Pas Cadang Kongres Kebangsaan Cari Penyelesaian Isu Kemiskinan


MALAYSIAKINI


   
PAS mencadangkan penganjuran kongres kebangsaan bagi mencari penyelesaian berkenaan masalah kemiskinan di Malaysia.

Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kongres itu haruslah melibatkan semua pihak tanpa mengira pendirian politik agar lebih objektif.

“Isu kemiskinan mesti dilihat satu perkara yang signifikan di samping memacu negara ke arah sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.

“Kongres kebangsaan bertemakan kemiskinan ini dicadangkan ekoran percanggahan perspektif mengenai statistik kemiskinan yang dinyatakan kerajaan dengan laporan yang disediakan oleh Pelapor Khas Kemiskinan dan Hak Asasi Manusia PBB, Philip Alston pada 23 Ogos 2019,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Melalui kongres itu, beliau berkata pelbagai candangan seperti semakan semula paras garis kemiskinan serta pelaksanaan dasar afirmatif boleh dibincangkan.

Minggu lalu, laporan Pelapor Khas Kemiskinan dan Hak Asasi Manusia PBB, Philip Alston menyifatkan kadar kemiskinan negara 0.4 peratus pada 2016 adalah tidak realistik kerana meletakkan penanda aras yang rendah.

Laporan itu susulan lawatan sebelas hari Alston ke pangsapuri kos rendah, pusat orang kurang upaya, komuniti orang asli dan sekolah di Kuala Lumpur, Selangor, Sarawak, Sabah, dan Kelantan.

Bagaimanapun ia dikritik Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali yang berkata Malaysia menggunakan piawaian berdasarkan Canberra Group Handbook on Household Income Statistic, Edisi Kedua (2011) yang diterbitkan oleh PBB untuk mengukur kadar kemiskinan negara.

Penasihat Ekonomi Perdana Menteri, Muhammed Abdul Khalid menjelaskan indikator yang digunakan oleh kementerian itu untuk mengukur kadar kemiskinan di Malaysia sudah lapuk.

Menurut Garisan Pendapatan Kemiskinan (PLI), isi rumah yang berpendapatan kurang RM980 di semenanjung Malaysia ditakrif sebagai miskin. Kadar bagi Sabah dan Sarawak pula masing-masing RM1,180 dan RM1,020.

Mengluas lanjut, Tuan Ibrahim yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berkata masalah kemiskinan parlu menjadi isu pertama untuk diperbaiki kerajaan.

“PAS berpendapat isu kemiskinan mesti dijadikan fokus utama supaya jurang kaya miskin antara bandar dan luar bandar termasuk antara kaum dapat diperbaiki.

“Selain itu, ia turut melibatkan perubahan dasar, peruntukan skim bantuan atau subsidi dan juga pengagihan zakat,” katanya lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/pas-cadang-kongres-kebangsaan-cari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Zakir Naik Mic Tidak Sebulu Dengan Pas

Isu Zakir Naik Mic Tidak Sebulu Dengan Pas

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 190 hits
Isu Zakir Naik MIC tidak sebulu dengan PASOleh August 26 2019Belum pun kerjasama penuh antara Umno dan Pas termeterai parti komponen BN telah pun pening menghadapi tindak tanduk Pas Terbaharu Presiden MIC SA Vigneswaran menyatakan rasa sedi...
Isu Zakir Naik Mencari Penyelesaian

Isu Zakir Naik Mencari Penyelesaian

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 164 hits
Lima bulan lalu saya menulis satu artikel untuk The Edge Malaysia Weekly mengenai penceramah Dr Zakir Naik Pada hemat saya ia masih relevan walaupun lima bulan sudah berlalu Artikel asal saya mulakan dengan menghuraikan sebilangan orang Mel...
Hadi Dakwa Isu Naik Dipolitikkan Pas Akan Tangani

Hadi Dakwa Isu Naik Dipolitikkan Pas Akan Tangani

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 175 hits
PAS sudah menasihati pendakwah kontroversi dari India Dr Zakir Naik supaya berhati hati dalam isu yang menyentuh politik kata Presiden Abdul Hadi Awang Pada sidang media selepas mesyuarat majlis kepimpinan tertinggi Gagasan Sejahtera hari i...
Tak Puas Hati Isu Zakir Pemimpin Pas Doa Anwar Kekal Bakal Pm

Tak Puas Hati Isu Zakir Pemimpin Pas Doa Anwar Kekal Bakal Pm

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 322 hits
Ia susulan kenyataan Anwar yang tidak bersetuju dengan pendekatan dakwah Zakir yang dilihat menyentuh perkauman di negara ini
Isu Zakir Dewan Ulamak Pas Kecam Sikap Menteri

Isu Zakir Dewan Ulamak Pas Kecam Sikap Menteri

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 226 hits
MARANG Dewan Ulama Pas Pusat mengecam sikap melampau segelintir menteri Kabinet yang berterusan mahu mengusir pendakwah bebas Dr Zakir Naik dari negara ini Ketua Penerangannya Mohd Nor Hamzah sehubungan itu mengingatkan menteri terbabit ber...
Mengapa Kami Lapor Isu Kaum Agama

Mengapa Kami Lapor Isu Kaum Agama

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 207 hits
Hari ini merupakan sambutan ulangtahun kemerdekaan ke 62 dan dalam masa dua minggu kita akan meraikan ulang tahun penubuhan Malaysia ke 56 Ini adalah waktu untuk kita mengenepikan perbezaan dan mengukuhkan perpaduan sesama kita kerana Malay...
Isu Klia Polis Akan Panggil Lagi Individu Beri Keterangan

Isu Klia Polis Akan Panggil Lagi Individu Beri Keterangan

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 256 hits
BANGI 1 Muharram 1441H Ahad Polis akan memanggil beberapa lagi individu bagi membantu siasatan kes gangguan rangkaian operasi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang berlaku minggu lalu Ketua Polis Daerah KLIA Asisten Komisioner
Klia Isu Perlu Disiasat Henti Buat Andaian Loke

Klia Isu Perlu Disiasat Henti Buat Andaian Loke

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 177 hits
THE MALAYSIAN TIMES PUTRAJAYA Insiden gangguan sistem di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur adalah isu besar yang perlu disiasat dan semua pihak termasuk pengendali lapangan terbang diminta tidak membuat apa apa andaian kata Menteri...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau