Pas Perlu Reformasi



Kata Ahmad Samsuri Mokhtar, naib presiden PAS, sebarang tanggapan yang menyamakan partinya dengan Taliban (atau seumpamanya) adalah satu “kesilapan”. Beliau mengakui ada juga tanggapan bahawa PAS sebuah parti ekstremis. Pasti menurut beliau itu juga satu kesilapan kerana tanggapan itu “100% tidak benar sama sekali”.
Tetapi di mana kesilapannya? Tidak boleh dinafikan tingkah laku PAS dan kenyataan pemimpinnya mengakibatkan tanggapan yang Samsuri sebut tadi tercipta dan dipercayai ramai terutama masyarakat bukan Melayu Islam. Malah ada juga dalam kalangan Melayu Islam sendiri.
Namun, Samsuri menegaskan “di Malaysia kita amat memahami struktur masyarakat terdiri daripada kepelbagaian etnik serta agama dan PAS merupakan parti yang sudah relevan serta boleh diterima masyarakat dalam negara ini,” katanya seperti dilapor Utusan Malaysia awal bulan ini.
Benar PAS “diterima oleh masyarakat” bak kata Samsuri. Tetapi itu sebahagian masyarakat (diakui mungkin besar) iaitu orang Melayu sahaja. Namun ada juga orang Melayu yang tidak terima. Lalu PAS tidak punya cukup kerusi di Parlimen untuk memerintah negara secara mutlak. Dan PAS sendiri tahu, undi komuniti bukan Melayu bukan diberi kepadanya. Suatu masa dulu ada sokongan pengundi bukan Melayu bukan Islam untuk PAS. Itu masa Pakatan Rakyat lama dulu. Sekarang tidak lagi.
Presiden PAS Hadi Awang tahun lalu mengarahkan ahli partinya berusaha mendapatkan sokongan orang bukan Melayu. Bagaimana? Beliau tidak jelaskan. Dan dalam pada itu PAS termasuk Hadi terus mengeluarkan kenyataan mengguris perasaan orang bukan Melayu dan menakutkan mereka. Sebenarnya turut menakutkan sebilangan orang Melayu juga.
Itu dilakukan untuk mendapat sokongan (baca undi) orang Melayu. Tetapi bagi pengnalisis Mazlan Ali, PAS perlu memperjuangkan isu lebih besar berbanding terlalu menumpukan kepada Melayu dan Islam.
“Slogan ‘PAS for All’ dan ‘Negara Berkebajikan’ suatu ketika dulu adalah yang terbaik. PAS perlu menumpukan isu yang lebih sejagat seperti melawan rasuah, mengukuhkan perpaduan dan mewujudkan urus tadbir berintegriti,” katanya kepada FMT baru-baru ini.
Nasihat yang baik tetapi rasanya pernah diluah dan sudah didengar PAS sebelum ini. Namun, ia boleh dikatakan tidak dihindari kerana “main” isu bangsa dan agama lebih menguntungkan. Tengok saja keputusan enam PRN tahun lalu. Sekadar contoh. Lantas PAS tetap dengan tema kepimpinan ulamanya yang tidak dinafikan menarik sokongan ramai orang Melayu.
Lalu mengapa Hadi mahu PAS pujuk dan memikat orang bukan Islam? Pada hemat saya PAS terperangkap – mahu sokongan solid orang Melayu Islam dan pada masa sama mahu sokongan padu orang bukan Islam – formula untuk memerintah negara.
Bagaimanapun kata Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomuddin Bakar kepada FMT tempoh hari, garis keras dalam jalur pemikiran ustaz dalam PAS menyebabkan parti itu dijauhi kelompok bukan Islam.
Obsesi mengangkat tema “kepimpinan ulama” menjadikan peranan kumpulan lain dalam pimpinan PAS menjadi sempit, kata Hisomuddin. “Kumpulan lain” dimaksudkan ialah golongan profesional, progresif dan aktivis yang kata beliau seakan berlaku “inferiority complex” bila melibatkan kedudukan dan hierarki tertinggi parti.
Padahal menurut Hisomuddin, PAS mesti bijak mengeksploitasikan imej sederhana pemimpin kelompok profesional seperti Samsuri sendiri dan Setiausaha Agung Takiyuddin Hassan. Saya setuju cuma berbeza pendapat mengenai Takiyuddin. Walaupun beliau seorang profesional yakni peguam, kata-kata khususnya kenyataan beliau kerap juga berbaur garis keras ala “geng ustaz”. Mungkin selaku setiausaha agung naratif beliau mesti seirama dan senada kepimpinan
ulama parti.
Apa pun menurut Hisomuddin “ketokohan kepimpinan muda dan bukan ustaz daripada latar belakang profesional sewajarnya diangkat dan ditolak ke hadapan”.
Hakikatnya, PAS mesti lakukan reformasi. Jika alergik dengan istilah itu gunakan perubahan. Tetapi PAS memang ada golongan profesional sebelum ini pun. Yang paling dikenali golongan profesional seperti Dzulkefly Ahmad, Mujahid Yusof, Hatta Ramli, Allahyarham Salahuddin Ayub. Semuanya disifatkan berwibawa, progresif dan moderat di samping Islami. Mereka diterima orang Melayu dan bukan Melayu. Ada yang melihat mereka sebagai demokrat Islami.
Namun, kita tahu apa yang terjadi kepada mereka. Pada pemilihan PAS tahun 2015 mereka kalah. Ditewaskan oleh apa yang digelar “geng ustaz” (baca pasukan ulama). Ertinya PAS mahu geng ustaz yang bergaris keras bukan kelompok profesional yang “moderate”. Itu keputusan parti yang mesti dihormati. Maka bolehlah disimpulkan “apalah PAS tanpa ulama”. Begitu? - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/01/pas-perlu-reformasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Protests Against Music Fest In Kuantan Scheduled Weeks Before Ramadhan

Pas Protests Against Music Fest In Kuantan Scheduled Weeks Before Ramadhan

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 145 hits
The economic costs of PAS rule could be huge This can be seen from the level of economic development and input of tourist dollars in PAS ruled states ANOTHER concert means another opportunity for PAS to politicise the issue and get on its h...
Politik Islam Bukannya Bermain Sentimen Seperti Dibuat Pas Bersatu

Politik Islam Bukannya Bermain Sentimen Seperti Dibuat Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 150 hits
AKMAL MANAFRakyat di negara ini harus menyedari bahawa politik berbentuk kebencian bukan politik yang berlandaskan Islam kata Khalid Abd Samad Pengarah Komunikasi AMANAH itu berkata rakyat mesti memahami bahawa politik kebencian banyak meng...
Pas Pahang Kesal Dengan Penganjuran Sebuah Konsert Di Kuantan Menjelang Ramadan Bulan Depan

Pas Pahang Kesal Dengan Penganjuran Sebuah Konsert Di Kuantan Menjelang Ramadan Bulan Depan

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 60 hits
KUANTAN Pemuda PAS Pahang kesal dengan penganjuran sebuah konsert yang bakal berlangsung pada 24 Februari depan berbaki 15 hari sebelum ibadah puasa Ramadan Ketua Pemuda negeri Mohd Zarimi Abu Zih berkata penganjuran itu jelas menunjukkan t...
Hulu Langat Pas Non Muslim Wing To Lodge Report Against Dr M

Hulu Langat Pas Non Muslim Wing To Lodge Report Against Dr M

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 114 hits
Hulu Langat PAS non Muslim wing is expected to lodge a police report against former prime minister Dr Mahathir Mohamad on Thursday PETALING JAYA A PAS non Muslim wing from Selangor will be lodging a police report against Dr Mahathir Mohamad...
Lima Bulan Tadbir Terengganu Tidak Nampak Kemajuan Dibawa Pas

Lima Bulan Tadbir Terengganu Tidak Nampak Kemajuan Dibawa Pas

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 91 hits
Pas PN Terengganu yang mendabik dada setelah menang 32 0 kerusi DUN dalam Pilihan Raya Negeri pada 12 Ogos 2023 setelah 5 bulan berkuasa tidak mempersembahkan kemajuan yang seharusnya senilai dengan sokongan luar biasa pengundi ke atas mere...
Sensasi Ala Pas

Sensasi Ala Pas

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 143 hits
Learry Jabul Pas nihh Hal yg mcm nihh pun nk di jadikn isu Benda mudah pun tak blh fikir Apa yg mereka tahu cuma nk sensasikn sesuatu perkara Aku yakin MSM tdk rugi Rugi klu sbb pengurusan itu mslh dorang sendiri Tak kan nk tampung kerugian...
Anies Cari Kerja Sulit Pas Ada Kesempatan Masuknya Bayar Adil Atau Tidak

Anies Cari Kerja Sulit Pas Ada Kesempatan Masuknya Bayar Adil Atau Tidak

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 119 hits
Menurut Anies persoalan persoalan tersebut bukan hal yang sulit untuk diatasi
Andai Umno Berbaik Dengan Pas

Andai Umno Berbaik Dengan Pas

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 92 hits
Bukanlah rahsia besar ada dalam Umno yang nak parti mereka lupakan kerjasama dengan Pakatan Harapan dan berdamai dengan PAS Saya gunakan istilah ada kerana tidak tahu bilangan mereka baik pemimpin atau ahli biasa yang mahukan itu Masing mas...
Pas Gesa Kerajaan Pahang Cari Solusi Jangka Panjang Untuk Tangani Isu Jalan Berlubang Di Negeri Ini

Pas Gesa Kerajaan Pahang Cari Solusi Jangka Panjang Untuk Tangani Isu Jalan Berlubang Di Negeri Ini

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 118 hits
KUANTAN Tular setiap kali musim tengkujuh isu jalan raya berlubang umpama periuk api yang memerangkap rakyat di Pahang Justeru Kerajaan Pahang diminta untuk memikirkan solusi jangka panjang kerana ia melibatkan keselesaan dan keselamatan pe...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Najib Tun Razak Game Over

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Pencen Diselaraskan Selari Semakan Gaji Penjawat Awam Malaysia

Sal Priadi Gala Bunga Matahari Chord

Lirik Jiwa Tersakiti Fatin Husna

Bakso Special Rm22

Makan Mee Bandung Lok Lok

Kpk Bidik Anggota Dpr Dari Gerindra Kasus Apa