Pandora Papers Mesti Dibahas Cari Jawapan Pengaliran Wang



Isu perbahasan Pandora Papers tenggelam dengan perbahasan Belanjawan 2022 di Dewan Rakyat.
Bagaimanapun bagi Ahli Parlimen Selayang yang namanya diikut sertakan dalam pendedahan itu, William Leong Jee Keen, tidak ada sebab isu Pandora Papers cuba dielak oleh Yang Dipertua dewan daripada dibahaskan.
Katanya, kesempatan sidang Parlimen kali ini perlu digunakan untuk meneruskan perbahasan mengenai hal itu.
“Ini menjadi satu perkara yang Datuk Seri Anwar dan kita di dewan mahu Speaker memberikan peluang (dibahaskan). Saya sendiri telah berdiri (sesi bahas Ketua Pembangkang) dan kata saya sokong permohonan Datuk Seri Anwar. Saya dinamakan dalam Pandora Papers dan saya mahu satu peluang untuk memberikan penjelasan saya.
“Tetapi akhirnya beberapa jawapan dan alasan teknikal diberikan yang pada saya dan ramai tidak boleh terima. Perkara itu adalah besar dengan jumlah RM1.8 trilion pengaliran wang keluar.
“Rakyat semua nak tau hal ini dan bagamana ia boleh berlaku. Pada saya semua ciri-ciri dan keperluan untuk bahas wujud di dalam usul itu dan harus kita bahas. Tetapi tidak ada peluang untuk kita bahas,” ujarnya dalam segmen khas Suara Keadilan, “Sembang Ketua Cabang”, baru-baru ini.
Menjelaskan mengenai tujuan beliau melabur dalam simpanan di luar pesisir pada 1990an, William berkata, ketika itu beliau bekerja di luar negara dan keputusan yang dibuanya mengambil kira kadar faedah serta cukai yang dikenakan oleh pusat kewangan persisir.
“Kita ada peluang pilih negara lain tetapi alasan adalah sama, di mana negara yang stabil politik ada rule of law dan kita simpan wang selamat serta beri kadar faedah tinggi. Di beberapa pusat kewangan pesisir cukai mereka rendah atau tak ada cukai.
“Mereka kenakan bukan cukai pendapatan tetapi cukai perkhidmatan seperti GST. Kalau kita tidak ada di sana untuk konsumsi maknanya kita tidak perlu membayar cukai pendapatan.
“Bila kita ambil kira semua faktor ini memang jelas kita nak pulangan terbaik. Setiap orang akan menjaga wang mereka dan ini menjadi tanggungajwab kerajaan untuk menarik pelaburan tempatan atau daripada orang asing, tetapi akhirnya faktor mereka buat keputusan ialah rasa selamat dan pulangan besar,” katanya.
Menurut William lagi, pada 1990an untuk meletakkan wang dalam pelaburan di Malaysia agak berisiko kerana harga saham melambung tinggi akibat permainan spekulatif melampau di pasaran saham manakala saham pula tidak mempunyai fundamental yang kukuh.
“Kalau kita balik waktu saya di luar negara 1994, pada waktu itu saya melihat pasaran saham di Malaysia tinggi, papan kedua pun harga saham lebih RM100 (per unit), tidak ikut fundamental, ini menjadi satu perkara yang sungguh merunsingkan kalau kita bukan ‘kaki berjudi’ (di pasaran saham) tetapi satu pelaburan yang selamat.
“Tidak lama selepas itu kita melihat krisis kewangan Asia dan semua harga saham jatuh merudum dan beberapa bank juga telah tutup.
“Waktu itu kita tidak tahu kerajaan akan bail out (selamatkan) tetapi kita lihat saham terlalu tinggi. Ini faktor semua orang akan mengambil kira di mana untuk letakkan wang simpanan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33409

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pandora Papers Boleh Bahas Di Parlimen Jika Pm Setuju

Pandora Papers Boleh Bahas Di Parlimen Jika Pm Setuju

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 170 hits
Kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada 16 Oktober lalu bahawa pihak berkuasa boleh memulakan penyiasatan ke atas skandal Pandora Papers mungkin akan merobah situasi di Parlimen pada sesi Belanjawan 2022 yang akan berm...
Hiburan Bangun Pagi Mesti Cari Al Quran Niena Baharun Dedah Sikap Anak Suka Mengaji

Hiburan Bangun Pagi Mesti Cari Al Quran Niena Baharun Dedah Sikap Anak Suka Mengaji

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 259 hits
Pelakon Datin Niena Baharun baru baru ini mendedahkan tentang perkembangan anak sulungnya iaitu Adiel Mikael yang kini sudah mencecah usia 3 tahun ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Niena anak lelakinya itu sangat gemar membaca ayat suc...
Govt Agencies Will Be Instructed To Probe Pandora Papers Wan Junaidi

Govt Agencies Will Be Instructed To Probe Pandora Papers Wan Junaidi

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 203 hits
PARLIAMENT Minister in the Prime Minister s Department Wan Junaidi Tuanku Jaafar gave his assurance that the relevant government agencies would be instructed to start investigating the revelations made in the Pandora Papers He also said the...
Pandora Papers Dr M Says No Laws Broken But May Be Morally Inappropriate

Pandora Papers Dr M Says No Laws Broken But May Be Morally Inappropriate

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 270 hits
Former premier Dr Mahathir Mohamad today said individuals implicated in the Pandora Papers expos have not broken any laws if they had paid taxes in the countries where they conducted their businesses However the Parti Pejuang Tanahair found...
Polis Melaka Siasat Video Tular Bungkusan Makanan Terselit Wang Rm50

Polis Melaka Siasat Video Tular Bungkusan Makanan Terselit Wang Rm50

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 226 hits
AGENDA DAILY Tular video bungkusan makanan terselit wang tunai RM50 baru baru ini Polis Melaka menafikan penyebaran gambar bantuan bungkusan makanan yang diselitkan bersama wang tunai RM50 mempunyai kaitan dengan aktiviti meraih undi meliba...
Mui Keluar Fatwa Haram Beri Wang Kepada Pengemis

Mui Keluar Fatwa Haram Beri Wang Kepada Pengemis

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 204 hits
Oleh KOSMO Gambar hiasan menunjukkan seseorang menerima wang kertas Indonesia RepublikaJAKARTA Sebuah pertubuhan ulama Indonesia baru baru ini mengeluarkan fatwa yang mengatakan hukum memberi wang kepada pengemis di jalanan adalah haram lap...
Wang Simpanan Rm26 060 Milik Warga Emas Lesap Dari Akaun Bank Disonglap Jiran Tak Guna

Wang Simpanan Rm26 060 Milik Warga Emas Lesap Dari Akaun Bank Disonglap Jiran Tak Guna

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 227 hits
Wang simpanan RM26 060 milik warga emas lesap dari akaun bank disonglap jiran tak gunaGara gara terlalu percayakan jiran dengan menyerahkan kad pengeluaran wang automatik untuk menyemak baki akaun wang simpanannya berjumlah RM26 060 lesap d...
Warga Emas Dakwa Jiran Pegang Kad Atm Keluarkan Wang Tanpa Kebenaran

Warga Emas Dakwa Jiran Pegang Kad Atm Keluarkan Wang Tanpa Kebenaran

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 283 hits
KUANTAN Tindakan seorang warga emas yang mempercayai jirannya dengan menyerahkan kad pengeluaran wang automatik membawa padah apabila wang simpanannya berjumlah RM26 060 dikeluarkan tanpa kebenaran Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial P...
Pasangan Mata Wang Usdcad Diniagakan Rendah 3 November 2021

Pasangan Mata Wang Usdcad Diniagakan Rendah 3 November 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 305 hits
Berdasarkan kepada carta 4 Jam harga dilihat menghampiri kedua dua rintangan tinggi ayunan grafik dan rintangan pada indikator stokastik kami menjangkakan bahawa pasangan mata wang ini akan membuat penurunan harga dari tahap rintangan perta...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Kesan Kehadiran Belalang Pelesit

Agar Agar Pandan Santan Segera

Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin