Pasar Chow Kit Memang Murah


Kumara Sabapatty Seorang lelaki membawa ayam kampung yang dibeli bagi persiapan terakhir sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK
KUALA LUMPUR – “Ayam segar 6.50 hingga maksimum 7 ringgit sekilo,, mai sini abang kakak ayam kampung 8 ringgit sekilo harga hebat..nak ikan atau sotong segar dari laut.”

Di satu lagi sudut suara penolak troli ikan pula kedengaran : “Abang tepi..tepi sikit bagi laluan. Ikan merah besar, sotong besar, udang harimau ada, mari pilih.”

Hari ini suasana di pasar Chow Kit lebih meriah berbanding kebiasaan apabila orang ramai berpusu-pusu membeli keperluan untuk menyambut Hari Raya Aidil Adha esok.

Warga kota sudah mula turun ke pasar untuk membeli barang masakan sehingga suasana pasar pada pagi bertambah sesak dan sibuk dengan suara tawar menawar sambil memilih ‘tangkapan masing’.
Pengunjung, Ahmad Dahmanhuri Yeop Saidin, 54, bercakapsempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAKRata rata beberapa pembeli di Pasar Chow Kit mengakui harga daging dan ayam serta sumber protein lain seperti ikan beraneka pilihan dijual dengan harga memuaskan.

“Berbanding pasar raya besar dan kedai runcit, ternyata Pasar Chow Kit memang murah sejak dahulu lagi apatah lagi menjelang musim Hari Raya Aidiladha esok.

“Saya setiap minggu datang membeli belah barang basah khususnya ayam kampung dan daging yang bukan sahaja ada pilihan tetapi dagingnya juga segar dan puas hati dengan harga pun yang tidak mencekik darah.

“Manakala ikan kembung gred A pun tidaklah mahal sangat, sama pada hari hari biasa lain. Kalau di luar belum pasti ia segar seperti  di sini,” kata Ahmad Damanhuri Yeop Saidin kepada MalaysiaGazette di sini.
Pengunjung, Adenan Hashim, 55, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAKAdnan Hashim, 55 pengusaha bengkel Kereta dari di Setapak Jaya pula berkata, ayam kampung khususnya begitu banyak dibeli dan begitu juga daging yang harganya memuaskan sekitar RM20 sekilogram sahaja.

“Ayam kampung pun selalunya ramai suka beli di sini kerana murah sekitar RM8 sekilo berbanding di luar ada sekilo cecah sehingga RM12 hingga RM13 sekilo.

“Hari ini pun saya tinjau harga ayam kampung RM8 dengan ayam segar murah RM6.50 sekilo, tapi saya memilih daging tempatan untuk masak rendang kali ini sebab hari istimewa kan,” katanya.
Pengunjung, Kalesom Che Ali, 60, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAKSeorang suri rumah warga emas, Kelesom Che Ali, 60, dari Keramat pula berkata, Pasar Chow Kit dan pasar raya Rosyam Nor dua premis yang menjadi pilihannya untuk mendapatkan daging dan ayam segar selain sumber laut lain seperti ikan kembung, sotong dan sebagainya.

“Kalau nak beli ayam saya pergi tinjau di pasar Rosyam dulu kalau tiada pilihan di sana barulah saya datang ke Chow Kit dan menjelang Aidiladha esok, harga sini boleh tahan juga dan harga pun tak banyak beza dengan pasar raya Rosham.. banyak pilihan baik daging mahupun sayur-sayuran,” katanya.
Pengunjung, Mohamad Azmeer Firdaus, 37, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAKMohamad Azmeer Firdaus, 37, peniaga restoran makanan pula mengakui harga barang basah dan sayur yang sentiasa menjadi rungutan orang ramai pada setiap musim perayaan tidak timbul kali ini.

“Oleh kerana setiap hari saya datang membeli barang sayur, daging serta ayam segar di Chow Kit ini, harga tidak mahal setakat ini, murah berbanding premis lain di luar.

‘Pasar Raja Bot memang murah dan daging, ikan, sotong atau ayam kampung sememangnya segar dan ada banyak pilihan untuk kita,” katanya.
Pengunjung, Raudatul Musrifah Ahmad Holil,27, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAKBagai jurujual swasta Raudatul Musfirah Ahmad Holil, 27, dari Sungai Besi pula menyatakan harga ayam kampung mahupun ayam segar tidak mengejutkan dengan kenaikan seperti sebelum ini.

“Saya lihat di beberapa kedai tadi minimum dijual dari harga RM6.50 sekilo hingga RM7 ringgit dan jika dikira seekor sekitar RM13 juga tapi dagingnya segar,” ujarnya.

Peniaga ikan, ayam dan daging juga nampaknya tidak berdepan masalah dengan permintaan agak tinggi untuk daging hari ini bersempena Aidiladha.

Edy Syahputra Saffarrudin, 45 berkata, kali ini ikan sardin, kembung hitam dijual RM10 sekilo manakala ikan tongkol putih RM7 sekilo dan sotong besar RM12 sekilo serta sotong saiz sederhana berharga RM8 sekilo.
Peniaga, Edy Syahputra Safaruddin, 45, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK,“Kami tidak ada tekanan daripada pembekal mahupun pemborong yang kami berurusan untuk mendapatkan bekalan harian sumber protein yang menjadi pilihan harian orang ramai,” ujar beliau.

Seorang lagi peniaga ikan dan daging ayam kampung, Shahrul Ashraf Mohd Saman, 23 dari Gombak yang membantu rakannya menjual daging ayam kampung berkata, ayam kampung dan daging lembut begitu panas dijual.
Peniaga, Shahrul Ashraf Mohd Saman, 23, bercakap sempena persiapan menjelang hari raya Aidiladha ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pasar Raja Bot, Chow Kit, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK,“Abang bayangkan kami hari ini niaga 150 sehingga 200 ekor ayam kampung tapi semuanya habis dijual begitu cepat, sebab mungkin harga dijual, kini cuma ada ayam segar sahaja sekilo RM8.

“Daging segar pula kami jual yang diimport dan sekilo sekitar RM20 untuk daging biasa manakala daging lembut RM21 sekilo,” tegasnya sambil menjangkakan keadaan akan sesak menjelang lewat petang dan malam ini. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/pasar-chow-kit-memang-murah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dong Zong Memang Rasis Hanya Cakap Soal Orang Cina Pm

Dong Zong Memang Rasis Hanya Cakap Soal Orang Cina Pm

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 370 hits
SEPANG DIKEMASKINI Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan kenyataannya melabel Persekutuan Persatuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia sebagai rasis Menurutnya Dong Zong tidak pernah berkata apa apa tentang
Belajar Melepaskan Sesuatu Memang Sakit

Belajar Melepaskan Sesuatu Memang Sakit

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 531 hits
Assalamualaikum Reader MONDAY AUGUST 12 2019Mesti ada yang akan tekun untuk terus baca entry ini atau akan skip dengan tajuk itu Kaknad nak kongsi satu cerita iaitu melepaskan SESUATU sebenarnya memang sakit Kaknad teringat iaitu melepaskan...
Sesekali Berkumpul Memang Meriah

Sesekali Berkumpul Memang Meriah

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 198 hits
Hi korang Cuti raya haji lepas anak anak saudara SA berkumpul yang dari Muar 2 orang Dida Si kembar dan Aidan yang takde cuma anak adik bongsu si Opick dan Tiara Diorang last minute balik Perlis sebab ada kenduri bila dah berkumpul tu adaka...
5 Kitab Sihir Dajjal Yang Memang Wujud

5 Kitab Sihir Dajjal Yang Memang Wujud

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 833 hits
Buku ilmu sihir sering disebut pada zaman moden sebagai Grimoires istilah yang awalnya hanya mengacu pada semua jenis buku yang ditulis dalam bahasa Latin berasal dari kata grammaire bahasa Perancis Kuno yang bererti tata bahasa Ia kemudian...
Memang Patut Di Ajar Parking Lagi Sesuka Hati

Memang Patut Di Ajar Parking Lagi Sesuka Hati

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 369 hits
Siapa suruh parking sesuka hati Halang laluan keluar kereta dicalar I parked like an idiot Umum mengetahui semua pemandu telah dididik di akademi untuk meletakkan kenderaannya di ruang yang telah disediakan Namun sikap sesetengah individu y...
Dong Jiao Zong Memang Rasis

Dong Jiao Zong Memang Rasis

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 269 hits
oleh nbsp DATUK SERI HJ MOHAMED KHALED NORDIN13 Ogos 20191 Jarang saya sehaluan pandangan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad Tetapi kali ini saya bersetuju Kenyataan beliau bahawa Dong Jiao Zong adalah pertubuhan rasis sangat tepat dan berasas ...
Thanos Dah 4 Kali Beli Ayam Gunting Ni Suntingan Mantap Cara Lelaki Ini Bantu Bisnes Sahabatnya Memang Unik

Thanos Dah 4 Kali Beli Ayam Gunting Ni Suntingan Mantap Cara Lelaki Ini Bantu Bisnes Sahabatnya Memang Unik

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 438 hits
Sahabat yang terbaik ialah mereka yang sentiasa di sisi kita ketika sedang menapak dalam kehidupan Biasanya kita dinasihati untuk membantu rakan yang memulakan perniagaan dengan membeli barang jualannya dan menghindari sikap meminta minta d...
Peja Memang Layak Menang Parlimen Tambun

Peja Memang Layak Menang Parlimen Tambun

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 333 hits
Melihat gelagat Husni Hanazlah di mahkamah serupa badut yang hanya membuat orang ketawa kepada aksi lucu dan bodoh yang dipertontonkan Apa kredibiliti kenyataan kenyataan dan komentar komentar yang disebut jika Jika tahapnya hanya peon hant...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa

Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies

Sukar Muhyiddin Hadi Berundur Selepas Pn Kalah