Payung Yang Koyak Robak Rabik


 Hari-hari dan tanpa putus tajuk berita dalam negara kita membawa kisah yang makin tidak berguna. Atau "useless news" dalam bahasa mudah. Berita yang bukan saja tidak bermanfaat apa pun bagi rakyat negara tetapi berita yang lahir daripada fe'el dan perbuatan tidak berguna oleh orang besar dan pemimpin negara.



Zahid bohong ke tak bohong ke, tak ada kena-mengena dengan nasib tuan-tuan. Samada Zahid bohong atau tak bohong, rakyat marhaen yang menghadapi pelbagai cabaran sekarang tidak akan kurang kesedihan mereka. 
Takiyuddin resign ke tak resign ke tidak membawa sebarang erti yang berguna bagi nasib majoriti besar penduduk negara kita. Ahli MT Umno resign atau tidak resign tidak akan beri kesan positif apa pun kepada negara kita. Nasib tuan-tuan tidak akan berubah - akan sama juga.
Jadi semua berita ini adalah berita yang tidak berguna apa pun. Useless news. Tapi ramai juga muka-muka orang dalam tajuk-tajuk berita di atas. Maksudnya mereka mewakili organisasi, parti, jabatan dsbnya yang kononnya tujuannya adalah untuk menjaga kebajikan rakyat.
Tetapi yang hakikatnya tidak ada apa pun kebajikan orang yang dibela. Saudara kopiah putih itu pun minta maaf atas kenyataan tak masuk akal  menentang 'bendera putih'.  Pasal apalah dia nak menentang bendera putih? Bendera putih itu cuma alat isyarat saja.   Macam lampu merah dan lampu hijau di tengah jalan. Bila merah kita berhenti lah. Bila hijau kita jalan. Tak ganggu akidah siapa pun.  
Kes orang bunuh diri itu pun signal juga. Mereka sedang memberi signal atau isyarat bahawa masyarakat kita sudah gagal membela nasib mereka. Kerajaan, pak lebai, guru sekolah, sistem pendidikan, perdana menteri dan semua sekali gagal. Jadi dia terjun-lah membunuh diri daripada tingkat sepuluh ke, tingkat dua puluh ke. 
Yang makin jelas, nyata, terang dan tersuluh ialah bahawa nasib rakyat negara kita, atau rakyat biasa tidak diambil peduli oleh orang yang sepatutnya diharapkan orang ramai sebagai payung pembela atau tempat berteduh atau saf-saf hadapan atau kubu pertahanan bagi rakyat.       
Kita lihat sewaktu pemerintahan kleptocrat dan pencurian berpuluh billion Ringgit duit rakyat. Yang mencuri itu adalah pemimpin negara. Orang yang diberi amanah oleh rakyat untuk menjaga harta negara. Apa dia buat? Dia curi duit kita untuk berjoli, beli handbag, beli cincin berlian RM juta-juta dan macam-macam lagi. 
Akhir sekali yang menyelamatkan negara kita adalah tuan-tuan juga - rakyat marhaen - yang telah menolak puak kleptokrat di peti undi. Satu kemenangan besar oleh rakyat.  Syabas dan tahniah. Rakyat terpaksa membela nasib mereka sendiri.  Kita tidak boleh harap lagi kepada puak-puak pembohong yang telah pecahkan amanah mereka untuk menjaga harta rakyat dan menjaga kepentingan rakyat.
Lepas itu pada malam kemenangan ada pula puak lain yang cuba melewatkan kemenangan rakyat. Rakyat marhaen terpaksa tunggu lewat malam sebelum pemimpin pilihan mereka boleh angkat sumpah. 
Sekali lagi jika berpuluhan ribu rakyat marhaen tidak berkumpul pada malam kemenangan itu dan mendesak untuk kemenangan mereka dipatuhi kita tak tahulah apa-kah kesudahan lain yang mungkin terjadi pada malam itu.
Sekali lagi rakyat marhaen yang terpaksa ke depan untuk membela nasib sendiri.   
Yang sedihnya sampai ke hari ini nasib rakyat biasa masih dipinggirkan. Orang kaya dan orang besar sibuk dengan menjaga  urusan mereka sendiri. 
Lihatlah sekali lagi gambar-gambar di atas. Mereka sibuk jaga kedudukan, jawatan, dan periuk nasi mereka dulu. 
Tuan-tuan,  payung semua sudah tak ada. Payung sudah koyak.  
Kita Jaga Kita.


Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/payung-yang-koyak-robak-rabik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pipi Bayi Koyak Ketika Proses Kelahiran

Pipi Bayi Koyak Ketika Proses Kelahiran

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 266 hits
Pipi bayi koyak ketika proses kelahiran Seorang bayi perempuan cedera semasa proses kelahiran secara pembedahan menyebabkan pipinya luka sekali gus meninggalkan parut Lapor The Sun ahli keluarga bayi berkenaan menceritakan Kyanni William te...
Simpati Lihat Kasut Cleaner Berdedikasi Koyak Rabak Pemuda Hadiahkan Kasut Baru Sebagai Tanda Terima Kasih

Simpati Lihat Kasut Cleaner Berdedikasi Koyak Rabak Pemuda Hadiahkan Kasut Baru Sebagai Tanda Terima Kasih

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 474 hits
Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain Begitulah yang dapat digambarkan menerusi kisah seorang pemuda yang berkongsi rezeki dengan orang lain Hadiahkan sepasang kasut Menerusi perkongsian di laman Facebook seorang pengguna bernama Affi Ari...
Pipi Kiri Bayi Ini Koyak Tertoreh Pisau Ketika Caesar Dapat 13 Jahitan

Pipi Kiri Bayi Ini Koyak Tertoreh Pisau Ketika Caesar Dapat 13 Jahitan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 141 hits
Baru baru ini seorang bayi perempuan Kyanni William di Colorado Amerika Syarikat telah menerima 13 jahitan di pipi kirinya kerana koyak ketika dilahirkan secara pembedahan caesarean Menurut laporan The New York Post kejadian tersebut berlak...
Kj Kena Koyak

Kj Kena Koyak

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 340 hits
Fokus covid bukan personal Lagipun kes belum dibuat rayuan kau PUNYA ulas MACAM putih bersih Yang kena 12 tahun bukan jenayah Ooohhhh belum selesai mahkamah rayuan pandai pula Politik pun dah tak pandai akhir zaman
By The Batu Payung Jetty

By The Batu Payung Jetty

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 225 hits
An old shot from 2015 of the muddy seaside at Batu Payung You can find more beautiful views of the sky at
Prank Member Sampai Koyak Ni Dah Melampau Netizen Kecam Youtuber Buat Content Tak Berotak Tetapi

Prank Member Sampai Koyak Ni Dah Melampau Netizen Kecam Youtuber Buat Content Tak Berotak Tetapi

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 327 hits
Prank member sampai koyak ni dah melampau Netizen kecam YouTuber buat content tak berotak tetapi Melampau siak Makin lama makin tak sukalah tengok korang antara komen netizen pada video prank yang dimuat naik YouTuber ASA Production atau le...
Bukit Payung Oldest Orang Asli Gets Vaccine After Week Of Persuasion

Bukit Payung Oldest Orang Asli Gets Vaccine After Week Of Persuasion

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 237 hits
It took almost a week for family members to persuade 92 year old Puchat Lubak believed to be the oldest resident in the Bukit Payung Orang Asli Village in Malacca to finally agree to be given the Covid 19 vaccine She received her jab from a...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17