Panduan Solat Hajat Dengan Betul


Assalamualaikum, kali ini saya tertarik untuk menulis tentang Panduan Solat Hajat Dengan Betul. Masih ramai diantara kita yang tidak tahu untuk menunaikan solat hajat. Mungkin ramai yang tidak tahu kelebihan solat hajat antaranya adalah kita meminta doa diperkenankan Allah S.W.T agar doa kita mustajab dan diterima olehNya.
Solat Hajat Yang MustajabSolat sunat hajat adalah solat yang dilakukan untuk meminta sesuatu yang dihajatkan samaada besar mahupun hajat yang kecil, untuk diperoleh hajat tersebut. Waktu Afdal Solat sunat hajat dilakukan pada malam hari iaitu 2/3 malam terakhir. Solat sunat ini dilakukan sebanyak 2 rakaat. Solat sunat ini mempunyai kelainan kerana pada sujud yang terakhir, mukmim yang melakukan solat hajat itu perlu memuji-muji Allah dan besertakan dengan niat hajat yang hendak dicapai. Sesudah melakukan solat hajat, perlu berdoa sekali lagi agar permintaan mudah di kabulkan.
PANDUAN SOLAT HAJAT:

Sebelum menunai solat sunat hajat ini antara panduan yang betul sebelum menunaikan ibadat tersebut. Mandi terlebih dahulu dan mengambil wuduk. Pakaian yang bersih, yang afdal berwarna putih.
Lafaz Niat:
أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

“Ushollii sunnatal haajati rok’ataini lil laahi ta’aalaa” 
Ertinya:
“Sahaja aku solat hajat dua rakaat kerana Allah Taala”
SEBENARNYA SOLAT HAJAT BOLEH DILAKUKAN DALAM 22 CARA SOLAT. HANYA CARA SOLAT HAJAT PERTAMA SEHINGGA CARA SOLAT HAJAT KEEMPAT DITERANGKAN KALI INI.
1.Cara Solat Hajat yang pertama – Dibuat sebanyak 2 rakaat, Baca mana-mana ayat lazim selepas surah Al-Fatihah. Selepas salam masih mengadap kiblat, baca surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 152 kali. Kemudian mohonlah segala hajat pada Allah SWT.
2.Cara Solat Hajat yang kedua – Dibuat sebanyak 2 rakaat. Rakaat Pertama dibaca surah Al-Fatihah sekali dan Surah Al-Kafirun 10 kali. Rakaat Kedua dibaca surah Al-Fatihah sekali dan surah Al-Ikhlas 10 kali.
Apabila selepas memberi salam, hendaklah sujud dan membaca selawat keatas nabi sebanyak 10 kali: 
"Allaahumma sholli ‘alaa habiibika sayyidinaa Muhammadin wa aalihi wa shohbihi wa sallim".
Kemudian membaca Tasbih 10 kali: 
"Subhaanallah walhamdu lil-laah wa laa ilaaha illallaah wal llaahu akbar. wa laa haula wa laa quwwatta illaa bil laahil ‘aliyyil ‘azhiim."
Kemudian Doa ini 10 kali: 
"Robbanaa aatinaa fid dunyaa hasanah, wafil aakhirati hasanah, wa qinaa ‘adzaaban naar."
Kemudian mohonlah segala hajat semasa waktu dalam keadaan sujud.
3.Cara solat hajat yang ketiga – Sebelum solat, mengucapkan Asktag-firullah uladzim seberapa banyak yang boleh untuk memohon keampunan dan keredaan daripada Allah SWT. Baca Al-Fatihah sekali dan hadiah pahalanya kepada Nabi besar SAW, seterusnya kepada sekalian roh sahabat-sahabat, keluarga-keluarga mereka, para-para tabi’in, wali Allah dan ulama as solihin serta kaum Muslimin dan Muslimat.
Kemudian baca Surah Yasin sebanyak 4 kali berturut-turut kemudian baca doa berikut:
“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha Suci (Allah) yang melepaskan dari setiap hutang,Maha Suci (Allah) yang melegakan dari setiap kesedihan. Maha Suci (Allah) dimana urusanNya diantara Kaf dan Nun,Maha Suci (Allah) dimana apabila Dia berkehendak untuk membuat sesuatu, Dia akan berkata; jadi, maka iapun terjadi. Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, rahmatilah penghulu kami Muhammad dan lakukanlah untukku (tunaikanlah hajat ini)…………sebutkan apa-apa hajat anda dan anda bangun untuk menunaikan solat hajat sebanyak dua rakaat seperti kaifiat solat hajat yang ke-2 tadi.
4.Cara solat hajat yang keempat – Dibuat sebanyak 6 rakaat dengan 3 salam. Mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahiim sebanyak 786 kali. Kemudian solat sebanyak 6 rakaat dan 3 salam berturut-turut. Pada setiap rakaat hendaklah membaca Al-Fatihah dan diiringi surah Alam nashrah (Al-syarh) sebanyak 15 kali seterusnya dibuat setiap-tiap rakaat.

Doa Selepas Solat Hajat

Selepas kita selesai menunaikan Solat Hajat . Kita harus membaca doa selepas solat hajat ini agar hajat yang kita minta tercapai dan didengari olehNya.


Solat Hajat Yang Mustajab

Doa Selepas Solat Hajat Rumi dan JawiAL-La-Hum-ma in-ni as-a-lu-ka bi-ma-‘aa-qi-dil ‘iz-zi min ‘ar-shi-ka, wa-mun-ta-Har rah-ma-ti min ki-ta-bik, wa-bis-mi-kal ‘a-zo-mi, wa-waj-Hi-kal ‘a-la, wa-ka-li-maa-ti-kal tam-mah. La-’i-la-ha ‘il-laL-Laa-Hul ha-lii-mul ka-riim, sub-ha-naL-Laa-hi rab-bil ‘a-zhim, al-ham-du LiL-La-Hi rab-bil ‘a-la-miin. as-a-lu-ka muu-ji-baa-ti rah-ma-tik, wa-‘a-zaa-i-ma magh-fi-ra-tik, wal-‘is-ma-ta min kul-li zhan-bi, wal-gha-nii-ma-ta min kul-li birr, was-sa-la-ma-ta min kul-li ‘ithm. Laa-ta-da’ li zhan-ba ‘il-la gha-far-tah, wa-laa Ham-man ‘il-la far-raj-tah, wa-laa dai-nan ‘il-la qo-dhai-tah, wa-laa ma-ri-dhan ‘il-la sha-fai-tah, wa-laa fa-qii-ran wa-laa mis-kiy-nan ‘il-la agh-nai-tah, wa-laa jaa-hil-lan ‘il-la ‘al-lam-tah, wa-laa ‘a-duu-wan ‘il-la kha-zal-tah, wa-laa ‘ai-ban ‘il-la sa-sar-tah, wa-laa maiy-yi-tan ‘il-la ra-him-tah, wa-laa haa-ja-tan Hi-ya la-ka ri-dhan ‘il-la qha-dhai-tah. AL-La-Hum-ma in-ni a-ta-waj-ja-Hu bi-ka i-la rab-bi fii haa-ja-tii Ha-zhi-Hi li-tuq-dha lii Haa-ja-tii yaa-‘ar-ha-mar roo-hi-min. aa-miin.

Sebelum saya mengakhiri posting ini saya ingin berterima kasih kepada anda yang kerana sudi datang ke blog saya. Jangan lupa untuk membaca Kepentingan Doa Pengasih serta Doa Penerang Hati dan jangan lupa juga untuk melawat blog peribadi saya Hakim Mahmud.

Wasallam.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lonelystarz.blogspot.com/2011/09/tertib-panduan-solat-hajat-dengan-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Hajat Mohon Pesawat Mh370 Selamat

Solat Hajat Mohon Pesawat Mh370 Selamat

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 93 hits
SHAH ALAM Dewan Ulama Pas menganjurkan solat hajat bagi memohon keselamatan dan kejayaan operasi menyelamat pesawat Malaysia Airlines Boeing 777 penerbangan MH370 yang dilaporkan hilang sejak awal pagi tadi Menurut Ketua Penerangannya Datuk...
Panduan Solat Sunat Raya Di Rumah

Panduan Solat Sunat Raya Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 188 hits
Assalamualaikum dan Salam SejahteraMemandangkan Solar Sunat Eidulfitri di masjid tidak dapat dilakukan seperti biasa maka ramai yang terpaksa bersolat sunat di rumah sahaja Bagi mereka yang ingin melakukan Solat Sunat Eidulfitri di rumah bo...
Panduan Cara Solat Tarawih Dan Witir

Panduan Cara Solat Tarawih Dan Witir

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 168 hits
Solat Tarawih hukumnya sunat Muakkad dan boleh dilaksanakan secara berseorangan atau berjemaah pada malam bulan Ramadhan Bilangan rakaat Solat Tarawih yang biasa diamalkan di Malaysia adalah 20 rakaat namun sekiranya tidak mampu memadai den...
Betapa Buruknya Solat Kita

Betapa Buruknya Solat Kita

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 335 hits
Seorang sahabat Nabi kakinya luka disebabkan penyakit sudah merebak perawatnya ketika itu berkata kaki mesti dipotong sebelum merebak ke tempat yang lain Sahabat berkata potong lah kakinya sementara berada dalam keadaan solat buat apa saja ...
7 Kelebihan Solat Dhuha Hadiah Paling Istimewa Dari Allah Swt

7 Kelebihan Solat Dhuha Hadiah Paling Istimewa Dari Allah Swt

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 252 hits
Istilah DHUHA dapat ditemui dalam beberapa surah Al Quran iaitu antaranya ialah Surah Thaha ayat 59 Al Araf ayat 98 dan An Naziat ayat yang ke 46 Maksud perkataan Dhuha pula diertikan sebagai waktu pagi hari atau sebagai panas sinar matahri...
Bilangan Jemaah Solat Jumaat Dinaikkan Kata Sultan Selangor

Bilangan Jemaah Solat Jumaat Dinaikkan Kata Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 261 hits
Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah akan boleh menerima kehadiran sehingga 3 500 jemaah berbanding 2 000 jemaah ketika ini SHAH ALAM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menitahkan supaya jumlah ketetapan bilangan jem...
Fahami Maksud Doa Duduk Antara Dua Sujud Dalam Solat

Fahami Maksud Doa Duduk Antara Dua Sujud Dalam Solat

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 656 hits
Fahami Maksud Doa Duduk Antara Dua Sujud Dalam Solat Salam semua dulu masa terjumpa siapa dah yang post pasal bacaan dalam solat serta dengan terjemahan Tersentap hati kita bila hamba Allah tu bagi tahu tersangat rugi kalau sembahyang tapi ...
Doa Sembahyang Hajat

Doa Sembahyang Hajat

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 167 hits
Ditambah jika doa atas permintaan orang lain
Hajat Ben Ali Tertunai Bawa Ibu Ayah Tengok Kiosk Pertama Depan Mata

Hajat Ben Ali Tertunai Bawa Ibu Ayah Tengok Kiosk Pertama Depan Mata

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 190 hits
Pelakon dan usahawan Ben Ali akhirnya dapat membawa kedua ibu bapanya melihat sendiri kiosk pertama jenama popular usahanya bersama isteri iaitu Absolut Chocolat di pusat membeli belah terkenal Mid Valley ARTIKEL BERKAITAN Jenama
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan