Pas Tegas Mahu Jawatan Speaker Dun Kedah


Oleh Muhaamad Hafis Nawawi DATUK Takiyuddin Hassan (tiga dari kiri) ketika hadir pada Majlis Rumah Terbuka PAS Kedah di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, turut kelihatan Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi (tiga dari kanan) dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor (dua dari kiri). - Foto Muhaamad Hafis Nawawi
ALOR SETAR: PAS bertegas bahawa tindakan mereka mengemukakan nama calon Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah dari parti itu adalah berdasarkan jumlah kerusi dimenanginya pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.

Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata PAS berhak mengemukakan calon Speaker dan Timbalan Speaker, begitu juga dengan Barisan Nasional (BN) turut mempunyai hak berbuat demikian.

Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) untuk mengundi siapa yang layak menjadi Speaker dan Timbalan Speaker.

"Soal kemuka calon dari pembangkang bukan isu baru kerana pada 2013, pembangkang ketika itu dari Pakatan Rakyat (PR) juga pernah berbuat demikian apabila kita mencadangkan Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat, namun beliau kalah dengan Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

"Jadi, sekarang tidak salah PAS mengemukakan calon kerana kita memiliki kerusi yang banyak dan rasional untuk berbuat demikian," katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Rumah Terbuka PAS Kedah di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, di sini, hari ini.

Hadir sama, Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor.

Takiyuddin berkata, nama yang dicalonkan parti itu adalah Ahmad Fakhruddin untuk Speaker, manakala ADUN Bukit Pinang, Wan Romaini Wan Salim sebagai Timbalan Speaker Kedah.

"PAS juga masih berpendirian cara terbaik menyelesaikan isu ini adalah dengan menawarkan Kerajaan Perpaduan antara semua parti di mana ini pilihan terbaik bagi mengelak Pilihan Raya Negeri (PRN).

"PRN adalah pilihan terakhir jika isu ini menemui jalan buntu dan jika ia berlaku (PRN) kita kena terimalah," katanya.

Dalam pada itu, beliau juga mengumumkan Muhammad Sanusi dilantik sebagai ketua pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah.

Muhammad Sanusi ketika diminta mengulas perlantikannya itu, berkata, pihaknya sebelum ini sudah bertemu dengan Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir pada 10 Jun lalu membincangkan soal pelantikan Speaker.

"Kita beritahu pendirian kita dan meminta beliau menerima cadangan meletakkan Speaker dan Timbalan Speaker daripada PAS demi membina politik baharu.

"PAS tetap akan membantu, menyokong perkara kebaikan dibuat kerajaan negeri untuk kebaikan rakyat malah jika mereka (kerajaan negeri) berhasrat melaksanakan kebaikan tidak patut takut melantik Speaker daripada PAS," katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/pas-tegas-mahu-jawatan-speaker-dun-kedah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ngeh Letak Jawatan Perak Lantik Speaker Dun Baharu

Ngeh Letak Jawatan Perak Lantik Speaker Dun Baharu

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 248 hits
Ngeh letak jawatan Perak lantik speaker DUN baharu Dikemas kini 47 minit yang lalu Diterbitkan pada 12 May 2020 3 17PM
Ph Mahu Cabar Pelantikan Speaker Baru Dun Melaka

Ph Mahu Cabar Pelantikan Speaker Baru Dun Melaka

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 269 hits
Pengerusi PH Melaka Adly Zahari berkata PH akan memfailkan saman pemula dalam masa terdekat bagi mencabar keabsahan pelantikan Ab Rauf Yusoh sebagai speaker DUN Melaka MELAKA Pakatan Harapan akan mencabar keabsahan kedudukan pengerusi Umno ...
Dun Perak Lantik Bekas Adun Umno Speaker Baru

Dun Perak Lantik Bekas Adun Umno Speaker Baru

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 352 hits
Dewan Undangan Negeri Perak hari ini melantik Mohammad Zahir Abdul Khalid dari Umno sebagai speaker dan Khalil Yahaya dari PAS sebagai timbalan PETALING JAYA Dewan Undangan Negeri Perak hari ini melantik seorang bekas wakil rakyat Umno seba...
Pas Dan Umno Adakan Pertemuan Tertutup Di Kedah Apa Tandanya

Pas Dan Umno Adakan Pertemuan Tertutup Di Kedah Apa Tandanya

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 358 hits
Laporan PAS Kedah Umno hadiri perhimpunan tertutup di Alor Setar Kedudukan kerajaan Bersatu dan Pakatan Harapan di Kedah menjadi perhatian apabila media melaporkan satu pertemuan tertutup dalam kalangan pemimpin kanan PAS berlangsung di Alo...
Pas Kedah Umno Berhimpun Di Tengah Ancaman Covid 19

Pas Kedah Umno Berhimpun Di Tengah Ancaman Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 289 hits
Pas Kedah Umno berhimpun di tengah ancaman Covid 19Walaupun negara masih diancam pandemik Covid 19 pemimpin kanan Pas Kedah dan Umno dikatakan menghadiri pertemuan tertutup di Alor Setar hari ini Pertemuan tersebut difahamkan dihadiri Setia...
Pas Derhaka Kepada Sultan Kedah

Pas Derhaka Kepada Sultan Kedah

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 462 hits
ALI HASHIM Pas dinasihatkan supaya tidak derhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah Demikian dinasihatkan oleh Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional Ustaz Ridhwan Abu Bakar Jelasnya kuasa untuk melantik amil zakat bagi negeri K...
Pas Jeneri Rep Likely To Be Kedah Mb

Pas Jeneri Rep Likely To Be Kedah Mb

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 314 hits
Kedah is expected to have a new mentri besar with PAS Jeneri assemblyman Muhammad Sanusi Md Nor and Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Dr Ku Abd Rahman Ku Ismail being touted as possible candidates However PAS appears to be the frontrunne...
Selepas Sidang Dun Kecoh Ab Rauf Dilantik Speaker Baru Melaka

Selepas Sidang Dun Kecoh Ab Rauf Dilantik Speaker Baru Melaka

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 272 hits
Pengerusi Umno Melaka Ab Rauf Yusoh PETALING JAYA Pengerusi Umno Melaka Ab Rauf Yusoh dilantik sebagai speaker Dewan Undangan Negeri Melaka yang baru Perkara itu diputuskan dalam Persidangan Pertama Penggal Ketiga DUN Melaka ke 14 yang dipe...
Ketua Pembangkang Dun Kedah Sanusi Md Nor Bakal Mb

Ketua Pembangkang Dun Kedah Sanusi Md Nor Bakal Mb

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 483 hits
ALOR SETAR Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Kedah Muhammad Sanusi Md Nor disebut bakal dilantik menjadi Menteri Besar Kedah baharu menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir Sumber terdekat memaklumkan pemilihan Sanusi diputuskan pimpi...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan