Patutlah Menangis Tak Berhenti Ruam Lampin Buat Anak Terdedah Jangkitan Kulat Ini Saranan Doktor


Anak menangis tak berhenti, pasti ada sebabnya. Salah satu hal yang kita jarang perhatikan adalah tangisan anak yang disebabkan rasa tidak selesanya kepada lampin pakai buang yang dipakainya.
Disebabkan jarang memeriksa lampin anak, adakalanya punggung anak melecet teruk. Inilah yang buat anak menangis dan meraung tanpa henti, lebih-lebih lagi bila terkena air. Sanggupkah kita biarkan anak kita semacam itu? Sebak rasanya.
Melalui perkongsian di facebook, Dr Ahmad Luqman Bukhari berkongsi info ini kepada ibu bapa. Jangan sesekali biarkan anak dengan lampin yang lembap pada tempoh yang lama.

 
Jangan Buat 5 Benda Ni Kalau Tak Nak Bayi Kita Tu Merana
Kerap jugak kami jumpa bayi yang punggungnya tumbuh ruam sampaikan melecet teruk. Kadang tu luka siap bercampur dengan jangkitan kulat lagi. Ya Allah. Kesian sangat!
Bayi ni nak bercakap mengadu belum pandai. Itu yang asyik meraung sekuat-kuatnya. Sebak betul bila nampak situasi begitu.
Ni saya nak kongsi 5 perkara yang kita kena elakkan supaya benda yang menyakitkan tu tak berlaku pada anak kita sendiri.

1. Jangan biarkan lampin dia lama tak bertukar. Tambah pulak kalau memang dah penuh dengan air kencing dan najis. Kuman minat benar berkumpul kat tempat lembab dan tercemar. Jadi kalau boleh, 2-3 jam sekali periksalah lampin dia tu.
2. Jangan pakaikan lampin terlampau ketat. Nanti flow udara di kawasan lampin tu tersekat dan punggung akan sentiasa lembab.
3. Jangan letakkan bedak dekat punggung anak tu. Selain nak elak daripada bahaya bahan kimia yang terkandung dalam bedak, kita jugak tak nak debu bedak yang bercampur baur dengan najis dan air kencing bertukar jadi medium subur untuk kuman beranak pinak.

4. Jangan biarkan punggung anak yang dah mula naik ruam macam tu je. Kadang kita ni duk fikir mudah. Alah, nanti okaylah balik tu. Jangan! At least apply lah “barrier cream” seperti zink oxide dan petroleum jelly. Sapu nipis je. Bila bayi terkencing atau terberak, kotoran tu tak direct kena pada kulit yang dah terluka melecet.
5. Jangan selamba je guna tisu lembab bayi jenis yang ada alcohol dan bahan pewangi. Kalau dah selalu sangat terkena bahan kimia, memanglah kulit bayi pun akan mudah meradang dan jadi alahan. Air suam dan kain bersih sebenarnya dah memadai untuk bersihkan punggung bayi.

 
Kalau dah usaha elakkan semua ni tapi ruam masih galak jugak duk kat punggung baby tu, cubalah bertukar pada jenis lampin bayi yang lain pulak.
Ramai sangat mak ayah yang belum tahu tentang perkara ni. Tolong #share dengan mak ayah dan orang luar sana yang belum tahu ye.
Artikel menarik: Ruam Lampin Selalu Jadi Dekat Bayi Tapi Kalau Biarkan Boleh Melarat, Ini Tip Doktor Saran Kalau Tak Nak Mudarat!
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Patutlah Menangis Tak Berhenti, Ruam Lampin Buat Anak Terdedah Jangkitan Kulat, Ini Saranan Doktor! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/patutlah-menangis-tak-berhenti-ruam-lampin-buat-anak-terdedah-jangkitan-kulat-ini-saranan-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kadang Kadang Menangis Sendiri Anak Bakal Jadi Doktor Ini Luahan A Aida

Kadang Kadang Menangis Sendiri Anak Bakal Jadi Doktor Ini Luahan A Aida

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 319 hits
Penerbit terkenal Datuk A Aida terharu apabila anak sulungnya Wan Az Aleesa 25 berjaya menamatkan pengajian di peringkat Sarjana Muda Dietetik dengan kepujian Universiti Kebangsaan Malaysia pada majlis konvokesyen yang diadakan di pusat pen
Ramai Anak Demam Batuk Selesema Lepas Sekolah Kembali Di Buka Ini Tip Saranan Dari Doktor

Ramai Anak Demam Batuk Selesema Lepas Sekolah Kembali Di Buka Ini Tip Saranan Dari Doktor

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 188 hits
Tidak dinafikan sejak sekolah kembali dibuka pada awal Mac lalu banyak klinik dibanjiri anak anak yang kebanyakkannya mengalami masalah demam batuk dan selesema Hal sebegini seringkali berlaku dan ia merupakan masalah biasa Menurut hal sebe...
Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 236 hits
Gelagat anak sulung pasangan pelakon Amyra Rosli dan Amar Baharin Aqeef Anaqi sememangnya cukup menyentuh hati semua Mana tidaknya keprihatinannya bila mana kain ibunya tersepit pada pintu buat wargamaya kagum walaupun hiba menyaksikan Aqee...
Mana Silapnya Tak Sanggup Dengar Anak 6 Tahun Menangis Sambil Panggil Mama B

Mana Silapnya Tak Sanggup Dengar Anak 6 Tahun Menangis Sambil Panggil Mama B

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 296 hits
Bergetar hati ini saat mendengar panggilan anak kecil pada ibunya Bukan apa perkataan yang tak patut disebut itu keluar dengan mudah sekali dalam keadaan anak itu menangis Mama babi Telinga ini menangkap suara itu Cepat cepat aku kucup dahi...
Sebak Wanita Yang Memiliki 10 Anak Ini Menangis Depan Rumah Ternyata Perkongsian Yang Dibuat Telah Raih Perhatian

Sebak Wanita Yang Memiliki 10 Anak Ini Menangis Depan Rumah Ternyata Perkongsian Yang Dibuat Telah Raih Perhatian

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 201 hits
Sebak memikirkan nasib 10 anaknya selepas diminta berpindah dari rumah sewa akhirnya bertukar kesyukuran hasil dari perkongsian yang dibuat oleh pemuda yang tidak dikenalinya
Kami Tiada Wang Hanya Makan Nasi Goreng Kosong Ibu 10 Anak Menangis Terpaksa Pindah Atas Arahan Owner Rumah

Kami Tiada Wang Hanya Makan Nasi Goreng Kosong Ibu 10 Anak Menangis Terpaksa Pindah Atas Arahan Owner Rumah

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 401 hits
The ReporterBaru baru ini viral gambar seorang ibu 10 anak yang kelihatan binggung dengan longgokan barangan di luar rumah seperti peti ais tilam dan perabot setelah gambarnya dirakam serta dikongsikan di media sosial oleh jurugambar bebas ...
Baru 4 Tahun Semua Gigi Tak Ada Puncanya Mak Ayah Selalu Bagi Ice Cream Doktor Pesan Elak Beri Kalau Sayang Anak

Baru 4 Tahun Semua Gigi Tak Ada Puncanya Mak Ayah Selalu Bagi Ice Cream Doktor Pesan Elak Beri Kalau Sayang Anak

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 377 hits
Mommy nak ice cream memang kita tak nampak kesanya jika beri anak makan ice cream gula gula dan makanan manis ketika itu Namun kesannya sangat besar untuk esok lusa dan kemudian hari Bahayanya makanan manis ini boleh menyebabkan gigi anak s...
Anak Hisap Jari Usia 5 6 Tahun Wajib Berhenti Nanti Gigi Kekal Keluar Tak Cantik

Anak Hisap Jari Usia 5 6 Tahun Wajib Berhenti Nanti Gigi Kekal Keluar Tak Cantik

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 353 hits
Anak saya suka menghisap ibu jarinya terutamanya waktu tidur Adakah perlu saya risau Perlu jika sudah besar pun masih lagi hisap jari Menghisap jari pada usia masih bayi macam 5 6 bulan adalah normal Anak sudah tahu dengan cara itu boleh me...
Megawati Ke Ibu Ibu Berhenti Berikan Anak Mi Instan

Megawati Ke Ibu Ibu Berhenti Berikan Anak Mi Instan

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 143 hits
Megawati mengaku sangat sedih karena bahan pangan seperti porang justru diolah oleh Jepang dan menjadi beras shirataki yang menyehatkan dan bernilai ekonomis tinggi
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened