6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam


6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam. Setiap manusia pasti pernah merasakan rindu. Perasaan ini muncul tatkala kita berada di posisi yang jauh dari orang tersayang.
Entah itu istri, suami, orang tua, saudara, teman, atau kekasih hati. Sedangkan untuk orang-orang yang beriman, rasa rindu terbesar pastinya akan hadir untuk bertemu Allah Ta’ala dan Baginda Rasul Muhammad SAW.
Rindu dalam islam adalah sesuatu yang fitrah. Tidak berdosa apabila seseorang merasakan rindu di dalam hatinya. Namun rindu juga harus disikapi dengan cara-cara yang benar.
6 Doa ketika Rindu Seseorang
Ketika perasaan rindu sudah sangat membuncah dan tak terbendung, janganlah kita menuruti bisikan-bisikan syaitan untuk menuruti hawa nafsu. Jika rindu itu hadir untuk sang pujaan hati, maka selipkanlah doa di tiap selesai sholat, di sepertiga malam terakhir, serta waktu dipertengahan iqomah dan adzan. InsyaAllah doa-doa tersebut akan dimustajabah oleh Sang Maha Kuasa. Nah, berikut ini beberapa doa ketika rindu seseorang berdasarkan dalil-dalil islam.
Surat Thahaa ayat 39
Selain surat yusuf diatas, doa lanjutan untuk obat rindu kepada seseorang yaitu membaca surat thaahaa ayat 39. Apabila seseorang berdoa dengan surat yusuf dan surat thaahaa dengan perasaan ikhlas setiap selesai sholat maka diyakni rasa rindunya akan terobati dengan cara yang benar. Namun demikian tidak ada hadist yang menjelaskan akan keabsahan surat thaahaa untuk dijadikan wirid saat merindukan seseorang.
“Wa-alqaytu ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a’laa ‘ainii”
Artinya: Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku.”(Qs thaahaa:39)
Surat Al Fatihah Doa yang sering kita baca setiap solat fardhu ini ternyata memiliki keistimewaan sangat besar. Al fatihah tidak sekedar menjadi surat pembuka dalam Al-Quran, namun bacaan Al fatihah juga bisa membantu memperluas rezeki, mengobati penyakit, menjauhkan diri dari pikun atau sifat pelupa, serta sebagai obat kerinduan terhadap seseorang.
Surat Al-Baqarah ayat 165 Beberapa orang juga percaya bahwa potongan ayat surat Al-Baqarah ayat 165 bisa menjadi doa dikala perasaan rindu. Namun demikian, tidak ada dalil ataupun hadist yang menjelaskan akan hal tersebut-bahwa ayat ini dapat menyampaikan rasa rindu untuk seseorang yang dicintai.
Surat Ali-Imran ayat 14 Umumnya masyarakat menggabungkan potongan surat Al-Baqarah ayat 165 diatas dengan surat Ali-Imran ayat 14 sebagai wirid doa agar dirindukan oleh orang yang kita juga rindukan. Namun skeali lagi, tidak ada hadist atau ayat yang memperkuat pendapat tersebut.
Doa rindu orang tua
Perasaan rindu tentunya tidak hanya ditujukan untuk kekasih hati atau pasangan hidup saja. Terkadang rasa rindu juga muncul ketika kita berada jauh dari orang tua. Selain menelpon atau mungkin video call, kita juga bisa berdoa kepada Allah SWT untuk mewujudkan rasa rindu kita terhadap orang tua.
“Allahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa.”
Artinya: “Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku (Ibu dan Bapakku), sayangilah mereka seperti mereka menyayangiku diwaktu kecil”.
Sebenarnya doa ini tidak hanya dibaca saat jauh dari orang tua saja. Sebaiknya baca doa tersebut setiap selesai sholat sebagai bentuk kasih sayang kita kepada ayah dan ibu.
The post 6 Doa Ketika Rindu Seseorang Dalam Islam appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/6-doa-ketika-rindu-seseorang-dalam-islam-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Penyebab Mengapa Seseorang Lebih Sulit Menurunkan Berat Badan Ketika Semakin Tua

Ini Penyebab Mengapa Seseorang Lebih Sulit Menurunkan Berat Badan Ketika Semakin Tua

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 292 hits
Sebuah penelitian terbaru mengungkap alasan mengapa seseorang bakal kesulitan menjaga berat badan ketika mereka semakin tua
Doa Ketika Bersedih Dan Cara Untuk Keluar Dari Tekanan

Doa Ketika Bersedih Dan Cara Untuk Keluar Dari Tekanan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 1671 hits
Assalamualaikum wbt salam jumaat dan selamat menyambut kemerdekaan yang ke 62 Semalam semasa mommy naik untuk solat zohor di surau office ternampak seorang adik ni tengah menangis dalam sujud Bukan sujud yang sekejap tapi yang lama sebab da...
Hadis 40 12 Tanda Baiknya Islam Seseorang Dia Meninggalkan Sesuatu Yang Tidak Berguna Baginya

Hadis 40 12 Tanda Baiknya Islam Seseorang Dia Meninggalkan Sesuatu Yang Tidak Berguna Baginya

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 331 hits
Hadis 40 12 Tanda baiknya Islam seseorang dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya HADITS KEDUA BELAS Kosa kata meninggalkanTerjemah hadits Dari Abu Hurairah radhiallahunhu dia berkata Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bers...
Peniaga Online Beragama Islam Wajib Bayar Zakat

Peniaga Online Beragama Islam Wajib Bayar Zakat

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 469 hits
The ReporterPeniaga beragama Islam yang menjalankan perniagaan dalam talian disaran menunaikan kewajiban membayar zakat perniagaan kata Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Ahmad Shukri Yusoff ...
Tak Wajar Boikot Barangan Bukan Islam Kabinet

Tak Wajar Boikot Barangan Bukan Islam Kabinet

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 296 hits
Kabinet menolak tindakan memboikot barangan keluaran pengusaha bukan Islam dan menyifatkan kempen itu sebagai tidak wajar Jemaah menteri menolak pemikiran dan pendirian sempit berasaskan sentimen perkauman yang cuba dimainkan oleh pihak ter...
Bani Jawi Pembela Islam Akhir Zaman

Bani Jawi Pembela Islam Akhir Zaman

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 340 hits
Orang Melayu adalah bangsa yang menerima Islam secara baik orang melayu boleh menyebut bahasa Arab dengan Fasih Orang melayu menggunakan bahasa Arab dalam percakapan walaupun ia tidak sedar seperti sabar kubur sihat mati mayat dan lain lain...
Kerana Inilah Islam Menyuruh Perempuan Menutup Aurat

Kerana Inilah Islam Menyuruh Perempuan Menutup Aurat

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 736 hits
So ketiak hitam Peminat Persoal Bawah Lengan Elisya SandhaPelakon cantik yang juga adik kepada pelakon Fasha Sandha Elisya Sandha ada berkongsi beberapa keping foto ketika menghadiri majlis sebuah majalah fesyen baru baru ini di Kuala Lumpu...
Kaedah Penyembelihan Cara Islam Diiktiraf Barat

Kaedah Penyembelihan Cara Islam Diiktiraf Barat

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 197 hits
Islam mengajar supaya sembelihan dilakukan dengan pisau tajam bagi memotong bahagian leher untuk memutuskan dua urat utama atau urat mareh Kaedah ini dikaji oleh seorang pakar dari Jerman Profesor Wilhelm Schulze dan rakannya Dr Hazem di Se...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah