Paya Terubong Kawasan Bukit Yang Dibangunkan Tetapi


 Beberapa bukit di kawasan Paya Terubong diteroka untuk projek pembangunan. - Bernama

GEORGE TOWN: Paya Terubong, terletak kira-kira lapan kilometer dari bandar raya ini, merupakan kawasan bukit dan lembah yang kini dibangunkan sebagai kawasan perumahan.

Kawasan itu merupakan antara jalan yang menghubungkan bandar raya George Town dan Balik Pulau dengan kebanyakan laluan terletak di lereng-lereng bukit.

Petang ini kawasan itu sekali lagi mendapat perhatian apabila berlaku runtuhan tanah di Jalan Bukit Kukus yang menimbus empat kontena di bahagian kaki bukit tersebut. Dikhuatiri lebih 10 mangsa tertimbus dan sehingga lewat petang ini tiga mangsa ditemui mati manakala seorang lagi cedera.

Kejadian berlaku selepas sembilan hari kejadian runtuhan 14 rasuk konkrit berukuran 25 meter setiap satu di kawasan itu.

Dalam kejadian pada Khamis lepas itu, 14 rasuk konkrit untuk pembinaan jalan berkembar dari Paya Terubong ke Relau terjatuh di lereng bukit di tapak Projek Jalan Bukit Kukus itu. Tiada kemalangan jiwa atau kerosakan harta benda awam dilaporkan.
Kawasan bukit-bukau semula jadi boleh 'musnah' di tangan manusia atas nama pembangunan. - Bernama 
Mengikut Wikipedia, pada awalnya kawasan Paya Terubong merupakan kawasan pertanian sebelum diteroka pada awal tahun 1980-an dan diubah menjadi kawasan perumahan yang mempunyai banyak kediaman pencakar langit.

Projek pembangunan di kawasan Paya Terubong itu telah banyak 'mengorbankan' bukit-bukau apabila pemaju terpaksa menerokai kawasan bukit untuk tujuan pembangunan rumah kos rendah dan sederhana rendah.

Kawasan itu juga merupakan antara kawasan di Pulau Pinang yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi dan banyak pemaju perumahan telah merancang untuk membina pelbagai projek pembangunan bercampur di kawasan tersebut.

Pada waktu puncak iaitu awal pagi dan petang, Jalan Paya Terubong yang menghubungkan kawasan perumahan di Bandar Baru Air Itam dan Farlim dengan kawasan perindustrian di Bayan Lepas akan sentiasa sesak dengan kenderaan.

Kejadian tanah runtuh sering kali dilaporkan di kawasan jalan yang berbukit itu sehingga menyebabkan jalan terpaksa ditutup.BUkan sahaja tanah runtuh, bongkah batu besar seperti ini juga boleh menghempap pada bila-bila masa. - Gambar fail 
Bagi menyelesaikan masalah kesesakan, pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama pihak pemaju berhasrat membina projek pengangkutan jalan yang akan turut melalui kawasan Paya Terubong, antaranya projek Lebuh Raya Pan-Island Link 1 (PIL1) dan Projek Jalan Bukit Kukus.

Jalan Bukit Kukus merupakan jalan yang menghubungkan penduduk di kawasan Paya Terubong dan Bandar Baru Air Itam dengan sepanjang jalan berbukit lebih satu kilometer itu kebanyakannya kawasan perumahan.

Projek itu, yang dimulakan pada 2016 dilaksanakan oleh tiga pihak sebagai langkah penjimatan termasuk Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), PLB Land Sdn Bhd dan Geo Valley Sdn Bhd. Kejadian itu berlaku dalam bahagian bawah kendalian MBPP.

Projek bernilai RM545 juta itu merupakan jalan alternatif yang menghubungkan Lebuhraya Thean Teik di Bandar Baru Air Itam ke Lebuh Bukit Jambul.
-- BERNAMA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/paya-terubong-kawasan-bukit-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berburu Ladang Ganja Di Kawasan Bukit Aceh Utara

Berburu Ladang Ganja Di Kawasan Bukit Aceh Utara

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 294 hits
Berburu ladang ganja di kawasan bukit Aceh Utara Tim gabungan Polri telah memantau selama sekitar dua pekan sebelum akhirnya memutuskan untuk memusnahkannya
Teruja Cabar Diri Sendiri Di Active Academy Bukit Gambang Resort City

Teruja Cabar Diri Sendiri Di Active Academy Bukit Gambang Resort City

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 346 hits
Active Academy Bukit Gambang Resort City Pahang Hello Hari ni nak story pasal Active Academy yang ada di Gambang Resort City My sister laju jer komen IG tanya kat mana hari tu aku berflying fox Lahh rupanya kat BGRC ada ehhhhh Ops bukan han...
Percutian Menarik Tak Rugi Singgah Bukit Gambang Safari Park

Percutian Menarik Tak Rugi Singgah Bukit Gambang Safari Park

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 369 hits
Soalan aku terjawab aku dapat tengok depan mata sendiri apa yang best dan beza kat Bukit Gambang Safari Park nihh TERNYATA ADA KELAINAN TAK RUGI AKU MASUK BGWP 1 WILD SAVANNAHNi aktiviti rare Tengok haiwan menaiki tram atau ATV Pilih pilihh...
Kampus Umt Bukit Kor Ubah Lanskap Marang

Kampus Umt Bukit Kor Ubah Lanskap Marang

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 571 hits
Latiff meninjau projek ternakan kelulut di UMT Kampus Marang Pembinaan Universiti Malaysia Terengganu Kampus Marang di Bukit Kor pasti mengubah lanskap Daerah Marang UMT diberikan tanah seluas 600 ekar oleh Kerajaan Negeri di Bukit Kor Mara...
Pendakian Bukit Dan Gunung Sepanjang Tahun 2017

Pendakian Bukit Dan Gunung Sepanjang Tahun 2017

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 385 hits
Assalamualaikum salam sejahtera Dan Kami jadikan di bumi gunung ganang yang menetapkan supaya bumi itu tidak menggegar mereka dan Kami jadikan di celah celahnya jalan jalan laluan supaya mereka mendapat petunjuk yang terletak di Sabah Malay...
Aktiviti Memanjat Bukit Batu Putih

Aktiviti Memanjat Bukit Batu Putih

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 537 hits
Bila Kaki Gatal Nak Memanjat BukitKalau dalam masa setahun tu tak hiking memang tak sah dan kalau dah lama tak hiking pun rasa kaki ni gatal je nak panjat mana mana bukit atau gunung Sampai kawan Ainaa berseloroh kat Ainaa suruh panjang teb...
Lot Banglo Dan Semi D Dekat Uitm Cawangan Bukit Besi

Lot Banglo Dan Semi D Dekat Uitm Cawangan Bukit Besi

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 476 hits
TANAH LOT BANGLO TEPI JALAN DEKAT UiTM BUKIT BESI DUNGUN TERENGGANUMAKLUMAT TANAH Tempat Lubok PanjangKeluasan 441Meter PersegiSyarat Bangunan TANAH ORANG MELAYU TANAH SIAP TAMBUN BOLEH BINA TERUS RUMAH KEDIAMAN KEMUDAHAN TERDEKATStesen min...
Santai Bukit Tasik Biru Kangkar Pulai

Santai Bukit Tasik Biru Kangkar Pulai

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1246 hits
Assalammualaikum dan Selamat Malam Alhamdulillah misi melihat tasik biru di Kangkar Pulai berjaya Pemandangan tasik biru dari atas bukit indah nian Sepanjang 5km perjalanan banyak pemandangan yang menarik Perlu menapak dalam anggaran 200 me...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity