Panduan Cara Semai Pokok Epal Dari Biji Sehingga Berbuah


Pokok Epal Hidup Subur di Sabah, Malaysia. Ditulis oleh Carlz Jafran [at] Tanomkinotuan
Pokok epal merupakan tumbuhan yang banyak ditanam di negara 4 musim. Antara ribuan jenis pokok yang tumbuh dengan baik di negara-negara Eropah, Amerika dan tempat-tempat lain. Diusahakan oleh pemilik-pemilik tanah secara besar-besaran bagi menampung buah epal eksport ke negara-negara luar termasuk di negara kita.

Epal atau nama saintifiknya ialah Malus Domestica ini sangat digemari ramai. Dimakan begitu sahaja atau campuran dalam salad atau pun dibuat sebagai pai epal. Pokok epal mempunyai pelbagai jenis, warna dan saiz yang mempunyai rasa yang enak dan ranggup. Rasa masam manis menyerlahkan keunikannya dengan aroma yang cukup memikat. Memakan sebiji buah epal yang ranggup sudah cukup untuk serapan pagi sambil segelas coklet panas. Ia juga cukup berkhasiat dan kandungan vitamin C juga tinggi.
Tanomkinotuan sangat-sangat teruja dan tumpang gembira apabila membaca mengenai kejayaan orang lain menyemai dan menanam pokok epal di blog-blog Malaysia. Terfikir tanomkinotuan bahawa bolehkah pokok epal tumbuh di negara kita? Bolehkah pokok epal bertahan dengan musim hujan melanda negara kita setiap tahun? Adakah pokok epal mudah berbuah di negara kita? Persoalan demi persoalan bermain di benak tanomkinotuan hingga terdetik dan terniat dalam hati untuk menyemai buah epal tapi masalahnya dimanakah perlu mendapatkan biji benih? Adakah boleh menyemai benih epal yang dijual di kedai atau supermarket?

Dengan tekad dan azam tanonkinotuan singgah salah satu supermarket yang ada menjual epal dengan pelbagai jenis. Jadi tanonkinotuan telah mengambil buah epal dengan nama tertera Royal New Zealand Apple, saiz sederhana besar, warna merah pudar dan isinya sangat ranggup. Sampai di rumah tanomkinotuan proses dengan mengeluarkan benih-benihnya dan kumpulkan dalam mangkuk yang sudah diisi dengan air yang dicampurkan serum EM1.
Tapi sebelum itu, tanomkinotuan sudah berguru dengan google, youtube dan beberapa forum dalam dan luar negara mengenai panduan menyemai benih epal. Dengan sedikit ilmu ini tanomkinotuan sediakan peatmos yang dilembabkan serta dimasukkan ke dalam plastik berzip. Seterusnya masukkan benih epal tersebut ke dalam plastik dan simpan dalam peti sejuk hinggalah benih epal tersebut bercambah.

Tanomkinotuan hanya menunggu 1 minggu untuk benih epal bercambah dan kemudian dialihkan ke dalam polibag hinggalah kini. Secara umumnya pokok epal tanomkinotuan yang ada sekarang ialah rata-ratanya sudah berusia 5 hingga 9 bulan. Tinggi lebih satu kaki lebih. Dan semakin tinggi malah pertumbuhannya galak di KBR.
Pada awalnya tanomkinotuan mengalami masalah pengalihan anak pokok ke dalam polibag. 10 anak pokok yang dialihkan hanya 2 yang berjaya dan semaian benih epal pada gambar-gambar tertera adalah sebanyak 3 kali dan keempat pula masih dalam peti sejuk, baru berusia 4 hari semasa entry ini ditulis iaitu dari jenis Washington Red Apple. Oleh itu saiz dan tumbuhbesaran berbeza. Tetapi menghairankan di mana pokok pertama disemai pertumbuhannya terbantut untuk beberapa bulan hingga luluh daunnya, ingatkan sudah mati nasib tanomkinotuan tak cabut. Tidak lama kemudian, pokok tersebut mula berdaun dengan baik.

Manakala bagi semaian kedua pula pokoknya sudah tinggi berbanding dengan pokok epal semaian pertama malah daun dan batang cantik. Pada usia pokok ini masih kecil, daunnya telah diserang apid hingga mengerekot dan keriting daunnya. Pertumbuhan sedikit terjejas, selepas dispray dengan racun serangga bawang putih barulah pokok epal ini tumbuh seperti biasa.
Cara penjagaan pokok epal tidaklah cerewet sangat. Asal akarnya sudah kuat ia susah hendak mati kecuali serangan dari fungi, bakteria mahupun virus. Tanomkinotuan belum ada pengalaman lagi mengenai pokok epal yang diserang oleh mikroorganisma di atas jadi tanomkinotuan tidak dapat memberikan sebarang pendapat.
Hanya saja 2 minggu sekali bubuh baja NPK organik dan tidak pernah dibubuh menggunakan baja kimia. Khuatir juga jika baja kimia menjejaskan batang dan akar menyebabkan pokok mati. Siram apabila tanah sudah mula kering jangan pula media terlalu basah. Ia boleh mengundang fungi dan bakteria yang boleh menjangkiti akar pokok.
Pada masa akan datang pokok-pokok ini akan dialihkan ke tanah. Tetapi hendak mengumpulkan seberapa banyak ilmu mengenau pemindahan ke tanah. Tanomkinotuan juga biasa menanam anak pokok seperti mangga, asam jawa, pokok jambu air dan limau manis tetapi mungkin ada bezanya cara menanam dengan pokok epal ini.
Tanomkinotuan akan update dari semasa mengenai pokok epal ini untuk perkongsian para pembaca. Adakah anda berminat menanam pokok epal? Mulakan dengan biji-biji epal yang dibeli dari kedai dan semai untuk reward di masa akan datang, ia berbaloi untuk anda.
Update:
Pokok epal boleh saja berbuah di negara kita. Jika pokok dah lebih 4 ke 5 tahun, try trick ini. Gondolkan pokok epal tersebut utk paksa pokok epal itu untuk berbuah. Sebab negara kita tidak mempunyai 4 musim di mana pokok epal dorment sekejap aka gugur daun.
Penanaman epal di sarawak adalah di Be’kelalan, Lawas Sarawak. Mereka guna trick gondolakn pokoknya. Jadi pembuahan pokok epal di sana dua kali setahun, Untung pemiliknya.

Selamat bertani dan menuai hasil.
Nota : Jika Anda Rasa Artikel Ini Menarik Mohon Kongsikan Kepada Rakan Rakan Anda Di Facebook
The post Panduan Cara Semai Pokok Epal Dari Biji Sehingga Berbuah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/panduan-cara-semai-pokok-epal-dari-biji-sehingga-berbuah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Lengkap Cara Buat Surat Beranak Untuk Anak Luar Nikah

Panduan Lengkap Cara Buat Surat Beranak Untuk Anak Luar Nikah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 1654 hits
KELAHIRAN adalah satu anugerah Tapi terfikir juga aku tentang nasib wanita yang melahirkan anak luar nikah Makin sedih jika wanita tersebut mengandung dan bersalin anak luar nikah akibat dirogol Bagaimana Dengan Kelahiran Anak Tak Sah Taraf...
Inilah Cara Solat Jamak Taqdim And Takhir Dengan Betul Panduan Dari Jakim

Inilah Cara Solat Jamak Taqdim And Takhir Dengan Betul Panduan Dari Jakim

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 838 hits
Selalunya di hentian R R Lebuh Raya Utara Selatan kita biasa nampak tatacara panduan dan cara solat jamak dan qasar di dinding surau Bila mahu solat kita baca Lepas itu lupa Jika singgah lagi di R R baca lagi Selepas itu lupa lagi Mungkin k...
Cara Dan Panduan Yang Betul Jika Ingin Mengisi E Filing Cukai Pendapatan

Cara Dan Panduan Yang Betul Jika Ingin Mengisi E Filing Cukai Pendapatan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 398 hits
PANDUAN MENGISI e FILING CUKAI PENDAPATANTak payah takut jangan risau sebab kawan cakap declare je Untung untung dapat refund duit Ikut je la step ni Boleh buat sendiri depan laptop atau henpon kalau takde pergi je dekat LHDN berdekatan Dio...
Pokok Bunga Tetap Segar Walaupun Tanpa Disiram Ikut Cara Ini

Pokok Bunga Tetap Segar Walaupun Tanpa Disiram Ikut Cara Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 611 hits
Kesibukan dengan urusan kerja ditambah pula dengan anak anak yang bakal memulakan persekolah pasti banyak perkara yang perlu diuruskan terlebih dahulu Bagi anda yang suka bercucuk tanam pasti tiada masa membelek pokok pokok anda itu Mungkin...
Cara Tanam Benih Dan Alih Anak Pokok Dari Tempat Semaian

Cara Tanam Benih Dan Alih Anak Pokok Dari Tempat Semaian

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 475 hits
Cara Tanam Benih Dan Alih Anak Pokok Dari Tempat Semaian Pada seseorang yang berminat bercucuk tanam adalah perkara yang menyeronokkan apabila melihat benih yang di tanam tumbuh dan membesar menjadi pokok yang sihat Seterusnya berbunga dan ...
3 Cara Upgrade Bisnes Menggunakan Instagram

3 Cara Upgrade Bisnes Menggunakan Instagram

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 425 hits
Penulis Nadia Nazri Evolusi bisnes berkembang dari semasa ke semasa berdasarkan perubahan sosio budaya dan juga kepesatan teknologi Mendepani generasi milenia sebagai pembeli yang akan mendominasi pasaran dan kuasa ekonomi pada masa hadapan...
Tips Bola Sepak Cara Untuk Menendang Bola Tepat

Tips Bola Sepak Cara Untuk Menendang Bola Tepat

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 328 hits
Agak lama Jamal menyepikan diri Untuk kali ini boss minta Jamal tulis artikel tips untuk menendang bola dengan tepat Dengar cerita boss sekarang ni rajin main bola sepak dengan jabatan Mungkin dia nak lawan team Jamal lepas ni Tapi memang t...
Resipi Meletop Cara Buat Puding Biskut Marie Sangat Sedap

Resipi Meletop Cara Buat Puding Biskut Marie Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 435 hits
Bagi penggemar puding dan coklat resipi Puding Biskut Marie perkongsian saudari Nurul Haziqah ni antara yang boleh dicuba Rasa sedap malah bahan bahan sangat ringkas serta cara pembuatannya juga mudah Jom cuba Anda pasti sukakan rasanya RES...
Cara Mengatasi Bibir Kering Pecah Dan Mengelupas Secara Alami

Cara Mengatasi Bibir Kering Pecah Dan Mengelupas Secara Alami

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 1394 hits
Cara mudah mengatasi bibir kering dan pecah Apakah anda pernah memiliki masalah seperti bibir kering dan pecah pecah Ada banyak penyebab bibir kering dan mengelupas diantaranya yakni kurang konsumsi air putih serta kebiasaan buruk seperti m...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord