Pantau Ketirisan Perbelanjaan Negara Kekurangan Dana Dr Wan Azizah


 






Kemerosotan ekonomi akibat pandemik Covid 19 perlu diimbangi dengan pemantauan yang berkesan perbelanjaan kerajaan.

Ahli Parlimen Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail (PH - Pandan) membangkitkan keperluan kewangan dijimatkan pada ketika negara terpaksa berhutang berbilion ringgit untuk memulihkan kembali ekonomi yang terjejas sepanjang 2 tahun lalu.
Katanya, sistem belanjawan negara perlu direformasikan, yang mana operating expenditures atau opex dilakukan berdasarkan kepada berapa hasil yang boleh dicapai pada setiap tahun.
"Opex dibiayai sepenuhnya dari hasil negara. Prinsip kedua adalah perbelanjaan pembangunan yang mana ia boleh dibiayai sekiranya ada hasil berlebihan tetapi kalau hasil tak cukup bolehlah kita pinjam dari bon dan sukuk.
"Sudah dua dekad negara tidak mempunyai surplus (lebihan). Kali terakhir negara mendapat surplus belanjawan adalah ketika YB Port Dickson menjadi Menteri Kewangan dan mendapat pengiktirafan sebagai Menteri Kewangan terbaik.
"Kini kita melihat negara menghadapi masalah fiskal yang besar akibat Covid, di mana hasil kerajaan memang terdesak. Oleh itu opex juga mengecil dan kerajaan telah meminta Bank Negara dan Khazanah untuk memberi dividen yang berlebihan.
"Pada 2021, kerajaan menggunakan wang KWAN RM5 bilion untuk membeli vaksin. Saya faham hasil negara menguncup tetapi saya tidak faham mengapa kerajaan tidak menunjukkan bahawa mereka mengamalkan disiplin fiskal yang berhemah. Kalau (penjimatan kos kereta rasmi menteri hanya) RM2.80 dibuat sebulan saya tak faham, untuk Vellfire itu," katanya dalam sesi perbahasan Perbekalan 2022 di Dewan Rakyat, pagi tadi.
Penjimatan kata beliau boleh dilakukan sekiranya pemberian kontrak dan projek dipantau dengan betul dan tidak membenarkan ketirisan berlaku.
Penjimatan yang banyak, menurut Dr Wan Azizah boleh digunakan untuk tujuan demi kesejahteraan rakyat.
"Kalau hasil tak cukup kita perlu tingkatkan pemantauan, terutana kontrak-kontrak bekalan dan perkhidmatan dalam belanjawan penguruan.
"Dengan ditubuhkan jawatankuasa pilihan khas yang baharu kita harap akan dapat memantau ketirisan.
"Baru-baru ini telah didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara ketirisan sebanyak RM600,000 juta. Kalau ada projek tebatan banjir (dengan jumlah itu) maka banyak rakyat yang boleh diselamatkan," katanya.
Sehubungan itu, beliau tidak bersetuju apabila dalam Belanjawan 2022 peruntukan untuk dana Jabatan Audit dipotong yang memberi isyarat salah kepada kempen ketelusan serta akauntabiliti negara.
Selain itu, Dr Wan Azizah juga membangkitkan dana sebanyak RM4 bilion untuk meningkatkan kapasiti perkhidmatan kesihatan yang tidak dinyatakan dengan jelas dari mana diambil di dalam buku Belanjawan 2022.
"Jika diteliti bajet itu tidak seindah yang dibentangkan. Menteri beri bayangan jumlah RM4 bilion program vaksinasi dan meningkatkan kapasiti perkhidmatan kesihatan awam. Dari segi perbelanjaan RM4 bilion adalah perbelanjaan opex.
"Saya minta penjelasan di manakah jumlah ini di dalam dokumen belanjawan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Kalau RM4 bilion ini perbelanjaan di mana peruntukan untuk KKM RM28 bilion, kita potong RM4 bilion menjadikannya RM24 bilion.
"Tahun lepas dana KKM adalah RM25 bilion, kali ini peruntukan yang paling rendah dalam 5 tahun ini. Mengapakah peruntukan KKM menurun?
"Kenapa bajet Kementerian Pertahanan pula menunjukkan peningkatan berbanding KKM? Jadi kita harus semak semula peruntukan KKM," katanya.
Bagaimanapun mantan Ketua Pembangkang itu memberi pujian kepada Menteri Kewangan kerana telah menerima cadangan beberapa dasar baru yang membela wanita seperti kasih suri, dana kepada unit T11, pemberian kid asas pembersihan diri kepada wanita kerana ada isu kemiskinan haid.
Cuma beliau sedikit terkilan Menteri Kewangan tidak memberi pengiktirafan kepada Ahli-ahli Parlimen wanita Pakatan Harapan yang menyumbangkan idea berkenaan.
Dr Wan Azizah juga membahaskan mengenai Indeks Kemiskinan Multidimensi (MPI) yang mendifinisikan semula kemiskinan mengikut gender di Malaysia, dan dibuat kajian yang julung-julung kalinya di Parlimen Permatang Pauh untuk mendapatkan data kemiskinan berasaskan gender yang lebih tepat.
"Kita mesti memahami kemiskinan itu bukan sahaja dari gaji atau upah tetapi mempunyai pelbagai dimensi, termasuk pendidikan, taraf hidup dan kesihatan.
"Kita mahu Menteri Kewangan berkerjasama dengan Menteri Ekonomi untuk membuat kajian menyeluruh dan membuat satu bajet berdasarkan MPI.
"YB Kuantan telah mengangkat isu Gender Responsif Budget. Namun kita perlu jaminan bila mahu mula dikaji kerana impak wabak Covid ini, kaum wanita dan ibu tunggal yang paling terkesan," katanya lagi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/pantau-ketirisan-perbelanjaan-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wan Azizah Resigns As Patron Of Bam

Wan Azizah Resigns As Patron Of Bam

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 208 hits
Former deputy prime minister Dr Wan Azizah Wan Ismail has officially stepped down from her role as patron of the Badminton Association of Malaysia today BAM president Mohamad Norza Zakaria in announcing the matter also expressed gratitude t...
Prkkajang Drwanazizah Anwaribrahim Khalid Ibrahim Wan Azizah Tak Setuju Anwar Jadi Menteri Besar

Prkkajang Drwanazizah Anwaribrahim Khalid Ibrahim Wan Azizah Tak Setuju Anwar Jadi Menteri Besar

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 223 hits
Setelah sekian lama mengambil pendekatan mendiamkan diri akhirnya Presiden PKR Wan Azizah Wan Izmail akhirnya tampil membuat kenyataan sambil menolak dakwaan yang mengatakan Ketua Umum parti itu Anwar Ibrahim akan mengambil alih jawatan Men...
Keputusan Prk Dun Kajang Wan Azizah Menang Kekal Milik Pkr

Keputusan Prk Dun Kajang Wan Azizah Menang Kekal Milik Pkr

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 149 hits
Keputusan PRK Dun Kajang diumumkan oleh Pegawai Pengurus PRK Dun Kajang N25 Datuk Hassan Nawawi di Stadium Majlis Perbandaran Kajang Bandar Baru Bangi pada jam 9 12 minit malam dengan Wan Azizah meraih undi sebanyak 16 741 manakala Mei Fun ...
Kekurangan Diri Satu Kekuatan

Kekurangan Diri Satu Kekuatan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 184 hits
Seni Bela Diri JUDOSaya hadir sedikit lewat dalam majlis EDP Shah Sovi semalam Tidak seperti Rabu minggu lepas hadirinnya boleh dikira dengan jari Termasuk saya hanya lapan orang yang sabar mendengar dan mencerna maklumat berkenaan keusahaw...
Terbang Ke Tiga Negara Ini Rangkaian Kegiatan Jokowi

Terbang Ke Tiga Negara Ini Rangkaian Kegiatan Jokowi

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 118 hits
Dia menjelaskan ini adalah kunjungan bilateral pertama di masa pandemi Sebab itu mantan Gubernur DKI Jakarta tersebut berjanji akan memperkuat kerja sama terutama di bidang perdagangan dan investasi
Kelebihan Kekurangan Belajar Di Tingkatan 6

Kelebihan Kekurangan Belajar Di Tingkatan 6

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 236 hits
KELEBIHAN KEKURANGAN BELAJAR DI TINGKATAN 6 KELEBIHAN BELAJAR DI TINGKATAN 6 Tingkatan 6 adalah sesuatu yang asing bagi pelajar yang baru sahaja selesai mengambil keputusan SPM Timbul keraguan tentang sistem pembelajaran tingkatan 6 dan pan...
Laporan Ketua Audit Negara 2020 Mengesahkan Status Kerajaan Gagal Pn Bn Kata Razak

Laporan Ketua Audit Negara 2020 Mengesahkan Status Kerajaan Gagal Pn Bn Kata Razak

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 162 hits
Merujuk kepada Laporan Ketua Audit Negara 2020 mengenai penyata kewangan Kerajaan Persekutuan serta pengauditan pematuhan kementerian dan jabatan persekutuan yang dibentangkan hari ini jelas menunjukkan ketidakcekapan kerajaan dalam menguru...
Imej Undang Negara Terjejas Mula Diperkata Di Luar Negara

Imej Undang Negara Terjejas Mula Diperkata Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 252 hits
Rakyat Malaysia di luar negara atau keluar negara sekali lagi akan berdepan dengan pertanyaan persoalan dan terjahan berhubung undang di Malaysia Tun sendiri memberi pandangan terbuka sudah tentu sedikit sebanyak mempengaruhi pandangan anta...
Pelaksanaan 5g Oleh Dnb Risiko Kepada Negara Ph

Pelaksanaan 5g Oleh Dnb Risiko Kepada Negara Ph

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 195 hits
Pelaksanaan jaringan prasarana 5G oleh Digital Nasional Berhad perlu dibahas di Parlimen dan dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Pembangunan Infrastruktur sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya Gambar hiasan KUALA LUMPUR Pelaksanaan jaring...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar