Pas Kelantan Boleh Tumbang Jika Para Pembela Sepakat


RENCANA KHAS

HASRAT dan keinginan para politis Kelantan dan rakyat yang sudah merasa "naik muak" dengan pemerintahan Pas di Kelantan sungguh tinggi. Semangat itu sedang membakar. Mereka ini sudah tidak boleh berkompromi lagi dengan Pas kerana enggan bersubahat dengan kebobrokan dilakukan parti itu. Bagi mereka sudah tiada maaf bagi mu. 
Pendirian dan sikap ini sedikit berbeza dengan sikap dan pendirian peribadi saya sebagai pemerhati politik. Bagi saya kerajaan Pas di Kelantan masih boleh dimaaf dan diselamatkan dengan syarat, parti itu perlu sedia menyalin lebih separuh pemimpinnya yang ada hari ini. Pas sebagai badan siasah masih relevan dengan citarasa orang Kelantan. 
Sekiranya Pas sedia melakukan perubahan, menukar para pemimpin yang sedia ada, yang sudah berlumut dan berkarat di Kelantan kini dengan wajah dan tenaga baru, kerajaan Pas boleh dimaafkan dan tidak ada sebab untuk membuang Pas begitu sahaja. Apabila dibawa masuk pemimpin muda atau professional yang arif mengenai admnistratif, soal ekonomi, pembangunan sosial, pengurusan kewangan dan sebagainya, kerajaan Pas yang sudah lebih tiga dekad itu boleh berubah.
Namun tidak begitu dengan mereka yang sudah berbulu dengan kerajaan Pas, khasnya dari kalangan pembangkang serta rakyat yang celek maklumat. Bagi pembangkang mereka tidak boleh bertolak ansur lagi dengan Pas Kelantan kerana kegagalan kerajaan itu terpaksa dijatuhkan. Mereka mengambil tanggungjawab itu kerana melihat nasib rakyat Kelantan terabai dan negeri tadahan wahyu itu tidak diuruskan seperti mana diharapkan dengan corak pemikiran kepimpinan yang ada kini. 
Sesiapakah mereka yang mempunyai hasrat dan sekaligus kemarahan menggunung tinggi kepada Pas sehingga mahu kerajaan Pas 32 tahun itu ditumbangkan?
Sebenarnya usaha untuk menumbangkan kerajaan Pas Kelantan bermula secara serius lebih 10 tahun lampau, tepatnya sejak pilihan raya ke 11. Sudah tiga kali pilihan raya UBN berazam untuk menguasai Kelantan. 
Awalnya musuh tradisi dan parti yang serius untuk menumbangkan Pas, ialah Umno. Parti ini berusaha untuk menumbangkan kerajaan Pas selepas mengalami kekalahan teruk tahun 1990. Dalam beberapa usaha itu tahun 2004, adalah kejayaan terbesar buat Umno apabila berjaya mengurangkan kerusi diraih Pas tahun 1999 sebanyak 38 kerusi hanya dua kerusi tahun tersebut.
Selepas itu pada pilihan raya ke-14 lalu, usaha itu muncul kembali. Kali ini ia bukan sahaja dari Umno tetapi daripada Pakatan Harapan (PH) dimana di dalam parti itu mempunyai parti serpihan Pas, Parti Amanah Negara (Amanah). Dengan wujudnya Amanah dalam pakatan PH itu, ia dikira dapat menumbangkan kerajaan Pas Kelantan kerana senjata-senjata sulit dilihat ada kepada Amanah (PH). 
Malangnya usaha itu tidak berlaku dan menjadi. Percubaan pertama PH itu tidak membekaskan hasil apabila PH tidak memenangi walaupun disatu kerusi baik peringkat Dun maupun parlimen di Kelantan. Dan secara tidak langsung penyertaan PH dalam pilihraya ke 14 itu telah menyelamatkan Pas, menjadikan Pas kelihatan makin kuat. Bayangkan kalau tidak ada PH (Amanah) dan UBN bertanding lawan satu lama satu, BN diyakini memperolehi lebih daripada 15 kerusi dan melemahkan kedudukan Pas.
Sebenarnya momentum itu masih wujud hingga ke hari ini. Kemarahan rakyat kepada Pas masih berlaku. Sekiranya berlaku muafakat UBN dengan PH di Kelantan, ia boleh meruntuhkan kekuatan Pas. Dalam situasi hari ini rakyat Kelantan sendiri telah menyatakan kebencian dan "kejeluakan" mereka kepada kerajaan Pas atas segala kelemahan, kegagalan dan penyelewengan yang berlaku, muafakat PH dengan Umno boleh mencapai hasrat untuk menumbangkan Pas itu. Kesepakatan inilah diharapkan oleh rakyat yang mahu melihat berlaku perubahan di Kelantan. 
Tokoh pembela.
Berbalik kepada kelompok atau individu yang menyimpan hasrat dan dendam untuk menumbangkan Pas tadi, ialah Umno dan PH.  Kedua-duanya masih kekal memegang azam sama untuk menumbangkan kerajaan Pas. Kedua-duanya memegang azam berkenaan atas satu semangat sama, yaitu untuk membela nasib rakyat Kelantan dan menyelamatkan negeri Kelantan daripada dijahanamkan oleh pimpinan Pas yang bertindak rakus dan seolah-olah tidak mempunyai pelan pembangunan menyeluruh untuk Kelantan.
Kebejatan yang berlaku itulah menjadikan asas buat  mereka untuk tumbangkan Pas di Kelantan atas nawaitu bagi selamatkan Kelantan dan membela rakyat Kelantan. Kalau mereka ini benar-benar jujur dengan apa yang mereka lafazkan itu, mereka boleh mencapai hasrat itu. Kerajaan Pas Kelantan boleh ditumbangkan, bukan dengan cara lain melainkan dengan muafakat. 
Golongan atau individu yang mewakili puak atau kumpulan yang hendak jatuhkan kerajaan Pas itu adalah daripada Umno. Tokoh Umno yang lantang dan sudah muak dengan Pas ialah ketua Umno Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah. Tengku Razaleigh tidak lagi berlapik dalam mengkritik kerajaan Pas itu menandakan beliau sudah hilang sabar.
Tengku Razaleigh adalah tokoh penting dalam Umno untuk diajak berbincang bagi menjatuhkan Pas. Walaupun beliau bukan pemegang jawatan dalam Umno, tetapi auranya sebagai tokoh veteran politik Kelantan masih berbisa. Lagipun beliau mempunyai pengalaman indah tersendiri dengan Pas, arif sangat tentang politik "ikan keli dalam besen" diamalkan Pas. 
Selain itu tentulah pengerusi Umno Kelantan ketika ini Ahmad Jazlan Yaakob dan juga bekas pengerusi Umno Kelantan Annuar Musa. Menjadi tanggungjawab kepada Jazlan yang juga ahli parlimen Machang bagi memastikan Kelantan dapat dirampas oleh Umno.  
Sementara daripada luar Umno, ialah mereka dari pembangkang, yakni PH yang terdiri daripada Amanah, Keadilan dan Dap. Dap tidak merupakan anggota penting dalam ikhtiar untuk menumbangkan Pas, kerana kehadirannya di Kelantan lebih memburukkan keadaan daripada membantu. Rakyat Kelantan masih alergik dengan DAP. Selain itu ada lagi beberapa orang individu boleh diajak duduk bersama.
Daripada PH, individu utama seperti Husam Musa, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah mereka boleh memainkan peranan utama, berdasarkan kepada pengalaman dan ilmu politik yang ada kepada mereka. Walaupun mereka agak sudah usang, tetapi ilmunya sangat penting untuk membimbing dan jadi pemandu kepada generasi muda. 
Pengerusi parti-parti Amanah dan PKR juga tidak terkecuali. Pengerusi PH Kelantan yang juga pengerusi Amanah, Mohamad Hussein adalah pemain utama yang mungkin boleh diangkat duduk sebaris utama dengan Tengku Razaleigh. Ada kelebihan dan keistimewaan dimiliki Mohamad Hussein yang boleh dipergunakan. Sebagai orang tua dalam parti, peranannya untuk mengajak semua pihak khasnya dalam parti sendiri untuk bersama.   
Selain daripada individu berkenaan ada sosok lain yang boleh dibawa sama untuk berunding dan merancang bagi menjatuhkan kerajaan Pas. Mereka seperti Ibrahim Ali,  dan Fatmi Che Salleh. Walaupun parti Ibrahim Ali lebih kecil daripada parti lain, tetapi beliau ada pengaruh dan fungsi tersendiri dalam konteks Kelantan. Begitu juga dengan Fatmi selaku timbalan pengerusi Umno Kelantan yang dilihat mempunyai jaringan politik luas dengan Umno komitmen dan penyertaanya sangat penting. 
Sekarang ini sudah ada beberapa individu yang boleh menjadi anggota barisan hadapan untuk berhadapan dengan Pas Kelantan; Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaakob, Fatmi Che Salleh, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Mohamad Hussein, Husam Musa, Ibrahim Ali dan lain-lain. 
Nama-nama atau oknum ini masih dikenali dan disebut di Kelantan, dan diharap dapat melakukan sesuatu untuk masa depan Kelantan. Mereka ada kepakaran dan sejarah tersendiri di Kelantan yang mana modal itu dapat dipergunakan. Misalnya Tengku Razaleigh Hamzah sendiri pernah mencatat sejarah sebagai orang bertanggungjawab menumbangkan kerajaan Pas tahun 1978 dan sekali lagi tahun 1990 hampir melenyapkan Umno di Kelantan.
Sementara Husam, Mohamad Hussein dan Wan Abdul Rahim pernah berada dalam kerajaan Kelantan sewaktu bersama Tokguru Nik Abdul Aziz.  Kesempatan itu memberikan peluang untuk mereka mendedahkan kelemahan dan kepincangan kerajaan Kelantan. Sudah tentu dengan apa yang mereka perkatakan ia tidak boleh ditolak kerana ia datang langsung dari mata dan kepala yang menyaksi dan membandingkan sendiri segala kepincangan dan kelemahan Pas itu. Bukan itu sahaja mereka ini dilihat orang yang mengkagumi stail dan uslub politik Allahyarham.
Begitu juga dengan Ibrahim Ali, yang turut sama terlibat menggerakkan rakyat agar menumbangkan Pas pada tahun 1978. Walaupun beliau mewakili parti Bumiputera Malaysia (Putera) parti semut, tetapi semangat dan kesungguhan yang ada kepadanya penting. Ibrahim terkenal seorang aktivis dan penggerak yang akan melakukan sesuatu yang dihajati dengan apa cara sekali pun. Stail politik samseng yang dianutinya perlu di Kelantan.
Sekiranya individu-individu ini dapat duduk bersama, ia akan menggerunkan Pas dan menjadi cabaran besar kepada Pas. Kebersamaan mereka juga akan dilihat rakyat, kekompatan mereka dalam mencapai tujuan dan hasrat satu mengubah Kelantan. Untuk ini mereka perlu ikhlas dengan meletakkan aspirasi rakyat di hadapan dan cita-cita peribadi mereka di belakang.  
Dengan cara itu sahajalah kalau hendak menafikan Pas di Kelantan. Sebaliknya kalau mereka berjuang menentang Pas secara berasingan menurut nafsu nafsi masing-masing, ia tidak memberi impak apa-apa kepada Pas. Hatta cara itu menggembirakan Pas. Pas akan mudah untuk menang dan terus menguasai Kelantan bukan lima tahun akan datang tetapi berpuloh-puloh tahun lagi. 
Bolehkah orang-orang disebutkan itu duduk bersama dalam pilihan raya akan datang bagi menghadapi Pas? Tepuk dada tanya selera. Jika tidak dapat, maka hasrat untuk tukar kerajaan dan menumbangkan Pas lupakan sahaja. [wm.kl. 10:53 am 07/10/2022]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2022/10/pas-kelantan-boleh-tumbang-jika-para.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Putus Dengan Bersatu Pas Boleh Tawan Selangor Bersama Umno Kata Jamal

Putus Dengan Bersatu Pas Boleh Tawan Selangor Bersama Umno Kata Jamal

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 154 hits
freemalaysiatoday com September 24 2022 4 15 PMKetua Komunikasi Barisan Nasional Selangor Jamal Yunos pada sidang media di Sekinchan Sungai Besar hari ini SUNGAI BESAR PAS berpeluang cerah menang sekurang kurangnya tiga kerusi Parlimen di S...
Pas Tidak Bubar Dun Kelantan Terengganu Kedah

Pas Tidak Bubar Dun Kelantan Terengganu Kedah

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 157 hits
PAS hari ini mengekalkan pendirian mereka untuk tidak membubarkan sebarang dewan undangan negeri yang ditadbirnya Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata keputusan itu dicapai dalam mesyuarat jawatankuasa kerja PAS Pusat yang diadakan sebenta...
Muhyiddin Tak Boleh Paksa Pas Pilih Bn Atau Pn Kata Tuan Ibrahim

Muhyiddin Tak Boleh Paksa Pas Pilih Bn Atau Pn Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 171 hits
freemalaysiatoday com September 29 2022 11 00 PMTimbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man parti itu bekerjasama dengan Bersatu dan Umno demi perpaduan ummah PETALING JAYA Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin tidak seharusnya mene...
Keh Keh Ingat Umno Nak Dok Diam Ke Ph Pun Tak Duduk Diam Lebai Mana Kajian Yang Menyatakan Pas Boleh Menang Lagi

Keh Keh Ingat Umno Nak Dok Diam Ke Ph Pun Tak Duduk Diam Lebai Mana Kajian Yang Menyatakan Pas Boleh Menang Lagi

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 160 hits
Rakyat Terengganu masih mahu kami kata PAS October 2 2022Setiausaha PAS Terengganu Wan Sukairi Wan Abdullah yakin PAS Terengganu mampu menang lebih banyak kawasan pada PRU15 jika strateginya tepat PETALING JAYA PAS Terengganu yakin mampu me...
Pas Guna Logo Sendiri Di Kedah Kelantan Dan T Ganu

Pas Guna Logo Sendiri Di Kedah Kelantan Dan T Ganu

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 158 hits
Malaysiakini PAS memuktamadkan keputusan untuk menggunakan logo parti tersebut di negeri pimpinannya Kelantan Terengganu dan Kedah untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang kata Tuan Ibrahim Tuan Man Bagi negeri negeri lain pula kata t...
Ibu Ini Kongsi Ayat Ajaib Boleh Tenangkan Anak Sedang Mengamuk Ulang Je Ayat Ini Kalau Anak Mengamuk

Ibu Ini Kongsi Ayat Ajaib Boleh Tenangkan Anak Sedang Mengamuk Ulang Je Ayat Ini Kalau Anak Mengamuk

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 239 hits
Bila sebut tentang kanak kanak memang menjadi lumrah mereka suka merajuk marah dan mengamuk tak tentu pasal Kadang kadang hal tersebut kita rasakan terlalu simple untuk membuatkan anak marah tapi begitulah kanak kanak Sukar untuk memahami p...
Apakah Sejarah 44 Tahun Lalu Berulang Di Kelantan

Apakah Sejarah 44 Tahun Lalu Berulang Di Kelantan

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 123 hits
Apakah sejarah 44 tahun lalu berulang di Kelantan RENCANA KHAS Mohamad Nasir SEJARAH sering kali berulang Banyak kejadian berulang semula setelah beberapa tahun atau berpuluh dekad kemudian Kalau pun ia berbeza ialah plot dan temanya saja t...
Pru15 Umno Kelantan Serah Senarai Calon Pada Isnin

Pru15 Umno Kelantan Serah Senarai Calon Pada Isnin

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 209 hits
UMNO Kelantan akan menyerahkan senarai nama calon yang akan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke 15 kepada Presiden Parti Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Isnin Pengerusi Badan Perhubungan UM
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru