Pdpr Untuk Anak Tapi Ibu Bapa Yang Penat


Pdpr Untuk Anak Tapi Ibu Bapa Yang Penat

Semenjak Menteri Pendidikan umumkan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) dilaksanakan sebagai alternatif pembelajaran norma baharu aku sebagai ibu bapa yang terlibat memang tak lena tidur. Penat woi.

Tak pernah aku bayangkan akan burn out. Kes aku, anak sorang sahaja yang sekolah pun dah penat macam ni, bayangkan ibu bapa yang ada anak ramai. Nak kena handle dan guna berapa banyak peranti untuk kemudahan pembelajaran secara online.

Perghh menangis.



Belajar Guna Google Classroom

Memang dah bermula dari tahun lepas pun sesi pembelajaran di Google Meet dan  Google Classroom untuk semak kerja sekolah cikgu bagi. Tahun lepas masih relax sebab kita semua bayangkan akan ke sekolah bila masuk tahun 2021.

Tapi malangnya tidak ya, jadi cikgu memang fokus pemberian kerja sekolah secara dalam talian. Mana yang boleh tulis di kertas, buku tulis, buku latihan dan ada juga yang perlu rakam video kemudian submit kepada cikgu terlibat.

Belum sampai seminggu PDPR dilaksanakan dan cikgu semakin aktif dalam pembelajaran anak-anak. Dari satu sudut aku setuju lah sebab anak aku kembali bersemangat nak belajar dan lebih peka bila melibatkan pelajaran.

Tapi antara perkara belakang tabir sebagai ibu bapa perlu sediakan keperluan dan kesiap sediaan anak nak belajar secara online agak mencabar.  







Cabaran Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah

Cabaran utama ialah untuk anak-anak kekal fokus semasa pembelajaran diadakan. Agak sukar untuk fokus ketika cikgu beri penerangan sebab ada sahaja anak-anak yang menyampuk.

Tak dinafikan sifat anak-anak yang suka bertanya dan bercakap adalah sesuatu yang bagus menandakan mereka faham apa yang di ajar tapi kasihan bagi murid-murid lain yang kurang faham atau lambat tangkap apa cikgu ajar.

Situasi kelas anak aku sendiri, banyak kali cikgu ingatkan supaya ‘off microphone’. Memang besar cabaran cikgu mengajar di alam maya.

Cabaran lain ialah gangguan persekitaran. Untuk pastikan sesi pembelajaran tidak terganggu, aku tempatkan Ikhwan dalam bilik dan pastikan adik-adik dia tak kacau daun. Almaklumlah sepanjang berada di rumah, apa sahaja aktiviti memang buat bersama-sama.  Jadi adik-adik teruja nak join belajar.

Cabaran aku pula sebagai ibu ialah terpaksa ikut sekali sesi pembelajaran anak-anak. Bukanlah setiap masa, cukup sekadar pastikan Ikhwan tahu fungsi Google Classroom yang mana harus ditekan. Butang mute / off microphone adalah paling penting perlu tahu. Harapnya untuk seminggu dua ni sahaja aku perlu standby. Moga lepas ni Ikhwan lebih berdikari.




Tukar Jadual Dan Ubah Rutin

Memang sah la rutin aku terjejas. Kena tengok jadual pembelajaran anak dan paling kerap berlaku adalah kena selalu check whatsapp group sekolah. Memang itulah medium komunikasi murid dan cikgu.

Kebiasaan cikgu akan mulakan sesi pembelajaran dengan pemberitahuan di group whatsapp sekolah dan jika perlu menggunakan Google Classroom cikgu akan buat pengumuan terlebih dahulu. 

Tapi aku bersyukur sekurang-kurangnya aku duduk di rumah dan dapat monitor anak-anak. Ibu bapa lain yang terpaksa keluar menjemput rezeki, terpaksa biar anak dekat rumah lagi sedih. Terpaksa berdikari sendiri.

Apalah nasib keluarga kurang berkemampuan, adik beradik ramai, berkongsi gajet dan ibu bapa yang kurang arif tentang teknologi kan. Hai kasihan.

Apa pun kerajaan pun dah umumkan PKP bakal dilanjutkan lagi sehingga awal Febuari. Entah-entah lepas ni sampai Raya Cina pula. Entahlah kan, kita doa sahaja yang baik-baik selepas ini. Nak hambat anak ke sekolah pun hati tak tenang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/01/pdpr-untuk-anak-tapi-ibu-bapa-yang-penat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Promo Pdpr Ibu Bapa Pening Kepala Anak Anak Jadi Mangsa

Promo Pdpr Ibu Bapa Pening Kepala Anak Anak Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 331 hits
Sistem Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah yang mula diperkenalkan sejak sekolah dibuka 20 Januari lalu kini menjadi topik hangat ibu bapa setiap hari Jika pada mulanya semangat menemani anak belajar secara online berkobar kobar di hati na...
Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

Tadika Swasta Beroperasi Di Negeri Pkp Keputusan Hantar Anak Terserah Pada Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 301 hits
Susulan pengumuman Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin mengenai pengoperasian tadika swasta tiada paksaan untuk ibu bapa menghantar anak ke tadika jika bimbangkan tahap kesihatan anak Menurut beliau berkaitan dengan kerungsingan ibu bap...
Demi Anak Ibu Ditahan Curi Ubat Makanan Polis Datang Tak Tangkap Tapi Bawa Makanan

Demi Anak Ibu Ditahan Curi Ubat Makanan Polis Datang Tak Tangkap Tapi Bawa Makanan

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 365 hits
Betullah orang kata demi anak ibu sanggup berkorban apa sahaja Susah senang hidup kita ni tak sama Begitu juga masalah orang lain kita tak tahu sejauh mana kesusahan mereka Seperti kisah ibu ini di Petaling Jaya yang didapati mengambil bara...
Kerap Merakam Aksi Anak Makan Ibu Bapa Kanak Kanak Ini Didakwa Mempergunakan Anak Mereka Untuk Hasilkan Keuntungan

Kerap Merakam Aksi Anak Makan Ibu Bapa Kanak Kanak Ini Didakwa Mempergunakan Anak Mereka Untuk Hasilkan Keuntungan

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 266 hits
KERAP MERAKAM AKSI ANAK MAKAN IBU BAPA KANAK KANAK INI DIDAKWA MEMPERGUNAKAN ANAK MEREKA UNTUK HASILKAN KEUNTUNGAN Sepasang suami isteri di China mendapat kecaman hebat dari netizen di China dan dari media setelah didakwa membuat rakaman an...
Anak Belajar Online Mencabar Untuk Ibu Bapa

Anak Belajar Online Mencabar Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 271 hits
WACANA SHORTS 19 JANUARI 2021 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar siri ke 226 bertajuk Setahun tertinggal sekolah Apa nasib anak kita bersama Penyampai radio pengacara TV Muhammad Azmir Selamat pada 19 Januari 2021 UNTUK VIDEO P
Demi Sesuap Nasi Tiada Istilah Penat Ibu Terpaksa Bawa Anak Kutip Sampah Bersama

Demi Sesuap Nasi Tiada Istilah Penat Ibu Terpaksa Bawa Anak Kutip Sampah Bersama

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 303 hits
Kita rasa susah tapi sebenarnya ada lagi yang lebih susah Tular sebuah video di aplikasi TikTok memaparkan seorang ibu sedang mengutip dan mengasingkan sampah yang boleh dijual demi mencari rezeki untuk kelangsungan hidupnya Apa yang menyed...
Seorang Ibu Sanggup Berkorban Apa Sahaja Asisten Komisioner Nik Ezanee Bantu Ibu Terdesak Curi Kerana Anak Demam

Seorang Ibu Sanggup Berkorban Apa Sahaja Asisten Komisioner Nik Ezanee Bantu Ibu Terdesak Curi Kerana Anak Demam

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 227 hits
551 total views 551 views today Kerana terlalu terdesak seorang ibu sanggup mencuri makanan dan plaster untuk kebah demam bagi mengubati demam anaknya Kisah itu telah mendapat perhatian Ketua Polis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Ni...
Tok Empat Halau Ibu Tunggal Dan Anak Oku Hanya Kerana Ada Pihak Rayu Agihan Bantuan

Tok Empat Halau Ibu Tunggal Dan Anak Oku Hanya Kerana Ada Pihak Rayu Agihan Bantuan

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 251 hits
PEKAN Mangsa banjir di Kampung Padang Rumbia dekat sini semakin hairan dengan sikap tok empat kampung itu yang terusan bertindak zalim terhadap penduduk hanya kerana menuntut hak bantuan banjir Terkini satu sumber mendedahkan beliau telah m...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan