Pas Sudah Bincang Terima Siapa Saja Calon Bn Pn Di Chini


Shakira Buang
Diterbitkan Hari ini 9:57 pm

PRK CHINI | PAS telah mengadakan perbincangan berhubung pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini berikutan kematian penyandangnya Abu Bakar Harun, pada 6 Mei lalu.

Bagaimanapun, Ketua Penerangan PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad berkata perbincangan lanjut bersama Perikatan Nasional (PN) akan dibuat dalam masa terdekat ini.

"Kita dah bincang di peringkat kita (PAS) dan memandangkan kerusi tersebut adalah kerusi yang dimenangi oleh BN (sebelum ini), jadi kita akan mengadakan perbincangan yang lebih lanjut dengan BN dan PN untuk kerusi DUN Chini.

"Dan nanti keputusan akhir adalah daripada PN," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Menjelaskan lanjut, Kamaruzzaman berkata PAS juga sepakat untuk memberi sokongan kepada sesiapa saja calon yang akan dipertaruhkan BN-PN pada PRK itu nanti.

"Dari sudut calon kita akan menerima siapa sahaja calon yang diputuskan... InsyaAllah oleh PN. Maknanya siapa sahaja calon PN kita akan terima dan kita akan mendukung calon tersebut," katanya.

Kamaruzzaman berkata demikian ketika diminta mengulas calon PRK DUN Chini, Julai depan.

PRK Chini diadakan ekoran kematian penyandangnya Abu Bakar Harun, 60, akibat serangan jantung di Hospital Kuala Lumpur pada 6 Mei lalu.
Pada PRU14, Abu Bakar yang memperoleh 10,027 undi menang dengan majoriti 4,622 undi menewaskan calon PAS, Mohd Fadhil Noor Abdul Karim yang memperoleh 5,405 undi dan calon PH (Bersatu) Mohamad Razali Ithnain yang mendapat 1,065 undi.

Mengulas kaedah yang akan digunakan PN sepanjang kempen PRK DUN Chini memandangkan ia bakal berlangsung dalam suasana perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB), Kamaruzzaman berkata jentera pilihan rayanya akan meneliti perkara itu.

"Kempen dalam keadaan PKPB ini, jentera pilihan raya kita nanti kita akan tengok bagaimana kaedah kempen yang terbaik untuk kita dekati pengundi di DUN Chini nanti.

"Jadi, bergantung kepada keadaan semasalah," katanya.

Pada 14 Mei lalu, Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pahang, Wan Rosdy Wan Ismail dilaporkan mengesahkan Umno akan meletakkan calon pada PRK DUN Chini.

Wan Rosdy yang juga menteri besar Pahang berkata, PAS juga tidak mempunyai masalah untuk Umno bertanding mempertahankan kerusi itu walaupun kedua-dua parti itu bertembung pada PRU14 lalu.

Umno dan PAS mula membentuk Muafakat Nasional (MN) sejak PRK Cameron Highlands pada Januari 2019 dan kerjasama itu diteruskan dalam beberapa siri pilihan raya kecil selepas itu.

MN bersama-sama dengan Bersatu pimpinan Muhyiddin Yassin, GPS dan parti-parti kecil lain, membentuk kerajaan Perikatan Nasional yang runtuh susulan "Langkah Sheraton."



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/05/pas-sudah-bincang-terima-siapa-saja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Dun Chini Pas Guna Alasan Covid 19 Biar Calon Pn Menang Tanpa Bertanding

Prk Dun Chini Pas Guna Alasan Covid 19 Biar Calon Pn Menang Tanpa Bertanding

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 329 hits
PRK DUN Chini Pas guna alasan Covid 19 biar calon PN menang tanpa bertandingAhli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat Dr Mohd Zuhdi Marsuki menyarankan semua parti politik dan individu yang berminat untuk menjadi calon dalam Pilihan Raya Kecil Dewa...
Pas Tak Bertanding Prk Chini

Pas Tak Bertanding Prk Chini

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 313 hits
May 26 2020 9 53 PMTanpa PAS peluang calon BN yang akan mewakili Perikatan Nasional lebih besar untuk mengekalkan kerusi DUN Chini PETALING JAYA PAS tidak akan bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini pada 4 Julai ini ...
Pas To Stand Aside In Chini Back Bn Candidate

Pas To Stand Aside In Chini Back Bn Candidate

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 376 hits
Pahang PAS commissioner Rosli Abdul Jabar has confirmed that the party will not field a candidate in the July 4 Chini by election thereby clearing the way for Barisan Nasional to represent the new Perikatan Nasional ruling coalition Rosli t...
Barisan Nasional Akan Meletakkan Calon Di Prk Dun Chini

Barisan Nasional Akan Meletakkan Calon Di Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Barisan Nasional akan meletakkan calon bagi mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Chini pada Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan nanti Setiausaha Agung Tan Sri Annuar Musa berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat ...
Anak Najib Datuk Nizar Calon Sesuai Tanding Prk Dun Chini

Anak Najib Datuk Nizar Calon Sesuai Tanding Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 454 hits
Anak kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak iaitu Datuk Mohd Nizar dilaporkan antara nama calon yang paling sesuai untuk bertanding di Pilhan Raya Kecil DUN N 23 Chini pada 4 Julai ini Desas desus itu diperkuatkan lagi kerana b...
Pas Kelantan Rantau Panjang Terima Kejutan Besar Bila Ustaz Ebit Lew Ziarah Keluarga Duduk Dalam

Pas Kelantan Rantau Panjang Terima Kejutan Besar Bila Ustaz Ebit Lew Ziarah Keluarga Duduk Dalam

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 273 hits
PAS Kelantan Rantau Panjang Terima Kejutan Besar Bila Ustaz Ebit Lew Ziarah Keluarga Duduk Dalam Kawasan Pembuangan Sampah Tidak Mampu Diselesaikan oleh Kerajaan Negeri Komen Anak Perantau Kata Membangun Bersama Islam Kritik orang No 1 tapi...
Chini By Election Pas Will Accept Any Bn Candidate

Chini By Election Pas Will Accept Any Bn Candidate

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 244 hits
PAS will accept any BN representative as the Perikatan Nasional candidate for the upcoming Chini by election on July 4 PAS information chief Kamaruzaman Muhamad said the party has discussed the matter following incumbent Abu Bakar Harun s d...
Calon Mb Kedah Pas Serah Kepada Sultan Untuk Putuskan

Calon Mb Kedah Pas Serah Kepada Sultan Untuk Putuskan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 394 hits
Pas menyerahkan sepenuhnya kepada Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah untuk membuat keputusan berhubung jawatan menteri besar di negeri itu kata Naib Presiden parti itu Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar Ahmad Samsuri menjelas...
Prk Dun Chini Pas Tidak Perlu Nasihat Ph

Prk Dun Chini Pas Tidak Perlu Nasihat Ph

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 274 hits
Saya merujuk kepada kenyataan TMB Kelantan Nik Amar yang sekarang ini sedang hangat diasak oleh rakyat Kelantan atas kegagalan kerajaan negeri Kelantan mengatasi masalah air di mana beliau telah menasihati PH khususnya Keadilan agar tidak b...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid