Pas Ubah Perjuangan Kepada Asabiyah



Pendekatan terbaharu Presiden Pas, Hj Hadi Awang yang menandatangani ‘Proklamasi Orang Melayu’ bersama musuh ketat parti itu Tun Mahathir Mohamad dan alasan yang diberikan oleh Hj Hadi kemudiannya mengundang pelbagai kontroversi.
Bagi Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Abdul Samad, justifikasi baharu yang diberikan Hj Hadi hanya menjerumuskan Pas ke kancah kekeliruan yang dahsyat.
Kata Khalid, ungkapan bahawa Rasullulah memulakan perjuangan Islam walaupun untuk seluruh manusia tetapi bertonggak pada bangsa dan kaum amat tidak cocok dengan sirah junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
Katanya, Pas juga seolah olah cuba mengubah sejarah perjuangannya sendiri yang antiperkauman sebelum ini.
“Pas nampaknya membawa dasar dan pendekatan baharu dalam gerakannya apabila menjadikan bangsa sebagai tapak perjuangannya dan bukan lagi Islam.
“Ini bermakna, dasar dan pendekatan Islam yang syumul dan lengkap, yang dibina atas kekuatan akidah, tanpa melihat pada bangsa dan keturunan, bukan lagi menjadi pendekatan Pas sebagaimana yang dibawa dalam perjuangannya sebelum ini.
“Adakah terselit juga dalam kenyataan tersebut satu pengakuan bahawa penubuhan Pas itu sendiri tersilap apabila keluar dari UMNO pada tahun 1950an dahulu?
“Bagi memberikan justifikasi kepada kenyataan itu, Hadi telah membuat tulisan panjang mengenainya. Namun panjang mana sekalipun tulisannya, ianya tidak boleh menutup hakikat bahawa pemahaman terhadap perjuangan Rasulullah hendak diberikan takrifan baharu semata-mata atas pendekatan baharu yang ingin dibawanya.
“Islam ditafsirkan mengikut nafsu dan kepentingan politik dan inilah sebabnya perjuangan Pas perlu ditolak,” kata Khalid dalam satu kenyataan.
Mantan Ahli Parlimen Shah Alam itu mengimbau kembali slogan perjuangan ketika Pas diterajui Tok Guru Nik Aziz Nik Mat yang menyifatkan politik berasaskan kaum sebagai assabiyah dan menyesatkan.
Katanya, perjuangan yang dibawa oleh Hadi dan Pas ketika ini pula amat jauh lari daripada perjuangan yang beliau dan rakan-rakan fahami dan sokong dahulu.
“Kalau dahulu kami menjadikan ‘Menggempur Pemikiran Assobiyyah’ sebagai tema muktamar, tetapi kini sudah tentu pemahaman ini sudah dibuang ke laut.
“Hadi sendiri nampaknya menyangkal segala asas-asas yang telah disepakati oleh Tok Guru Nik Aziz dan Ustaz Fadzil Nor sebelum ini.
“Perjuangan yang berpaksikan akidah dan akhlak sekarang ingin dikaitkan dengan kaum dan bangsa. Sedangkan ramai para sahabat Ar-Rasul bukan dari bangsa Arab dan kaum Quraisy. Ingat lagi atau tidak Hadi kepada mereka, seperti Bilal Al-Habsyi, Salman Al-Farsi, Syuib Al-Rumi sebagai contoh?
“Patutlah ada ‘ulama’ mereka yang memutar-belit hadis sehingga mengistiharkan Bani Taa Mim sebagai Bani Tanah Melayu. Kalau ingin mengubah hala-tuju dan asas perjuangan sekalipun, janganlah cuba ubah ajaran dan sejarah Islam itu sendiri,” sinisnya.
Justeru, Khalid tidak menolak dakwaan netizen di media sosial bahawa apa yang dilakukan Hj Hadi dan Pas pada waktu ini mengadakan kerjasama dengan Tun Mahathir hanyalah untuk mencari sumber kewangan baharu bagi parti itu meneruskan hayat politiknya dan tidak lebih daripada itu.
The post Pas ubah perjuangan kepada asabiyah? first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36352?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pas-ubah-perjuangan-kepada-asabiyah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kj Tiada Dalam Senarai Calon Prn Pas Selangor

Kj Tiada Dalam Senarai Calon Prn Pas Selangor

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 119 hits
FMT ReportersPETALING JAYA PAS Selangor mengesahkan nama bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin tiada dalam senarai calon parti itu pada PRN nanti Setiausahanya Roslan Shahir berkata pihaknya hanya menyenaraikan dan mempertimbangkan indi...
Samakan P Pinang Kelantan Pemuda Pas Buta Fakta

Samakan P Pinang Kelantan Pemuda Pas Buta Fakta

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 206 hits
Hujah menyamakan kemajuan negeri Pulau Pinang yang ditadbir Pakatan Harapan dan Kelantan oleh pemimpin Pas baru baru ini merupakan penyelewengan fakta yang luar biasa Bagi ADUN Permatang Pasir P Pinang Muhammad Faiz Fadzil tindakan Naib Ket...
Subang Chief S Remarks On Najib A Personal View Says Pas Veep

Subang Chief S Remarks On Najib A Personal View Says Pas Veep

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 278 hits
Idris Ahmad said Zaharuddin Muhammad was probably giving his personal opinion about Najib Razak s trial and pardon application PETALING JAYA Remarks by a Selangor PAS leader about a royal pardon for Najib Razak do not reflect the party s po...
Annuar Musa Dijangka Sertai Pas

Annuar Musa Dijangka Sertai Pas

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 121 hits
hmetro com myANNUAR Musa FOTO arkib NSTPKota Bharu Bekas Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa dijangka menyertai PAS dalam masa terdekat Setiausaha Agung PAS Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata pengerusi Muafakat Nasional itu antara 2...
Yoursay Hadi S Son In Law May Prompt Najib Fans To Back Pas

Yoursay Hadi S Son In Law May Prompt Najib Fans To Back Pas

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 267 hits
YOURSAY Silly thing is Hadi has been boasting about PAS credentials against corruption Kilimanjaro Subang PAS chief Zaharuddin Muhammad is trying to create trouble Perhaps he thinks that this may prompt jailed ex prime minister Najib Abdul ...
Pas Suka Claim Apa Yang Orang Lain Buat

Pas Suka Claim Apa Yang Orang Lain Buat

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 411 hits
RAJA SHAHRIMM Yang buat plan menyelamatkan TH adalah Muhajid Rawa dan mantan CEO TH Nik Hasyudeen tapi yang claim kredit PAS
Pas Berubah Tiada Lagi Kasih Sayang Sesama Islam

Pas Berubah Tiada Lagi Kasih Sayang Sesama Islam

papar berkaitan - pada 28/4/2023 - jumlah : 292 hits
Pas mepromosikan konon parti itu memperjuangkan Islam yang syumul namun rakyat melihat Pas seolah olah cenderung ke arah asabiyah Bagi Ketua Pengarah Jabatan Komunikasi Komuniti Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff beliau yang berasal dan dibesark...
Drama Genesis

Keir Staurmtrooper Says War Against Russia Will Continue

Dissatisfied Chinese Reluctant To Vote Says Analyst

Survei Indikator Politik Kaesang Lebih Populer Dibanding Irjen Ahmad Luthfi Di Pilkada Jateng

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Program Madani Rakyat Zon Timur Julai 2024

Kegagalan Yang Bukan Untuk Ditangisi

Baru Nak Muhasabah Diri Hahahaha



Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia


12th Anniversary Buda Blogger Merayakan Eksistensi Dari Sebuah Komunitas

Main Bowling Di Daiman Bowl

Pucuk Ubi Masak Lemak Putih

Baiki Loket Arwah Emak

Dedicated Teachers Inspiring Environment Why Choose North End Montessori

Keputusan Prk Sg Bakap Tunjuk Umno Hilang Tempat Di P Pinang