bantuan mereka. 


Tapi tak semua macam ni yer...ada pepatah berkata kerana nila setitik habis susu satu belanga. Aku tak salahkan pegawai rendah yang kena maki tu, aku salahkan pengurus / pengarah jabatan tersebut. Andai kata kau dah tahu kakitangan kurang, apa tindakan kau untuk kurangkan kesesakan rakyat kat luar tu. Mungkin breaktime kau tambah dari 2 kali ke 4 kali supaya minimum kakitangan cukup kat kaunter. 


Atau pengarah/pengurus ni pun kaki mulau. So anak-anak buah pun ikut ler. Bila kepala lembik maka ekor pun lembik.


Kadang-kadang aku setuju jer dengan cadangan Mahathir kurangkan kakitangan kerajaan ni. Tapi bila fikirkan semua ni orang melayu kasihan pula. Ada anak bini dan aku pernah alami kena buang kerja faham sangat masalah yang akan mereka hadapi nanti.


Cuma nasihat aku bekerjalah sungguh-sungguh. Orang tak maki atau mengamuk tanpa sebab yer. Mamat tu mengamuk kerana suka-suka ker..hehehe. 


Yang mengamuk tu pula India. Tak pasal-pasal nanti isu perkauman timbul. Terlalu ramai kaum melayu mendominasi sektor kerajaan hingga kaum lain tersisih. Ini adalah lambang ketidakadilan bagi rakyat Malaysia apatah lagi kini kita adalah Malaysia baru. INILAH tajuk berita nanti keluar..hahaha.


Jangan nanti ada pihak lain ambil kesempatan dari segelintir penjawat awam yang kurang peka terhadap susah rakyat ni maka kau juga akan menangis. Jangan ketawa dahulu selepas tu nangis...jangam malas sekarang selepas kau kena buang.


Aku malas nak upload video ni.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2019/02/pegawai-kerajaan-malas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penghina Agama Makin Berani Jika Kerajaan Malas Bertindak

Penghina Agama Makin Berani Jika Kerajaan Malas Bertindak

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 349 hits
PAS tuntut penjelasan pihak berkuasa bebas individu hina Rasulullah BANGI PAS menuntut penjelasan pihak berkuasa apabila membebaskan pemilik akaun Facebook Foo Sing Wai yang memuat naik karikatur biadab menghina Nabi Muhammad dan isteri bag...
Kerajaan Ph Berjaya Kurangkan Hutang Negara Walaupun Baru 9 Bulan Mentadbir

Kerajaan Ph Berjaya Kurangkan Hutang Negara Walaupun Baru 9 Bulan Mentadbir

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 273 hits
Walaupun berdepan dengan cabaran ekonomi yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu angka hutang negara telah berjaya dikurangkan sehingga tahap minimum oleh Kerajaan Pakatan Harapan biarpun baru 9 bulan mentadbir Namun rakyat diminta bersab...
Kerajaan Ph Teruskan Agenda Jual Aset Negara Yang Dikumpul Bn Najib

Kerajaan Ph Teruskan Agenda Jual Aset Negara Yang Dikumpul Bn Najib

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 367 hits
Kerajaan PH telah meneruskan agenda mereka untuk jual aset negara yang dikumpul pada masa kerajaan BN IHH Berhad telah dijual oleh Khazanah kepada Jepun pada bulan November lalu dengan harga RM8 42 bilion Syarikat telco M1 juga telah dijual...
Baru 9bulan Bentuk Kerajaan Bagi Ph Peluang Wan Azizah

Baru 9bulan Bentuk Kerajaan Bagi Ph Peluang Wan Azizah

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 231 hits
SEMENYIH Kerajaan Pakatan Harapan sentiasa berusaha untuk menunaikan setiap janji mereka meskipun berdepan dengan kekangan sejak mengambil alih pentadbiran negara kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Beliau yang...
Saifuddin Kerajaan Tidak Pernah Bincang Tuntutan Manila Ke Atas Sabah

Saifuddin Kerajaan Tidak Pernah Bincang Tuntutan Manila Ke Atas Sabah

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 329 hits
KUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah hari ini berkata Putrajaya dan Manila tidak membincangkan tuntutan negara itu ke atas Sabah selepas duta Filipina ke Malaysia membangkitkan semula tuntutan kontroversi tersebut Tidak pernah...
Ph Gagal Tunai Janji Sebab Menanggung Masalah Kerajaan Terdahulu

Ph Gagal Tunai Janji Sebab Menanggung Masalah Kerajaan Terdahulu

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 242 hits
HULU LANGAT Pakatan Harapan tidak lagi berani menabur janji kepada rakyat kerana takut tidak dapat ditunaikan Presiden Pakatan Harapan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata ini kerana pembangkang tidak menyedari bahawa terpaksa menang...
Kerajaan Buka Peluang Bina Stesen Wte

Kerajaan Buka Peluang Bina Stesen Wte

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 201 hits
SYARIKAT swasta dipelawa membangunkan stesen sisa pepejal kepada tenaga di setiap negeri dalam tempoh dua tahun akan datang https www hmetro com my mutakhir 2019 02 426759 buka peluang bina stesen wte metrotv
Kerajaan Ambil Alih Tol Lain Ikut Kemampuan Kata Pm

Kerajaan Ambil Alih Tol Lain Ikut Kemampuan Kata Pm

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 242 hits
Kerajaan ambil alih tol lain ikut kemampuan kata PM Dikemas kini 41 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 24 Feb 2019 8 21
Walau Bukan Kewajipan Kerajaan Kekal Subsidi Jemaah Haji

Walau Bukan Kewajipan Kerajaan Kekal Subsidi Jemaah Haji

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 271 hits
Walau bukan kewajipan kerajaan kekal subsidi jemaah hajiPosted By on February 24 2019SUBSIDI kepada jemaah haji selama ini bukan wajib atas Lembaga Tabung Haji sebaliknya usaha agensi itu meringankan beban pencarumnya menampung kos menunaik...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened