Pas Kaji Buruk Baik Jika Bersama Kerajaan Perpaduan Mursyidul Am


malaysiakini.com
Diterbitkan: Aug 27, 2024 6:08 PM
Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin mengakui terdapat usaha daripada pihak tertentu yang mempelawa parti itu untuk bersama dalam kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim

Malah, katanya, perkara itu juga ada dibangkitkan pada Majlis Syura Ulama, namun secara sepintas lalu dan belum ada sebarang keputusan muktamad.

“Kita perlu kaji dan tengok baik buruk mengenainya dan adakah dalam kerjasama di dalam kerajaan itu ada DAP dan sebagainya. Perkara itu akan diteliti sebelum sebarang keputusan dibuat.

“Ya, memang ada usaha daripada pihak tertentu yang mengajak kita bersama di dalam kerajaan perpaduan dan kita belum buat apa-apa keputusan lagi,” kata Hashim yang dipetik Utusan Malaysia, dan disiarkan hari ini.

Menurut musyidul am PAS itu, sebagai parti tunggal yang mempunyai kerusi terbanyak di kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) majoriti Melayu sudah pastinya, kerjasama itu boleh membantu memperkuatkan kedudukan kerajaan.

Namun, untuk bersama di dalam kerajaan perpaduan, Hashim berkata PAS memerlukan kajian dan perbincangan lebih menyeluruh.

“Ada baik dan buruknya perkara tersebut dengan PAS masih tidak membuat sebarang keputusan muktamad mengenainya”, katanya lagi.

Pada Februari lalu, Presiden PAS Abdul Hadi Awang menegaskan partinya tetap beristiqamah bersama "Islam yang berkuasa" dan bukan sebaliknya dengan "Islam sekular yang tidak berkuasa".

Kata Presiden PAS itu "Islam sekular" tersebut dicacatkan oleh penjajah dengan meninggalkan petunjuk Allah, seterusnya membawa akibat buruk yang dapat disaksikan sekarang.

Mengulas mengenai aspek perpaduan yang kini menjadi perbincangan, Abdul Hadi berkata, perkara itu dilihat penting sehingga menjadikan semua menguar-uarkan perpaduan.

Pada Jun lalu, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil tidak mengesahkan mahupun menafikan khabar angin kononnya PAS mungkin menyertai kerajaan perpaduan tetapi dia menegaskan terdapat perbincangan antara kerajaan dan pembangkang, khususnya membabitkan pemimpin negeri.

Bagaimanapun, Fahmi tidak menyatakan secara jelas sama ada perbincangan itu termasuk dialog eksklusif antara kerajaan pusat dan PAS.

Perkara itu sekali lagi dinafikan oleh Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengesahkan parti itu tidak bercadang untuk menyertai kerajaan gabungan pimpinan Pakatan Harapan-BN.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/pas-kaji-buruk-baik-jika-bersama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah La Terima Selagi Hadi Awang Ada Pas Kaji Baik Buruk Sertai Kerajaan Setuju Ka Anda Semua Pas Sertai Ker

Tak Payah La Terima Selagi Hadi Awang Ada Pas Kaji Baik Buruk Sertai Kerajaan Setuju Ka Anda Semua Pas Sertai Ker

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 49 hits
Mursyidul Am PAS Hashim Jasin mengakui terdapat usaha daripada pihak tertentu yang mempelawa parti itu untuk bersama dalam kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim Malah katanya perkara itu juga ada dibangkitkan pada Majlis...
Pas Berisiko Pecah Jika Sertai Kerajaan Perpaduan

Pas Berisiko Pecah Jika Sertai Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 31/8/2024 - jumlah : 63 hits
N Faizal GhazaliPenganalisis politik berpendapat sekiranya PAS menyertai kerajaan perpaduan parti itu berisiko berdepan perpecahan dan kehilangan sokongan besar pengundi tradisi mereka Pensyarah sains politik Universiti Sultan Zainal Abidin...
Kenyataan Media Sekretariat Kerajaan Perpaduan

Kenyataan Media Sekretariat Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 61 hits
Mesyuarat Majlis Perundingan Pimpinan Kerajaan Perpaduan Malaysia yang berlangsung pada 27 Ogos 2024 di Seri Perdana Putrajaya telah mengadakan perbincangan dan membuat beberapa ketetapan seperti berikut 1 Mesyuarat menzahirkan kesyukuran d...
Anwar Dap Punca Pas Enggan Sertai Kerajaan

Anwar Dap Punca Pas Enggan Sertai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 166 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 30 2024 Ketika muncul khabar mengatakan PAS ada membincangkan cadangan menyertai kerajaan perpaduan pemimpin tertinggi parti itu dipetik lidah rasminya sebagai sedang memilih langkah sebaliknya Menurut Mursyi...
Siapa Orang Kerajaan Madani Yang Dihantar Berjumpa Pas

Siapa Orang Kerajaan Madani Yang Dihantar Berjumpa Pas

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 59 hits
Mursyidul Am Pas Hashim Jasin mengsahkan terdapat usaha daripada pihak tertentu yang ingin mempelawa parti itu untuk bersama dalam kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim Malah katanya perkara itu ada dibangkitkan pada Maj...
Kerajaan Pas Terengganu Khianati Rasa Bangga Rakyat Dungun Sambut Ulangtahun Pemasyhuran Majlis Perbandaran Dungun

Kerajaan Pas Terengganu Khianati Rasa Bangga Rakyat Dungun Sambut Ulangtahun Pemasyhuran Majlis Perbandaran Dungun

papar berkaitan - pada 20/8/2024 - jumlah : 62 hits
Abu MishkatBila menang besar 32 0 lupa diri Rakyat pula jangan lupa untuk ajar pemimpin yang mudah lupa diri Nenggiri satu pelajaran yang bererti Mohd Syuza AmsyariAL HAMDULILLAH hari ini 20 Ogos 2024 adalah genap ulangtahun kali ke 16 pema...
Pm Kecewa Dirinya Kerajaan Perpaduan Berterusan Ditohmah Dicerca

Pm Kecewa Dirinya Kerajaan Perpaduan Berterusan Ditohmah Dicerca

papar berkaitan - pada 18/8/2024 - jumlah : 122 hits
bharian com myOleh Ogos 17 2024 Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap pada Majlis Penutup Program Madani Zon Selatan 2024 di Dataran UTM Skudai Johor Foto NSTP Nur Aisyah MazalanJOHOR BAHRU Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan kek...
Tingkatkan Imuniti Dan Kualiti Tidur Dengan Gkb Z Well Dan Gkb Tiger Milk Mushroom

Borang E Panduan Lengkap Mengisi Borang Dalam Talian

Bukan Islam Naik Kepala

Alfonso An Outrageous Bmw Boxer From The Netherlands

Health Benefits Of Eating Papaya

Raised Beds Dan Potensinya Tahan Lama

Resepi Sup Ayam Thai Viral Simple Dan Sedap

Trading Name Legal Implications


echo '';
Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria


Manfaat Teh Hitam

The Importance Of Toto Site Verification In Ensuring Safe Online Gambling

Tag Brand

Plumbing And Electrical Services Key Considerations When Using An App

Tiga Individu Geng Tongkol Didakwa Ceroboh Pecah Masuk Sekolah

Wanita Tawar Khidmat Istimewa Dalam Belukar